آلودگی هوای تهران امروز

مقالات خودرویی

نوسازی ناوگان حمل و نقل، موثرترین راه کاهش آلودگی

در آبان ماه سال 1402، هوای مهرماه هنوز قابل قبول بود، اما اکنون با سردتر شدن آب و هوا، آلودگی و غبار بیشتری در هوا مشاهده می‌شود. بر اساس گفته‌های داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، راه حل اصلی برای کاهش آلودگی هوا، اجرای قوانین هوای پاک است. او تأکید دارد که اقدام اصلی و موثرترین برای کاهش آلودگی هوا، توسعه و به روزرسانی ناوگان حمل و نقل عمومی است. او همچنین بر اهمیت موارد زیر تأکید می‌کند:

  • نیمه اول امسال، 44 روز ناسالم برای گروه های حساس، پنج روز ناسالم برای تمام گروه‌ها، 160 روز قابل قبول و 8 روز پاک بود.
  • براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی میزان بارش‌های امسال بیشتر خواهد شد.
  • اعلام هشدار و تشکیل کمیته اضطرار راهکار کاهش آلودگی هوا نیست؛ انجام این‌ گونه اقدامات با هدف کاهش میزان مواجهه شهروندان با هوای آلوده و بحرانی‌تر نشدن کیفیت هوا است.
  • راهکارهای میان‌مدت و درازمدت در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده و خوشبختانه علیرغم آنکه این قانون به‌طور کامل اجرا نشده است اما برنامه‌های خوبی طراحی شده و طی یک برنامه پنج ساله شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
  • باید از اجرای پروژه‌ها و قوانینی که متضاد با سیاست‌های کاهش آلودگی هواست، پرهیز و در بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات و سیاست‌های جدی اجرا شود تا هم ناترازی انرژی برطرف شود و هم شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.
  • اصلی‌ترین و موثرترین راهکار کاهش آلودگی هوا، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است. این وسایل باید کارآمدی لازم را داشته باشند تا مردم به استفاده از آن‌ها تشویق شوند. همچنین توسعه مترو، تاکسی و اتوبوس‌دهای برقی نیز موثر خواهد بود.
  •  در تهران حدود 1900 اتوبوس فعال وجود دارد که بالای 85 درصد آن‌ها به سن فرسودگی رسیده اند. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کنار توسعه ناوگان عمومی نیز تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

دکتر مصطفی بهزادفر، استاد دانشگاه علم و صنعت، تأکید کرد که در ایران برای هر خانواده، یک وسیله نقلیه و برای هر دو خانواده، یک موتورسیکلت وجود دارد. او بیان کرد که بزرگترین معضل خودروهای کشور، بالا بودن آلودگی و عدم تطابق با استانداردهای جهانی است. به همین دلیل، باید برنامه‌ریزی‌ها را به گونه‌ای انجام داد تا خودروهای غیرآلاینده به کشور وارد شوند و خودروهای فعلی نیز مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با عملکرد بهتری مجهز گردند. او تأکید دارد که باید با پیشرفت‌های جهانی همگام شویم و مشکلات زیست‌محیطی را جدی بگیریم.

70 درصد آلودگی هوا به خودروها مربوط است

در مهر ماه سال 1402، سوده نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو شرکت کرده و اظهار داشته است که یکی از مسائل مهم شهر تهران در حوزه مدیریت ششم شهری، آلودگی هوا است. این موضوع مشکلی است که برای همه افراد جامعه اهمیت دارد و بیشترین بخش از آلودگی هوا در پایتخت به خودروها باز می‌گردد، زیرا 70 درصد از این آلودگی به خودروها مربوط است.

تهران بیش از سه میلیون خودرو فرسوده دارد و آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در این شهر برابر با تصادفات جاده‌ای است. عامل دیگر آلودگی هوا سوخت است.

The sixth article of the Clean Air Act, as mentioned by Najafi, refers to the technical inspection of vehicles. In urban management, we do not intend to focus solely on technical inspection and compliance enforcement; rather, we need to address the pollution and traffic chaos in Tehran. It is essential to utilize the capacity of universities to solve this problem. Furthermore, we encounter situations where the role of the people and civil society organizations is highlighted, and we must also involve these organizations in addressing this issue.

شهردار تهران بیان کرد که شهرداری ملزم به تکمیل وظایفی همچون توسعه حمل و نقل عمومی است. او اظهار کرد که بیش از 40 درصد از بودجه شهرداری به این هدف اختصاص یافته و امیدوار است تا پایان سال به شرایط بهتری برسند. همچنین، اشاره کرد به توسعه مراکز معاینه فنی، و گسترش نوبت دهی آنلاین که اطمینان می‌دهد همه افراد بتوانند به راحتی معاینه فنی خود را انجام دهند. او همچنین به مشکل مواجه شدن ماشین‌هایی که پلاک تهران دارند در شهرستان‌ها اشاره کرد و تاکید کرد که باید راه حلی برای این موضوع پیدا کرد. از ستاد اصلی معاینه فنی درخواست کرد تا این مسئله را مورد توجه خود قرار دهد.

سهم موتورسیکلت‌ها در انتشار آلاینده 10 درصد است

در تاریخ شهریور 1402، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، اعلام کرد که طبق تحقیقات انجام شده درباره آلودگی هوا در مناطق شهری، به ویژه در شهر تهران، ذرات معلق به اندازه کمتر از دو و نیم میکرون وجود دارند و حدود 60 درصد از این ذرات متعلق به منابع متحرک است. از جمله منابع متحرکی که بیشترین تاثیر را دارند، خوروهای دیزلی مانند خودروهای عمومی، برخی از کامیون‌های حمل‌ونقل و مینی‌بوس‌ها هستند که تقریباً 32 درصد از آلودگی هوا را تشکیل می‌دهند.

در میان منابع آلاینده کلانشهرها، به ویژه در شهر تهران، موتورسیکلت‌ها اندکی حدود 10 درصد از انتشار ذرات معلق را تشکیل می‌دهند. اما باید توجه داشت که خودروها در کل انتشار گازهای آلاینده را بیش از 83 درصد تشکیل می‌دهند. برنامه ما برای کاهش انتشار ذرات معلق از منابع حرکتی و سکونتی متمرکز است. بیش از 90 درصد از موتورسیکلت‌هایی که شناسایی شده‌اند، از نوع فرسوده هستند و این موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند تأییدیه معاینه فنی را کسب کنند اگر به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌باشند. به همین دلیل، برنامه ما پیاده‌سازی طرح از بین بردن موتورسیکلت‌های فرسوده به استناد ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو را در بر خواهد داشت که بهبود سن فرسودگی را تضمین می‌کند.

وی بیان کرد که آئیننامه اجرایی این طرح در حال نهایی شدن در هیات دولت می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود که در ماه شهریور به تصویب دولت برسد. این طرح شامل انواع سیستم‌های تشویقی برای مالکان موتورسیکلت نیز می‌باشد.

6 روز هوای پاک در فروردین 1402

در ماه فروردین سال ۱۴۰۲، کیفیت هوای تهران بسیار خوب بود و مردم شهر توانستند در این ماه ۶ روز با هوای پاک، ۲۴ روز با هوای قابل قبول و تنها یک روز با هوای ناسالم برای گروه‌های حساس مواجه شوند.

تعداد روزهای پاک در کل سال ۱۴۰۱، تنها ۳ روز بوده است. ذرات با قطر ۲.۵ میکرون در طول ۲۶ روز، NO۲ (دی‌اکسید نیتروژن) در طول ۴ روز و O۳ (ازن) نیز در طول یک روز به عنوان آلاینده‌های اصلی هوای تهران شناخته شدند. با افزایش دما، پیش‌بینی می‌شود که نقش ازن در کیفیت هوای تهران به احتمال زیاد تاثیر بیشتری داشته باشد.

مصرف بالای بنزین و هوای آلوده تهران

در فوریه سال 1401، بخش روابط عمومی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اطلاعات جالبی در ارتباط با "از پالایش تا آسایش: اهمیت مصرف هوشمند سوخت" منتشر کرد. این اطلاعات شامل تحلیل عوامل تولید آلودگی در کشور بودند.

روی تصویر، کلیک کنید

این اینفوگرافی نشان می‌دهد که سهم منابع ثابت، شامل منابع صنعتی، خانگی، تجاری و اداری، در تولید آلایندگی هوا 17.1 درصد است، در حالی که سهم منابع متحرک، مانند وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌های فرسوده، 82.2 درصد است. فضایی که حداقل 20 میلیون وسیله نقلیه در کشور به تردد فعالیت می‌پردازند، که 7 میلیون از آن‌ها به عنوان وسایل نقلیه فرسوده شناخته می‌شوند. علاوه بر این، 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده نیز در این بین وجود دارند.

میانگین مصرف خودروهای قدیمی در هر 100 کیلومتر، برابر با 20 لیتر است که این موضوع علاوه بر آلودگی هوا، مصرف بالا را نیز به همراه دارد. همچنین، متوسط مصرف سوخت خودروهای سنگین در هر 100 کیلومتر برابر با 60 لیتر است.

سهم 38 درصدی ناوگان فرسوده در آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در دی 1401 اعلام کرد که سهم ناوگان سواری‌های شخصی، تاکسی و وانت در آلودگی هوا تا 38 درصد می‌رسد، در حالی‌که سهم این وسایل نقلیه در شهر حدود 7 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که خودروهای فرسوده نقش مهمی در آلودگی هوا دارند و به مقدار زیادی آلودگی منتشر می‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا، مشخص شده است که یک خودروی قدیمی با سیستم کاربراتوری حدود 26 برابر بیشتر آلایندگی تولید می‌کند نسبت به خودروهای مدل یورو 4 و یورو 5. بنابراین، یکی از اولویت‌های اصلی برای کاهش آلودگی هوا، خروجی از دسترس و خاموش کردن خودرو‌های قدیمی است.

عامل اصلی آلودگی هوا چیست؟

در دی ماه سال 1401، حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که در حال حاضر حدود 20 میلیون خودرو قدیمی و چند میلیون موتورسیکلت در ایران در حال استفاده هستند. این خودروها علاوه بر مصرف بالای سوخت، همچنین استانداردهای جهانی را رعایت نمی‌کنند. وجود ناوگان حمل‌ونقل عمومی قدیمی و کامیون‌ها و خودروهای سنگین بین شهری که مصرف گازوئیل آن‌ها بسیار بالاست، همچنین عدم انطباق با استانداردهای جهانی، باعث افزایش آلودگی هوا در ایران شده است. متأسفانه امروزه با مشکل حضور خودروهای سنگین بین شهری با سن بالا و مصرف بالای آن‌ها روبه‌رو هستیم که در هر صد کیلومتر 60 لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این وضعیت یک فاجعه زیست‌محیطی جدی را نشان می‌دهد.

در چند دهه گذشته، راه‌حل‌های کامل برای مشکل آلودگی هوا پیدا نشده است و از ظرفیت شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان در این زمینه به‌ندرت استفاده می‌شود. امروزه، جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ابداعات خود به حل مسائل آلودگی هوا کمک کنند. باید به آن‌ها اعتماد کرد و از توانمندی‌هایشان بهره برد. مسئله آلودگی هوا به تنهایی به وزارت نفت وابسته نیست و همه بخش‌های جامعه باید در این زمینه فعالیت کنند تا این مشکل رفع شود. در غیر این‌صورت، در آینده با خسارت‌های غیرقابل جبران از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی روبه‌رو خواهیم شد.

7 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده تردد دارند

در دسامبر 2022، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، اعلام کرد که شهرهای بزرگ ایران، از جمله تهران، ظرفیت بارگذاری خود را بیش از حد فراتر رفته‌اند و جمعیت آنها از ظرفیت طبیعی خود فراتر رفته است.

وی بیان کرده است که در حال حاضر 7 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که منجر به آلودگی هوا شده‌اند. او تأکید دارد که خودروهای فرسوده باید با خودروهای جدید و پاک تعویض شوند، زیرا افزودن خودرو جدید به ترافیک بدون اسقاط خودروهای قدیمی فرسوده، فقط منجر به افزایش آلاینده‌ها خواهد شد.

نقش بنزین در آلودگی هوا

در دسامبر 2022، شهاب‌الدین متاجی، مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، توضیحاتی در مورد تأثیرات بنزین بر آلودگی هوا ارائه کرد.

بنا به گفته‌های وی، بنزین می‌تواند در دو مرحله مختلف در آلودگی نقش داشته باشد: قبل از احتراق و در هنگام نگهداری، حمل و نقل، سوخت‌گیری و پس از احتراق. در مرحله قبل از احتراق، با بهبود کیفیت و کاهش ترکیبات آلاینده مانند آروماتیک‌ها و بنزن و نیز استفاده از تجهیزات بازیابی بخار بنزین در مخازن نگهداری و ایستگاه‌های سوخت‌گیری، می‌توان آلودگی قبل از احتراق را به شدت کاهش داد.

وی افزود که در حال حاضر بنزین‌های مطابق با استانداردهای یورو 5 و 4، با حداقل میزان اروماتیک و بنزن و فشار بخار مشخص مورد قبول قرار می‌گیرند. بسیاری از پالایشگاه‌های ایران توانسته‌اند ترکیبات بنزین خود را به میزان مطلوبی بهره‌برداری، در حالی که تعداد کمی از پالایشگاه‌ها در حال انجام طرح‌هایی برای بهبود کیفیت بنزین خود هستند.

به نظر من تصحیح و بازنویسی پاراگراف ارسالی شما به صورت زیر است: آقای متاجی بیان کرد که تفاوت اصلی بین استانداردهای یورو 5 و 4 مربوط به میزان گوگرد است. در استاندارد یورو 5، میزان گوگرد کمتر از ده گرم در هر میلیون گرم است، در حالی که در استاندارد یورو 4، این میزان کمتر از 50 گرم در هر میلیون گرم است. این کاهش می‌تواند به کاهش اکسید گوگرد در هوا کمک کند و از آسیب به کاتالیزر تصفیه دود خروجی موتور جلوگیری کند. سرعت بخشیدن به نصب سیستم‌های بازیابی بخار در تمامی جایگاه‌های سوخت کشور و انبارهای بنزین می‌تواند به مهار این نوع آلودگی کمک کند.

تاثیر خودروها و بنزین بر آلودگی هوا

در دسامبر 2021، هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، در یک مقاله به آلودگی هوای کلانشهرهای ایران پرداخت. او تاکید کرد که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، شبکه حمل و نقل است. او بیان کرد که حدود 8 تا 12 میلیون موتورسیکلت در ایران وجود دارد که تماما از بنزین استفاده میکنند و این وضعیت باعث افزایش آلاینده‌ها شده است. همچنین، نیروگاه‌ها نیز یک آلاینده مهم هستند، زیرا حدود 20 درصد آلودگی هوا به آن‌ها مرتبط است. این موضوع باعث مشکلاتی، مانند نداشتن گاز برای تامین نیازهای نیروگاه‌ها در فصل سرما می‌شود. به زعم وزارت نیرو، در برخی نقاط از منابع انرژی دیگر به جای گاز استفاده می‌شود که ممکن است باعث افزایش آلودگی در سراسر کشور شود.

وی تصریح کرد که دو اشتباه تاکنون شناسایی شده است: ناتوانی در مدیریت تولید و مصرف گاز و وابستگی ۹۰ درصدی شبکه برق به گاز. او تأکید کرد که باید به سرعت به سوی استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر حرکت کرد تا بتوان در صورت نبود گاز، برق را از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی تأمین کرد.

آقای اورعی توضیح داده که راه اصلی و موثرترین برای حل مشکلات مربوط به مصرف بنزین، استفاده از خودرو های الکتریکی است. او اشاره کرده است که مصرف بنزین در کشور ما برای هر 100 کیلومتر پیمایش به طور معمول 4 لیتر است، در حالی که در شرایط ترافیکی به 8 و 10 لیتر افزایش پیدا می‌کند. این نشان می‌دهد که مصرف بنزین در کشور ما 2 تا 2.5 برابر نسبت به دیگر کشورها بیشتر است و این امر باعث مشکلات بیشتری در صنعت خودروسازی ما می‌شود. او با اشاره به نقش حمایت‌های سیاسی در این صنعت، به اهمیت ارتقاء کیفیت خودروهای تولید شده در کشور اشاره کرده و بر اهمیت رقابت و ارتقاء فناوری در این زمینه تأکید دارد.

تا زمانی که قیمت بنزین در کشور به اندازه‌ای بالا است که اهمیت مصرف آن کمتر شود و یارانه‌های بسیار بالای 90 درصد برای بنزین و 99 درصد برای گازوئیل ارائه می‌شود، مردم هیچ انگیزه‌ای برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی ندارند.

وی معتقد است که برای حل مشکل آلایندگی هوا نیاز به اراده و تصمیم‌گیری است. او اعتقاد دارد که باید قیمت بنزین افزایش یابد، شبکه حمل و نقل عمومی گسترش یابد و کیفیت خودروها بهبود یابد. در حال حاضر شرایطی فراهم است که برای تأمین نیاز به بنزین، واردات آن آغاز شود، زیرا مصرف بالاتر از تولید است و موجب ناترازی خواهد شد. همچنین، در شرایطی که نگرانی در تأمین نیازها وجود دارد، کیفیت کاهش می‌یابد تا تولید افزایش یابد، که همین موضوع باعث ایجاد چالش‌هایی مانند آلایندگی هوا شده است.

رتبه تهران در آلودگی هوا چند است؟

در جلسه روز ۲۰ آذر شورای شهر تهران، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، اعلام کرد که ایران در بین ۱۱۳ کشور جهان، رتبه ۲۴ آلودگی هوا را دارد. همچنین، تهران در بین ۱۰۷ پایتخت دنیا، رتبه ۲۱ آلایندگی را دارد. او افزود که سالانه بیش از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا در دنیا جان خود را از دست می‌دهند و ۴.۵ میلیون نفر به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، جان خود را از دست می‌دهند.

وی تاکید می‌کند که آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا است، اما در کشورهای در حال توسعه سومین عامل محسوب می‌شود. آلودگی هوا اثرات ظاهری ندارد، اما برای افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، سالمندان، مادران باردار و غیره، تأثیرات جدی دارد. این آلاینده‌ها شامل ازن، ذرات معلق، نیتروژن، دی‌اکسید کربن و سایر گازهای مضر است که به بیماری‌هایی همچون گرفتگی عروق، سرطان، عفونت‌های ریوی و مشکلات جدی دیگر منجر می‌شوند. صنایع و وسایل نقلیه، از اصلی‌ترین منابع تولید آلاینده‌های کمتر از 2.5 میکرون محسوب می‌شوند، علاوه بر این، کربن سیاه نیز بسیار مضر است. به علاوه، آلودگی هوا می‌تواند منجر به افزایش خشونت، اضطراب و افسردگی افراد شود.

به گفته‌ی این فرد، بیش از 26 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و هزینه‌های مرتبط با این آلودگی به حدود 30 میلیارد دلار می‌رسد. او همچنین اظهار کرده است که هزینه‌های مربوط به درمان و مرگ و میر شهروندان در تهران به بیش از سه میلیارد دلار در سال می‌رسد. بهبود وضعیت گازوئیل در کشور منجر به کاهش اکسید گازوئیل در سال‌های اخیر شده است. اما دیگر آلاینده‌ها در حال افزایش هستند و بر اساس آمارهای روزانه آلودگی هوا، حدود 17 درصد از آلاینده‌ها از منابع ثابت و بقیه از منابع متحرک مانند موتورسیکلت و خودروها ناشی می‌شوند. از آلودگی‌ها، 60 درصد مربوط به ذرات معلق از منابع متحرک آمده و حضور خودروهای سنگین در روز ممنوع است اما در شب ادامه دارد. این موضوع باعث تولید آلاینده‌های بیشتر در ساعات شب می‌شود و عدم کنترل تردد کامیون‌ها در شب یکی از چالش‌های تولید آلاینده‌ها است.

آقای تشکری‌هاشمی اعلام کرد که احکام برنامه‌های دوم تا ششم از برنامه‌های حوزه زمین متعلق به او اهمیتی ندارد و باید به مسائل دیگر توجه شود. او بیان کرد که خودروهای فرسوده بدون استاندارد مناسب در حال تردد در شهرها هستند و منجر به آلودگی هوا و محیط زیست می‌شوند. یکی از راه‌های پیشگیری از این مشکلات، نصب فیلتر جاذب دوده در خودروهای دیزلی و کامیون‌های شهری، تغییر موتورهای کاربراتوری، تعویض کاتالیست در تاکسی‌ها و مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک است. همچنین، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه مترو و جلوگیری از استفاده از مازوت نیز از تدابیر موثر جهت کاهش آلودگی محیط زیست و سلامت انسان‌ها است.

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران، اظهار داشت که این گزارش میتواند به عنوان یک سند توسط قوه قضائیه پیگیری شود. وی افزود که در این ۴۳ سال، هیچ مسئولی به دلیل عدم انجام تعهدات برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا از مسئولیت خود کاسته نشده است.

11.3 میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا در سال 1400

در دسامبر 2021، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، درباره تداوم آلودگی هوا و اثرات مخرب آن توضیحاتی ارائه کرد. طبق قانون هوای پاک، وزارت بهداشت مکلف است سالانه خسارات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا را ارزیابی کند. در سال 1400، این وزارتخانه برای 27 شهر اصلی با جمعیت حدود 35 میلیون نفر کشور، مطالعه‌ای انجام داد که مرگ و میر سالانه ناشی از ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این مطالعه، در سال گذشته در 27 شهر، بیش از 20 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند، که این خسارت برآورد شده‌است که برای کشور حدود 11.3 میلیارد دلار است. باید توجه داشت که این مطالعه فقط مرگ و میر بر اثر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون را مورد بررسی قرار داده و اگر آلاینده‌های گازی و ذرات معلق بزرگ‌تر از 10 میکرون (همچون گرد و غبار) نیز در نظر گرفته شوند، میزان مرگ و میر بیشتر خواهد بود.

آقای گل‌علیزاده اعلام کرد که حداقل 6 هزار نفر در تهران در سال ۱۴۰۰ بر اثر مرگ‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این آمار، خسارات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آلودگی هوا بسیار بیشتر از مقدار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است، زیرا آن شامل خسارت‌های صنعت گردشگری، زیرساخت‌های شهری، تعطیلی کسب و کارها، و خسارات به تنوع زیستی و روحی نیز می‌شود. اگر این خسارات نیز در محاسبه ها لحاظ شوند، خسارات ناشی از آلودگی هوا در کشور به صورت سالیانه بیش از 11.3 میلیارد دلار است.

افزایش بودجه برای مبارزه با آلودگی هوا، به دلیل کاهش خسارات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این پدیده، اقتصادی به نظر می‌رسد. این سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبارات، از نظر مالی به صرفه خواهد بود زیرا کمک می‌کند تا آلودگی هوا کاهش یابد. همچنین، با تغییر برخی رویکردهای مدیریتی و اجرایی، می‌توان با هزینه‌های کمتر به کاهش انتشار آلاینده‌ها در شهرها کمک کرد.

سهم وسایل نقلیه در آلودگی هوا

وسایل نقلیه و منابع ساکن در شهر تهران، به ترتیب 59 و 41 درصد از آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند، به این معنی که بیشترین آلودگی هوا در این شهر به علت خودروها و منابع ساکن است. زهره عبادتی، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران، بیان کرد که در نیمه دوم سال، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، به‌عنوان آلاینده اصلی شناخته شده‌اند که بیشتر از واحدهای صنعتی و پالایشگاهی مراکزی منشأ خود را دارند.

طبق اظهارات او، قانون هوای پاک، شامل مقرراتی است که برای کنترل خروجی‌های غیراستاندارد صنایع ارائه شده و محیط زیست نیز بر اساس آن‌ها اقدام می‌کند. اگر خروجی‌های واحدها در زمان گشت‌وگذارها غیراستاندارد ارزیابی شوند، به آن‌ها هشدار داده می‌شود. در صورت نادیده گرفتن هشدار زیست‌محیطی، مورد به دادگاه ارجاع داده می‌شود و فعالیت‌های آن‌ها متوقف می‌شود یا ممکن است به تجهیز سیستم‌های کنترلی ملزم شوند. طبق آمار‌ها، در شش ماهه ابتدای سال جاری، 3881 مورد گشت و 1976 هشدار زیست‌محیطی صادر شده است. به علاوه، 116 واحد آلاینده شناسایی و به محل مخصوص برداشته شده‌اند.

کنترل آلودگی هوا، همکاری تمام دستگاه‌های مشمول قانون هوای پاک از جمله شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بطور فعال را ضروری می‌داند. با شروع فصل سرما، پسماندسوزی به‌طور گسترده در تمام استان‌ها افزایش می‌یابد که تأثیر زیادی بر آلودگی هوا دارد. از این رو، همه دستگاه‌ها باید به تعهدات قانونی خود پایبند بوده و نظارت‌های خود را بهبود بخشند تا در سال جاری با چالش‌های کمتری در زمینه آلودگی هوا روبرو شویم.


سامانه آلودگی هوای تهران

برای مشاهده وضعیت آلودگی هوای تهران، بررسی آلودگی هوا در 24 ساعت گذشته و بررسی میزان شاخص آلودگی هوا در طول یک هفته اخیر، می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

لطفاً یک پاراگراف مربوطه را ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم.

راهنمای شاخص آلودگی هوا تهران

در جدول زیر، کیفیت هوای تهران بر اساس شاخص آلودگی هوا نمایش داده شده است:

شاخص آلودگی سطح کیفیت هوا
0 تا 50 هوای پاک
51 تا 100 هوای قابل قبول
101 تا 150 هوای ناسالم برای گروه حساس
151 تا 200 هوای ناسالم
201 تا 300 هوای بسیار ناسالم
301 تا 500 هوای خطرناک

بر اساس اطلاعات اعلام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، داده‌های بالا ارائه شده است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم