
میزان داخلیسازی و ارزبری محصولات ایران خودرو
در دی ماه سال ۱۴۰۲، درصد داخلیسازی محصولات شرکت ایران خودرو به ۸۷ درصد رسید. همچنین، درصد داخلیسازی خودروهای مونتاژی این شرکت هم به بیش از ۲۳ درصد افزایش یافت. رانا با ۹۶ درصد داخلیسازی، داخلیترین محصول ایران خودرو است در حالی که هایما 8S کمترین میزان داخلیسازی را با ۲۰ درصد دارد.
در میان محصولات ایران خودرو، هایما 7X بالاترین مقدار ارزش افزوده خارجی را دارد که به ۱۹٬۲۲۸ دلار میرسد. در مقابل، پارس پژو کمترین ارزش افزوده خارجی را با مبلغ ۲٬۲۵۰ دلار دارد. در جدول زیر، میزان دقیق ارزش افزوده خارجی و داخلیسازی خودروها آمده است.
محصول | ارزبری برای هر خودرو (دلار) | درصد ساخت داخل |
---|---|---|
رانا | 2.357 | 96 |
207 | 2.841 | 74 |
پژو پارس | 2.250 | 91 |
سورن | 2.768 | 90 |
تارا | 3.480 | 88 |
دنا | 3.450 | 88 |
هایما S5 | 11.716 | 24 |
هایما S7 | 11.837 | 30 |
هایما 8S | 16.865 | 20 |
هایما 7X | 19.228 | 21 |
ارزبری قطعات خودروهای داخلی
در تیر ماه 1402، با محدودیت منابع ارزی، اختصاص ارز به واردات خودرو غیرممکن است. بانک مرکزی هم اعلام کرده که برای واردات خودرو، منشا ارز باید واضح باشد و تأمین ارز از منابع خارجی یا ارز توسط افراد ممنوع است. اما تحلیلگران حوزه خودرو از بانک مرکزی خواستند تا به مردم اجازه دهد با ارز خودشان یا ارز منشا خارجی خودرو وارد کنند. برخورد بانک مرکزی با این موضوع در واردات خودروها یک مسئله حیاتی مورد بررسی است.
صادق الحسینی، اقتصاددان، اظهار کرد که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای قطعات خودروهای ایران خودرو و سایپا اختصاص داده شده است. اگر مبلغ ۶ میلیارد دلار صرف واردات بهترین خودروهای کارکرده شود، میتوان تا ۳۰۰ هزار خودرو کلاس جهانی وارد کرد که بیشتر از تولیدات خودروهای چینی در ایران است.
دستورالعمل محاسبه درصد میزان ساخت داخل
در اردیبهشت ماه سال 1402، آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک نامه به مدیران شرکتهای خودروسازی و تولیدکننده موتورسیکلت و دوچرخهسازی کشور ارسال کرد. در این نامه، دستورالعمل اجرایی برای محاسبه درصد ساخت داخل اعلام شده است. در متن نامه آمده است:
از اینجا به تعدادی از محصولات نقلیه مختلف اشاره کرده شده که بایستی معیارهای درصد ساخت داخل آنها محاسبه و گزارش شود. این دستورالعمل به تایید معاون صنایع حمل و نقل وزارت مربوطه رسیده است و برای اجرا منتشر شده است.
مونتاژیها 2 برابر داخلیها دلار میسوزانند!
بر اساس گزارشی که میزان ارز مصرفی برای تولید خودروهای سواری به روش مونتاژ خودروهای خارجی و خودروهای ایرانی توسط ایران خودرو و سایپا اعلام شده است، مشخص شده که متوسط میزان ارز مصرفی برای هر خودرو سواری تولید شده به روش مونتاژ خودروهای خارجی حدود 4500 دلار و برای تولید خودروهای ایرانی توسط ایران خودرو و سایپا حدود 2650 دلار است.
بر اساس نمودارهای موجود، حداکثر ارزش گذاری شده برای خودروهای داخلی به ترتیب به شرح زیر است: 207 اتومات با 4,721 دلار، دنا توربو دستی با 4,349 دلار و شاهین با 4,012 دلار. از سوی دیگر، کمترین ارزش گذاری شده به ترتیب برای خودروهای وانت 151 با 1,260 دلار، ساینا اس با 1,628 دلار و کوییک اس با 1,756 دلار میباشد.
در بخش خودروهای مونتاژی، بیشترین قیمت ارزی از خودروی هایما X7 با مبلغ 19,228 دلار، هایما S8 توربو با مبلغ 16,865 دلار و لاماری با مبلغ 15,470 دلار است. همچنین کمترین قیمت ارزی برای X22 MT با 3,293 دلار و X22 AT-CVT با 3,302 دلار میباشد.
در نمودار دیگر، میزان واردات اجزا و قطعات خودرو در سالهای 1400 و 1401 آورده شده است. بر اساس این نمودار، مشخص است که بیشترین مقدار واردات مربوط به قطعات موتوری بوده و کمترین مقدار واردات نیز به قطعات شیشه تعلق داشته است.
آمار تولید خودرو در ایران
در این مجموعه مقالات منتخب، آخرین آمار تولید انواع خودرو سواری، ون، وانت و خودروهای سنگین را میتوانید مطالعه کنید.