
تا پایان سال 2023 و با قطع تولید دو محصول برجسته از دوج، یعنی چلنجر و چارجر، دوران خودروهای عضلانی مدرن به پایان خود میرسد. این دو خودروی اسپرت در طول 15 سال گذشته با استقامت و قدرت خود مقابل رقبایی مانند فورد ماستنگ ایستادند. اما بررسی فروش این دو مدل در سالهای اخیر نشان میدهد که نیاز به تطبیق با تغییرات سلیقه مشتریان وجود دارد.
خودروی فورد ماستنگ در سه ماهه آخر سال 2023 با افزایش 21.2 درصدی در فروش خود، توانست به 13,290 مشتری جذب کند. شورولت کامارو نیز با افزایش 15.8 درصدی در فروش خود در همین بازه زمانی، تعداد 6,340 دستگاه از این خودرو را به مشتریان فروخته است. اما دوج چلنجر در همین مدت با کاهش 26 درصدی در فروش خود مواجه بوده و فقط 9,610 دستگاه از آن به فروش رسیده است.
با توجه به آمار فروش کلی سال 2023، دوج چالنجر با فروش 44,960 دستگاه، به طور قابل توجهی بیشتر از کامارو با فروش 31,028 دستگاه عبور کرده و به موقعیت دوم پس از فورد موستانگ با فروش 48,605 دستگاه رسیده است. اما باید توجه داشت که چالنجر تنها خودرویی است که فروش آن نسبت به سال 2022 کاهش یافته است.

در سال 2021، دوج چلنجر به گونهای عمل کرد که حتی از مدلهای محبوبی مانند ماستانگ پیشی گرفت و با فاصله 4 هزار دستگاه، به عنوان پرفروشترین خودروی اسپرت عضلانی در بازار شناخته شد.
به نظر میرسد که در طی سالهای اخیر، محبوبیت شورولت کامارو به شدت افزایش یافته و درصد 25.9 افزایش فروش را به خود اختصاص داده است. با این حال، مقایسه فروش این خودرو با فورد ماستنگ مک-ای که شامل 41 هزار دستگاه است، نشاندهنده تغییر سلیقه مشتریان است.
آخرین خودروی دوج چالنجر، نسخه بلک SRT دیمون 170، در تاریخ 22 دسامبر از خط تولید خارج شد. همچنین، آخرین مدل از شورولت کامارو، یعنی یک ZL1 1LE با گیربکس دستی، در اوایل ماه دسامبر تولید شد.
میان انواع خودروها، فورد ماستنگ تا کنون ادامه به حضور خود داده است. شورولت در آینده قصد بازگرداندن کامارو را دارد و دوج نیز نسخهای از نسل آینده چارجر را معرفی کرده است. طرفداران امیدوارند که نسخه بعدی چلنجر نیز به زودی معرفی شود.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.