
قیمت کشنده فوتون H4 در سال 1402
در ماه مرداد سال 1402، شرکت ایران خودرو دیزل قیمت نهایی کامیون شاسیکش فوتون H4 را اعلام کرد. این کامیون با موتور یورو4 و قدرت 430 اسب بخار، با قیمت 3 میلیارد و 705 میلیون تومان قابل خرید می باشد. شرایط خرید این خودرو و نحوه پیش خرید آن، در اطلاعیه رسمی این شرکت توضیح داده شده است.
فوتون در سایه مرسدس بنز
پس از پایان برجام، ورود محصولات چینی به بازار خودروی ایران افزایش یافت و محصولات اروپایی جای خود را به کشندههای چینی دادند. این تغییرات به دلیل افزایش قیمت و هزینه نگهداری خودروهای اروپایی و عدم ورود خودروهای صفر کیلومتر اروپایی بود. کشندههای چینی، بهخصوص فوتون آئومان H4، با ظاهری شبیه به آکتروس و طراحی داخلی نزدیک به آکسور، توانستند با جلب توجه خریداران و تولیدکنندگان خودرو به بازار محلی پیشروی کنند.
فوتون یک شرکت چینی است که همکاری گستردهای با شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی دارد. این شرکت از دانش خودروسازان بزرگ استفاده میکند و حتی برخی قطعات از شرکتهای دیگر استفاده میکند. با تنها سه دهه فعالیت، فوتون یکی از برترین تجاریسازان چینی است و خودروهای خود را به بازارهای آسیا و آفریقا عرضه میکند. این شرکت با شراکت با شرکتهای معروفی مانند ولوو و دانگ فنگ، به سرعت در رقابت خود در حوزه خودروسازی پیشرفت کرده و همچنین همکاری با دایملر راه انداخته است.
طراحی بیرونی فوتون آئومان H4
بخش ظاهر این کشنده، بیتردید یکی از موارد برجستهاش است، زیرا دارای طراحی زیبا و استدلال معقولی است. در اولین نگاه، الهامگرفته از طراحیهای مرسدس بنز آکتروس نسل دوم و سوم به نظر میرسد. از جمله جزئیاتی که از آن الهام گرفته شده، میتوان به چراغهای جلوی بزرگ و قالب جلوپنجره اشاره کرد که الگوبرداری شده اند. چراغهای جلو با طراحی سادهای تماماً متفاوت هستند و یک سطح مستطیلی را نشان میدهند که حضور یک لنز بزرگ در آن، زیبایی طراحی را زیاد نمیکند. همچنین، طراحی آینههای جانبی با قاب سرتاسری نمایشی مدرن به نظر میرسد. استفاده از بادگیر کامل در پشت و بالای اتاق، بهعلاوهی بهرهآوری از اثرات خوب آیرودینامیکی، به زیبایی و جذابیت بیشتر این کشنده کمک کرده است. البته، اگر بادگیر در زیر شاسی نیز موجود بود، ظاهری جذابتر با بهرهوری از آیرودینامیک بهتر خواهد داشت.

یکی از نقاط ضعف طراحی کمیوندر H4 در نمای ظاهری آن، بخش بالای شیشه جلو است که بسیار ساده و با وجود سه چراغ قدیمی نارنجی رنگ، به آن طرح به روزی نمیبخشد. علاوه بر این، نوار مشکی اطراف این بخش کمی به مرور زمان رنگ کهنگی را حفظ کرده است. همچنین فوتون آئومان H4 در پشت اتاق، دارای یک شیشه است که در طراحی کمیوندرهای جدید به کار نرفته است.
طراحی داخلی فوتون آئومان H4
در داخل، رد پای یک آکسور قابل مشاهده است. داشبورد شبیه به آکسور است، با تفاوتهای کمی در جزئیات. فرمان نیز طراحی شده است به تشابه با محصولات مرسدس بنز، و دسته دنده نیز با دکمههای کنترلی روی آن، طراحی مدرنی دارد.

داشبورد پالانی موتور کاملا تخت و بستهی معمولی نیست، بلکه ارتفاع مناسبی دارد. در نزدیکی صندلی راننده، ترمز تریلر و ترمز دستی قرار دارند و دسته دنده به شکل ساده و جذابی در مکان خود قرار گرفته است. این طراحی نشان میدهد که به طولانی مدت محصول طراحی شده است و ارگونومی مناسبی دارد؛ به ویژه با شباهت آن به داشبورد آکسور. این طراحی به راننده این امکان را میدهد که با سهولت و راحتی به تمامی دکمهها و ادوات مورد نیاز دسترسی پیدا کند.
سیستمهای ایمنی و رفاهی فوتون آئومان H4
به عنوان یک کشنده جدید چینی، فوتون آئومان H4 تجهیزات ایمنی و رفاهی بالاتری نسبت به رقبای خود ندارد. این کشنده به رادار خط خوان، ترمز اضطراری و الکترونیکی، تعلیق بادی، کولر اتومبیل، سنسورهای باران و نور و سایر امکانات مدرن مانند ریتاردر مجهز نیست. با این حال، امکاناتی مانند ترمز ضد قفل، سیستم ضد لغزش ASR، سانروف برقی، بخاری داخلی، کروز کنترل، آینههای جانبی برقی، پنجرههای قابل کنترل برقی، تخت خواب دوم، قفل دیفرانسیل، بالابر برقی سریر و سایر ویژگیها، جزء امکانات این کشنده است.

برای کشندههایی که امروزه در اکثر محصولات سنگین چینی استفاده میشود، از جمله این کشنده با گیربکس اتوماتیک، ایران خودرو با ارائه نسل جدید کشندهای به نام با پیشرانه 460 اسب بخاری و امکانات رفاهی بیشتر، تنها به جای قرار دادن این دو خودرو در رقابت مستقیم، هر یک را برای بازار خاص خود تنظیم کرده است.
مشخصات فنی فوتون آئومان H4
در ابتدا، کشنده فوتون با موتور 10.8 لیتری و قدرت 420 اسب بخار عرضه شد. اما در طول زمان، با تغییرات در پیشرانه و افزایش حجم آن به 11.8 لیتر، قدرت موتور به مقادیر 430 تا 440 اسب بخار افزایش یافت. این تغییرات بدون تغییر در گیربکس اتفاق افتاد و اکنون فوتون H4 همچنان از گیربکس دستی 12+2 دنده ساخت ZF استفاده می کند. در حالی که گیربکس اتوماتیک بیشتر در جامعه رانندگان ایرانی محبوب شده است، فوتون H4 همچنان به گیربکس دستی وفادار بوده است.

فوتون آئومان H4، یکی از ارزانترین انواع کمیونهای سنگین در بازار چینی است. این کامیون به دلیل عدم داشتن سیستم فنربندی بادی، در بین سایر کشندههای چینی از نظر امکانات رفاهی، فنی و تکنولوژی، در ردهی پایینتری قرار دارد. اکثر محصولات سنگین چینی امروزه دارای تعلیق بادی هستند، اما فوتون آئومان H4 از این ویژگی محروم است.
نام کشنده | لطفاً کد فوتون آئومان H4 با شماره 1844 را برای من ارسال کنید. |
---|---|
نام پیشرانه | کامنز ISGe4-430 |
نوع پیشرانه | 6 سیلندر خطی با توربوشارژر و اینترکولر |
حداکثر قدرت | 437 اسب بخار در 1877 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 2277 نیوتن متر در 1277 دور در دقیقه |
حجم موتور | 11800 سی سی |
استاندارد آلایندگی | یورو DPF+4 |
حجم مخزن سوخت | 800 لیتر |
حجم مخزن ادبلو | 80 لیتر |
فاصله محوری | 3600 میلی متر |
طول/عرض/ارتفاع | 3890/2490/6090 میلی متر |
جعبه دنده | ZF دستی با 2+16 دنده |
کلاچ | تک صفحهای خشک |
ترمز | پنوماتیک دو مداره با ABS و ASR |
وزن خالص کشنده | 8150 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص | مجموعا 42 تن |
ظرفیت محور عقب | 13 تن |
ظرفیت محور جلو | 7.5 تن |
وزن ناخالص مجاز محور عقب | 18 تن |
حداکثر سرعت | 110 کیلومتر برساعت |
راند نهایی فوتون آئومان H4
فوتون H4 در کشور ما به دلیل ظاهری جذاب و مناسب، مصرف پایین موتور و گیربکس دندهای، و همچنین ارائه خدمات پس از فروش قابل قبول، به سرعت یکی از محبوبترین کامیونهای بازار شد. با این حال، مشکلات مونتاژی و وجود برخی نقصهای متداول نیز باعث نارضایتی برخی از مشتریان شده است که برخی از آنها توسط شرکت سازنده و بعضی دیگر توسط خریداران برطرف شدهاند. در نهایت، با توجه به مزایایی که دارد، فوتون H4 هنوز هم یکی از گزینههای مناسب در بازار ماست.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:
- ل