تولید کنندگان خودروها، به منظور جلب توجه بیشتر مشتریان و افزایش حضور در بازارها، تنوع محصولات خود را افزایش میدهند تا به نیازهای گوناگون و سلایق مختلف خریداران پاسخ دهند. این روند در صنعت خودروسازی تجاری نیز مشاهده میشود، که علاوه بر طراحی و تولید محصولات با تناژهای مختلف، منطقهای که کامیون یا کشنده قرار است فعالیت داشته باشد نیز مدنظر قرار میگیرد. یکی از محصولات جدید در این حوزه، کشنده MAN TGS است که قرار است در بازار خودروهای تجاری با کاربریهای مختلف عرضه شود.
آشنایی با کشنده مان TGS
در زمینه ساخت کامیونهایی که توانایی راندمان در مسافتهای طولانی را داشته و ابعاد و اندازههای کوچکتر و موتورهای کم توانی دارند تا هزینه نگهداری و عملیاتی آنها کاهش یابد، یک فلسفه مدون وجود داشته است. از گذشته تاکنون، این رویه بهبود یافته و خودروهایی مانند آکسور مرسدسبنز، ولوو FM، داف CF و MAN TGS در این زمینه به رقابت پرداختهاند.
در حال حاضر، این نوع کامیونها همچنان اهمیت زیادی در کشورهای پیشرفته دارند. این اهمیت به دلیل این است که هزینه خرید کامیونهای بزرگ و پرقدرت، معمولاً با کاربری و هدف مورد نظر مطابقت ندارد. علاوه بر این، این نوع کامیونها اغلب شامل شاسیهای خاص و مختلف برای مصارف مختلف میشوند. به عنوان مثال، شرکتهای مانند مرسدسبنز، ایویکو، رنو، داف، اسکانیا و ولوو، کامیونهای خاص و سنگین خود را برای کاربریهای خاص مانند حمل و نقل جادهای، کارهای معدنی و خدمات خارج از جاده طراحی و تولید میکنند. همچنین، شرکت ما نیز انواع مختلفی از کامیونهای سری TGS را بهمنظور استفاده در محیطهای جادهای، مختلط و وظیفههای خاص مانند معادن و کارهای خارج از جاده به بازار عرضه میکند.
مشخصات فنی کشنده مان TGS
سری TGS مان یک خط کامل از کامیون های همه کاره است که از کشنده های جاده ای برای مسافت های بلند و گرفتن بار، تا کامیون ها و کمپرسور های معدنی و راهسازی استفاده می شود. این سری انواع مختلف شاسی و تنظیمات موتور را ارائه می دهد که برای نیازهای مختلف مناسب هستند. وارد کردن نسخه های TGS به کشور شامل کشنده های جاده ای است که از اهمیت بالایی برای صنعت حمل و نقل در کشور برخوردار است. همچنین در نمایشگاه حمل و نقل سال 1395، مدل TGS به همراه TGX معرفی شد و در آینده احتمال ورود مدل های سه و چهار محوره و شاسی های مختلف به بازار وجود دارد.
مدل TGS کامیون در تیپهای مختلف ساخته میشود و از دو محوره 2×4 شروع کرده و تا مدلهای 4 محوره با سه دیفرانسیل راهاندازی میکند. بنابراین، این کامیون متنوع و مناسب برای مصارف مختلف است. آنها از موتورهای با حجم بزرگ استفاده میکنند و پیشرانهها به دو نوع 9 و 12.4 لیتری محدود میشود. احتمالا، نسخههای وارداتی از این کامیون با قدرتهای 440، 480 یا 520 اسبی و موتور 12.4 لیتری تولید میشود. از آنجا که این مدل اشتراک فنی با مدل TGX دارد، خدمات پس از فروش برای آن راحتتر است و تنوع قطعات کاهش پیدا میکند.
نصب شده بر روی کامیونهای سری TGS، گیربکس tipmatic مانوئل نیز همانند سری TGX عمل میکند. این گیربکس نیمهاتوماتیک به راننده امکان میدهد تا براساس نیاز خود، دندهها را تعویض کند. علاوه بر این، این گیربکس قابلیت تعویض سریع دنده تا سه مرحله را ارائه میدهد که منجر به کاهش فرسودگی گیربکس میشود. همچنین، این گیربکسها برنامههای مختلفی دارند که بر اساس توپوگرافی و شرایط جاده، تعویض دنده بهتری ارائه میدهند.
کابین TM یا TGS سری T شامل کشندههای وارداتی است که بزرگترین کابین TGS هستند. با اختلافاتی در ابعاد نسبت به TGX، این کشندهها ابعاد خارجی 2280 میلیمتر (طول) و 2240 میلیمتر (عرض) دارند. ارتفاع تونل موتور نیز 280 میلیمتر است و فاصله کف تا سقف اتاق داخلی آن 1690 میلیمتر است. سیستم تعلیق این کشندهها از نوع بادی در عقب و پارابولیک در محور جلو است.
تقاضای کشندههای TGS در بازار ایران، نشاندهنده تصمیم جدی مصرفکنندگان برای انتخاب خودروهای بازار محلی است. اگرچه مرسدسبنز آکسور و ولوو FM همچنان به عنوان رقبای اصلی شناخته میشوند، انتخاب TGS میتواند گزینه ایدهآلی برای کسانی باشد که به دنبال خودروهای اروپایی مدرن و با ارزش میباشند، اما ترجیح میدهند قیمت مناسبی بپردازند و خروجی رانندگی بهتری داشته باشند. متاسفانه، نسخههای محدود کار برای TGS در ایران موجب افزایش نیاز به خودروهای دیگر موشکافانه شده است. اما اگر TGS با قیمت رقابتی عرضه شود، امکان پرفروشتر شدن آن وجود دارد. اما اگر این اقدام انجام نشود، TGS ممکن است از صحنه خارج شود.
تفاوت اصلی سری TGS و TGX در چیست؟
سری TGS در واقع یک سری و یک اتاق کوچکتر از سری TGX است که بهعنوان بزرگترین و پرچمدار محصولات مان شناخته میشود. این کابینها اصطلاحاً به عنوان "میانبرد" در شرکتهای تجاری ساز شناخته میشوند زیرا برای مسافتهای نهچندان دور مناسب هستند. با این حال، به دلیل راحتی کابین و هزینههای نگهداری کمتر، بسیاری از خریداران از این مدل برای مسافتهای بلند نیز استفاده میکنند.
رقبای مان TGS در ایران
با توجه به عدم وجود رقبای وارداتی یا خودروهای کم کار در بازار خودروی کشورمان در حال حاضر، میتوان گفت که تمام محصولات وارداتی اروپایی به طور معمول با MAN TGS رقابت میکنند. اختلاف قیمت، خدمات و قطعات، عوامل تعیینکنندهای هستند که در انتخاب بین یک کامیون حمل و نقل فولسایز و یک ماشین وسطانداز، تأثیرگذار خواهند بود.