رویداد EV Day توسط کمپانی کیا در سئول برگزار شد و در این رویداد، علاوه بر معرفی نسخه نهایی از خودروی برقی کیا EV5، دو خودروی کانسپت EV4 و EV3 نیز برای اولین بار به نمایش گذاشته شدند.
در دنیای امروز که خودروهای سدان به نوعی به فراموشی سپرده شدهاند و کیا نیز مجبور به حذف محصول خوب خود، یعنی استینگر، از خط تولید شده است، مشاهده یک کانسپت سدان میتواند به هر کسی احساس خوشحالی بدهد. در واقع، کیا EV4 به بازار عرضه شده است تا با خودروهای الکتریکی مانند تسلا مدل 3 و مدل S، پولاستار 2 و ب ام و i4 رقابت کند.
طراحی مدل جدید کیا EV4 به سایر خودروهای الکتریکی این شرکت شباهت زیادی دارد. ارتفاع آن کمی پایین است و به نظر میرسد که طراحان این مدل از طراحی تویوتا کراون هیبرید الهام گرفتهاند. بخش پایانی بدنه این خودرو نیز به استایل استینگر شباهت دارد. البته میتوان EV4 را به عنوان یک جایگزین مناسب برای آن سدان قوی و محبوب در نظر گرفت.
کریم حبیب، مدیر بخش طراحی کیا، با اطمینان اعلام کرده است که تجربه و تخصص شرکت در طراحی و ساخت مدلهای اسپرت مانند استینگر و استینگر GT، به خودروی EV4 نیز انتقال یافته است. او همچنین به فضای بزرگ کابین و قسمت مخصوص بار این خودرو اشاره کرده است.
در فضای کابینی با طراحی شکیل و مناسبی روبرو هستیم که شامل خطوط مستقیم و زیبا است. این فضا در عین خلوتی که ارائه میدهد، بسیار کاربردی طراحی شده است. کنترل تهویه نیز روی پنل کشویی نصب شده است که به زیبایی پنهان میشود زمانی که نیازی به استفاده از آن نیست.
با توجه به توسعهی صنعت خودروسازی امروزی، اندازهی نمایشگرها رو به افزایش و ابعاد خروجیهای تهویه به سمت کوچکتر شدن میروند. این تغییرات به خوبی در مدل کیا EV4 به چشم میخورد. طراحان این خودرو حتی خروجی تهویه را در دو طرف داشبورد نادیده گرفتهاند.
مسئولان کیا تایید کردهاند که برنامه تولید EV4 از طریق اعلام نام بازارهای هدف محصول انجام نشده است. این مسئله باعث ایجاد ابهامات در مورد عرضه EV4 در ایالات متحده شده است. همچنین، وضعیت استینگر در این کشور مورد توجه نبوده و به نظر میرسد که EV5 هم در آمریکا عرضه نخواهد شد. اگر این گمانهزنیها درست باشد، مشتریان آمریکایی از دسترسی به این دو محصول مهم از کیا محروم خواهند شد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.