
تفاوت تیپ های آنرود و آفرود MX8
در ماه شهریور سال 1402، شرکت ایستا موتور اعلام کرد که قصد دارد شاسیبلند چینی-ژاپنی لئو MX8 را با دو نسخه مختلف به بازار ایران عرضه کند. این دو نسخه شامل تیپ SLX یا تیپ آنرود به کمترین قیمت و تیپ DLX یا تیپ آفرود با قیمت بالاتر است.
اهل آفرود حتما به یاد دارند که وقتی نسل چهارم تویوتا پرادو (اتاق J150) در سال 2010 وارد ایران شد، شرکت ایرتویا پرادو را با نام پرادو آنرود به فروش میرساند و تیپهای فولش را تحت نام پرادو آفرود بازاریابی میکرد. جالب است که پرادو با موتور 6 سیلندر به عنوان VXL و پرادو با موتور 4 سیلندر به عنوان TXL به بازار عرضه شد. بنابراین، مشخص است که مدیران ایستاموتور نامگذاری تیپهای مختلف LEO MX8 را به تصادف انجام ندادند!
بیا به اصل موضوع بازگردیم؛ خوشبختانه، هر دو نسخه MX8 از نظر فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند و از یک موتور و گیربکس مشترک استفاده میکنند. اما تجهیزات آنها متفاوت است و تفاوت قابل توجهی دارند.
تیپ خودرو | آنرود (SLX) | آفرود (DLX) |
---|---|---|
چراغ جلو | هالوژن | LED |
نمایشگر صفحه کیلومتر | 3.5 اینچی | 7 اینچی |
مانیتور | 10 اینچی افقی | 12 اینچی عمودی |
تعداد اسپیکر | 4 عدد | 6 عدد |
صندلی راننده | 6 حالته برقی | 8 حالته برقی |
تنظیم گودی کمر راننده | x | دارد |
چراغ اتولایت | x | دارد |
آینه جانبی با گرمکن | x | دارد |
آینه عقب الکتروکرومیک | x | دارد |
سیستم کمکی راننده (ADAS) | x | دارد |
دوربین 360 درجه | x | دارد |
نمایشگر پیرامون خودرو (AVM) | x | دارد |
اطلاعات فوق توسط سایت خودروساز به دست آمده است.
آغاز تولید لئو MX8 در ایران
در تیر ماه سال 1402، شرکت ایستا موتور ارس، که جزئی از هلدینگ مایوان است، پس از حدود یک سال و نیم از تاسیس خود، فعالیتهای خود را آغاز کرد. این شرکت در طول نه ماه ابتدایی، زیرساختهای لازم برای فعالیت خود را توسعه داد و در نه ماه بعدی، به تجهیز و گسترش خطوط تولید خودروها پرداخت. نهایتاً، با توجه به تعهداتی که مدیران این شرکت در مراسم رونمایی از شاسی بلند لئو MX8 در بهمن ماه سال 1401 داده بودند، تولید این خودرو در اواخر بهار سال 1402 آغاز شد.

هنوز قیمت نهایی و جزئیات عرضه لئو MX8 از طرف شرکت ایستا موتور ارس اعلام نشده است. این خودرو به عنوان نسخه جدیدی از نیسان ترا شناخته میشود و با نام لئو MX8 در ایران عرضه خواهد شد.
بررسی تفاوتها و شباهتهای لئو MX8 و نیسان ترا
خودرو لئو MX8 در واقع یک محصول شرکت دانگفنگ_نیسان است که از پیشرانهای تولید شده توسط میتسوبیشی استفاده میکند. همچنین، گیربکس این خودرو برای بازار ایران توسط شرکت ZF آلمان اصلاح شده است. مصرف سوخت این مدل نیز در مقایسه با نسخه اصلی کاهش یافته است.
این شاسیبلند براساس محصول نیسان ترا ساخته شده که ابعاد آن دقیقا مشابه نیسان ترا است و به ابعاد ۴۸۸۲/۱۸۵۰/۱۸۳۵ میلیمتر میرسد. اما فضای داخلی خودرو با نیسان ترا متفاوت است. کابین ترا کاملا ساده و تکرنگ است، در حالی که کابین MX8 شلوغتر است و از دو طیف طرح چوب و چرم ساخته شده است.

نمایشگر داخلی خودرو نیسان ترا در کنسول جای دارد و ظاهر کلاسیکی دارد. در حالی که در مقابل، نمایشگر خودرو چینی Leao MX8 در بیرون داشبورد قرار دارد و ظاهر مدرنتری دارد. خودرو نیسان ترا دارای دندههای الکترونیکی است، در حالی که Leao MX8 دارای دسته دنده معمولی است. صفحه نمایش کیلومتری هر دو خودرو به شکل آنالوگ است. قیمت گرانترین نسخه نیسان ترا در جهان به حدود ۴۰ هزار دلار میرسد، در حالی که نمونه چینی آن میتواند بین ۲۶ تا ۲۸ هزار دلار باشد.
لئو MX8؛ اولین محصول ایستا موتور
در جریان نمایشگاه توانمندیها و فرصتهای سرمایهگذاری ارس، شرکت خودروسازی ایستا موتور که وابسته به گروه کارآفرینان مایوان است، روز سهشنبه 25 بهمنماه 1401 از اولین محصول خود با نام LEO MX8 در تبریز رونمایی کرد. ایستا موتور با هدف تولید دو هزار دستگاه از این خودرو در سال 1402 شروع به تولید کرده است.

با معرفی شاسی بلند لئو MX8، واضح است که این خودرو نمایندهای از نیسان ترا (Terra) با تغییراتی است که به بازار چین تحت نام دانگفنگ پالازو (Dongfeng Palaso) عرضه شده است. با این حال، لئو MX8 که به بازار ایران وارد شده است، اصلاحات مهمی در مقایسه با پالازو 2022 بازار چین دارد. این نشان میدهد که نیسان همچنان به جذب بازار ایران علاقه دارد.
مشخصات فنی لئو MX8
یکی از ویژگیهای جالب خودروی جدید لئو MX8، این است که با شاسیبلندی واقعی و سیستم محرکه دو دیفرانسیل تجهیز شده است. این خودرو از سیستم تعلیق جناغی دوبل آزاد برای محور جلو و سیستم تعلیق پنجمفصلی برای محور عقب استفاده میکند.
کد موتور | 4K31TD |
---|---|
نوع موتور | 2 لیتری توربوشارژ TGDI |
حداکثر قدرت | 225 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 360 نیوتن متر |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتربرساعت |
گیربکس | 8 دنده اتوماتیک |
وزن خالص | 1950 کیلوگرم |
وزن ناخالص | 2505 کیلوگرم |
طول | 4882 میلیمتر |
عرض | 1850 میلیمتر |
ارتفاع | 1835 میلیمتر |
فاصله محوری | 2850 میلیمتر |
اطلاعات فوق از سوی شرکت سازنده خودرو اعلام شده است.
بخارشکن میتسوبیشی ژاپنی با شماره سری 4K31 دارای تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم (GDI) میباشد.
گیربکس این خودرو توسط شرکت ZF تولید شده و دارای قابلیت تیپر ترونیک است. این گیربکس قابل تنظیم برای حالتهای مختلف رانندگی از جمله عادی، اسپرت، برف و اقتصادی است و از کارایی بالای آن میتوان بهره برد. دور دنده این خودرو دارای یک پوشش چرمی است که زیبایی بیشتری به آن میبخشد.
امکانات و تجهیزات لئو MX8
بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت ایستا موتور، شاسی بلند لئو MX8 با ویژگیهایی که زیراشاره شده، به مشتریان ایرانی عرضه میشود:
- نه ایربگ (جلو، جانبی جلو، جانبی عقب، پردهای، زانویی راننده)
- کروز کنترل / کنترل کشش / کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)
- سیستم کنترل سرعت خودرو در سرازیری (HDC)
- سیستم جلوگیری از واژگونی خودرو
- سیستم تشخیص صدا
- چراغ هالوژن جلو با تنظیم دستی ارتفاع نور
- فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
- ترمزهای ABS به همراه EBD
- ترمز پارک برقی / ترمز اتوهلد
- نمایشگر 3.5 اینچی در صفحه کیلومتر
- مانیتور 10 اینچی
- سیستم صوتی با 4 اسپیکر
- قابلیت اتصال سیستم چندرسانهای خودرو به اندروید و iOS
- 3 عدد پورت شارژ 12 ولت
- سیستم تهویه اتوماتیک تککاناله با دریچه تهویه عقب
- صندلی 6 حالته برقی راننده
- صندلی 4 حالته برقی سرنشین جلو
- صندلی تاشو عقب دو تکه با ایزوفیکس
- گرمکن صندلی ها
- کمربند ایمنی پیش کشنده در ردیف اول و دوم صندلیها
- کیلس استارتر با ریموت انجین
- آنتیترپ (ضدمانع) برای شیشه بالابر راننده و سانروف
- آنتن کوسه ای
- آینههای تاشو برقی با تنظیم برقی
- شیشه عقب دودی
- رادار هشدار دهنده تغییر لاین (LDWS)
- رادار نقطه کور (BSD)
- سنسور عقب
- سنسور فشار باد تایر
- دوربین 360 درجه با خطوط کمکی پارک
- رینگ 18 اینچی دایاموند کات با تایرهای 255/60
نمای داخلی خودرو لئو MX۸، به طراحی ساده و معمولی مشترک در بیشتر خودروهای چینی گران قیمت فرق میکند. کنسول کنار راننده، بزرگ و به داشبورد متصل شده است و دارای دنده و دکمههایی برای کنترل امکانات خودرو میباشد.

داشبورد این اتومبیل خالی و خلوت به نظر میرسد. یک نمایشگر در وسط داشبورد قرار دارد و کانالهای کولر بالای آن قرار گرفتهاند. فرمان لئو MX8 با طراحی زیبا و دور فرمان چرمی، دارای دکمههای کنترل بخشهای مختلف است. صندلیها نیز با روکش چرمی طراحی شدهاند.
نیسان برای این خودرو یک نمایشگر 10 اینچی با 4 بلندگو و قابلیت اتصال به گوشیهای هوشمند ارائه کرده است. همچنین، این خودرو دارای 3 پورت USB برای اتصال انواع دستگاهها و شارژ موبایل روی کنسول سمت راست راننده است.

وجود سیستم تهویه مطبوع تکگانه به همراه فیلتر گرد و غبار، باعث میشود که هوای داخل کابین همواره مطبوع و تمیز باشد. صندلیهای ردیف دوم مدل لئو MX۸ دارای شبکه هوا هستند، همچنین بر روی دربهای سمت راست و چپ قابلیت نگهداری اشیاء و جای قرار گرفتن لیوان نیز وجود دارد. این خودرو دارای ریموت کنترل قفل مرکزی و سوئیچ هوشمند است که این امکان را به شما میدهد که باز و بسته کردن قفل دربها را به راحتی انجام دهید.
ورود و راهاندازی این خودرو بدون نیاز به استفاده از کلید انجام میشود. این ویژگی نه تنها به راننده راحتی فراوانی میبخشد، بلکه امنیت خودرو نیز را ارتقا میدهد. آینههای جانبی این خودرو با قابلیت تنظیم برقی مجهز شدهاند و دارای نوارهای راهنمایی هستند. این ویژگی باعث میشود که آینهها همزمان با روشن و خاموش شدن خودرو باز و بسته شوند.

شیشه جلویی اتومبیل سبز، قابلیت ضد اشعه ماورای بنفش و مقاوم در برابر حرارت محیط را دارا می باشد. شیشه های عقب دارای سیستم یخ زدایی می باشند که در فصل زمستان از ترک خوردن جلوگیری می کنند. همچنین، سانروف برقی و سیستم حساس به موانع به شما امکان می دهند تا در شرایط آب و هوایی مناسب، از آن برای تهویه داخلی خودرو استفاده کنید.
رقیبان لئو MX8 در ایران
بدون شک، رقبای اصلی لئو MX8 در بازار ما، از جمله رکستون مونتاژی رامک، تیگو 8 پرو مکس، جیامسی S350 و حتی بایک BJ40 میتوانند به عنوان رقبا برای MX8 مطرح شوند.
قیمت لئو MX8 ایستا موتور

در بازار چین، خودرو دانگ فنگ پالازو به عنوان یک خودرو اقتصادی شناخته نمیشود. این خودرو دارای سیستم محرکه دو دیفرانسیل و گیربکس اتوماتیک است و با قیمتی بین 180 تا 192 هزار یوآن (معادل تقریبا 26 تا 28 هزار دلار) عرضه میشود. اما لئو MX8 که در بازار ایران عرضه می شود، اختلافهایی با نسخه چینی خود دارد و بنابراین احتمالا قیمت آن در بازار ایران بالاتر از حدود 2 میلیارد تومان خواهد بود.
برای دریافت آخرین اخبار شرکت ایستا موتور و اطلاع از شرایط پیش فروش و فروش نقدی خودروی لئو MX8 در ایران، مقاله را مطالعه کنید.