موارد باطل شدن گارانتی خودرو چیست
در خرداد ماه سال 1402، مفهوم گارانتی خودرو اشاره به تعهداتی دارد که شرکتهای خودروسازی نسبت به خودروهای تولید شده توسط آنها و ارائه به مشتریان دارند. این گونه تضمینها طبق قوانین حمایت از حقوق مصرفکنندگان اعطا میشود و همچنین بر اساس آن، شرکتهای واردکننده و تولید کننده خودرو میتوانند این گونه گارانتی را ارائه نمایند. اما، برخی محدودیتها برای حفظ اعتبار گارانتی خودرو وجود دارد، که در صورت رعایت نکردن توسط مالکان خودرو ممکن است منجر به ابطال شدن گارانتی گردد. اصولیترین شرایط رعایت نشدن برای ابطال گارانتی شامل:
- نصب رینگ یا لاستیک غیراستاندار (پهن)
- تغییر ارتفاع خودرو
- نصب روکش صندلی (خودروهای خاص که دارای صندلی برقی یا ایربگ جانبی هستند)
- نصب هر گونه دزدگیرکه منجر به آسیب و دستکاری در دسته سیم گردد
- نصب کفپوش یکپارچه داخل اتاق
- نصب زنون، هدلایت و لامپ غیراستاندار
- نصب سیستم صوتی و تصویری غیراستاندارد
- سنسور و دوربین عقب غیراستاندارد
- نصب پاور ویندوز
- نصب کروز کنترل
- انواع سوئیچ مخفی
- نصب کیلس استارتر
- نصب برچسب دودی بر روی شیشه جانبی
- نصب برچسب دودی بر روی شیشه عقب
- دستکاری یا تقویت موتور
- دوگانه سوز کردن خودرو
- حذف کاتالیست
- عدم انجام سرویس دوره ای در شبکه نمایندگی
- انجام تعمیرات در خارج از شبکه نمایندگی
- تصادف خوردو
- نصب میله تعادل (استرس بار)
- موتور شویی
- نصب سراگزوز
- باتری غیراستاندارد (استفاده از باتری که ولتاژ و ظرفیت آن مغایر با باتری توصیه شده باشد)
- فیوز غیراستاندارد
- تقویت شاسی (جوشکاری. شاسی کشی و ...)
- استفاده یا نگهداری مواد قابل اشتعال یا انفجار از قبیل انواع اسپری. الکل و ... داخل خودرو
- کاربری غیراستاندارد از جافندکی (نظیر جارو شارژی و ...)
- استفاده از اکتان بنزین یا مکمل سوخت
- نصب غیر استاندارد محافظ ECU موتور
- نصب کلاچ اتوماتیک
- نصب کمک فنر غیراستاندارد (کمک اسپورت)
- نصب شمع غیر استاندار (سوزنی)
- ریمپ ECU موتور
بهترین روش برای باطل شدن گارانتی خودرو، رعایت نکردن مواردی است که در قرارداد گارانتی ذکر شده است. به علاوه، خودروساز ممکن است شرایط دیگری را نیز تعیین کرده باشد که عدم رعایت آنها باعث ابطال گارانتی میشود. جهت دریافت اطلاعات دقیقتر، به مراکز خدمات پس از فروش یا نمایندگیهای مجاز شرکتها مراجعه فرمایید.
تغییر شرایط سرویس اولیه در زمان گارانتی خودرو
ایسنا؛ در یک اقدام جدید، حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد که اقداماتی برای مقابله با افرادی که خودروها را به منظور سفته بازی خریداری کرده و سپس با قیمت بالاتر به فروش میرسانند، انجام خواهد شد. او بیان کرد که به منظور جلوگیری از انباشت و احتکار خودروهای صفر کیلومتر، تصمیم گرفته شده است تا شرایط گارانتی خودرو لغو شود و شرایط سرویس اولیه خودرو در دوره گارانتی تغییر کند. این موضوع در بخشنامه اصلاحی زیرقابل مشاهده است: بخشنامه شماره 370/401/38323 تاریخ 22 آذر 1401.
بنابراین، در صورتی که فردی به عنوان نماینده شرکت خودروساز باشد و مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو از کارخانه تغییر نیافته باشد، لازم نیست که در طی 5 ماه اول و با حداقل 1000 کیلومتر کارکرد خودرو، خودرو را برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکت خودروساز ببرد. این شرط تنها برای خودروهایی لازم است که مالکیت آنها از زمان تحویل تا زمان مراجعه اول به نمایندگی تغییر یافته است.
فرهیدزاده از شرکتهای خودروسازی خواسته که برای رعایت حقوق مصرف کنندگان خودرو، در اطلاعرسانی شفاف و گسترده به مشتریان و نمایندگیهای سراسر کشور، اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین، در آییننامه، ساز و کار اجرایی مربوطه را تدوین کنند و این موضوع را در اطلاعیههای فروش و قراردادهای تنظیمی خود درج کنند.
حذف شرط ابطال گارانتی خودرو پس از 5 ماه
در آذر ماه سال 1401، وزارت صنعت، معدن و تجارت الزام مشتریان به مراجعه به نمایندگی شرکت خودروساز برای فعالسازی گارانتی خودروهایی که حداکثر پنج ماه از تاریخ تحویل گذشته و حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد دارند را لغو کرد.
در راستای اتخاذ سیاستهای جدید در حوزه توسعه روشهای فروش خودرو، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم به لغو الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه کننده خودرو ظرف ۵ ماه از تاریخ تحویل و با کمترین یک هزار کیلومتر کارکرد جهت فعال سازی گارانتی گرفته است. این تصمیمات نتیجهای از سیاستهای جدید از جمله طرح حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، جایگزینی خودروهای فرسوده، فروش فوری و فروش فوقالعاده (سهماهه) و ارائه خودروها در بازار سرمایه (بورس کالا) میباشند. این اقدامات منجر به کاهش فاصله قیمت کارخانه تا بازار شده و بهبود فرآیند خرید و فعالسازی گارانتی خواهند شد.
به منظور جلوگیری از ایجاد فضای دلالی و افزایش قیمتها، در سال 1399 کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ضابطهای را اجرا کرد که از افرادی که خودرو را پیش از انقضای خدمات اولیه به دیگران منتقل میکنند، جلوگیری کند.
گفته شده بود که بشرطی که مشتریان حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد خودرو، به نمایندگی شرکتهای خودروساز بروند برای سرویس اولیه. در غیر این صورت، شرکتهای خودروساز باید گارانتی را ابطال کنند.
اخبار گارانتی خودرو
متن ورودی اصلاح شده: "آخرین اطلاعات مربوط به گارانتی خودروهای سایپا و شرایط جدید گارانتی محصولات ایران خودرو را در زیر بخوانید."