
میتوان گفت که در حال حاضر رقابت بین شرکتهای تولید کننده خودروهای تجاری چینی برای وارد کردن، مونتاژ و عرضه خودروها در بازار ایران بسیار شدید است. هر روز شاهد معرفی و عرضه مدلهای جدیدی از این خودروها به بازار هستیم. یکی از جدیدترین مدلهای جذاب که توانسته است جایگاه قدرتمندی در بازار پیدا کند، خودروی کشنده بایک X9 با 560 اسب بخار قدرت است. این خودرو توسط بهمن دیزل که نماینده برندهای معتبر چینی مانند فاو و فوتون است، رونمایی شده است.
کشنده بایک X9 ؛ از چین تا ایران
شرکت بایک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در کشور چین است و با شرکتهایی مثل مرسدسبنز و هیوندای همکاری دارد. بایک برندهای متعددی را تحت مالکیت دارد، از جمله برند فوتون که در تولید خودروهای تجاری سنگین از تکنولوژی مرسدسبنز استفاده میکند. با تولید بیش از دو میلیون خودرو تجاری در سال، بازار خودرو چین یکی از بزرگترین بازارهای جهان است. علاوه بر این، بر چینیها تمایل داشتهاند که محصولات داخلی را حمایت کنند که این به رشد و تنوع بیشتر خودروهای تجاری چینی کمک زیادی کرده است.

گروه بهمن به تازگی همکاری با شرکت فوتون را آغاز کرده است و تصمیم گرفته است که محصول برتر گروه بایک را به نام کشنده X9، که به عنوان بهترین کامیون سال 2024 در چین شناخته شده است، به بازار ایران عرضه کند. این انتخاب براساس معیارهای مصرف بهینه سوخت، راحتی در رانندگی، کیفیت ساخت، طراحی زیبا، ایمنی و امکانات متنوع صورت گرفته است. کشنده X9 با گذراندن بیش از 130 میلیون کیلومتر تست مجازی، بیش از 40 میلیون کیلومتر تست در شرایط مختلف و بیش از 10 میلیون کیلومتر تست در جاده، آزمایش شده است.
طراحی داخلی و خارجی کشنده بایک X9
در ظاهر این کامیون، الهامگرفته از طراحی نسل چهارم و پنجم مرسدس بنز آکتروس و همچنین کامیون فورد اف مکس به نظر میرسد. این شباهتها به خصوص در طراحی دربها، از جمله دستگیره و خطوط شکسته پایین آنها، آشکار است. همچنین گلگیرهای این کامیون نیز شباهتی به آکتروس دارند و خطوط برجسته در بالای اتاق و تاج کابین، طراحی آکتروس را تداعی میکنند. به علاوه، خطوط پشت شیشههای جانبی و بادگیر پشت اتاق و بالای سقف، با زاویهای مشابه فورد ظاهر میشوند.

خودروی قدرتمند مورد بررسی، ظاهری بسیار نیرومند دارد و بیتردید از جمله زیباترین کامیونهای چینی است. طراحی آن الهام گرفته از مدل آکتروس بوده و این امر به دلیل همکاری بین دایملر و گروه بایک، قابل درک است. قسمت جلوپنجره این خودرو بسیار بزرگ و از جلو تا عقب هماهنگی بین اجزای مختلف طراحی شده است. آینههای جانبی نیز با طراحی یکپارچه و مدرنیک که امروزه در اکثر خودروهای تجاری دیده میشود، مطابقت دارند.

در اتاق، جزئیات طراحی محصولات مرسدسبنز حضور دارد، امضای این طراحی در بخش مرکزی پایین داشبورد قرار دارد و برای قراردادن لوازم جانبی از جمله لیوان مناسب است. داشبورد شامل دکمههای کمی است و یک صفحه دیجیتال 12.3 اینچی در وسط آن قرار دارد که برای استفاده از سیستم صوتی و راهنمایی GPS مناسب است.
داشبورد خودرو دی کات با سادگی و طراحی دو رنگ جذابیت خاصی به خود میبخشد. فرمان این خودرو دارای طراحی منحصر به فرد دی کات است و دارای دکمههای مخصوص جهت کنترل سیستم صوتی و کرایز کنترل میباشد.

در داشبورد و داخل این خودرو دو نکته جالب وجود دارد. نکته اول این است که اهرم ترمز دستی وجود ندارد به دلیل برقی بودن این بخش. نکته دوم این است که وجود دنده بغل فرمان باعث میشود داشبورد و فضای داخلی خودرو خالیتر و فراگیرتر به نظر بیاید.
مشخصات فنی کشنده بایک X9
موتور پیشرانه بایک X9 از سری X13 شرکت کامنز با ظرفیت 12.8 لیتر تشکیل شده است. این موتور دارای شش سیلندر خطی، توربوشارژر و اینترکولر است که بیشترین قدرت آن 560 اسب بخار و بیشترین گشتاور آن 2600 نیوتن متر است.
این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev است و از یک گیربکس اتوماتیک ساخت ZF با 12 دنده برای انتقال قدرت استفاده میکند. این گیربکس از پیشرفتهترین مدلهای ZF است و قابلیت تعویض دنده با استفاده از دادههای GPS را دارد. اما آیا نسخه ایرانی بایک X9 هم از این قابلیت پشتیبانی میکند یا خیر، هنوز مشخص نیست. بایک X9 در حال حاضر، به عنوان قویترین کشنده مونتاژی با قدرت 560 اسب بخار در کنار کشنده کامل P9 شناخته میشود.
نام خودرو | کشنده بایک X9 دو محور 2×4 |
---|---|
لطفاً تعداد سیلندرها و نوع موتور را مشخص کنید. | یک موتور دیزل با 6 سیلندر خطی توربوشارژر ساخت شرکت کومینز است. |
لطفا حجم و کد موتور خود را وارد کنید. | 12.9 لیتر / X13NS5-560 |
استاندارد اندازه گیری آلایندهها | "حداقل مقدار انتقالی ۵ یورو باید باشد." |
قدرت بیشینه | 560 اسب بخار در سرعت 1800 دور در دقیقه |
اگر متن کامل را ارسال کنید، خوشحال میشوم که بهترش کنم. | با توجه به فرستاده شدهی شما، پاراگراف به شکل زیر بازنویسی شد: "مقدار 2600 نیوتن متر در بازه سرعت 1000-1400 دور در دقیقه است." |
لطفا پاراگراف ارسالی خود را بازنویسی کرده و خروجی دادهام: «گیربکس» | 12+4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF |
میخواهم درباره مفهوم کلاچ بنویسم. | یک صفحه خشک با قطر 430 میلیمتر |
ترکیب "ریتاردر" و "اینتاردر" | موتور ریتاردر با گیربکس اینتاردر در 5 حالت مختلف |
سیستم فرمان | لطفا پاراگراف مربوطه را مجدداً ارسال کنید تا بتوانم آن را بهترین شکل بازنویسی کنم. |
نظام ترمز | دستگاه تبرید عقب و جلو را به سیستم ترمیم و فعال میکند. |
پیشنهاد میدهم عبارت "باک سوخت" را به صورت "باک سوخت" تغییر دهید. | میزان آلومینیوم به حجم 490+560 لیتر |
وزن خالص، کشنده | حدود 7950 کیلوگرم |
وزن کل مجاز را میتوان محاسبه کرد. | ۴۴،۰۰۰ کیلوگرم |
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو | بر اساس محاسبات انجام شده، وزن برابر با ۱۳،۰۰۰ کیلوگرم میباشد که از آن ۷،۰۰۰ کیلوگرم به دست میآید. |
به جای عرض، طول و ارتفاع از واژههای طول، عرض و ارتفاع استفاده کنید. | ابعاد به شرح زیر است: 6250 میلیمتر در 2550 میلیمتر در 3950 میلیمتر. |
کاملا درسته! اینجاست که توجه به فاصله محوری، مهمه و با اعمال این مفهوم، میتوان بهبودهای چشمگیری در نتیجهی کار داشت. | اگر مقیاس این مدل ماشین 3800 میلیمتر باشد، این به معنای 3.8 متر است. |
بله، حتماً. لطفا منتظر بمانید تا بهترین شکل را برایتان ارائه دهم. | فنر تخت پارابولیک چند لایه با بدنه چهار بالنی و قابلیت تنظیم ارتفاع. |
بهترین اندازه و نوع لاستیک | دست کوچک ماشین با کاوا نفر خیر کروفت تایر326-3/5۵R22.5 (315/80R22.5) و مدل ورزش۱ صفر داخلی آلمانی پرماکس قابلیت ارتقا ورای شخصی 600 رو و ویژگیهای عالی ماشین است. |
اطلاعات مذکور از وبسایت خودروساز بهدست آمده است.
ترمزهای دیسکی در هر دو محور این خودرو را بهبود دادهاند و برای کاهش استهلاک ترمزها، ریتاردر و اینتاردر هم در آن وجود دارند. تعلیق بادی محور عقب با امکان تنظیم ارتفاع، اکنون در کامیونهای چینی نیز مشاهده میشود که قبلاً فقط در محصولات اروپایی وجود داشت.
سیستمهای ایمنی و رفاهی کشنده بایک X9
خودرو X9 دارای ویژگیهای بینظیری است که در خودروهای چینی قبلی مشاهده نشده بوده است. این خودرو دارای ترمز پارک برقی و سیستم کروز کنترل تطبیقی و هوشمند میباشد. این به این معنی است که در صورتی که خودرویی در جلوی X9 با سرعت کمتر حرکت کند، X9 میتواند سرعت خود را تطبیق دهد و به مانع انعطاف پذیری کند. این ویژگیها باعث افزایش ایمنی و راحتی در رانندگی میشود.

این کشنده همچنین دارای امکاناتی از قبیل ترمز الکترونیکی، ترمز هوشمند اضطراری، دوربین 360 درجه، ترمز ضد قفل، سیستم ضد لغزش و برنامه پایداری الکترونیکی، رادار خطخوان، کنترل شروع حرکت در سرعت بالا، نمایش و پایش فشار تایرها، تاییده ADR برای حمل کالای خطرناک، محدودکننده سرعت، دکمهی استارت، چراغهای جلو الایدی به همراه چراغهای روز و حسگر نور، شارژر بیسیم، پورت شارژ 12 ولت، بوق دنده عقب و بوق شهر و جاده، مهشکنهای عقب و جلو، سیستم قفل مرکزی دربها، صندلی راننده با گرمایش و سرمایش، سیستم تهویه خودکار، کولر و بخاری درجا با یخچال و مایکروویو، اهرم تنظیم گاز درجا و... را نیز دارد. این امکانات توانمندی بالای این کشنده را نشان میدهند و البته بسیاری از این ویژگیها در سایر کشندههای جدید چینی نیز یافت میشوند.
جمعبندی و نتیجه نهایی
با توان 560 اسب بخار، کشنده بایک X9 یکی از بهترین و قدرتمندترین کشندههای چینی موجود در بازار ایران است. این کشنده، رقیب مستقیم کشنده پرقدرت P9 را نیز دارد که هردو از تولیدات شرکت یوچای هستند.

قیمت بایک X9 حدود 5.45 میلیارد تومان است که ارزانتر از دیگر خودروهای چینی است. مثلاً، قیمت P9 حدود 5.350 و قیمت کامیون شکموتو و آرتا با 520 اسب بخار به ترتیب 4.450 و 5.250 تومان است. اگر امکانات کمتری مد نظر خریدار باشد، خرید خودرویی با قیمت بالای 5 میلیارد تومان منطقی به نظر نمیرسد. با توجه به افزایش شدید در خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم اروپایی، اگر که اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده انجام نشود، ممکن است در آیندهای نزدیک مشکلات جدی در حملونقل کشور به وجود بیاید و خریداران با مشکلات بزرگی روبرو شوند.
شرایط فروش کشنده X9
به منظور اطلاع از قیمت و شرایط فروش کامیون کشنده X9 بهداشت و درمان به همراه اطلاعات مربوط به پیشفروش و نقدی بررسی کامل مقاله را مطالعه کنید.