اخبار مترو تهران 1402 (نقشه مترو+قیمت بلیت مترو)

مقالات خودرویی

هزینه یک میلیارد دلاری دولت برای مترو

در مهر ماه سال 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که اولویت اصلی آن‌ها، تکمیل خطوط فعلی مترو و سپس گسترش آن است.

دولت برای خرید قطارهای مترو، نزدیک به یک میلیارد دلار کمک کرده است. قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو با انبار‌های اورهال شده است. همچنین، تا کنون 12 رام قطار اورهال شده و برای بازسازی کلی 29 رام قطار دیگر نیز طرح‌ریزی شده است تا پایان سال. مجموعه قراردادهای مترو از ابتدا تاکنون به یک میلیارد دلار رسیده است. همچنین، حدود 300 میلیارد تومان برای اورهال قطارها صرف شده و برای اورهال 29 رام قطار دیگر تا پایان سال، 2 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

تکمیل مسیر رفت و برگشت مترو پرند

در ماه مرداد سال 1402، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، در خصوص افتتاح متروی پرند در هفته دولت اظهار کرد: در حال حاضر متروی پرند، که ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دارای دو خط رفت و برگشت کامل است و عملیات ساختمانی ایستگاه پرند نیز به پایان رسیده است.

مترو پرند

با توجه به اظهارات واقعیات، مشخص شد که برای افتتاح این ایستگاه در حوزه برق رسانی، دو تا سه مشکل وجود داشت که هم اکنون در حال حل شدن هستند. پروژه به مرحله غیرقابل بازگشت پیش رفته و وارد فاز بهره‌برداری شده است. با اتمام پروژه، ۲۰ کیلومتر از دو مسیر ترانزیتی به طول ۴۰ کیلومتر اضافه خواهد شد. این تحول به لطف این خطوط جدید، مسافت بین تجریش و پرند در حدود یک ساعت قابل طی شدن خواهد بود.

12 ایستگاه جدید در سال جاری افتتاح می‌شوند

در تابستان سال جاری، جلال بهرامی، معاون شهردار تهران، اعلام کرد که ایستگاه شهید دادمان و یک کیلومتر مسیر در خط ۷ مترو، ایستگاه پرند و ۱۹ کیلومتر از مسیر ریلی در امتداد خط یک مترو، و همچنین ۳ ایستگاه و ۵ و نیم کیلومتر از مسیر شمالی خط ۶ مترو که شامل ایستگاه های شهر زیبا، شهران و شهدای کن می شود، در حال آماده‌سازی برای افتتاح قرار دارند.

جلال بهرامی؛ معاون شهردار تهران

با آغاز عملیات حفاری خط ۱۰ مترو (فاز اول بخش غربی) آغاز شده و به زودی عملیات حفاری تونل مسیر توسعه شرقی خط ۴ (فازهای اول و دوم) آغاز خواهد شد. برنامه‌ریزی شده است که تا نیمه‌ی سال جاری، ۷ ایستگاه از خط ۶ مترو، از جمله ایستگاه‌های شهدای ۱۷ شهریور، میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، استاد نجات اللهی، آیت‌الله کاشانی و شهید آبشناسان به بهره‌برداری برسد. همچنین، طرح اجرایی برای ورود ۶۳۰ دستگاه واگن از منابع خارجی و همچنین تولید ۱۱۳ دستگاه واگن به روش تولید انبوه توسط شرکت واگن‌سازی تهران در نیمه‌ی نخست سال جاری اجرا خواهد شد.

پروژه خط 10 مترو تهران کلید خورد

در تیرماه 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، و محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، خبر ایجاد خط 10 مترو در تهران را اعلام کردند. اجرای این پروژه به عمل آمده و ۳ کارگاه مختلف در میدان اتریش، دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جنت‌آباد باز شده‌اند. پس از مونتاژ تجهیزات، حفاری تونل خط 10 از مردادماه آغاز خواهد شد.

بودجه و هزینه‌های مورد نیاز برای این پروژه از طریق تولید درآمد تامین می‌شود و به بودجه شهرداری وابسته نیست. همچنین برای ۱۰ مجتمع ایستگاهی (TOD) نیز این معیارها در نظر گرفته شده است.

اینفوگرافی خط 10 مترو تهران

طبق اظهارات آقای یوسفی، مجری پروژه خط ۱۰ مترو، عملیات اجرایی این خط به دو فاز شرقی و غربی تقسیم شده است و اولویت این اجرا در بخش غربی قرار دارد. برنامه‌ریزی انجام شده نشان می‌دهد که شروع کارهای اجرایی خط ۱۰ از تیر ماه سال ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت و فاز اول این پروژه (بخش غربی) در سال ۱۴۰۶ به پایان خواهد رسید. با توجه به برنامه زمانبندی، اگر هیچ مشکل غیرمنتظره‌ای پیش نیاید و کارها به ترتیب پیش بروند، در سال ۱۴۰۵ ان‌شاءالله با افتتاح ۵ ایستگاه بخش غربی و ۲۰ کیلومتر مسیر (شامل ۱۲ ایستگاه عبوری)، این خط مترو به بهره‌برداری می‌رسد. ایستگاه‌های دریاچه شهدای خلیج‌فارس، میدان اتریش، کوهسار، میدان کتاب و وردآورد از این ۵ ایستگاه هستند که ایستگاه‌های وردآورد با خط ۵، کوهسار با خط ۶ و میدان کتاب با خط ۷ تقاطع دارند. همچنین احتمال وجود ایستگاه میدان المپیک نیز وجود دارد که تعداد ایستگاه‌ها را به ۶ ایستگاه افزایش خواهد داد. تا آن زمان، پیشرفت فیزیکی سایر ایستگاه‌ها به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید تا قطار بتواند از آنها عبور کند و پس از افتتاح این ۵ یا ۶ ایستگاه، ایستگاه‌های دیگر فاز یک به تدریج تا سال ۱۴۰۶ که زمان پایان بخش غربی خط ۱۰ است، تکمیل و افتتاح خواهند شد. شروع عملیات اجرایی هر ۱۷ ایستگاه بخش غربی امسال آغاز خواهد شد.

پروژه تکمیل مسیر پارک‌وی تا وردآورد خط ۱۰ در حال پیشرفت است. فاز دوم، که شامل بخش شرقی است، در سال آینده شروع خواهد شد. این بخش به دو فاز تقسیم شده است و در فاز اول، پنج ایستگاه جدید به بهره‌برداری می‌رسند. علاوه بر این، احتمال توسعه بخش غربی پروژه نیز وجود دارد. ایستگاه پارک‌وی به عنوان یکی از ایستگاه‌های اصلی و استراتژیک خط ۱۰ مترو شناخته شده است و راه‌اندازی آن تأثیر بسزایی بر کاهش ترافیک شهر دارد. اجرای این بخش از پروژه، که شامل احداث ۲۰ کیلومتر تونل و سه ایستگاه جدید با استفاده از سه دستگاه تی‌بی‌ام می‌باشد، حدود سه سال زمان خواهد برد. مدت زمان تکمیل هر ایستگاه نیز حدود سه سال است. زمانبندی پیش بینی شده برای اتمام این بخش، اما مواردی مانند تأمین منابع مالی و نظارت بر عملیات ممکن است بر زمانبندی تأثیر بگذارد. در هر صورت، هدف اصلی این پروژه ورود برخی ایستگاه‌های خط ۱۰ به مدار شهری در سال ۱۴۰۵ است.

ایستگاه های جدید در خط 6 مترو

در روز سوم خردادماه سال 1402، چهارمین دوره طرح رصد ۲ با هدف بررسی پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری و مشکلات موجود در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران توسط اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در میدانی خطوط ۶ و ۷ مترو برگزار شد.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، خود را در رویکرد تازه کمیسیون برنامه و بودجه در طرح رصد ۲ به تمرکز بر پروژه‌های بزرگ شهری در کنار توسعه محلی اشاره داد. او تأکید کرد که اولویت شماره یک امسال برای شورا و شهرداری، تکمیل و تجهیز خطوط ۶ و ۷ مترو تهران توسط شرکت راه‌آهن شهری تهران و شرکت بهره‌برداری مترو است. طبق زمانبندی و برنامه‌ریزی با شهرداری تهران برای بودجه سال ۱۴۰۲، اتمام کارهای خطوط ۶ و ۷ مترو تهران تا پایان سال جاری باید انجام شود.

وی اظهار داشت که باید امسال در خط ۶، ۵ ایستگاه جدید را افتتاح کنند. طبق برنامه، سه ایستگاه جدید از جمله ایستگاه‌های شهدای کن، شهران و شهر زیبا باید تا پایان مرداد ماه افتتاح شوند و دو ایستگاه دیگر به نام ایستگاه آیت‌الله کاشانی و ایستگاه کوهسار نیز باید در نیمه دوم سال به بهره‌برداری برسند. این ایستگاه‌ها به طول ۵.۵ کیلومتر اضافه خواهند شد. اگر منابع کافی فراهم شود، طرح تکمیلی و توسعه ای از خط ۶ در محور جنوبی نیز برنامه‌ریزی شده است که شامل ایستگاه مترو دولت‌آباد به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی با طول ۶.۵ کیلومتر می‌شود.

آقای مظفر در خصوص برنامه و زمانبندی مدیریت شهری امسال در خط 7 مترو تهران اظهار کرد که افزایش 2 کیلومتر طول خطوط فعلی برنامه‌ریزی شده است. این برنامه شامل تکمیل 2 ایستگاه جدید، ایستگاه میدان کتاب در سعادت آباد و ایستگاه ورزشگاه تختی در منطقه ۱۵ تا پایان سال جاری است. اولویت اصلی این برنامه، تامین و تخصیص منابع مالی و نقدینگی از سوی شورای اسلامی شهر تهران است؛ زیرا تکمیل و بهره‌برداری خطوط 6 و 7 و توسعه آن‌ها از مهمترین اهداف این برنامه برای سال جاری است.

بودجه مترو 6 برابر شده است

در ماه اردیبهشت سال 1402، محسن هرمزی، مدیرعامل متروی تهران، اعلام کرد که بودجه مترو به دلیل تلاش‌های شورای شهر، برای اولین بار شش برابر افزایش یافته است.

برنامه متروی تهران از قبل "تکمیل خطوط" با شیب ملایم بوده است، اما اکنون "توسعه" و انجام عملیات اجرایی برای خطوط ۸ تا ۱۱ شروع شده است. ظرفیت کنونی متروی تهران شامل ۲۶۰ کیلومتر و ۱۵۰ ایستگاه است در حالیکه برنامه برای ۷ سال آینده از ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ ایستگاه توسعه می‌کند.

آقای هرمزی اعلام کرد که مسیر توسعه خط ۸، ۴۰ کیلومتر است و از پایانه دولت‌آباد آغاز می‌شود و در تقاطع با زین الدین وارد پایانه چیتگر در منطقه ۲۲ می‌شود. خط ۱۰ از منطقه وردآورد شروع شده و تمام مناطق شمالی تهران را طی کرده تا به منطقه حکیمیه برسد. همچنین، خط ۱۱ که دارای ۳۰ کیلومتر از طول است و دارای ۱۱ ایستگاه است، در جهت پایانه چیتگر حرکت می‌کند.

مترو تهران

عملیات اجرایی خط ۱۰ در حال آغاز است. در حال حاضر دستگاه "تی بی ام" در حال مونتاژ در قرارگاه خاتم است و آغاز حفاری تونل از ابتدای تیرماه پیشبینی شده است. تونل‌های مترو با عمق بین ۲۰ تا ۳۰ متر و بدون تأثیر بر محیط زیست ساخته می‌شوند. حفاری تونل خط ۱۰ با استفاده از دو دستگاه تونل برشی از تیرماه آغاز خواهد شد و هر دستگاه به طول ۳۰۰ متر در ماه تونل را حفر و تحویل خواهد داد. برای اولین بار در خط ۹، از دستگاه‌های tbm با قطر ۱۵.۷ متر بین چیتگر و زین الدین استفاده خواهد شد، که یک تونل سه طبقه به‌صورت طبقه قطار، طبقه تأسیسات و طبقه اتوبوس برقی تحویل خواهد داد.

طبق شرح آقای هرمزی، وی اعلام کرد که تا پایان سال جاری ۱۳ ایستگاه مترو جدید افتتاح خواهند شد. ایستگاه میدان کتاب در ماه تیر با طراحی مدرن و ۱۰ ایستگاه در خط ۶ از شهید ستاری تا کن در نیمه اول سال به بهره‌برداری درمی‌آیند. همچنین، تا پایان سال خطوط ۶ و ۷ نیز به پایان می‌رسند و ایستگاه بعدی، که انتقالی با ایستگاه آیت الله کاشانی است، به زودی در نزدیکی افتتاح خواهد شد.

گفته شده است که تست‌های مربوط به پروژه قطار ملی با موفقیت انجام شده و قطار ساخته شده است. اولین رام قطار توسط یک شرکت بین‌المللی تا خرداد یا تیرماه وارد خط خواهد شد. این تست‌ها زمان‌بر بوده اما این اولین تجربه است که مهندسین ایرانی برای انجام آن مسئولیت پذیرفته اند. همچنین، دولت بیش از ۷۰۰ میلیون یورو را برای پروژه قطار ملی اختصاص داده است و به تنهایی محدود به زیرزمین نمی‌شود. مورد تراموا نیز سال‌های سال بررسی شده و نتایج آن در روز شنبه به کمیسیون فنی شورا ارائه خواهد شد.

افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط 4 مترو تهران

در اردیبهشت ماه سال 1402، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، اعلام کرد که خط ۴ مترو تهران به طول ۲۱ کیلومتر و دارای ۱۹ ایستگاه است. اجرای بخش غربی توسعه خط ۴ از دهه ۹۰ خورشیدی آغاز شده و شامل یک مسیر به طول ۲/۴ کیلومتر و ۳ ایستگاه می‌شود. ایستگاه اول در این بخش با نام "پروانه"، در منطقه باغ فردوس و در انتهای خیابان پروانه شمالی قرار دارد، اما نام آن به "علامه جعفری" تغییر یافته است. ایستگاه علامه جعفری در منطقه ۵ شهر تهران واقع شده و به مسافران امکان دسترسی به شبکه خطوط مترو در مناطق کم‌تر از حمل و نقل عمومی فراهم می‌کند.

ایستگاه علامه جعفری، صد و پنجاهمین ایستگاه در شبکه مترو پایتخت است که قرار است در هفته آینده و به مناسبت پنجاه و سومین روز توسعه و افتخار افتتاح شود. این ایستگاه همچنین به عنوان بیستمین ایستگاه در خط ۴ شناخته می‌شود و در آینده نزدیک زیر بار مسافران خواهد رفت.

ایستگاه علامه جعفری با هیچ یک از خطوط متروی تهران تقاطعی ندارد. اما ایستگاه ارم سبز قبل از آن با خط 5 و ایستگاه آیت‌الله کاشانی با خط 6 تقاطع دارند. این ایستگاه در نزدیکی اتوبان شهید ستاری و حکیم قرار دارد و از این رو دسترسی آسانی به آن توسط حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های عبوری از مسیرهای حکیم، ستاری و بلوار فردوس دارید. بعد از تکمیل پروژه‌های توسعه شرقی و غربی خط 4 مترو، انتظار می‌رود تا ۳۰ درصد از جمعیت مسافران فعلی این خط به آن اضافه شود. همچنین با توسعه غربی خط 4 در آینده، دو ایستگاه تبادلی با خطوط 5 و 6 مترو ایجاد خواهد شد که این امر انتخاب‌های بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند. ایستگاه پروانه همانند دیگر ایستگاه‌های تازه بهره‌برداری شده، امکانات ویژه‌ای برای معلولان و افراد کم‌توان جسمی دارد.

ایستگاه مترو علامه جعفری

هرمزی اعلام کرد که پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو، با هدف رفع نیاز جمعیت گسترده‌ای از شهروندان در غرب تهران طراحی شده است. این خط از زیر معابر پرترددی مانند خیابان‌های آزادی، انقلاب، پیروزی و شهرک اکباتان عبور می‌کند. خط ۴ یکی از پرمسافرترین خطوط حمل‌ونقل درون شهری شرقی – غربی است. پروژه توسعه غربی خط ۴، غیر از ایستگاه علامه جعفری، دو ایستگاه دیگر نیز شامل می‌شود که با تأمین منابع مالی مناسب، امکان بهره‌برداری از آن‌ها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وجود دارد.

با توجه به گفته‌های وی، برای ساخت این ایستگاه، عملیات عمرانی حجیمی از قبیل ۹۵هزار متر مکعب خاکبرداری، ۵۸۰۰ تن آرماتوربندی، ۵۶ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و ۱۰ هزار مترمربع نازک‌کاری انجام شده است. علامه جعفری، ایستگاهی نسبتاً وسیع به لحاظ زیربنا بوده و یکی از ایستگاه‌های عمیق این خط محسوب می‌شود. ایستگاه مذکور با بهره‌برداری از ورودی غربی آن، در اختیار مردم قرار می‌گیرد. طول سکوی این ایستگاه ۱۵۸ متر و عمق آن ۳۴ متر از سطح زمین است. تعداد پله برقی‌های نصب شده در زمان افتتاح ۷ دستگاه و تعداد آسانسورهای نصب شده در زمان افتتاح ۴ دستگاه است.

میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال 1402

به عنوان رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، سیدجعفر تشکری‌هاشمی توضیح داد که کمترین هزینه بلیت مترو برای مسافران داخل شهری تا ۲ کیلومتر ۲۸۵۰ تومان است و برای هر کیلومتر اضافی ۱۴.۷ تومان به مبلغ بلیت اضافه می‌شود. او همچنین اعلام کرد که نرخ کرایه برای سفر‌های بیش از ۳۴ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ همانند نرخ کرایه سفرهای تا ۳۴ کیلومتر خواهد بود. هزینه بلیت مبلغ‌دار برای مسافران حومه، ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) و ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) به ترتیب ۳۷۷۳، ۸۲۰۰ و ۱۳۶۵۰ تومان می‌باشد.

افزایش نرخ بلیت مترو تهران

مسعود درستی، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، اظهار کرد که تصویب قیمت بلیت مترو تهران برای سال ۱۴۰۲ توسط شورای شهر تهران تأیید شده است. تغییرات مورد نیاز فرمانداری تهران نیز، تحت بررسی شورا قرار گرفته و در مصوبه پیگیری شده است. این تصمیمات از تاریخ یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ به اجرا در می‌آید، پس از ابلاغ شهرداری تهران.

قیمت بلیت‌های تک‌سفره، از تعرفه کارت های بلیت مبلغ‌دار 10 درصد بیش‌تر است. در مصوبه قیمت‌گذاری بلیت مترو برای سال 1402، تخفیفات مختلفی برای شهروندان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، مسافرانی که در ساعات غیرپیک از مترو استفاده می‌کنند، 10 درصد تخفیف دریافت می‌کنند. همچنین، افرادی که از حساب کاربری هوشمند شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند نیز می‌توانند از 10 درصد تخفیف بهره‌مند شوند. همچنین، کارت‌های بلیت با تخفیف مصوب شده در شورای شهر برای اقشار خاص نیز ارائه می‌شوند.

13 ایستگاه مترو در سال جدید افتتاح می‌شود

در فروردین 1402، محسن هرمزی، مدیر عامل شرکت متروی تهران، اعلام کرد که بررسی‌ها نشان داده است با گسترش شبکه مترو، می‌توان در مصرف سوخت 88 هزار میلیارد ریال، هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها 99 هزار میلیارد ریال، اتلاف وقت مسافران 96 هزار میلیارد ریال، هزینه ناشی از تصادفات 40 هزار میلیارد ریال، هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا 47 هزار میلیارد ریال و در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری 16 هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی کرد.

رئیس‌جمهور اعلام کرده است که توسعه و تکمیل سیستم مترو شهری اولویت اصلی اوست. برای این منظور، برنامه‌ای دقیق برای توسعه مترو در سال جدید تدوین شده و بودجه‌ای بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با این حال، توسعه و نوسازی مترو نیازمند حمایت‌های دولت است. امیدواری وجود دارد که رئیس‌جمهور شخصاً با مسائل مربوط به توسعه مترو مشغول شود و برای تامین واگن‌های خارجی و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های متروی شهری اقدامات مؤثری را انجام دهد.

با توجه به گفته‌های ارسالی، براساس تصمیم شورای عالی ترافیک، تعداد ایستگاه‌های شبکه متروی تهران باید با اضافه شدن ۴ خط جدید به ۳۳۰ ایستگاه و طول مسیر شبکه به ۴۹۰ کیلومتر ارتقا یابد. در حال حاضر، با افتتاح ایستگاه‌های جدید، تعداد کل ایستگاه‌های مترو در تهران به ۱۴۹ ایستگاه رسیده است. با افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در دو خط متروی ۶ و ۷، خدمات مسافران بهبود می‌یابد و ظرفیت حمل و نقل عمومی بهبود می‌یابد. برای انجام این پروژه‌ها، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و برنامه‌های افتتاح ایستگاه‌های باقی‌مانده و رفع نواقص در سال آینده در دستور کار قرار دارد.

او اظهار کرد که با افزودن منابع مالی مناسب، احتمال افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید در خط ۶ تنها طی سال ۱۴۰۲ وجود دارد. او همچنین اشاره کرد به تلاش‌های موفق در زمینه عمق داخلی‌سازی قطار ملی که تا ۸۵ درصد محقق شده است و امیدوار است این زیرساخت‌ها بتوانند در سال آینده به خدمت رسانی بپردازند و تولید انبوه ۱۵ رام از آن نتیجه شود.

افتتاح ایستگاه میدان کتاب در خرداد 1402

مطبوعات در اسفند 1401 از آقای محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، خبر انتقال ایستگاه مترو میدان کتاب در اواخر بهار 1402 را منتشر کرد. هرمزی اظهار کرد که پس از متوقف شدن پروژه خطوط 6 و 7 مترو تهران از سال 1397، با مدیریت شهری تازه، پروژه با 64% پیشرفت فیزیکی مورد تحویل قرار گرفته است.

محسن هرمزی؛ مدیرعامل مترو تهران

با استفاده از روش‌های جدید تأمین مالی، ما در طول یک سال، موفق شدیم پیشرفتی 35 درصدی را به دست آوریم. طبق تصمیم شورای عالی ترافیک، تعداد ایستگاه‌های متروی پایتخت باید به 330 عدد و تعداد کیلومترهای مترو به 490 کیلومتر افزایش یابد. در حال حاضر، 148 ایستگاه مترو در تهران فعال هستند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرده است که برای تکمیل 4 خط جدید متروی پایتخت، یک برنامه بلندمدت به نام "بیست‌ساله" وجود دارد. او امیدوار است تمامی خطوط باقی‌مانده در طی شش الی هفت سال آینده به بهره‌برداری برسند. همچنین، ایستگاه دادمان در خط 7 مترو از قبل به بهره‌برداری رسیده است و ایستگاه میدان کتاب نیز که در تاریخ خردادماه 1402 تکمیل می‌شود، با طراحی معماری سنتی ایرانی-اسلامی به اتمام خواهد رسید.

افتتاح 27 کیلومتر از خط 6 مترو تهران

مراسم افتتاح 5 ایستگاه و 11 کیلومتر از مسیر خطوط 6 و 7 مترو تهران، صبح روز چهارشنبه 27 اسفندماه سال 1401 با حضور رییس جمهور، شهردار تهران (علیرضا زاکانی)، رئیس شورای شهر تهران (مهدی چمران) و نمایندگان مجلس برگزار شد.

مراسم افتتاح ایستگاه های میانی در خط 6 مترو تهران

در حاشیه مراسم افتتاح 5 ایستگاه جدید مترو تهران در خطوط 6 و 7، آقای علیرضا زاکانی به خبرنگاران اظهار کرد: امروز دو قطعه جدید از مترو به بهره‌برداری سپرده شد؛ یکی قطعه میانی در خط شش که با طول 42 کیلومتر، بزرگترین خط مترو تهران است. با افتتاح این قسمت، کلیه 27 کیلومتر این خط باز شده است. قبلاً دو قطعه ابتدا و انتهای این خط به بهره‌برداری رسیده بود، اما به دلیل عدم ارتباط آن‌ها با یکدیگر، تعداد مسافرانی که از آن استفاده می‌کردند کاهش یافته بود. تنها 30 هزار مسافر در این دو قسمت حرکت می‌کردند، شامل 25 هزار مسافر در قطعه جنوبی و 5 هزار مسافر در قطعه شمالی.

وی همچنین اظهار داشت: اتصال خطوط باعث تشکیل یک ایستگاه تقاطعی بین خطوط 1 و 3 می‌شود و همچنین موجب افزایش ایمنی می‌گردد، زیرا در این حالت قطعات به صورت یکپارچه و به صورت جداگانه راه‌اندازی نشده بودند و قطعه شمالی موجب شکل‌گیری خطر می‌شد.

افزایش قیمت بلیت مترو در سال 1402

در اسفند ماه سال 1401، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که قیمت بلیت مترو تهران در سال 1402 پس از پایان ماه رمضان افزایش خواهد یافت. او اظهار کرد که میانگین این افزایش حدود 31 درصد نسبت به سال 1401 خواهد بود که کمتر از نرخ تورم حداقل 46 درصد اعلام شده است. افزایش قیمت بلیت مترو تهران به صورت جزئی اعلام شده است.

بهترین قیمت بلیت مترو تهران برای خرید آنلاین و حضوری تفاوت دارد. در ساعات غیرپیک، خرید بلیت آنلاین با 15% تخفیف ارزان‌تر است. قیمت پایه بلیت مترو تهران براساس جدول زیر مشخص شده است:

نحوه خرید بلیت خرید الکترونیکی خرید حضوری
ساعت پیک تردد 2 هزارو 700 تومان 3 هزار تومان
ساعت غیرپیک تردد 2 هزارو 295 تومان 2 هزارو 550 تومان

اطلاعات مذکور توسط شرکت مترو اعلام شده است.

میزان هزینه ورود به مترو بین ۲،۵۰۰ تا ۳،۰۰۰ تومان تخمین زده شده است. هزینه سفر پس از ۲ کیلومتر، به ازای هر کیلومتر ۲۰ تومان اضافه خواهد شد.

3- برای حضور در مترو خط 5، مبلغ ورودی حداقل 3 هزار و 213 تومان است. این مبلغ در ساعات پر رفت و آمد تا حداکثر 4 هزار و 200 تومان افزایش خواهد یافت.

هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد معمولاً بین 6,273 تا 8,200 تومان است. افراد در این مسیر بیش از 150 کیلومتر سفر می‌کنند.

میزان هزینه بلیت مسافران فرودگاه امام بین ۱۰،۴۴۲ تا ۱۱،۶۰۲ تومان متغیر است.

برای کاهش تقاضا برای بلیت‌های تک‌سفره و کاغذی، هزینه بلیت برای مسیرهای مختلف به شرح زیر است: برای تهران ۴ هزار تومان، برای کرج ۵ هزار تومان و برای فرودگاه امام ۱۵ هزار تومان.

هزینه‌ی یک بلیت مترو 12 هزار تومان است و این ببلیت‌ها دیگر به عنوان ودیعه نگهداری نمی‌شوند. شهروندان که این کارت‌ها را خریداری می‌کنند، مالک آن‌ها محسوب می‌شوند و در صورت داشتن کارت با ودیعه، مالکیت آن را تا سه ماه ادامه داده و در صورت تمایل، مبلغ ودیعه را بازپرداخت خواهند شد و در غیر اینصورت می‌توانند مبلغ خود را از گیشه ها دریافت کنند.

مبلغ قابل شارژ در کارت بلیت مترو ابتدا 50 هزار تومان بود، اما از سال 1402 به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

از این پس، افرادی که از کارت بلیت رایگان استفاده می‌کنند، می‌توانند در یک روز تا چهار سفر رایگان انجام دهند. همچنین، حداقل موجودی مورد نیاز برای این کارت‌ها 300 هزار تومان خواهد بود، و معتبریت آن‌ها تا 300 هزار تومان افزایش یافته است.

استفاده از کارت بلیت پیش پرداخت برای خبرنگارانی که از آنها استفاده نمی‌شود، برای استفاده از مترو و اتوبوس لازم خواهد بود.

افتتاح مسیر میانی خط 6 مترو تهران

افتتاح مسیر میانی در خط 6 مترو تهران

در اسفند 1401، آقای عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، اعلام کرد که چهار ایستگاه پر مسافر خط شش مترو پایتخت به زودی افتتاح خواهند شد و مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت، احتمالا در اواخر اسفندماه 1401.

مسیر میانی خط شش مترو تهران، که به طول 9.5 کیلومتر می‌باشد، در حال آماده‌سازی برای افتتاح است. این مسیر شامل ایستگاه‌های میدان ولیعصر، میدان هفت تیر، لاله و کارگر می‌شود. با توجه به افتتاح ایستگاه‌های تقاطعی مانند میدان ولیعصر و هفت تیر، می‌توان پیش بینی کرد که تعداد مسافران خط شش مترو، به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.


خطوط مترو تهران 1402

ایستگاه‌های مترو شهر تهران، در حال حاضر شامل ۷ خط فعال است که عبارتند از:

شماره خط مسیر حرکت
خط 1 مترو تجریش - کهریزک
خط 2 مترو فرهنگسرا - صادقیه
خط 3 مترو قائم - آزادگان
خط 4 مترو شهید کلاهدوز - ارم سبز
خط 5 مترو گلشهر - صادقیه
خط 6 مترو حرم حضرت عبدالعظیم - کوهسار
خط 7 مترو ورزشگاه تختی - میدان کتاب

اطلاعات مذکور توسط شرکت مترو اعلام شده است.

نقشه مترو تهران 1402

در لینک زیر می‌توانید جدیدترین نقشه خطوط مترو تهران را مشاهده کنید که شامل نقشه ایستگاه‌های مترو تهران و اطلاعات جدید برای سال جاری می‌باشد: ```html دانلود نقشه خطوط مترو تهران ```

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم