
شناسایی لوازم یدکی تقلبی با ایران کد
در تیر ماه ۱۴۰۲، سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره وجود روغن موتور و لوازم یدکی تقلبی در بازار توضیح داد. او بیان کرد که با اجرای صحیح طرح ایران کُد، میتوان کالاهای تقلبی را از اصلی آنها تشخیص داد؛ اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است اما نیاز به تسریع در این اقدامات وجود دارد.
موضوع تامین روغن موتور و جلوگیری از توزیع روغن موتورهای تقلبی در جلسهی کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد. تاکید شد که با بهبود سازوکارها، نظارت بر بازار روغن موتور بهبود یابد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد که لوازم یدکی تقلبی به طور گسترده در بازار وجود دارند. او افزود: این لوازم یدکی در بسته بندیهای شرکت اصلی به فروش میرسند، اما بموجب استوک یا تقلبی بودند. اگر طرح ایران کُد به خوبی اجرا شود، تمامی لوازم یدکی و روغنهای تقلبی از بازار حذف خواهند شد.
سهم هر قطعه در قاچاق لوازم یدکی
تیر 1402: قاچاق قطعات یدکی و لوازم تقلبی یکی از مشکلات اساسی در بازار خودرو است. بر اساس آمارها، 72 درصد از قاچاق لوازم یدکی مربوط به سیستمهای تعلیق، جلوبندی و ترمز است. همچنین، 5 درصد از قاچاق به قطعات مربوط به موتور، انتقال قدرت و گیربکس اختصاص دارد. درصد کمتری از قاچاق به لاستیک، لامپ و باتری تعلق دارد. بخش دیگر از قاچاق شامل سایر قطعات خودرو است و نیز وزارت صمت آماری در این زمینه منتشر کرده است.
در تاریخ 11 اردیبهشتماه، بابک کریمخان، عضو هیات رئیسه انجمن صنایع همگن قطعهسازان خودروی ایران، اعلام کرد که واردات قانونی لوازم یدکی در کشور تقریباً 1 تا 1.5 میلیارد دلار است، در حالی که سهم قاچاق احتمالی این لوازم بین 2 تا 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است. همچنین، تولیدات داخلی در این زمینه به حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار میرسد. این آمارها نشان میدهد که سهم قاچاق از بازار لوازم یدکی ایران حدود دوبرابر واردات قانونی و بیشتر از کل تولیدات داخلی است.
یکی از عواملی که فعالان این بازار به عنوان عامل افزایش قاچاق در آن اشاره میکنند، پیچیدگی فرآیند ثبت سفارش و واردات قانونی و همچنین بازه زمانی طولانی برای انجام این مراحل است. به نظر میرسد بسیاری از افراد به جای پیگیری امور گمرکی وارد کردن لوازم یدکی را به صورت قاچاقی انجام میدهند. این روش به دلیل سهولت و همچنین قیمت مناسب تر، جذابیت بیشتری دارد. علاوه بر این، وارد کردن کالاها به صورت قاچاق برای افراد مزایایی همچون کاهش هزینههای گمرکی و قابلیت ورود کالاهای کمکیفیتتر را فراهم میکند. در مقایسه با فعالان قانونی که با مشکلات بیپایان بوروکراسی و شرایط سخت کسبوکار مواجه هستند، افراد قاچاقچی به نظر میآیند که در موقعیت بهتری هستند و این رقابت برای فعالان مشروع بازار مشکلاتی را ایجاد کرده است.
ایرادات طرح شناسه لوازم یدکی
در حرف خود از آغاز اجرای طرح شناسه دار کردن کالاها از 16 خرداد 1402، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو، تأکید کرد که این طرح میتواند به مدیریت بازار کمک زیادی کند. اما او همچنین بیان کرد که دولت باید به عواملی که تأثیر مستقیم بر افزایش تولید قطعات بیکیفیت در بازار دارند، توجه کند. فعالیتهایی مانند افزایش قیمتها، تورم، کمبود مواد اولیه و کاهش درآمد مردم، باعث شدهاست که تولید قطعات نامناسب در بازار همچنان ادامه داشته باشد.
درخواستهای مکرر ارسال شده به مسئولین وزارت صنعت درباره اشکالاتی که در طرح شناسه کالا وجود دارد. البته، اجرای این طرح هنوز با مشکلاتی روبرو است و اگر این مسائل حل نشوند، ممکن است کالاهای با کیفیت پایین به بازار عرضه شوند. بر خلاف این تصور که وزارتهای اقتصاد و صنعت با هم هماهنگ هستند، هماکنون هماهنگی کافی وجود ندارد. به طور مثال، از یک سو، اسناد مربوط به اصالت کالاها در گمرک آنالیز میشوند، در حالی که از سوی دیگر، وزارت صنعت تنها اصالت را تایید میکند و به مسئله کیفیت کالا توجه لازم را نمیکند. همچنین فردی که قطعات تقلبی به بازار عرضه میکند، میتواند با ارائه اسناد مرتبط به اجناس وارداتی اقدام به فرار کند و در این فرآیند همچنان کیفیت کالا مورد بررسی قرار نمیگیرد.
با توجه به چالشهای تامین قطعات خودروهای خارجی و ماشینآلات استراتژیک در شرایط تحریم، واقعیت این است که انجام تامین با شگردهای خاص به شدت پیچیده شده است و واردکننده نمیتواند اسناد لازم را بارگذاری کند. برای موفقیت یک طرح، تعامل دستگاههای مختلف ضروری است. در حال حاضر، وزارت صنعت یک طرح را بدون هیچ تعاملی با بخش خصوصی اجرا میکند. با وجود اینکه ما میتوانیم راهکارهایی برای رفع ایرادات ارائه دهیم، اما به نظر میرسد که وزارت به پیشنهادات ما توجهی ندارد.
ورود 2 میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق به کشور
در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور، اظهار کرد که برآورد انجمن و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان میدهد واردات سالیانه حداقل 2 میلیارد دلار لوازم یدکی و قطعات خودرویی از طریق قاچاق به کشور انجام میشود.
محصولات قاچاق معمولاً شامل قطعات و لوازم یدکی برای خودروهای لوکس و گرانقیمت هستند. همچنین، در کنار این محصولات، قطعات بدکیفیت نیز وارد میشود که ممکن است خطرات جانی و مالی برای مصرفکنندگان ایجاد کند. علاوه بر این، ورود این محصولات بیکیفیت باعث خروج ارز از کشور شده و باعث کاهش کیفیت بازار محصولات میشود. این وضعیت میتواند باعث ایجاد رقابت نابرابر در بازار شود، زیرا واردکنندگان تنها با اظهار وارد کردن کالاهای بیکیفیت، به راحتی میتوانند از تبلیغات ناصادق بهره ببرند و مصرفکنندگان نیز به دلیل نادانی و عدم آگاهی، ممکن است این محصولات را خریداری کنند.
آقای محبینژاد درباره آغاز طرح تشدید برخورد با عرضه کالاهای بدون شناسه از 16 خرداد توضیح داد که این طرحها هدفشان نه تنها استمرار برخورد با کالاهای قاچاق است بلکه حتی اگر قاچاقچی موفق به وارد کردن کالا قاچاقی شود، نهایتاً نمیتواند آن را در شبکه توزیع بهفروش برساند. این برنامه نه تنها قرار است با قاچاقچیان برخورد کند بلکه کنترل کیفیت و اصالت لوازم یدکی در بازار را نیز پیگیری خواهد کرد.
یکی از موضوعاتی که در مورد همکاری قطعهسازان عضو انجمن، تولیدکنندگان و صنوف مربوطه اخیراً بحث شده، تعاون کامل با مجریان طرح است. این موضوع از سوی وی به عنوان یک پیشرفت مهم اعلام شده است. او اشاره کرد که هنوز نقدها و انتقاداتی وجود دارد، از جمله نحوه تعیین قیمت درب کارخانه و قیمت نهایی برای مشتریان. او بیان کرد که این موضوعات باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند، زیرا فشار شبکه توزیع بر تولیدکنندگان ممکن است به خطر سودآوری و مشکلات مالیاتی آنها بیافزاید.
آقای محبی نژاد امیدوار است که با اختصاص شناسه به تمام تولیدات، جلوگیری از تولید کالاهای نامرغوب و ورود کالاهای قاچاق و بدون شناسنامه، باعث افزایش اعتماد مردم به لوازم یدکی خودرو شود.
تشخیص اصالت لوازم یدکی خودرو
در سال 1402، قاچاق لوازم یدکی و قطعات خودرو به ارزش دو تا سه میلیارد تومان انجام میشود. به منظور شناسایی کالاهای اصلی از تقلبی، استفاده از کد رهگیری برای برخی از قطعات یدکی ضروری است تا مصرفکنندگان بتوانند قبل از خرید مطمئن شوند که محصول اصلی است. امروزه تعداد کمی از مصرفکنندگان اهمیت استعلام اصالت لوازم یدکی خودرو را میفهمند و قبل از خرید اصالت محصول موردنظر خود را بررسی میکنند.

آقای حمید محلهای، مدیرکل دفتر خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت اعلام کرد که تاکنون برای 587 میلیون قلم از قطعات یدکی خودرو، کد رهگیری صادر شده است. او همچنین افزود که در سال جاری، تعداد استعلام شناسه رهگیری حدود 800 هزار کالا تخمین زده شده و تمامی قطعهسازان بزرگ کشور وارد اجرای طرح شدهاند و برای محصولات خود کد شناسه و رهگیری دریافت کردهاند. از سوی دیگر، در سال گذشته برای حدود 518 هزار کالا و تا تاریخ مشخص شده در سال جاری نیز برای 332 هزار قلم لوازمیدکی استعلام شناسه رهگیری انجام شده است.
مردم میتوانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت اینترنتی، اصالت کالاها را بررسی کنند. همچنین، با شمارهگیری کد دستوری #7777*4* و استعلام از کدهای شناسه و رهگیری محصول، از اصالت آن اطمینان حاصل نمایند.
با توجه به اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو، با حدود 11 و نیم میلیارد دلار گردش مالی، بیش از دو میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به قاچاق است. وزیر صنعت اعلام کرده که از ارزش 13 میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، حدود 30 درصد کالاهای قاچاق و تولیدات بیکیفیت اند. به تبع آن، سه میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به قاچاق و یک میلیارد دلار به تولیدات غیراستاندارد اختصاص دارد.
با توجه به ناسازگاری آمارهای قاچاق لوازم یدکی خودرو ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، کارشناسان صنعت خودرو اعتقاد دارند که هر سال بالغ بر 5 میلیارد دلار لوازم یدکی به صورت قاچاق از مرزها عبور میکند. این حجم بزرگ از قاچاق لوازم یدکی خودرو منجر به پیامدهای جبرانناپذیری میشود، ازجمله تعطیلی واحدهای تولیدی قطعات خودرو و افزایش تعداد تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن.
در این شرایط، برای مبارزه با قاچاق، وزارت صنعت به عنوان مسئول این حوزه، از راهکار ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای قطعات و لوازم یدکی خودرو استفاده میکند. اقدامات این حوزه شامل صدور شناسه کالا و کد رهگیری برای پنجاه و سه قلم لوازم یدکی میشود. افرادی که لوازم یدکی بدون شناسه ارائه کنند، متخلف قاچاق به حساب میآیند و بر اساس قوانین مربوطه، اقدامات قانونی نسبت به آنها صورت میگیرد.
سال 1401 بهترین سال قاچاق قطعات یدکی!
در اردیبهشت 1402، بابک کریمخان، عضو هیئت رئیسه انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، اعلام کرد که قطعات قاچاق همچنان در بزرگترین قسمت بازار حضور دارند. این وضعیت به دلیل برخی عوامل ایجاد شده است؛ به عنوان مثال، فرآیندهای پیچیده و زمانبر برای ثبت سفارش و واردات قانونی که محدودیتهای بیشتری برای بازرگانان نسبت به تولیدکنندگان اعمال میکند.

بعضی افراد معتقدند که این شرایط باعث شده تا بقیه افراد به قاچاق علاقهمند شوند. آنها فکر میکنند که وقتی یک محصول به صورت قاچاقی وارد کشور میشود، فرایند گمرکی و کنترل کیفیت غیرضروری میشود و این امر جذابیت قاچاق را افزایش میدهد.
به نظر آقای کریمخان، یکی از دلایل تقویت تردد قطعات از مرزهای غیررسمی، ثبات نرخ ارز بود. با وجود افزایش هزینههای تولید از جمله هزینههای مواد اولیه و دستمزد در سال گذشته، نرخ ارز استوار باعث ایجاد شرایط مساعد برای قاچاق قطعات شده بود. این میتواند سال ۱۴۰۱ را یک سال موفق برای دامنه قاچاق قطعات نام برد.
بر پایه گفتههای کاربر، آمار دقیقی از حجم بازار قطعات و لوازم یدکی در دسترس نیست. اما براساس تحلیلهای انجام شده با شرکتهای توزیع قطعات یدکی، حجم بازار بین 200 تا 300 میلیارد تومان برآورد شده است. به طور متوسط، حجم بازار لوازم یدکی بین 5.5 تا 6 میلیارد دلار تخمین زده شده است. سهم واردات قانونی این صنعت حدود یک تا 1.5 میلیارد دلار است، در حالی که سهم قاچاق بین 2 تا 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است. بخش تولیدات داخلی هم حدود 2 تا 2.5 میلیارد دلار از بازار را تشکیل میدهد. این اطلاعات به صورت تقریبی استخراج شدهاند.
مبارزه با قاچاق لوازم یدکی خودرو
در دومین جلسه از سلسله نشستهای ستاد "مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی" که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد، سید رضا فاطمیامین، وزیر صمت، به اعلام آغاز یک طرح جدید برای مبارزه و جلوگیری از قاچاق پرداخت. او اظهار داشت که ابتدا این طرح در بخش لوازم یدکی خودرو به اجرا درآمده و سه اقدام متمایز در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
مرحله اول این است که درباره باتری و کمکفنر اطلاعات ریزی ارائه دهیم که قبلاً اعلام شده است و باید دارای کد رهگیری باشند.
در مرحله دوم، بهبود شفافیت در فرآیند حرکت کالاها اتفاق میافتد. اگر یک مورد خریداری شود و کد رهگیری آن ثبت نشود و صورتحساب منظمی برای آن در سیستم تجارت تعریف نشود، ممکن است کالای مورد نظر به عنوان یک کالای جعلی یا قاچاق شده شناخته شود.
به شناسنامهدار بودن و مسئولیتپذیری شبکه توزیع لوازم یدکی، به نمایندگیها کمک میکند تا قطعات سالم و اصلی را ارائه دهند و این اقدام کمک میکند تا نظام توزیع قطعات یدکی حرفهایتر و ساماندهی شود.
جمعآوری باتریها و کمکفنرهای قاچاق و تقلبی از تاریخ 15 فروردین در چند استان آغاز شده و به تدریج در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.
نحوه شکایت از لوازم یدکی تقلبی
سرهنگ عبدالله چولکی از پلیس آگاهی فراجا، اعلام کرده است که با افزایش فروش قطعات تقلبی خودروها مواجه هستیم. او توصیه میکند که شهروندان برای تعویض یا خرید قطعات یدکی خودرو، به نمایندگان مجاز خودروسازان مراجعه کنند، اسفند ۱۴۰۱.

با توجه به گفتههای ارسالکننده، افراد سودجو با تولید لوازم یدکی و مصرفی نامناسب برای خودروها، بستهبندی و الصاق برچسبهای جعلی از شرکتهای معتبر، لوازم را بهطور حرفهای و بهطوری که قابل شناسایی نباشد، پلمب میکنند. از این رو، توصیه میشود که برای خرید روغن موتور، ضدیخ، لنت ترمز، لوازم یدکی و مصرفی خودرو، به نمایندگیهای رسمی شرکتهای معتبر مراجعه کرده و از آنجا با دریافت فاکتور رسمی، خرید خود را انجام دهید.
سرهنگ چولکی اظهار کرد که استفاده از لوازم یدکی و مصرفی تقلبی برای خودرو، منجر به خطرات جانی و مالی جدی برای افراد میشود. بنابراین، وی تاکید دارد که وزارت صمت باید به سرعت اقدامات لازم برای جلوگیری از این مسئله را انجام دهد. او همچنین توصیه میکند که در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک مرتبط با استفاده از قطعات یدکی تقلبی، شهروندان باید با تماس با پلیس 110 اقدامات لازم را انجام دهند.
ثبت شناسه لوازم یدکی در فروشگاه اینترنتی
در آذر ماه سال ۱۴۰۱، اتاق اصناف ایران اعلام کرد که وارد کردن کد رهگیری و شناسه کالا برای لوازم یدکی و قطعات خودرو در فاکتورها الزامی است. عرضهکنندگان در فضای مجازی، از جمله وبسایتهای فروش، شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایلی، باید شناسه کالا و کد رهگیری را در کنار سایر مشخصات کالا درج کنند. این موضوع باید در خریدهای آنلاین مورد توجه قرار گیرد و با تقلب کنندگان قانونی برخورد خواهد شد.
تمدید مهلت دریافت شناسه کالا تا پایان 1401
بهمن ماه سال 1401، وزارت صمت اعلام کرد که مهلت دریافت شناسه برای لوازم یدکی خودروها که شامل 54 قلم موجود در بازار و بدون شناسه است، تا پایان سال تمدید شده است.
گزارشی از سخنگوی وزارت صمت نشان میدهد که اتحادیه لوازم یدکی بهبود قابل توجهی در فرایند اجرای طرح شناسه کالا داشته است. با این حال، بر اساس نتایج بررسیهای انجام شده و در پاسخ به درخواست اتاق اصناف ایران و اتحادیه مربوطه، تصمیم گرفته شد مهلت اخذ شناسه کالا برای 54 قلم لوازم یدکی از طرح مذکور، تا پایان سال تمدید شود.
بر اساس برنامهریزی اولیه، تا تاریخ 15 آذرماه، تمام توزیعکنندگان لوازم یدکی موجودی خود را با اخذ شناسه کالا در سامانه جامع تجارت مشخص کنند. تعداد بیش از 10 میلیون شناسه رهگیری که صادر شد، نشاندهنده استقبال خوب صنعت از این طرح بوده است. به منظور انجام بهتر این فرآیند، مهلت تا آخر سال تمدید شد.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ضرورت ادامه تعامل سازنده بین اتاق اصناف ایران، اتحادیه لوازم یدکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد شفافیت و حذف قاچاق در حوزه لوازم یدکی اشاره کرد و اظهار کرد که از ابتدای سال 1402، تمام لوازم یدکی مشمول طرح در سطح عرضه، باید دارای کد رهگیری باشند.
الزامی شدن کد رهگیری قطعات یدکی
در کنفرانس «مدیریت عرضه محصولات لوازم یدکی و مصرفی وسایل نقلیه» که در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، هوشیار فقهیی، دبیرکل اتاق اصناف ایران، اعلام کرد که از این به بعد فعالان تولیدی، واردکنندگان و توزیعکنندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو مجاز به توزیع کالاها بدون شناسه نیستند. در این جلسه، محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز حضور داشتند.

با توجه به نظر کاربر، ارتقاء کیفیت قطعات یدکی در بخش تولید ضروری است، به گونهای که قطعات با استانداردهای بینالمللی و کیفیت عالی تولید شوند. این اقدام باعث افزایش تقاضا برای استفاده از محصولات داخلی خواهد شد. همچنین، ایشان معتقدند که شناسایی و علامتگذاری قطعات یدکی و تنظیم بازار تولید، واردات و توزیع آنها میتواند جلوی ورود قطعات تقلبی را بگیرد.
آقای برادران اظهار کردهاند که برای اجرای طرح شناسنامه قطعات، زمان کافی فراهم شده است و خوشبختانه همه اصناف تاکنون همکاری خوبی انجام دادهاند. در صورت دسترسی تولیدیهای داخلی غیرمجاز به کد رهگیری، وظایف خود را انجام دهند. در غیر اینصورت، باید تدریجاً فعالیتهای خود را متوقف کنند. اصنافی که هنوز کد شناسه خود را دریافت ننمودهاند و کالاهای بزرگی در انبار دارند، از طریق اتحادیه مجوز 2 ماهه شناسه اظهاری دریافت کرده و کالاها را مشخص نمایند و به فروش برسانند یا مرجوع کنند.
فرایند ساماندهی بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو با شناسهگذاری محصولات به پایان نمیرسد. در مرحلهی بعد، ضمانتنامه این محصولات الزامی خواهد شد و بعد از آن، امکان مشخص کردن کدام قطعات و کدام برندها بیشترین رضایت مشتری را دارند وجود دارد. این تدابیر به نظمدهی و بهبود بازار کمک خواهد کرد.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت تأکید کرد که برخورد با بازرسان باید منصفانه باشد و کسبوکارهایی که سالها فعالیت درخشان داشتهاند، بهدلیل عدم توانایی در تطبیق با سامانههای جدید تحت فشار قرار نکنند. در نشست مذکور، به اهمیت فراهمسازی زیرساختهای مناسب برای تعیین کد نقش توسط تمام افرادی که در تولید، واردات و توزیع قطعات یدکی دخیل هستند اشاره شد و پیشنهاد شد که زمان اخذ مجوزها و پروانههای کسب تا حداقل اندازه کاهش یابد. همچنین پیشنهاد شد که زمان اجرای طرح برای توزیعکنندگان قطعات داخلی و خارجی متفاوت گردد.
2 میلیارد دلار لوازم یدکی قاچاق در بازار
تیر ماه ۱۴۰۱: محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور، اظهار داشته است که خودروسازان بدهی حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان به زنجیره تامین قطعهسازی دارند. با این حال، قطعهسازان تاکنون همراهی خوبی در برنامههای تولید خودرو داشتهاند و پرداختیهایی به این صنعت رسیده است، اما پرداختها متوقف شده است. نجفیمنش تأکید کرده است که برای روند تولید و افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو، حل مشکلات تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات قطعهسازان ضروری است و روند تولید را با مشکل روبهرو نکند.

طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی، که از 15 فروردین ماه آغاز شده، بسیار مفید و ارزشمند است و به نفع تولید است. با این حال، برای اجرای بهتر واژه بیشتری نیاز است. این طرح به تازگی شروع شده و همانطور که قابل پیشبینی بود، با چالشها و مشکلات مواجه شده است. اما تنها با همکاری، تعامل و تخصیص منابع کافی، میتوان به اهداف این طرح دست یافت و به همه امکانات مقابله با قاچاق ارائه داد.
به گفته آقای نجفیمنش، آمارهای اعلامشده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان میدهد که ارزش لوازمیدکی قاچاق و تقلبی در بازار حداقل 2 میلیارد دلار است. او امیدوار است که با افزایش فشار بر واحدهای تولید که اکثرا شناسنامهدار هستند، تعداد کالاهای قاچاق شناسایی شود و فشار بر شبکه توزیع لوازمیدکی افزایش یابد.
شناسایی لوازم یدکی قاچاق و تقلبی
در فروردین ماه سال 1401، آقای فاطمیامین، وزیر صنعت، اظهار داشت که برای بررسی فروشندگان لوازم یدکی، به ویژه فروشندگان باطری، باید یک بازرسی حضوری با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی انجام شود. وی همچنین تاکید کرد که اعلام قیمت توسط تولیدکنندگان بر روی لوازم یدکی خودروها باید با محتوا و رسمیتی بیشتر اعمال شود.
"محمدمهدی برادران خلخالی، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، اعلام کرد که از هفته آینده، نظارت و بازرسی بر کالاهای قاچاق در حوزه قطعات خودرو در سراسر استانها تشدید خواهد شد."
طبق اظهارات کاظمی، سخنگوی فروشندگان لوازم یدکی خودرو، حدود یک تا دو درصد از بازار لوازم یدکی با کالاهای تقلبی پر شده است. به علاوه، سهم کالاهای قاچاق لوازم یدکی نیز حدود 4 تا 6 درصد است. کارشناسان صنعت خودرو باور دارند که شناسایی کالا از طریق شناسههای فرد (که بر روی کالا نصب میشوند و قابل استعلام هستند) بهترین روش برای شناسایی و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و تقلبی به بازار است.
اخبار لوازم یدکی خودرو
برای آشنایی با آخرین اخبار بازار قطعات یدکی خودرو، قاچاق لوازم یدکی و روشهای تشخیص اصالت قطعات، مقالات زیر را مطالعه کنید: