نرخ سرویس مدارس در سال 1402

مقالات خودرویی

واگذاری مسئولیت مدارس به شهرداری تهران

در مهر ماه سال 1402، احمد قیومی، فرماندار تهران، درباره خدمات مدارس این شهربازدید کرد و پیرامون آن مورد بررسی قرار داد.

  • بر اساس آیین نامه جدید، مسئولیت سرویس مدارس به صورت کامل به شهرداری تهران سپرده شد.
  • از مدیران مدارس خلع مسئولیت شده است.
  • سامانه «سپند» برای سرویس مدارس طراحی شده و برای اولین بار رونمایی و اجرایی شد تا همه اطلاعات در آنجا بارگذاری شود و رانندگان سرویس‌های مدارس ثبت نام کنند.
  • در فرمانداری تهران تلاش شده تا طبق مصوبات شورای شهر، برای تعیین قیمت سرویس مدارس پس از چندین بار رفت و آمد  عدد را معقول کنیم.
  • چند روز پس از آغاز کار مدارس مشکلاتی در سامانه سپند مشاهده شد. بنابراین از منظر دیگری ورود پیدا کردیم و همه طرف ها را خواستیم که مقرر شد تا اطلاعات راننده ها، مسیرها و قیمت ها را در سامانه بارگذاری کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
  • با توجه به اینکه اولین سال است که آیین نامه جدید اجرا می شود، قاعدتاً ممکن است مشکل وجود داشته باشد و حتما نیاز به بازبینی سامانه هست. سامانه در تهران اولین بار رونمایی شده است و پیش از این با این روند انجام نمی شد.
  • در فرایند ثبت نام سرویس مدارس در جایی اشکال وجود دارد و در جایی تخلف رخ می دهد که در هر دو صورت باید گزارش ارسال شود تا نهایتا در شورای ترافیک مطرح شود؛ اما قبل از طی شدن این روند با هدف جلوگیری از آسیب مردم به موضوع ورود پیدا کردیم و 3 جلسه پشت سرهم در یک هفته برگزار کردیم و همه دستگاه های مرتبط را خواستیم که برابر آیین نامه وظایف هر یک گوشزد و بسیاری مشکلات در این جلسات رفع شد.
  • امید است که ضعف‌های فرایند ثبت نام و سامانه اصلاح شود. هم در اجرا تأخیری وجود داشت و هم در بارگذاری اطلاعات تأخیری ناشی از مشکلات فنی وجود داشت؛ لذا باید شهرداری در این حوزه بهتر عمل می کرد.

خدمات یکپارچه برای سرویس مدارس استثنایی

سامانه سرویس مدارس استثنایی در مهرماه سال 1402 هوشمند شده است و از این تاریخ والدین می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت، از خدمات مدارس استثنایی بهره‌مند شوند.

با تصور و اجرای شهرداری تهران و تصمیمات اعلام شده توسط سازمان تاکسیرانی، یکی از شرکت‌های تایید شده توسط سازمان که در سال گذشته خدمات آن توسط آموزش و پرورش تصویب شده بود، مسئول ارائه خدمات حمل و نقل برای دانش آموزان استثنایی خواهد بود. والدین دانش آموزان استثنایی می‌توانند اطلاعات خود و فرزندانشان را در سامانه schoolbus.tehran.ir ثبت کنند، تا پس از تایید از سوی آموزش و پرورش، شرکت خودرو سرویس شهر به خدمت رسانی به دانش آموزان استثنایی بپردازد.

پرداخت هزینه‌ی این سرویس‌ها توسط شهرداری تهران صورت می‌گیرد، و مطابق با مصوبه‌ی شورای شهر، پرداخت مبلغ مورد نظر به پیمانکار انجام خواهد شد.

افزایش 45 درصدی نرخ سرویس مدارس تصویب شد

در تاریخ 1402/06/22، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه 173 شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که نرخ سرویس دانش آموزان به‌روز شده است. او گزارشی از بررسی و اصلاحاتی که در مورد سرویس مدارس اعمال شده است، ارایه داد. این اعمال شامل هماهنگ‌سازی بین سازمان تاکسیرانی و کمیسیون‌های عمران، حمل و نقل، برنامه و بودجه بوده است.

  • کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخ‌ها را بررسی کرد و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند.
  •  درخواست ۸۰ درصد افزایش نرخ به ۵۰ درصد رسید، با توجه به اینکه افزایش نرخ نمی‌تواند بیش از نرخ تورم باشد، این میزان را به ۴۵ درصد کاهش دادیم.
  • این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب دار منطقه و مواردی از این قبیل است.
  • این نرخ بندی‌ها بر اساس منطقه بندی آموزش و پرورش هم انجام شده است.
  • حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی 5 میلیون و ۴۰۰هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان است.
  • دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان برای سرویس باید هزینه کنند.
  •  این مبلغ براساس ظرفیت استاندارد خودرو است و رانندگان اجازه ندارند بیش از حد استاندارد، مسافر سوار کنند. در خودروهای سواری تعداد مسافران سه نفر پیش بینی شده است.
  • مواردی نیز برای مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس پیش بینی شده بود که ما این موارد را تأیید نکردیم و تنها نرخی که راننده باید دریافت کند، لحاظ شده است.
  • نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق با همین نرخ‌های مصوب خواهد بود. شهرداری تهران این هزینه را متقبل می‌شوند و شهروندان همانند گذشته، هزینه‌ای برای سرویس دانش آموزان استثنایی پرداخت نخواهند کرد.
  • مبلغ سرویس به ازای هر دانش آموز در هر روز برابر با مبلغ ورودیه، به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیب دار محاسبه شده است. همچنین دو جدول مشخص و مناطق تعیین شدند. برای هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه نیز دو جدول در نظر گرفته شده است.
  • بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد شهریه خودروهای سواری و مینی بوس معادل حداکثر نرخ سرویس های اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.
  • ضریب نرخ دانش آموزان نابینا و ناشنوا ۱.۱، دانش آموزان اوتیسم۱.۲، دانش آموزان کم توان ذهنی ۱.۲ و معلولان جسمی و حرکتی ۱.۴ است.
  • کلیه شرکت‌های طرف قرارداد ۲ درصد هزینه‌های نظارت سازمان تاکسیرانی را پرداخت خواهند کرد.
  •  شهرداری تهران در قالب ردیف اعتباری مشخص، موظف به پرداختن تمام هزینه های سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی خواهد بود.
  • سامانه ثبت اطلاعات دانش آموزان استثنایی باید توسط سازمان تاکسیرانی راه اندازی و آموزش و پرورش این اسامی را باید تأیید کند تا تخلفی در این زمینه شکل نگیرد.
  • افزایش ۴۵ درصدی حداقل افزایشی است که لحاظ می کنیم.
  • همین امروز هم برخی مدارس ۱.۵ برابر مبلغ مورد نظر شورا را لحاظ کرده‌اند؛ لذا باید افزایشی مصوب شود که برای رانندگان نیز به صرفه باشد.

چالش‌های مربوط به سرویس مدارس

در جلسه شورای شهر اهواز، لایحه نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی آینده تصویب شد. صفی‌خانی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز، در جلسه مطرح کرد که نرخ‌های پیشنهادی برای سرویس مدارس مناسب است و این مسئله باید در جلسه بعدی بررسی شود. همچنین، تصمیم گرفته شد که رانندگان سرویس‌های مدارس فقط با ثبت نام در سامانه مربوطه و ارائه تعهدنامه می‌توانند فعالیت خود را در صنعت حمل‌ونقل ادامه دهند. برای تضمین پایبندی به قوانین، جرایم و آیین‌نامه‌های مرتبط تعیین شده است و هر تخلف موجب کسر از تضامین آنها خواهد شد. همچنین در دستور کار تشویقی برای این رانندگان نیز مورد بررسی قرار گرفت و ضرورت تخصیص بودجه جهت این موضوع برجسب گذاری شد.

عادل شیشه‌گری، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر اهواز، در جلسه بیان کرد که تعرفه‌های اعلام شده براساس مطالعه و کارشناسی‌های انجام شده تعیین شده‌اند. اگر رانندگان مجبور نشوند زیر نظر شرکت‌های معرفی شده فعالیت کنند، این موضوع می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها برای مسافران شود. در حال حاضر، تعرفه‌های خدمات حمل‌ونقل مدارس بیشتر از تعرفه‌های تعیین شده می‌باشد. از سویی دیگر، سامانه سپند که چند سال پیش در کشور راه‌اندازی شده است، در اهواز به خوبی پذیرفته نشده است زیرا رانندگان باید هزینه‌هایی از قبیل تاییدیه خودرو، معاینه فنی و موارد دیگر را پرداخت کنند که همگی هزینه‌های باربری محسوب می‌شوند. بنابراین، اگر یک راننده بتواند خارج از این سامانه به صورت آزادبر فعالیت کند، نیاز به تاییدیه و مجوز ندارد. اگر قصد نظارت بر حمل‌ونقل مدارس و ایمنی مسافران و رانندگان باشد، تعرفه‌ها باید با واقعیت و نیازهای واقعی تطابق داشته باشند؛ اما متأسفانه، به دلیل اختلاف تعرفه‌های تصویب شده و تعیین شده با واقعیت، رانندگان با این مشکل روبرو هستند.

سیدمحمدعلی پورموسوی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز، نگرانی‌اش را اعلام کرد که نرخ‌های تصویب شده ممکن است به پایه تبدیل شده و موجب افزایش هزینه‌های خانواده‌ها شود. او بیان کرد که این وضعیت ممکن است منجر به بی‌قانونی شود و باید تا زمان آن ادامه یابد و این اقدامات جدید ممکن است دلیلی برای ایجاد آنها وجود داشته باشد.

بر اساس جلسه‌ای که برگزار شد، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در شورای شهر اهواز، پیشنهاد اصلاحاتی ارائه کرد. طبق این پیشنهاد، حداقل و حداکثر نرخ‌های خودرو سواری به ترتیب ۴۵۰هزار و یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، نرخ ون به ترتیب ۴۰۰ هزار و ۶۸۵ هزار تومان و نرخ مینی‌بوس به ترتیب ۳۵۰هزار و ۵۵۰هزار تومان تعیین شد. اما لایحه شهرداری که به تأیید کارگروه مربوطه رسیده بود، نرخ خدمات حمل‌ونقل مدارس را با توجه به این پیشنهادها به تعداد کمی بیشتری روی آورده است.

معاون سازمان تاکسیرانی تهران در سال گذشته اعلام کرده بود که هزینه کرایه سرویس مدرسه بین سه تا هشت میلیون تومان است، اما این مقدار هزینه هزاران تومان بیشتر از آن بود. در حقیقت، رغم عدم اعلام رسمی تعرفه‌ها توسط سامانه هوشمند سرویس مدارس تهران، تفاوت بسیار بزرگی بین هزینه‌های اعلام شده و مبالغی که واقعیاً توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شد، وجود داشت.

در دوره تحصیلی گذشته، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد که اگر نرخ های سفر برای راننده ها بالا برود، خانواده ها ناراحت می‌شوند و اگر کاهش قیمت اتومبیل ها صورت بگیرد، راننده ها ترغیب نمی‌شوند. امطار به همین دلیل در سال جاری ۳ بار اعلام شده است که حدود ۲۰۰۰ نفر از راننده ها آمادگی خود را برای ارائه خدمت در سرویس مدرسه اعلام کرده اند، در حالی که این رقم در سال ۹۸ به ۱۸هزار نفر می‌رسید. آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که نیاز به ۲۰هزار راننده سرویس مدرسه دارد، اما تنها ۲۰۰۰ نفر در پاسخ به این فراخوان شرکت کرده اند. این اختلاف و نقص ناشی از کسب و کارهای همپوشان است و چالش هایی را برای صنعت تاکسی ایجاد می کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران اعلام کرد که عدم ارسال تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید، باعث گلایه خانواده‌ها شده است. او امیدوار است که شهرداری به سرعت این لایحه را به شورا ارسال کند. طبق برنامه ابتدایی، ارسال این لایحه قرار بود تا آخر خردادماه انجام شود، اما هنوز این اقدام انجام نشده و والدین شاکی شده‌اند که مبالغ زیادی برای سرویس مدارس تقاضا شده است. لایحه فوراً به شورا ارسال شود تا در خصوص تعیین نرخ سرویس مدارس برای سال تحصیلی جاری تصمیم‌گیری شود.

شهرداری باید نرخ‌گذاری سرویس مدارس را ارائه دهد

در تاریخ 1402، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که یک کارگروه به نام ماده 18 برای بررسی و ارزیابی خدمات مدارس تاسیس شده است و نرخ کرایه‌ها جهت تصویب به شورا ارائه خواهد شد.

شهروندان انتظار دارند که شهرداری تهران تا پایان خرداد ماه لایحه‌ای برای تعیین نرخ سرویس‌ها ارائه کند، اما این اقدام انجام نشده است و والدین اعلام کرده‌اند که مدارس به طور نامشروع هزینه‌های بیشتری به عنوان هزینه سرویس از آن‌ها دریافت می‌کنند. لذا، شهرداری باید بلافاصله این لایحه را با نظر کارگروه ماده 18 به شورا ارائه دهد تا مشکلات گذشته تکرار نشود و نیاز به انتقادات والدین برطرف شود.

نرخ سرویس مدارس تهران در 1401

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، جدول قیمت خدمات تاکسی‌رانی مدارس برای سال تحصیلی 1401-1402 در شهر تهران را اعلام کرد.

نرخ سرویس مدارس تهران (روی تصویر کلیک کنید)

با توجه به جدول فوق، هزینه‌ی خدمات مدرسه در سال 1401 به تعداد کیلومتری مسافت سفر و منطقه محل سکونت دانش‌آموزان بستگی دارد.

گرانی نرخ سرویس مدرسه و واکنش تاکسیرانی

در مهر ماه سال 1401، علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران، به دنبال شکایت والدین درباره افزایش قیمت سرویس مدارس در تهران، توضیحاتی ارائه کرد. وی بیان کرد که بر اساس آخرین تصمیمات کارگروه مربوطه، نرخ نهایی سرویس مدارس مشخص شده است و اخذ هزینه بیش از این نرخ، به عنوان یک تخلف محسوب می‌شود.

به عبارتی که درخواست کردید اصلاحاتی اعمال کردم. لطفا در صورت نیاز به اصلاحات بیشتر، به من اطلاع دهید.

با توجه به اظهارات ارسالی، مسئولیت نظارت بر قراردادهای پیمانکاران با مدارس و والدین بر عهده آموزش و پرورش است. تا سال تحصیلی 1398، خدمات مدرسه فعال بوده است؛ اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، خدمات مدرسه در واقع به تعویق افتاد و این وضعیت تا آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس ادامه یافت. با این وضع، پس از دو سال توقف برای اجرای دوباره خدمات مدرسه، مشکلات و نواقصی به نماینده شدند.

خدمات مدرسه کسب و کاری آزادی است که توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود. والدین و رانندگان در زمان انتخاب یا رد خدمات مدرسه، به دلیل ارزیابی هزینه‌ها و کیفیت خدمات اقدام می‌کنند. قیمت و شرایط خدمات مدارس، تعیین‌کننده ارائه خدمات به دانش‌آموزان است. اگر قیمت خدمات مدرسه کم باشد، والدین ممکن است خوشحال باشند، اما رانندگان ممکن است ناخوشحال شوند و به جستجوی سایر گزینه‌ها بروند و برعکس، اگر قیمت افزایش یابد، رانندگان ممکن است دیرتر خدمات ارائه دهند و والدین ناراضی شوند.

تاکسی های اینترنتی و مشکلات سرویس مدارس

آقای محتشمی‌پور بعد از آموزش مسافربرهای اینترنتی، تغییرات زیادی در کسب و کارها اتفاق افتاد. به عنوان مثال، خدمات رانندگی مدارس تحت‌تأثیر قرار گرفتند. با توجه به الگوریتم‌های قیمت‌گذاری، واضح است که قیمت‌ها به تناسب ترافیک تعیین می‌شوند؛ در زمان‌های پرترافیک، قیمت سفرها بیشتر از چند ده‌هزار تومان می‌شود، در حالی که در زمان‌های کمتر ترافیک، قیمت‌ها کاهش می‌یابد. این نوع ارتباط بین ترافیک و قیمت، باعث شده است که مسافربرهای اینترنتی با شیوه قیمت‌گذاری خود، مشکلاتی برای صنعت حمل و نقل ایجاد کنند. افزایش قیمت‌ها، رانندگان را به سمت خدماتشان جلب می‌کند و این موضوع می‌تواند برای تمامی کسب و کارهای حمل و نقل تبعیضی به همراه داشته باشد.

با توجه به اظهارات وی، تعیین شده است که نرخ کرایه سرویس مدرسه بین 3 تا 8 میلیون تومان باشد. در حالتی که هر دانش‌آموز برای 9 ماه از سرویس مدرسه استفاده می‌کند، بالاترین مبلغ قابل پرداخت به میزان 8 میلیون تومان خواهد بود. با محاسبه این نرخ برای 4 دانش‌آموز که از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند، درآمد روزانه سرویس مدرسه به میزان 140 هزار تومان (شامل رفت و برگشت) است. هزینه هر سفر در طول 9 ماه برابر 70 هزار تومان است که معادل هزینه یک سفر عادی در یک مسیر نزدیک با مسافربرهای آنلاین می‌باشد.

اختلاف نرخ سرویس مدارس در تهران

بر اساس مصوبه شورا، نرخ کرایه سرویس مدرسه باید بر اساس سال 1400 تعیین شود و افزایش آن تا 35 درصد مجاز است، اما در برخی مناطق مانند منطقه 19، که جمعیت کمتر و ترافیک کمتری دارند، افزایش نرخ کمتری اعمال می‌شود تا به انصاف با مشتریان رفتار شود. افزایش نرخ کرایه در این مناطق بین 17 تا 30 درصد است، اما توجه داشته باشید که دریافت مبالغ بیشتر از حد مجاز خلاف قانون است.

بر اساس قانون، ناظر قراردادهای خدمات حمل و نقل دانش آموزان در مدارس، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مسئول نظارت بر اجرای این قراردادها و صحت پرداخت مبالغ مورد نیاز است. اگر تخلفی در ارائه خدمات مشاهده شود، مسئولیت رسیدگی به آن به عهده شهرداری تهران و به طور خاص سازمان تاکسیرانی است.

کاهش تعداد رانندگان در سال 1401

در سال تحصیلی 1401، برای سرویس مدرسه سه بار فراخوان برای استخدام راننده صادر شده است و تعداد حدود 2000 نفر اعلام آمادگی کرده‌اند، در حالی که در سال 1398 این تعداد حدود 18 هزار نفر بوده است. آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده که بحران نیروی کار راننده سرویس مدرسه را تجربه کرده و نیاز به حدود 20 هزار راننده دارد. این وضعیت ناشی از وجود کسب و کارهای موازی است که باعث فاصله و خلأ در تأمین نیروی کار مورد نیاز شهر تهران شده است.

تسهیلات ویژه رانندگان سرویس

شهرداری تهران برای رانندگان سرویس مدرسه، مزایایی ارائه می‌دهد. هر خودرو سرویس مدرسه از تخفیف 70 درصدی طرح ترافیک بهره مند می‌شود و سهمیه سوخت سرویس مدارس، معادل سهمیه سوخت ناوگان عمومی است. همچنین، سازمان تاکسیرانی امکاناتی از قبیل بیمه تکمیلی را برای رانندگان سرویس مدرسه فعال خواهد کرد.

سازمان تاکسیرانی در سال 1401، به اولیاء توجه کرده و پیشنهاد داده که به عنوان سرویس مدرسه فعال عمل کنند. آن‌ها برای افزایش ایمنی حمل و نقل دانش‌آموزان، زمانی که فرزند خود را به مدرسه می‌برند، سه دانش‌آموز دیگر را نیز جابجا کنند. دعوت از والدین برای شرکت در سامانه سرویس مدرسه، یک اقدام مثبت است زیرا در این شرایط نامطمئن کرونا، خانواده‌ها تمایل دارند فرزندان خود را به مدرسه ببرند و اکنون می‌توانند در عین حال سه دانش‌آموز دیگر را هم همراه کنند. امیدواریم که این انگیزه منجر به ایجاد یک سامانه ایمن و موثر‌تر برای حمل و نقل دانش‌آموزان شود.


اخبار تاکسی و تاکسیرانی

در این متن به موضوعات مهم در حوزه تاکسی پرداخته شده است، از جمله بازسازی تاکسی‌های قدیمی، سهمیه بنزین برای تاکسی‌ها، فرایند ثبت‌نام برای دریافت سهمیه بنزین توسط رانندگان اسنپ و افزایش نرخ کرایه تاکسی. همچنین، شرایط معاینه فنی تاکسی‌ها نیز به صورت مختصر در این متن ذکر شده است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ