
در نام پدر، پسر و روحالقدس. امروز با نسل جدید مدرسه "تبدیل معجزه به خودرو" دیدار کردیم. این دیدار یک مصاحبه نبود، بلکه یک بحث گسترده بود. ما درباره گذشته صحبت کردیم، درباره افتخارات و داستانهای شگفتانگیز پدر و پدربزرگش صحبت کردیم. همچنین درباره تحقیر برخی از جوانان امروز صحبت کردیم. بحث کردیم که چطور خودروهای برقی به شهرت رسیده و تاثیراتشان را در جهان امروز دیدیم. امروز، مرسدس-آم-جی جیتیاس مورد بررسی قرار گرفت، یک خودرو که بخش قابل توجهی از شهرت و پیشرفتش را به آبا و اجدادش بدهیم، حتی اگر به طور صریح این موضوع را اذعان نکنیم.
این واقعیت است که مرسدس-بنز خود خودروها را تولید نمیکند، آنها را طراحی میکند. ممکن است سخت باشد تا یک شرکتی را پیدا کنید که هم تجملات درخشان و هم اعتبار اسپرت را در خود داشته باشد. در برخی مواقع، درگیر شور و شوق بالا میشود و لوکسها را در اسپورتها به وقوع میپیوندد. مرسدس-آ.ام.جی GT S یکی از آن پروژههای منحصر به فردی است که جهان به آن نیاز دارد.

مرسدس-ای.ام.جی GT S از کجا آمد؟
یکبار در زمان، یک پادشاه به نام SLR حکومت میکرد که فرزند مرسدس بنز و مکلارن بود. او بر سرزمین گستردهای که پر از خودروهای اسپرت بود، فرمانروایی میکرد. اما مشکل اصلی این پادشاه این بود که نه دوستی داشت، و نه دشمنی. او به اندازهای تندمزاج بود که هیچکس نمیتوانست با او کنار بیاید، و این باعث میشد که هیچکس به او نزدیک نشود. به گونهای عجیب، SLR هیچکس را به مبارزه دعوت نمیکرد و تنها Enzo بود که در تمام طول عمرش او را تهدید کرد و او را وادار به جنگ شد.
در پی سالها حکومت بیرقیب SLR، پسرش SLS جایگاه پدر خود را به ارث برد. شاهزادهی جدید نه تنها سرزمینها را با دیپلماسی، بلکه با خشونت نیز مدیریت میکرد. پس از درگذشت پدر، رقبا فرصتی جمع کردند که قبلا نداشتند اما فرزند پادشاه همچنان در برخورد با آنها قوی و بیرحم بود. او با خشونت و کشتار به دشمنان مقابله میکرد، به جز در مواجهه با آئودی R8 V10 که چالش جدی برای او بود. این چرخ روزگار نهایتا به حکومت GT، آقای SLS، رسید. اما تفاوت این مدل با دیگران این بود که مرسدس آن را با هدف انحصاری ساخته بود: تبدیل شدن به حریفی برای پورشه 911. هرکس میداند که GT قادر به جایگاه SLR نیست، اما این اتومبیل همچنان اصرار دارد که خود را به عنوان یک انتخاب شجاعانه و خودراهه معرفی کند، در همان راستا که سزار بیرحم و قهرمان فقیدش همیشه در ذهن وجدان این مدل حاضر به مبارزه است.

بررسی طراحی مرسدس-ای.ام.جی GT S
مرسدس با AMG-GT نشان داد که میتوان با زوایای نرم هم چهره خشن ساخت، البته پُرآبهت. آن بدون استفاده از المانهای فانتزی امروزی ظاهر شده است. از برجستگیهای ساده روی کاپوت گرفته تا یک جلوپنجره متعارف. تنها ویژگی خاص نمای جلوی این خودرو، هواکشهای حجیم است که به دلیل تنفس سنگین پیشرانه، بزرگ طراحی شدهاند.
از این سوپر اسپرت دو نفره، طراحی خاص و منحصر به فرد در نمای جانبی آن قابل مشاهده است. این طراحی به عنوان Long Hood-Short Deck شناخته میشود که یک استایل قدیمی است که توسط برندهای معروف مانند فراری 250 LM و جگوار E-Type مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین، خودروهایی مانند نیسان Z و مزدا RX-Vision نیز از این استایل الهام گرفته اند. با یک محفظه کوچک در عقب و یک کاپوت بلند در جلو، این خودرو را بینظیر و منحصر به فرد میکند.
در بسیاری از نقدها، GT S از نظر ظاهری به شایستگی نام مرسدس برنخوانده است، به ویژه از نگاه نورپردازی خودرو. انتقادهای دیگر نیز به بال عقب ثابت و بزرگی آن میرسد که برای یک بدنه کوچک به نظر میرسد زیاد است. شرکت در نسخه فیسلیفت هر دو این موارد را اصلاح نموده است. چراغها به شکلی متناسب تر طراحی شدهاند و اسپویلر بزرگتری به خود یافته است. زمانی که از نمای پشتی این خودرو دیده میشود، به وضوح احساس پهنا و خود را به نمایش میگذارد. تایرهای بسیار پهن و اگزوزهای غارمانند و خطرناک ترکیبی جذاب از زیبایی و عملکرد را نمایش میدهند.

در اتاق GT S، شرایط عجیبتر میشود. به نظر میرسد که پس از طراحی این خودرو، بعضی از جزئیات را فراموش کردهاند. محیط اتاق جوانانه و مسابقهای است، اما طراحی برخی از اجزا کمی ضعیف ظاهر شده است. به عنوان مثال، دکمه استارت با یک طرح عجیب زیر دکمه انتخاب حالت رانندگی قرار دارد. دستهدنده نیز در موقعیتی قرار دارد که آرنج راننده به آن برخورد میکند. همچنین دکمه پارک برقی، فلاشر محل پنل کنترل و گرمکن صندلیها نزدیک به سقف قرار دارند. این نکته قابل توجه است که خودروهای اسپرت نیازی به انواع زیادی از امکانات ندارند؛ زیرا تمرکز آنها بر روی رانندگی سریع و دقیق است.
بررسی تجهیزات و آپشنهای مرسدس-ای.ام.جی GT S
خودروی مرسدس-ای.ام.جی جیتی به انواع مختلف برای مصارف مختلف تولید میشود، از تیپهای R و Pro تا Dark Knight و Black Series، همچنین نسخههای Track Series و GT2 و GT3 برای استفاده در پیست. GT S نیز به عنوان نسخه لوکس خانواده شناخته میشود، اما با هدف استفاده در خیابانها طراحی شده است و تجهیزات و آپشنهای متمرکز بر مسابقه دارد.
راننده در این خودرو میتواند از 5 حالت مختلف شامل کامفورت، اسپرت، اسپرت پلاس، رِیس (مسابقه) و حالت ایندیویژوال (سفارشیسازی) انتخاب کند. در حالت ایندیویژوال با حرف I مشخص شده، راننده میتواند تمام تنظیمات فنی خودرو را به دلخواه خود تنظیم کند.

خودروهای معمول برای اتصال بلوک پیشرانه به شاسی از دسته موتور استفاده میکنند، اما در مدل GT S از یک سیال مغناطیسی استفاده میشود. این اتصال الکترونیکی بسیار هوشمند، سختی رفتار بلوک پیشرانه و شاسی را در حد هزارم ثانیه تنظیم میکند.
با گفتههای پیشینمان به نقطهی نمایشگر مرکزی رسیدیم. این صفحه رنگی است اما قابل لمس نیست. احتمالاً برای دسترسی به منوها روی نمایشگر، میتوان از مجموعهی کامل کنترلر لمسی زیر دست یا همان موش استفاده کرد، اما واقعاً سخت است که بخواهیم بدون لمس، عملکرد این صفحه را قبول کنیم.
بررسی مشخصات فنی مرسدس-ای.ام.جی GT S
پیشرانه مدل GT63S اس با یک موتور قدرتمند 4 لیتری هشت سیلندر V شکل و دو توربو مجهز شده است که به آن 503 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد. این مدل، قویترین نسخه در خانواده GTها نیست، زیرا نسخه R Pro با توانایی تولید 577 اسب بخار قدرت تولید شده است. این نشان از استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته و مهندسی برتر در ساخت نسخههای بالاتر از مدل GT63S اس است.

کمتر کسی اطلاع دارد که پیشرانه GT S و Valhalla از استون مارتین چگونه مشابه هستند. با توجه به قوانین جدید اتحادیه اروپا و ترندهای صنعت خودرو، استون مارتین مجبور به کاهش حجم پیشرانه شد. بنابراین، برای اولین بار در جهان، مهندسان از یک دیدگاه فناورانه جدید با نام Hot-Vee بهصورت کارتل خشک استفاده کردند.
این ممکن است یک خودروی کوپه چهار نفره باشد، اما اندازه آن با طول 4.5 متر و عرض 2 متر، نشان می دهد که چیز دیگری را نشان می دهد. علیرغم زیبایی و پیچیدگی این خودرو، وزن آن حتی به 1.7 تن نمی رسد. این اتفاق به دلیل استفاده از 93 درصد آلومینیوم برای ساخت شاسی آن است. شاسی جلویی و محفظه موتور همچنین با استفاده از پوشش منیزیوم سبک تر شدهاند.
وسیله نقلیه باید قادر باشد از صفر تا صد کیلومتر در ساعت در زمان 3.5 ثانیه حرکت کرده و به سرعت نهایی 312 کیلومتر در ساعت برسد. از اهمیت و تاثیر توربوشارژر با فشار 1.2 بار و جعبهدنده 7 سرعته Getrag نیز شک ندارید.

خیلیها از ابتدا به طراحی منحصر به فرد کاپوت و کابین خودرو اعتراض داشتند، اما این طراحی که ضریب اصطکاک GT S را به طور استثنایی 0.36 کاهش داده است، اثرگذار بوده است.
تجربه میدانی با مرسدس-ای.ام.جی GT S
در بعضی از تستها، رانندگی میدانی یا اجازه مشاهده نداریم و تنها قادریم به استارت زدن و توصیف تجربهی پشت فرمان بپردازیم. به جای اینکه به تصادفه بیفتیم، به روندی خطی علاقهمندیم و به سرعت به سناریوی بعدی پرداخته میشویم. صدای اگزوز این خودرو یکی از بهترین صداها در دستهی خودروهای اسپرت است، به نظر رسانههای مختلف، این صدا با صدای مشابه شِوی کوروت تطابق دارد. علاوه بر این، با تغییر مودهای رانندگی، صدای اگزوز نیز تغییر میکند، این امر بیانگر ارتباط مستقیم بین رفتار رانندگی و صدای تولید شده توسط اگزوز است. این موارد نشاندهندهی افزایش قدرت پیشرانه و بهبود عملکرد موتور در سرعتهای بالا است.

اطمینان حاصل کنید. مزایای فنی و جذابیات ظاهری آن محصول، آدم را هیجانزده میکند. زمانی که به فعالیت دست و پا میزنیم، حتی بنگریدن به آن لذتبخش است. برخورداریم از خلاء طراحی و حرکت با پرلت بزرگ، که بیشتر از همه شگفتی برانگیز است. در حقیقت انجام شد که غیرعادی است. طرح گرفتن فرمان اینگونه است که نیاز به دو دست دارید تا کنترل رانندگی را به خوبی داشته باشیم.
مرسدس-ای.ام.جی GT S به زمان و شیوهای مناسب طراحی شده است تا به اهداف خود برسد. اگر در مورد قدرت صحبت کنیم، SL63 AMG با توان 580 اسببخاری خود عملکرد بسیار بهتری از GT S دارد. از سوی دیگر، مدل AMG One با توان 1049 اسببخاریاش تنها با فراری SF90 و کوئینیگ زگ Jesko رقابت میکند. GT S به زمانی طراحی شده است تا تاج پادشاهی از سر پورشه 911 ربوده ولی اینکه آیا پورشه تاج خود را از سر میدهد یا خیر، داستان دیگریست!
تصویر: عکس گرفته شده توسط عرفان اسلامپناه