
قیمت شاهین اتومات در پاییز 1402
در تاریخ مهر 1402، شورای رقابت قیمت ابتدایی خودروی شاهین اتومات را 545 میلیون و 992 هزارتومان تعیین کرد. و در تاریخ 5 مهرماه، شرکت سایپا اعلام کرد که قیمت نهایی این خودرو 641 میلیون و 718 هزارتومان خواهد بود.
در تاریخ 11 مهرماه، قیمت خودروی شاهین CVT برای دومین بار تغییر کرد. با اعمال مصوبه شورای رقابت، سایپا در دعوتنامههای تیرماه 1402 قیمت این خودرو را از 641 میلیون به 613 میلیون و 602 هزارتومان کاهش داد. اما با انتشار دعوتنامههای جدید آذرماه 1402، مشخص شد که قیمت واقعی خودروی شاهین اتوماتیک همچنان 641.718 میلیون تومان است.
کاتالوگ جدید شاهین اتومات
متن پاراگراف: در ماه شهریور سال 1402، نسخه اتوماتیک خودروی شاهین با استفاده از گیربکس CVT به بازار عرضه شد. این خودرو با بهرهگیری از گیربکس CVT بهرهوری بالاتری داشته و از گیربکس AT استفاده نمیکند. شرکت سایپا نیز در طبقهبندی خود تصمیم دارد پس از تولید خودروی شاهین CVT، طرح تولید شاهین پلاس با گیربکس AT را نیز در دستور کار قرار دهد.

چند روز پیش، همزمان با معرفی امکانات جدید برای ایمنی، که در خودروی شاهین دستی پاییز ۱۴۰۲ نصب شده و به زودی در شاهین اتوماتیک نیز قابل دسترسی خواهد بود، شرکت خودروسازی سایپا، کاتالوگ جدیدی برای شاهین CVT منتشر کرد.
به عنوان حکایتی در این کاتالوگ، سه ویژگی کنترل پایداری (ESC) ، کنترل کشش (TCS) و کمک حرکت در کوهستانها (HSA) بر روی هر دو نسخه از خودروی شاهین نصب شده است. قبلاً این سه ویژگی تنها در مدل اتوماتیک شاهین موجود بود. با این حال، با سپری شدن استانداردهای ایمنی جدید برای خودروسازان، هم شاهین اتوماتیک و هم شاهین دستی از این سه ویژگی برخوردارند.
تفاوت شاهین CVT با شاهین MT
در اردیبهشت ۱۴۰۲، سایپا، شرکت خودروسازی، اطلاعات فنی مربوط به شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد. این نسخه جدید از شاهین که در سال ۱۴۰۲ عرضه میشود، به گیربکس جدید CVT مجهز شده است و همچنین توانایی تعویض ۷ دنده به صورت تیپترونیک را نیز داراست.

شاهین CVT در قسمت فنی، هیچ تغییری نسبت به شاهین دندهای G نداشته و تنها وزن خالص آن حدود ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی شاهین CVT کاهش یافته و به حدود ۷.۲ لیتر رسیده است. تمامی امکانات شاهین G همچنان در شاهین CVT موجود است و علاوه بر آن، چندین آپشن جدید نیز به شاهین CVT افزوده شده است.
- آنتن کوسهای
- تزیینات کرومی بدنه و کابین
- کفپوش سه بعدی
- مانیتور 10 اینچی جدید (که جایگزین مانیتور 7 اینچی شده)
- کروز کنترل
- محدودکننده سرعت (اسپید لیمیتر)
- سیستم کنترل کشش یا TCS
- سیستم کنترل پایداری یا ESC
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
به علاوه از ویژگیها و امکانات ذکر شده، شاهین اتوماتیک همچنین دارای گیربکس CVT با ۷ سرعت تیپترونیک است و وزن آن نیز تا ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته و به ۱۳۲۰ کیلوگرم رسیده است. مصرف سوخت شاهین CVT نیز با اعلام مقدار ۷٫۵۲ لیتر در مقایسه با شاهین MT، تقریباً ۰٫۳ لیتر بیشتر است.
تغییر پیشرانه شاهین CVT در سال 1402
مهر 1401: معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره موتور شاهین با بررسیهایی آنرا ارزیابی کرده است و نتیجه نارضایتی از عملکرد آن ندارد. موتور شاهین، ویژگیهای مورد نیاز خودرو را ارائه میدهد. آمار نشان میدهد که حدود ۴۰ درصد مشتریان، به دنبال خودروی اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه سایپا در گذشته خودروهای ساینا و کوییک را تولید و عرضه کرده که عملکرد قابل قبولی داشتند، تصمیم به طراحی و تولید خودروی اتوماتیک شاهین گرفته شد و در حال حاضر مراحل اصلی تولید انجام شده است. خودروهای اتوماتیک با امکانات، آسایش داخلی و آپشنهای متنوعی عرضه میشوند. هرچند با وجود تحریمها، تنوع آپشنهای خودروهای لوکس محدود شده است، اما در خودروی شاهین، تمایز ظاهری وجود دارد.
صحبتهای وی درباره شاهین اتوماتیک CVT مبنی بر آن است که این خودرو بهوسیله آپشنهایی از قبیل دستگیرهها، جلوپنجره، و گارنیش پشت خودرو که کروم کاری شدهاند، تزئین شده است. همچنین، داشبورد داخلی آن با دو رنگ طراحی شده است و از گیربکس CVT استفاده میکند. این گیربکس توسط شرکت پانچ بلژیک تولید میشود، که شناختهشده بهعنوان یکی از پیشروان صنعت سبک در جهان میباشد و در بازارهای جهانی نیز فعالیت دارد. تستهای صحهگذاری این محصول انجام شده است و پیشبینی میشود تا پایان سال تمامی تستها و فرآیند شمارهگذاری این خودرو کامل شده و طبق برنامه زمانبندی، عرضه آن از اردیبهشتماه 1402 آغاز شود.

موتور EC5 محصولی از شرکت سیتروئن بود که در سایپا نصب میشد. با شروع تحریمها و ترک سیتروئن از بازار ایران، سایپا برنامهای برای احیای این موتور را آماده کرد. در حال حاضر، موتور EC5 در خط تولید شرکت مگاموتور به تولید میپردازد. این موتور در خودروهای مختلفی از گروه پژوسیتروئن، همچنین در خودروهای داخلی مانند پژو 2008، سیتروئن C3 و تارا استفاده میشود. ME16 نام دیگری برای این موتور است و دارای 16 سوپاپ میباشد. قرار است این موتور تا نیمه سال ۱۴۰۱ برای خودروهای شاهین دستی و اتوماتیک CVT، در پروژه P90 نیز استفاده شود.
آپشنهایی جدید برای شاهین اتومات
فروردین 1401: به تازگی تصاویری از یک دستگاه شاهین اتوماتیک منتشر شده است که دارای ویژگیهای جدیدی است و پلاک ملی به آن اختصاص داده شده است.
تغییرات ظاهری شامل اضافه کردن جزئیات و تزئینات کروم به جلوپنجره و دستگیره درها است. نماد توربو هم روی گلگیرها مشاهده میشود. رینگها طراحی جدیدی دارند و از نوع تراشخورده آلومینیومی هستند. شیشههای عقب خودرو هم به صورت استاندارد دودی شدهاند.
به جای دوربین دنده عقب، در شاهین این نسخه یک دوربین دنده عقب نصب شده است. همچنین، برای افزایش سطح امنیت، یک دوربین در قسمت جلوی پنجره و دو دوربین زیر آینههای جانبی قرار گرفتهاند، تا این نسخه از شاهین با قابلیت دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شود. به علاوه، یک دوربین ثبت وقایع هم در داخل کابین و هم روی شیشه جلوی شاهین مورد نظر نصب شده است.
در داخل کابین، از تریم کرم و مشکی به همراه جزئیات طرح چوب استفاده شده است. صندلیها با دوخت جدید طراحی شدهاند و یک نمایشگر لمسی 10 اینچی در دسترس قرار دارد که دکمه تنظیمات آن به پایین صفحه انتقال یافته است. علاوه بر این، نمایشگرهای ردیف عقب نیز اضافه شدهاند. برخی از امکانات که احتمالاً به صورت استاندارد در این نسخه از شاهین اتوماتیک ارائه میشود، شامل کروز کنترل، رینگهای آلومینیومی 16 اینچی و کیسه هوای جانبی میشود.
بررسی انواع شاهین در بازار
مطالعه مقالات زیر توصیه میشود تا با مشخصات فنی و تیپهای جدید خودروی شاهین سایپا آشنا شوید و تفاوتهای آنها در بازار را بفهمید.
اگر شما هم یکی از صاحبان خودروهای شاهین هستید، احتمالاً مطالب زیر نیز برای شما مفید خواهد بود.