در حقیقت ما امروز شاهد معرفی جدیدترین مدل S کلاس کوپه از مرسدسبنز هستیم. اما اینکه چرا مرسدسبنز انتخاب کرد نام مدلهای خود را تغییر دهد و گاهی از CL کلاس به جای S کلاس و بعدا دوباره به S کلاس بروند، ما را به عمق فلسفه این شرکت هدایت میکند. این تغییرات به نظر میرسد تصمیمگیریهای سختی برای مرسدسبنز بودهاند، اما خوشبختانه امروز ما میتوانیم آخرین مدل S63 AMG را با برترین فناوریها و طراحیهای ویژه آن را مشاهده کنیم.
بحث شانس شد. خدا را شکر ما اینجا در خودرو شاپ چندین و چندبار با S کلاسهای مختلف ملاقات داشتهایم و آنها را تست کردهایم. از S350 نسل W221 گرفته تا S500 و S63 AMG نسل W222. با S560 روباز مدل 2019 ملاقات کردهایم و با S500 کلاس W223 هم چند دوری زدهایم. حالا هم که به S63 AMG کوپه رسیدیم. خودرویی که از همه نظر خاص و منحصربهفرد است. البته چه گرفتاری شدیم با همین خاص بودنش. چونکه این بزرگوار فرمان-راست است.
مرسدسبنز S63 AMG کوپه از کجا آمد؟
داستان پرانرچین کلاسهای کوپه اس کامل ماجرای امروز و دیروز نیست؛ مرسدس از ابتدای کار برای تولید لوکسترین محصول خود، ویرایش 2 درب را آماده کرده بود. اولین عضو از این خانواده به نام Ponton در سال 1954 معرفی شد، اما ویرایش کوپه آن پنج سال بعد ارائه شد. تجربه دلنشین تجمیع یک مدل اشرافی با ویژگیهای ظاهری مدلهای اسپرت در مدل بعدی با نام Fintail و سال 1965 تکرار شد. با تلاش مدیریت دایملر و توانایی مهندسان بنز، این خودرو تاریخسازی کرد و به یک نگین درخشان در صنعت خودروسازی جهان تبدیل شد.
امروزه، مدلهای کوپه خانواده مرسدس در دهه 70 میلادی معرفی شدند. زمانی که شرکت تصمیم گرفت که کلاس S را معرفی کند، این مدلها شروع به جلب توجه و توجه مشتریان کردند. در دهه 80، با معرفی نسخه کوپه کلاس S، مرسدس به سلسله خانواده کوپههای لوکس بازگشت.
در دوره نسل سوم (1991 تا 1998)، اتفاق مشابهی رخ داد. این بار، به نظر میرسید که S-Class Coupe توسط مدیران شرکت پذیرفته شده است، اما وسواس فکری اشتوتگارتیها دوباره ظاهر شد. در نسل چهارم S-Class (1998 تا 2005)، مرسدس بر این نتیجه رسید که سرمایهگذاری زیاد در ساخت کوپههای لوکس کم ارزش است. بنابراین، S-Class Coupe 2 درب را حذف کرد و تصمیم جدیدی گرفت. شرکت تصمیم گرفت که به جای ساخت کوپه جدید، به فلسفه S-Class Coupe ادامه دهد و CL نامگذاری کند. به همین دلیل، دومین نسل CL به عنوان اولین نسل S-Class Coupe شناخته شد. به نظر میرسد که گزینهای جز این موضوع وجود نداشت و مشتریان باید تصمیم شرکت را قبول میکردند.
بنا به نسل پنجم، نسخه رویایی W221 (2005 تا 2013) تنها به صورت سدان و گاهی لیموزین تولید شد. در همین حال، نسل دوم CL عملاً به عنوان کوپههای لوکس شرکت شناخته میشدند. با ظهور نسخه ششم S-Class (2014 تا 2020)، مدل کوپه نیز به سبد فروش شرکت اضافه شد و مرسدس با بازگشت این مدل جذاب، طرفداران خود را جذب میکرد. همچنین، تولید کلاس CL را کاملاً متوقف کرد. آیا فکر میکنید که این موضوع شبیه به یک صحنه از فیلمهای مافیا بود؟
شرکت در سال 2021 اعلام کرده است که تولید خودروی S-Class را متوقف خواهد کرد و به جای آن، مدلهای خودروی لوکس کوپه/کانورتیبل خود را با نام SL-Class به بازار عرضه خواهد کرد. این تصمیم از سوی مرسدسبنز در حالی اتخاذ شده که هنوز خبری از وجود مدل کوپه در نسل هفتم S-Class نیست، حداقل تا این لحظه.
بررسی طراحی مرسدسبنز S63 AMG کوپه
به قدری آسان بود که قبلا میتوانستی با یک نگاه، کلاسهای مختلف خودروهای مرسدس بر اساس طراحی آنها را تفکیک کنی. اما اخیرا، شباهت بین مدلهای C، E و S کلاس، به ویژه در بخش چراغهای جلو، بیشتر شده است. این نکته مهم نیست که آیا همه آنها دقیقا یکسان هستند، اما مشخصا فرم طراحی آنها اکثرا به یکدیگر نزدیک شده است.
اما هنوز میتوان از ۱۰ کیلومتر فصل S کلاس را تشخیص داد، مخصوصا اگر انتخاب کنید که این مدل، که با کاور مات سیاه پوشیده شده، که هوشمندانه تا اندازهای از جزئیات نیز سرخورده است، را برگزینید. خطوط بدنه از C، E تا S در محدودهی مختلف از صاف و تیز به صورت ملایم به تدریج تغییر شکل دادهاند، این تغییر نشانه ای از تحول از ویژگیهای اسپرت به تجمل میباشد. نور روز LED خمیده در فانوسهای جلویی دستماتیکی نازنین مانند زلفهایی آزاد است و بر جلوه زیبا و دلنشین آن اضافه میکند.
هنگامی که به اتاق S63 نگاه میکنید، توجه خود را به حجم بزرگ کاپوت آن جلب میکند. با خطوط سادهای که به سمت پایین کشیده شدهاند، قفسه سینهای آن بسیار جذاب به نظر میرسد و توجه را به لوگوی مرسدس جلب میکند. طراحی این مدل S63 به اندازه کافی لوکس است که هواکشهای اضافی همچون دلال معروف کوچکترین جزئیات را بهخود جلب نمیکند. از این دیدگاه، نسبت شیب دار سقف و نوع کوپه بودن ظاهر جعبه بیدرنگ میتواند بهوضوح تشخیص داده شود.
در بخش اسپرت، مرسدس به نظر میرسد در بخش طراحی نمای عقب بیشتر جرات آورده است. ابتدا، یک اسپویلر ثابت با زاویههای هماهنگ با بدنه خودرو را مشاهده میکنیم که نشان از یک طراحی حرفهای و زیبا دارد. به جای ورقهای باریک استیل کرومی، یک نوار مشکی بر روی چراغهای عقب نصب شده است که به نسبت نور های پایینتر نیز تیرهتر هستند. لوگوی مرسدس دیگر از نقرهای به تاریک متوجه تغییر رنگ شده است، اینجا به نمایی تیره رو به آن نگاه میکنیم. حتی نوشتههای S63 و AMG نیز به رنگ مشکی تغییر کردهاند. در قسمت پایینی خودرو، یک فریم براق دیفیوزر بهدرستی نصب شده که دارای چهار اگزوز در دو طرف آن میباشد.
رنگهای قرمز و مشکی امکان دارد اندازهگیریهای نمادین برای شریانهای خونی باشند. با نگاه به داخل، متوجه میشوید که طراحی داخلی این خودرو به زیبایی و هماهنگی طراحی شده است. قاب برند آلومینیومی در کنار سیستم صوتی Burmester (بورمستر) و دکمههای تنظیم صندلی، شیشه بالابر و فرمان چرمی از کیفیت و لوکس بودن این خودرو حکایت میکنند.
بررسی آپشنها و تجهیزات مرسدسبنز S63 AMG کوپه
حرف زدن در مورد آپشنهای خاص خودروهای لوکس همواره جالب و هیجانانگیز است. اگر اجازه دهید، در مورد ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو صحبت کنیم، از جمله سیستم رانندگی نیمه خودران، ترمز خودکار قبل از تصادف و صندلیهای 16 حالته با امکان ماساژ. صداگذاری برمستر با 13 اسپیکر و 590 وات نیز یک آپشن هیجانانگیز است، اما نباید فراموش کنیم که نمایشگرهای دیجیتال پشت فرمان نیز بسیار جذاب است. در حال حاضر، شرکتهای چینی نیز اقداماتی برای معرفی این نوع تکنولوژیها در بازارهای داخلی خود انجام دادهاند. علاوه بر این، سیستم هوشمند خروج از خط خودرو در مواقع انحراف از مسیر اصلی خیلی کارآمد عمل میکند و جهت رانندگی را بهطور خودکار تغییر میدهد.
در پایین خودرو، سیستم منحصربهفرد و تغییرات مرتبط با ناوبری یا COMAND را مشاهده میکنیم که به طور مستقیم به رابط کاربری خاص مرسدس یعنی MBUX و سایر اجزای فنی و رفاهی خودرو متصل است. یک نکته جالب در مورد S63 AMG این است که زیرسیگاری آن به نحوی طراحی شده است که جدا نمیشود تا تمیزی شود و موقعیت آن نیز نادرست است. این به نظر میرسد یک تلاش برای ایجاد محدودیت و غیر راحتی در مورد سیگار کشیدن در یک خودروی لوکس باشد. اما سوال اصلی این است که اگر هدفت این بود که جلوی دیده شدن سیگاری ها را بگیری، چرا اصلاً جاسیگاری را در خودرو قرار دادی؟
بررسی مشخصات فنی مرسدسبنز S63 AMG کوپه
قبل از هرچیز، یک توضیح کوتاه در مورد فازبندی کلاس S از مدلهای مرسدس بدهید. مرسدس نسل ششم این خودرو را از سال 2013 تا 2021 تولید کرد. طی این حدود 8 سال، فقط یک بروزرسانی (از سال 2017) روی آن اعمال شد. این بروزرسانی را به دو قسمت Phase I (فاز یک) و Phase II (فاز دو) تقسیم کردند. علاوه بر تفاوتهای ظاهری، اصلیترین مختلاف بین این دو مدل، نصب یک پیشرانه جدید در فاز دوم است. مرسدس S63 AMG تا سال 2017 با یک پیشرانه 5.5 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربوی 577 اسببخاری ساخته شد؛ اما از آن زمان به بعد موفق شد با نسخه بهبودیافته این پیشرانه، قدرت 603 اسببخاری را ارائه دهد.
خودروی S63 AMG مدل 2013 را در نظر بگیرید؛ این خودرو از فاز اول بهره میبرد. قدرت آن بسیار بالاست، با گشتاوری به میزان 900 نیوتنمتر. این مسئله بیتردید نشان از توانایی بینظیر مهندسان مرسدس دارد. اما علاوه بر این، دو توربوشارژر با فشردهسازی یک بار و نیز سیستم جرقهزنی Piezo که برای کنترل احتراق استفاده میشود، نقش مهمی در عملکرد بینظیر این خودرو ایفا میکنند. بوش بهطور ویژه برای مرسدس این سیستم را طراحی کرده که اجازه میدهد احتراق کارآمد و قدرتمندی در سیلندرها به وجود آید.
بهتر است فرض نکنید که این خودرو به دلیل دارا بودن 2 درب، بسیار کوچکتر از مدل سدان خودش است. مدل کوپه مرسدس S63 AMG با طولی 5044 میلیمتر، تنها 10 سانتیمتر کوچکتر از ویرایش 4 درب خود است. واقعاً ظاهر زیبایی دارد. اگر به Tiba 2 هاچبک فکر میکنید، این مدل نیز از نسخه صندوقدار Tiba حدود 18 سانتیمتر کوچکتر است. برنامهی لاغری برای آقای شاهزاده به نظر نادرست میآید زیرا این خودرو وزن خالص بیش از 2100 کیلوگرم دارد. نهایتاً، تمام آن آپشنها و تجهیزات زیبا، خود خودش سنگینی خودرو را افزایش داده است.
وقتی مسئله به رکوردزنی میرسد، AMG آنجا نیست که بیخودی بگذرد. این خودرو به یک شتاب از صفر تا صد در 3.9 ثانیه و سرعت نهایی 313 کیلومتر در ساعت میرسد. بدون شک، نقش موفقیت در این موضوع به جعبهدنده 7 سرعته MCT (فناوری چندکلاچه) مرسدس اطلاق میشود. این سیستم تمام گشتاور موتور را به چرخها منتقل میکند و آنها را به سرعت بالا پرتاب میکند.
در نهایت، باید به یاد داشته باشید که موتور 8 سیلندر دو توربوی با حجم 5.5 لیتر با 577 اسب بخار تنها 10.3 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر مصرف میکند. سلامتی ماکسیما!
تجربه رانندگی با مرسدسبنز S63 AMG کوپه
آیا تجربه انداختن شلوار جین پشت و رو یا پوشیدن دمپایی را برعکس امتحان کردهاید؟ آیا به عنوان یک راستدست، با دست چپ غذا خوردید؟ رانندگی با یک خودروی فرمان راست مثل این حالتهاست؛ احتمالاً یک مهارت جدیدی را باید یاد بگیرید. حال imagine کنید که در خیابان با یک خودروی فرمان راست رانندگی میکنید. حتی اگر امکانپذیر باشد، با دقت باید رانندگی کنید تا به درستی جلو بروید و برخورد نکنید. وقتی سمت چپ نشستید، احساس میکنید که فضای خالیای پیش رویتان است. اما وقتی به سمت راست و پشت فرمان قرار میگیرید، مثل این است که در جای راننده نشستهاید و ابزارهای مورد نیاز در دستان شما قرار گرفتهاند.
با فرمان راست و چپ قدرتمندی که در مرسدس بنز S63 AMG وجود دارد، چه هماهنگی و کنترلی! این خودرو انگار ابلیسی روی چهار چرخ است، با ظاهری معصوم ولی با قدرت و سرعت بینظیر. صدای دیوانهآمیزی که از اگزوزهای آن بیرون میآید، حتی گوشهای آسمانی را به هم میزند.
این منبع را بررسی کنید: https://bn.wikipedia.org/wiki/%E0%A6%95%E0%A7%89%E0%A6%AE%E0%A6%BE%E0%A6%B0_%E0%A6%A6%E0%A6%BE%E0%A6%B0ি
احساسی وجود دارد که نمیتوان آن را با کلام توصیف کرد، به ویژه اگر آن احساس را درون یک ماشین مرسدس تجربه کرده باشید. حس شخصیتی که در صندلی رانندگی قرار گرفته بودیم و حس کنترل و اقتداری که با گرفتن فرمان از آن برخوردار بودیم، واقعاً با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نبود.
عکس توسط: عرفان اسلامپناه