آمار فروش برندها در بازار چین

مقالات خودرویی

صنعت خودروی چین به سرعت در حال رشد و توسعه است. تولیدکنندگان خودروهای چینی به تولید خودروهای با منابع انرژی پاک، به خصوص خودروهای الکتریکی، بسیار علاقه‌مند هستند. این شرکت‌ها همچنین خودروهای تولیدی خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و فروش آن‌ها در حال افزایش است.

بیایید به وضعیت صنعت خودروسازی چین در سال ۲۰۲۳ نگاهی بیندازیم.

بررسی فروش برندها در بازار خودروی چین در 2023

بر اساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، تعداد 21.706 میلیون دستگاه خودرو جدید در سال 2023 در چین به فروش رسیده است. این نشان می‌دهد که فروش خودروها در این کشور با افزایش 5.6 درصدی روبرو بوده است.

افزایش فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی به حدود ۱۴٫۸۷۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ بدهکار بخاطر کاهش فروش خودروهای احتراقی بوده است. اما این روند در سال ۲۰۲۳ ادامه داشته و تعداد فروش به ۱۳٫۹۵۸ دستگاه کاهش یافته است، که نشان از کاهش ۶٫۱ درصدی در فروش خودروهای بنزینی دارد.

فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید از ۵,۶۷۹ میلیون دستگاه به ۷,۷۴۸ میلیون دستگاه افزایش یافته است که نشان دهنده یک رشد ۳۶.۵ درصدی است. این نوع خودروها در کل فروش خودروها یک سهم ۳۵.۷ درصدی را تشکیل می‌دهند.

در سال 2022، چهار برند موفق به فروش بیش از یک میلیون دستگاه شدند. این برندها شامل BMW، Volkswagen، Toyota و Honda بودند.

شرکت خودروسازی چینی BYD توانست در سال 2023 میلادی 2,571,109 دستگاه خودرو را به فروش برساند که این مقدار باعث شد BYD به عنوان پرفروش‌ترین برند در بازار چین شناخته شود و نسبت به سال گذشته 43.3 درصد رشد داشته باشد.

به‌سلامتی! در سه‌ماهه‌ای که گذشت، بازار چین بیش از ۱۱.۸۵ درصد از کل فروش خود را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۲۲، فولکس‌واگن به عنوان پرفروش‌ترین برند در چین شناخته شد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲,۲۲۸,۶۳۵ دستگاه خودرو فروخت که در مقایسه با سال قبل یک کاهش ۰.۲ درصدی داشته است. میزان سهم بازار فولکس‌واگن هم اکنون به ۱۰.۲۷ درصد رسیده است.

آمار فروش برندها در بازار چین

تویوتا با فروش ۱,۷۰۲,۷۷۳ دستگاه در چین، رتبه سوم را در بیشترین فروش خود از آن خود کرد. این کمپانی با رشد ۳.۸ درصدی، ۷.۸۴ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داد. در حالی که هوندا و چانگان، به ترتیب با فروش ۱,۱۹۳,۰۱۹ و ۹۶۲,۰۶۱ دستگاه، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

بایدو تمرکز بزرگی را بر روی خودروهای انرژی جدید دارد و به عنوان یکی از برترین شرکت‌ها در صنعت خودروهای برقی و پلاگین هیبرید شناخته می‌شود. بایدو در بازار خودروهای برقی سهم ۲۶ درصد و در بازار خودروهای پلاگین هیبرید چین سهم ۴۸ درصد را دارد.

بی وای دی موفق شد بیش از ۱٫۳ میلیون دستگاه خودرو الکتریکی را به فروش برساند که معادل ۲۵.۵۸ درصد از کل بازار جهانی است. با سهم ۱۱.۷۱ درصدی، تسلا نیز ۶۰۳٬۶۶۴ دستگاه خودرو الکتریکی فروخته است، از جمله ۴۵۶ هزار دستگاه مدل Y. در رتبه‌های سوم تا پنجم، شرکت‌های آیون، وولینگ و نیو قرار دارند.

در بازار خودروهای برقی چین، سه مدل پرفروش شامل تسلا مدل Y، بی‌وای‌دی Qin پلاس (با فروش ۴۳۴,۲۱۳ دستگاه) و بی‌وای‌دی سانگ پلاس (با فروش ۳۹۰,۲۱۳ دستگاه) قرار دارند.

آمار فروش برندها در بازار چین

چین، بزرگترین صادرکننده خودرو در سال 2023

برای چند دهه، ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان شناخته شده است. کشورهایی مانند آلمان و کره‌ جنوبی همواره در رقابت برای رتبه‌های بعدی بوده‌اند. اما در حال حاضر چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروها در جهان شناخته می‌شود.

در سه ماهه‌ی نخست سال 2023، چین موفق شد از ژاپن پیشی بگیرد و به نظر می‌رسد که این برتری را در طول سال ادامه خواهد داد. طبق گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM)، این کشور تا پایان نوامبر امسال، 4.41 میلیون دستگاه خودرو را صادر کرده است که نشان دهنده 58 درصد افزایش نسبت به سال گذشته است. بر خلاف آن، ژاپن تنها موفق به صادرات 3.99 میلیون دستگاه خودرو شده است که نشان دهنده 15 درصد افزایش نسبت به سال قبل است، به عبارت دیگر توانست که با چین رقابت کند.

خودروسازان چینی هرچند هنوز به ایالات متحده وارد نشده‌­اند و در اروپا نیز گام­‌های نخست را برمی­‌دارند، اما با فروش بالای خود در کشورهای مانند روسیه و مکزیک، توانسته­‌اند رکورد جدیدی را به ثبت برسانند.

با توجه به گزارش Nikkei Asia، صادرات خودروها از چین به روسیه در سال 2023 به 730 هزار دستگاه رسیده است که نسبت به سال 2022، 7 برابر افزایش یافته است. همچنین، فروش 330 هزار دستگاه خودرو در مکزیک نیز نسبت به سال قبل، 71 درصد افزایش داشته است.

شرکت‌های خودروساز چینی اهمیت زیادی به بازار مکزیک می‌دهند و برخی از آن‌ها حتی برنامه‌ریزی برای احداث کارخانه در مکزیک دارند. برخی کارشناسان صنعتی معتقدند که این شرکت‌ها قصد دارند از این تسهیلات تولیدی برای ورود به بازار ایالات متحده بهره ببرند، بدون اینکه مجبور به پرداخت عوارض بالای واردات شوند.

خودروهای صادره از چین اغلب توسط برندهای بین‌المللی تولید می‌شوند و لوکس و پرطرفدار هستند. علاوه بر برند بایادی، شرکت‌هایی مانند تسلا، ولوو، ب ام و و بیوک هم خودروهای خود را در چین تولید و به سایر کشورها صادر می‌کنند.

آمار فروش خودروهای وارداتی در چین

گزارش انجمن خودروهای سواری چین نشان می‌دهد که فروش خودروهای وارداتی در این کشور، در طول شش سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است. حجم واردات خودروها نیز از سال ۲۰۱۷ به بعد کاهش یافته است، زیرا تنها ۱.۲۴ میلیون دستگاه خودرو در آن سال وارد چین شده است. تعداد فروش نیز در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کاهش یافته و به ترتیب ۹۴۰ هزار و ۸۸۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است. با این حال، فروش خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۳ اندکی افزایش داشته و طی ۱۱ ماه نخستین سال، ۸۲۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی فروخته شده که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

در این بازار ماشین‌ها، کاهش بزرگترین واردات از کشورهای آلمان، ژاپن و آمریکا را شاهد بوده‌ایم. خودروهای ژاپنی در چین بیشترین کاهش فروش را داشته‌اند، اما واردات از کره با یک رشد ۲۶۴ درصدی بسیار چشمگیر همراه بوده است.

برترین برندهای لوکس وارداتی از ژانویه تا نوامبر 2023 شامل ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، لکسوس، پورشه و آئودی بودند. لکسوس در چین در سال‌های گذشته فروش مثبتی داشته؛ اما در سال 2023 با کاهش 6 درصدی فروش روبرو شد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، صنعت خودروسازی چین به گونه‌ای پرقدرت به کار می‌پردازد که مصرف کنندگان این کشور تمایل به خرید خودروهای داخلی بیشتری نسبت به واردات دارند. به همین دلیل، انتظار می‌رود کاهش واردات ادامه داشته باشد.

سبقت بی وای دی از تسلا

در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، بی وای دی موفق شد از شرکت تسلا پیشی گرفته و به بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی تبدیل شود. او در این بازه زمانی ۵۲۶,۴۰۹ دستگاه خودرو الکتریکی فروخته است، در حالی که تسلا تنها ۴۸۴,۵۰۷ دستگاه خودرو مشابه را عرضه کرده است.

هر دو شرکت، از برآورد سالانه خود پیشی گرفتند. بی‌وای‌دی ۳ میلیون دستگاه خودرو و تسلا ۱.۸ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۳ فروختند.

در چهارمین سه ماهه سال 2023، بی‌وای دی در مجموع 942,651 دستگاه خودرو فروخت که از این تعداد، 55 درصد آن‌ها خودروهای تمام برقی و 45 درصد آن‌ها خودروهای پلاگین هیبرید بودند. بنابراین، بی‌وای‌دی تولید خودروهای درون‌سوز را در سال 2022 متوقف کرد.

این شرکت خودروساز چینی در سال ۲۰۲۳ توانست تعداد ۳,۰۲۳,۶۷۹ خودرو الکتریکی را به فروش برساند که نشان از رشد ۶۲ درصدی آن نسبت به سال ۲۰۲۲ می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، تسلا موفق به فروش و تحویل ۱,۸۰۸,۵۸۱ خودرو شد که نشان‌دهنده یک رشد ۳۸ درصدی نسبت به سال گذشته بود. در حوزه فروش انباشته، تسلا همچنان در صدر صنعت قرار دارد.

شرکت بی‌ای دی ابتدا به عنوان یک تولید کننده باتری تاسیس شد و اما در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰، وارد صنعت خودروسازی شد. شرکت به واسطه وارن بافت به صورت سرمایه گذاری است و معمولاً با تسلا مقایسه می‌شود؛ اگرچه این دو شرکت در حوزه محصولات و فلسفه تجاری خود قابل مقایسه نیستند.

بر اساس اعلام وای دی، در همین ماه، آنها ۲۸۰ میلیون دلار را به نمایندگان خود به عنوان پاداش پرداخت کردند، زیرا در سال ۲۰۲۳ فروش ۳ میلیون دستگاه را به ثمر رساندند. هر فروشگاه برای هر خودروی فروخته شده، ۹۳ دلار درآمد کسب کرد.

قابلیت خودران بسیار پیشرفته و دکمه‌های فیزیکی حضوری دارد.

تیم تحقیق و توسعه بی وای دی به تولید باتری‌ها با کیفیت و قیمت مناسب متمرکز است. مدیرعامل و بنیانگذار بی وای دی، Wang Chuanfu، تمایل دارد تمام مراحل تولید درون سازی شرکت را اجرا کند. این شرکت دارای یک معدن لیتیوم است و خود باتری‌ها و سلول‌ها را تولید می‌کند. به علاوه، بی وای دی دارای کارخانه‌های خودروسازی، شرکت حمل و نقل و بیمه نیز می‌باشد.

مدیرعامل بی وای دی، ایلان ماسک، رئیس تسلا، وجه اشتراکی داشته باشند. هر دو در تلاش برای کاهش قیمت‌ها و هزینه‌ها هستند. بی وای دی برای رقابت با تسلا مدل Y، مدل L را عرضه کرده که با یک تخفیف ۴۲۰۰ دلاری به مشتریان ارائه شده است. این خودرو به قیمت ۲۱۹,۹۰۰ یوآن در ماه نوامبر قابل پیش فروش بوده و در ماه دسامبر با قیمت ۱۸۹,۹۰۰ یوآن ارسال شد.

در سال ۲۰۲۴، تسلا احتمالاً بیشتر به راه خود ادامه خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ دو زیربرند جدید به نام‌های یانگ وانگ و فنگ چنگ باو را تاسیس کرده است که فروش مستقیم خود را دارند. تسلا همچنین در ADAS و سیستم‌های خودران سرمایه گذاری کرده و در حال راه‌اندازی این سیستم‌هاست.

زیرمجموعه‌ی Fang Cheng Bao اعلام کرد که تاکنون ۱۵۴ شعبه در ۸۴ شهر راه اندازی شده است. از طرف دیگر، یانگ وانگ برنامه داشت در سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۰ فروشگاه در ۴۰ شهر افتتاح کند، اما هنوز اطلاعات درباره‌ی موفقیت یا عدم موفقیت این هدف اعلام نشده است.

دو هفته پس از عرضه اولیه، بی وای دی سانگ L تعداد ۱۰۰۳ دستگاه فروخته شد.

به گفته شایعات، تولید انبوه مدل Y جدید خودروی تسلا با کد نام "Juniper" در حال آماده‌سازی است و انتظار می‌رود که تولید این خودرو در آوریل در کارخانه گیگا شانگهای آغاز شود. خودروی مدل Y از تسلا در بازار چین بسیار محبوب است.

در سال ۲۰۲۴، جنگ قیمتی در بازار خودروهای برقی چین ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها به کمترین مقدار ممکن خود کاهش پیدا کرده است.

آمار فروش جیلی در سال 2023

شرکت خودروسازی جیلی، یکی از شرکت‌های بزرگ تولید خودرو در چین است که در سال 2023 موفق به فروش 1,686,516 دستگاه خودرو شد، نشان دهنده رشد 18 درصدی نسبت به سال گذشته است. همچنین، جیلی در همان سال 487,461 خودرو با انرژی جدید فروخته است که نشان‌دهنده رشد 48 درصدی نسبت به سال قبل می‌باشد.

شرکت لینک‌اندکو توانست در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۲۰,۲۵۰ دستگاه خودرو را به فروش برساند، که این یعنی رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته را داشته است. این برند همچنین با افتتاح ۱۱ شوروم در ۶ کشور اروپایی، گامی دیگر در جهت گسترش فعالیت‌های خود برداشته است.

شرکت چینی زیکر در سال 2023، تعداد 118,685 خودرو تحویل داده است که نشان از رشد 65 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. زیکر تاکنون 432 ایستگاه شارژ را احداث کرده است. همچنین فروش برند لیوان در سال 2023 به 38,001 دستگاه رسیده است.

به‌علاوه، در سال ۲۰۲۳، جیلی توانسته ۲۷۴,۱۰۱ دستگاه خودرو را صادر کند که نسبت به سال گذشته، رشد ۳۸ درصدی داشته است.

آمار فروش گریت‌وال در سال 2023

شرکت گریت‌وال توانست در سال 2023 تعداد 29,816 خودرو الکتریکی را بفروشد که نشان دهنده یک رشد 168.59 درصدی نسبت به سال گذشته است.

برندهای اصلی گریت وال در سال ۲۰۲۳ شامل هاوال، اورا، تانک، وی و GWM پیکاپ هستند. علاوه بر این، فروش گریت وال در بازارهای خارج از چین، به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه رسید. این برند نیز قصد دارد تا محصولات خود را در اروپا گسترش دهد.

جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ