
آخرین نفسهای پژو پارس در خط تولید ایران خودرو
متقاضیان پژو پارس هنوز در مرحله یکپارچه سامانه، خودروی خود را تحویل نگرفتهاند. برخی از این خودروها باید تابستان امسال به مالکانشان تحویل داده شوند، اما هنوز متقاضیان فراخوانی برای تکمیل وجه و دریافت خودرو نگرفتهاند.
مهلت پلاک گذاری این محصول تا تیرماه ۱۴۰۲ بوده است. اما اکنون پژو پارس ایرادی بهبود برای پلاک گذاری دارد. پس از اجبار برای اتباع ۸۵ مورد استاندارد برای شرکتهای ساخت خودرو، این محصول در حال مطابقت با استانداردهای خاص است و بنابراین دعوتنامههای ارسالی بعد از تیرماه برای تاریخ تحویل ماههای آینده صادر نشده است.
بنا بر شنیدههای غیررسمی، به دلیل میزان فروش بالای این خودرو، به نظر میرسد توافقاتی صورت گرفته است که امکان پلاکگذاری تمام خودروهای قبل از تاریخ پایان تعهدات پیشفروش ممکن شود و سپس تولید آنها به پایان برسد. به همین دلیل، احتمالاً خودروی پژو پارس ایران خودرو تا پایان سال 1402 تولید خواهد شد.
تصاویر فیس لیفت جدید پژو پارس
تیر ۱۴۰۲: انتشار نخستین تصاویر از فیس لیفت پژو پارس در فضای مجازی، باعث بیشتر شدن حدس و گمانها درباره توقف تولید پژو پارس معمولی توسط ایران خودرو شده است. طبق ابلاغیه، در سال ۱۴۰۲ خودروسازان ملزم به ارتقای سیستم روشنایی خودروها و پاس کردن استانداردهای جدید عابرپیاده هستند. بنابراین، احتمال وجود دارد که ایران خودرو از نسخه فعلی پژو پارس خداحافظی کند.
از دست دادن پژو پارس، قطعاً برای رانندگان جاده مخصوص، خطرناک است. به همین دلیل، به جای توقف تولید پژو پارس، تصمیم گرفتهاند آن را بهروزرسانی کنند. این تصمیم منجر به ایجاد فیسلیفت پژو پارس در تابستان 1402 شده است. این خودرو در حال حاضر بالاترین فروش را در خانواده ایران خودرو داشته و به محصول پرفروشی تبدیل شده است.

با توجه به تصاویر منتشر شده از پارس جدید، به نظر میرسد که ایران خودرو تغییراتی در چراغهای پارس ایجاد نکرده است. به دلیل محدودیت زمانی، ایران خودرو تصمیم گرفته است از چراغهای وانت آریسان 2 استفاده کند. این تصمیم به دلیل این است که چراغهای وانت آریسان 2 دارای دیلایت هستند و همچنین از داخل کابین قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند.
اما علاوه بر چراغها، ایران خودرو از سپر آریسان نیز برای فیسلیفت جدید پژو پارس استفاده کرده است. با این حال، اگر به جزیات این سپر دقت کنیم، متوجه میشویم که مهشکنهای آن با سپر آریسان تفاوت دارند. سپر عقب نیز در نسخه جدید پژو پارس تغییر یافته و زه مشکی درون آن وجود ندارد. همچنین، زه مشکی روی دربهای جانبی نیز دیگر نمیبینیم.
تلاش برای بهبود کیفیت نصب موتور در پژو پارس درباره مشخصات فنی، باید راجع به پژو پارس سال و ویژگی های موتور آن توجه کرد. شرکت ایران خودرو همچنان در این خودرو از موتور XU7P استفاده می کند. با این حال، در پژو پارس تیپ LX، موتور TU5 جایگزین شده است. این نسخه ارتقاء یافته از موتور TU5 است و دارای ویژگی هایی همچون سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ورودی، فناوری پمپ روغن متغیر، ساختار پاشش سوخت جدید و... است. این اقدام توسط ایران خودرو به منظور بهبود کیفیت نصب موتور در پژو پارس صورت گرفته است.
تاکنون، اطلاعات دقیقی درباره تغییرات در امکانات پژو پارس جدید منتشر نشده است، اما منابع آگاه بر این باورند که ویژگیهای مهمی مانند کروز کنترل، تشخیص فشار باد تایر (TPMS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) بهطور احتمالی در طرحهای مختلف این خودرو نصب خواهند شد.
بررسی انواع پژو پارس ایران خودرو
برای آشنایی با نسخههای جدید خودروی پژو پارس و همچنین جهت افزایش اطلاعات فنی و جانبی خود درباره خانواده این خودروها از ایران خودرو، مطالعه مطالب زیر را توصیه میکنیم.