نرخ جدید آموزش رانندگی (کلاس آیین نامه رانندگی)

مقالات خودرویی

کلاس‌های آیین‌نامه رانندگی اختیاری است

در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، سردار حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور فراجا، درباره ضرورت حضور متقاضیان آموزش‌های آئین‌نامه در آموزشگاه‌ها، و عدم معتبر بودن این الزامات، توضیحاتی ارائه کرد. طبق آئین‌نامه مصوب برای آموزشگاه‌های رانندگی سال ۱۳۹۷، تصمیم گرفته شد که آموزش حضوری آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صورت اختیاری باشد و حالا متقاضیان اجباری به حضور در کلاس‌های آموزش آئین‌نامه ندارند.

نرخ آموزش رانندگی افزایش نیافته است

در آذر ماه سال 1401، فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران، درباره افزایش نرخ آموزش رانندگی اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت این ادعاها را رد کرده و از پایان اسفند ماه سال 1400 تا کنون، نرخ آموزش در این زمینه افزایش نداشته است. نرخ آموزش رانندگی در حال حاضر در تهران 86 هزار تومان برای هر ساعت و در سایر استان‌ها 110 هزار تومان است. همچنین، به دلیل شرایط ویژه، آموزشگاه‌های رانندگی در تهران توصیه شده است که تا بهبود شرایط فعلی، صبر نمایند.

نرخ آموزش رانندگی در حال بررسی است و هنوز تصمیمی اعلام نشده است. بنابراین، حدود 40 درصد از مربیان آموزشی به دلیل نارضایتی از نرخ های کنونی، تصمیم گرفته‌اند که دیگر در این زمینه فعالیت نکنند و به کار تاکسی‌های آنلاین مشغول شوند. بعضی از این مربیان به آموزش خصوصی منتقل شده‌اند و در فضای مجازی خدمات خود را با نرخ ساعتی 300 هزار تومان ارائه می دهند، که این امر به عنوان یک فعالیت غیرقانونی شناخته می‌شود.

به نقل از آقای حقیقی، دولت دستمزدها را 57 درصد افزایش داده است، اما برای آموزشگاه‌های رانندگی، این افزایش کمتر از 40 درصد بوده است. با توجه به درخواست کارشناسان که افزایش نرخ را 46 درصد نسبت به سال گذشته پیشنهاد دادند، دولت اعلام کرده است که ممکن است با 20 درصد افزایش موافقت کند. این افزایش به معنای 200 هزار تومان برای 40 ساعت آموزش رانندگی خواهد بود.

وی اظهار کرد که هیچ شکایتی از گرانفروشی آموزشگاه‌های رانندگی به تعزیرات حکومتی ارسال نشده است. در اسفند سال گذشته، نرخ آموزش رانندگی برای هر ساعت به ارزش 86 هزار تومان تعیین شده است، که شامل 30 هزار تومان به عنوان سهم آموزشگاه و 28 هزار تومان به عنوان سهم راننده و خودرو می‌شود. تعداد بالغ بر 100 هزار نفر در آموزشگاه‌های رانندگی مشغول به کار هستند و در صورت وجود هر گونه شکایت، به اتحادیه مراجعه و درخواست مداخله کنند.

افزایش 40 درصدی هزینه‌ها

در سال 1397، فرهاد حقیقی، رئیس اتحادیه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی تهران، به آیین‌نامه دولت درباره آموزشگاه‌های رانندگی اشاره کرد و اظهار کرد که در آن زمان پلیس نماینده این صنف بود و اتحادیه هنوز تشکیل نشده بود. برخی از مقررات این آیین‌نامه با قوانین نظام صنفی و تجارت مغایرت دارد. به عنوان مثال، بر اساس این آیین‌نامه، تمام مربیان باید ازدواج کرده، دارای مدرک کارشناسی باشند و هر 5 سال گزینه نخست خودرو خود را تعویض کنند. اجرای این مقررات باعث تبعیض برای حدود 30 هزار مربی رانندگی خواهد شد.

به نقل از گفته‌های اعضای اتحادیه، نرخ آموزش رانندگی با افزایش 40 درصدی نسبت به سال 1400 اعلام شده است. طبق اظهارات اعضای اتحادیه، در حال حاضر نامه‌ی درخواست اعمال این اصلاحات در دفتر ارتباطات مردمی دولت قرار دارد و به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده است. اما به دلیل داشتن امضای معاون به جای وزیر، نامه برگشت خورده و منتظر امضای وزیر است تا بعد از آن به معاون اول رئیس جمهوری ارسال شود. این نامه از خرداد ماه سال گذشته درخواست اصلاحات موردنظر را پیگیری می‌کند.

به آیین‌نامه افزوده شده که تعویض خودرو بعد از پنج سال و ارائه خدمات رانندگی در کنار کالاهای اساسی الزامی است. اعلام شده که خودروسازان تصریح کرده‌اند نمی‌توانند آموزش رانندگی را تأمین کنند و ادعا می‌کنند وظیفه‌شناسی انجام داده‌اند. با این وجود، در بازار آزاد، قیمت خودروها بسیار بالاست و مربیان حتی توان اقتصادی برای خرید خودرو را ندارند. تعیین نرخ آموزش رانندگی در این اتحادیه اصلی بوده و برای صنف مشکل‌ساز است. هر فرد تنها یک بار آموزش رانندگی می‌گیرد و این مهارت را طی یک زندگی استفاده می‌کند؛ با این وجود، در حالی که هزینه خدمات موسیقی در ساعت به 300 هزار تومان می‌رسد، نرخ آموزش رانندگی در سال 1401 به 86 هزار تومان در ساعت تعیین شده است. این وضعیت باعث محدودیت در افزایش حقوق و حق الزحمه مربیان می‌شود و همچنین باعث شده که هر سال حدود 17 هزار نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست بدهند.

آقای حقیقی اعلام کرد که نرخ آموزش رانندگی در سال 1401 با افزایش 40 درصدی نسبت به سال گذشته، به 86 هزار تومان برای هر ساعت افزایش یافته است. این افزایش کمتر از افزایش 57 درصدی حقوق کارگران است. از مجموع مبلغ 86 هزار تومان، 40 درصد یا همان 30 هزار تومان به آموزشگاه میرود و بقیه به طور مساوی بین راننده و خودرو تقسیم شده است، به این ترتیب هرکدام حق 28 هزار تومانی دارند.

مربی‌ها در آموزشگاه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند. کسانی که خودرو آموزشگاه را استفاده می‌کنند، به عنوان کارگران تعریف شده و تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند. اما مربیانی که از خودروی خود برای انجام کار استفاده می‌کنند، باید به صورت خودفرما بیمه بگیرند. با این حال، به دلیل دستمزد کمی که این گروه از مربیان دریافت می‌کنند (حدود 28 هزار تومان در ساعت)، بیشتر از اینکه بتوانند هزینه بیمه را پرداخت کنند.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ