رونمایی رانا پلاس AMT6 در مشهد
در ماه شهریور 1402، پروژه رانا پلاس اتوماتیک که قرار بود در بهار 1401 به تولیدانبوه برسد، جهت رونمایی مجدد به مرحله اجرا رسید. این محصول هنوز حتی به مرحله تجاریسازی نرسیده است و به همین دلیل آن را "فراموش شده" مینامیم.
پس از معرفی رانا پلاس به همراه گیربکس 5 دنده (MT5)، ایران خودرو تصمیم به ارتقاء این محصول در دو مرحله گرفته است. در مرحله اول، رانا پلاس پانوراما با گیربکس 6 دنده (MT6) عرضه شد که علاوه بر سقف شیشهای، این مدل همچنین دارای فرمان برقی است.
در مرحله دوم، نصب گیربکس اتوماتیک بر روی رانا پلاس پانوراما قرار دارد. این گیربکس، به طور خلاصه به عنوان یک گیربکس نیمهاتوماتیک یا AMT شناخته میشود، که بعبهای آن دارای کلاج برقی است.
این مدل خودرو، مانند دیگر نسخههای موجود از رانا پلاس، دارای موتور بهبود یافته TU5P است. از آنجا که گیربکس حذف شده است، اهرم فیزیکی دنده نیز از کنسول مرکزی حذف شده و به جای آن از یک موس چرخی استفاده شده است که دارای حالتهای R، N، D، و M است. همچنین، پدال شیفتر در طرفین غربیلک فرمان قرار دارد. اما استفاده از پدال شیفتر فقط زمانی امکانپذیر است که گیربکس در حالت M قرار داشته باشد.
گفته شده است که مدلی که در نمایشگاه مشهد معرفی شده است، به عنوان یک نمونه نهایی محصول محسوب نمیشود و امکان دارد تجهیزات جدیدی مانند کنترل پایداری، کمک حرکت در سربالایی، دیلایت، سنسور فشار باد تایر و ... به این محصول اضافه شود. هنوز زمان انتشار رانا پلاس پانوراما در بازار مشخص نشده است.
عکس کابین رانا پلاس اتوماتیک
در ماه آبان سال 1400، تصاویر جدیدی از مدل نیمهاتوماتیک خودروی رانا پلاس (AMT) در فضای مجازی منتشر شده است که نشاندهنده افزودن ویژگیهای جدید به این خودرو میباشد.
بر اساس تصاویر، در رانا پلاس اتوماتیک، دیگر از اهرم فیزیکی دنده استفاده نمیشود و ایران خودرو به جای آن، از یک کنترلگر چرخشی یا "موس" استفاده میکند که شامل چهار حالت درایو (D)، خلاص (N)، دنده عقب (R) و دستی (M) میشود. اما حالت پارک (P) در این گیربکس وجود ندارد و حالتهای برفی (*) و اسپرت (S) نیز برای این گیربکس جدید تعریف شدهاند.
وقتی گیربکس را در حالت M قرار میدهید، میتوانید با استفاده از پدال شیفترهای پشت فرمان، دندهها را دستی تعویض کنید. این ویژگی جالب، در مورد اینکه آیا در تمام نسخههای تولیدی این خودرو وجود دارد یا خیر، تضمین نشده است. با این حال، این ویژگی متاثر کنندهای برای خریداران است و رانا پلاس AMT، اولین خودرو ایرانی است که این ویژگی را به خریداران ارائه میدهد.
تولید آزمایشی رانا پلاس اتومات در 1400
خط تولید گیربکس نیمهاتوماتیک (AMT) راهاندازی میشود.
تهیه اولین محصول ایران خودرو با گیربکس AMT توسط آقای مقیمی، هنوز فاش نشده است، اما بر اساس شایعات قبلی، میتوان حدس زد که این محصول جدید، مدل رانا پلاس باشد. اگر همه چیز به ترتیب پیش برود، انتظار میرود که سری اول این خودرو به مشتریانش در انتهای سال 1400 ارائه شود.