
تولید و عرضه سیلک در شش ماه اول 1403
در دسامبر 2023، بهزاد رضایی، معاون مدیرعامل شرکت سایپاسیتروئن در زمینههای مهندسی، کیفیت و تولید، در نمایشگاه بینالمللی خودرو (برای خودروهای سبک و سنگین) تاکید کرد که شرکت سایپاسیتروئن یکی از پیشروترین شرکتهای خودروسازی در کشور میباشد. او اعلام کرد که شرکت سایپاسیتروئن با پیروی از سیاستهای ابلاغی، برنامهای گذاشته است تا با ارائه تنوع در محصولات، بر رضایت مشتریان تمرکز کند.
خودرو سیلک ابتدا یک پروژه مشترک بود و پس از جدایی از شریک تجاری، با کمک متخصصان و مهندسان گروه سایپا بازبینی و بهبود یافت. این خودرو در نخستین شش ماه سال 1403 تولید و به بازار عرضه خواهد شد. ساخت این خودرو به تدریج با 20 درصد تولید داخلی آغاز خواهد شد، همچنین تلاش برای داخلیسازی قطعات آن نیز انجام میشود. طبق برنامه، محرک خودرو سیلک نیز با همکاری شرکت مگاموتور داخلی سازی خواهد شد. این خودرو با موتور سه سیلندر با حجم 1.2 لیتری و قدرت 107 اسب بخار و مصرف سوخت 5 لیتری به بازار عرضه خواهد شد.
آقای رضایی اظهار کرد که شرکت سایپا سیتروئن در حال همکاری با شرکای تجاری معتبر چینی است و مذاکرات مثبتی در جهت تولید محصولات با کیفیت صورت گرفته است. این شرکت قصد دارد در آیندهای نزدیک خودروهایی با استانداردهای بینالمللی و کیفیت بالا را به بازار عرضه کند تا نیازهای مشتریان را برآورده سازد.
رونمایی سایپا M44 با فیس جدید
در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، گزارشهایی نشان میدهد که یکی از جذابیتهای دائمی شرکت سایپا، رونمایی از پروژه M44 در نمایشگاههای خودرویی ایران است. این خودرو که از چند سال قبل تحت عنوان "داخلی سازی" مورد بحث و گفتگو قرار میگرفته است، در این نمایشگاه نیز حضور داشت و اما با طراحی جدید و جذاب به نمایش گذاشته شد.

خودرو سایپا M44، در واقع نسخه ایرانی شده از سیتروئن C3XR است. اما جالب است که خودروی رونمایی شده در نمایشگاه مشهد، با خودرویی که در نمایشگاه تحویل صنعت خودرو سال 1401 معرفی شده بود، تفاوت دارد!
این خودرو قرار بوده با موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو تولید شود، اما آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، از استفاده از این موتور صرف نظر کرده است. به همین دلیل، احتمالاً پیشرانه این خودرو از موتور 1.6 لیتری ME16 استفاده خواهد کرد. زیرا کراساور ریرا ایران خودرو هم از یک موتور مشابه استفاده میکند. بنابراین، استفاده از موتور ME16 برای سایپا سیلک احتمالاً بسیار محتمل است.
دلیل نامگذاری سایپا سیلک چیست؟
بر اساس اطلاعات جدیدترین، تولید نمونه مونتاژی سیتروئن C3XR با همکاری شرکای چینی در شرکت سایپا در حال پیشرفت است و قرار است که از اوایل سال 1403 یا حداکثرا در نیمه اول سال 1403 به مرحله تولید نهایی برود.
آغازین پروژه تولید این خودرو با نام "سایپا M44" بود، اما شرکت سایپا اعلام کرده است که نسخه نهایی با نام اصلی ایرانیتری به بازار عرضه خواهد شد. مدیرعامل سایپا، آقای محمدعلی تیموری، اعلام کرده است که این خودرو با نام "سایپا سیلک" به افتخار تپه معروف سییَلک در کاشان شناخته خواهد شد. طبق برنامه، تولید این خودرو در کارخانه سایپا-سیتروئن انجام خواهد شد.
"سیلک" نام نخستین تمدن ایران مرکزی است که در شهر کاشان واقع شده است. محوطه باستانی سیلک، که در منطقه فینِ کاشان قرار دارد، تاریخچهای باستانی بیش از هشت هزار ساله دارد. این تپه در واقع بازتابی از ویرانههای زیگورات باستانی ایران است.
تولید سیتروئن C3XR با همکاری دانگ فنگ
در اسفند 1401، آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم افتتاح خطوط تولید ساینا S اتومات و ساینا S دوگانهسوز، اطلاعات جدیدی درباره تولید سیتروئن C3XR در کارخانه سایپا کاشان ارائه کرد. وی اعلام کرد که از اواخر سال 1401، شرایط مناسبی برای گروه خودروسازی سایپا ایجاد خواهد شد و براساس قوانین جدید وزارت صمت برای واردات خودرو، گروه سایپا همکاری جدیدی را با خودروسازان برتر کشور چین رقم زده است.
مدیر عامل سایپاسیتروئن، آقای تیموری، اظهار داشته که شرکت قصد دارد خودرو C3XR را با داخلیسازی 45 درصدی در ایران تولید کند. او همچنین به توافق بین شرکت سایپاسیتروئن و شرکت دانگ فنگ چین اشاره کرده و تصریح کرده که ورود این خودرو جدید به بازار ایران به عنوان یک موفقیت بزرگ محسوب میشود.
رونمایی سایپا M44 در تهران
مطلب مربوط به احتمال بازگشت خودروسازان جهانی به بازار خودروی ایران در سال 1401، به ویژگی های جدید مرتبط با فعالیت مجدد پژوسیتروئن در ایران به همراه تغییرات و تغییر نام خودروی سیتروئن C3-XR به سایپا M44 اشاره دارد. این خبر جدید در تاریخ شهریور ماه 1401 شنیده شده است و با حضور وزیر صنعت، آقای فاطمیامین، در نمایشگاههای بینالمللی تهران به حضور عموم فعالیت خود را آغاز کرد.

این رو بگم که خودروی سیتروئن C3-XR که در سال 1401 معرفی شد، در واقع از خودرویی است که در سالهای 1396 و 1397 توسط سایپا در نمایشگاههای مختلف ایران معرفی شده بود. اما این مدل خودرو دیگر تولید نمیشود و در بازار جهانی دیگر موجود نیست.
متن درخواستی شما با موفقیت بازنویسی شد:
یک اتفاق عجیب این بود که در بنر معرفی سایپا M44، عکس یک خودروی سیتروئن قرار گرفته بود که کاملا با خودروی مورد نظر متفاوت بود! در واقع، عکس نمایش داده شده بر روی بنر، خودروی C3-XR با فیسلیفت بود و در این مقاله، به معرفی این نسخه از خودرو میپردازیم و امیدواریم که اگر سایپا M44 به بازار عرضه شود، شاهد نسخه فیسلیفت نشویم!

شرایط فروش سایپا
لطفاً اطلاعات جدید و بهروز شرکت را بررسی کنید. این شامل شرایط فروش محصولات سایپا، تغییرات در قیمت خودروهای سایپا، اخبار پیش فروش، اخبار فروش ویژه، و اطلاعات مالی شرکت در بورس میشود.
- (طرح عادی)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح خودروهای سنگین)