
ورود 190 ون برقی به شاتل سرویس
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اظهاراتی درباره اجرای طرح شاتل سرویس داد. این طرح، که برای اولین بار در تهران به انجام میرسد، بر اساس تقاضا ارائه خدمات به مردم است. در حال حاضر، این طرح با برخی مشکلات روبرو است که تلاش داریم برای حل آنها فعالیت کنیم.
وی تاکید کرد که تاکنون استقبال شهروندان از سرویس شاتل بسیار خوب بوده و با موفقیت اجرا شده است. با این حال، هنوز فاصلهای با وضعیت مطلوبی که ما در نظر داریم، وجود دارد.
وی درباره بهبود این طرح اظهار کرد که باید از تعداد سرویسهایی که در یک روز ارائه میشود، بیشتر بحث شود. ما در حال مطالعه این مسئله هستیم تا به توافقی برسیم که تمام ظرفیت ونهای در نظر گرفته شده را در این طرح لحاظ کنیم. اگر این اقدام انجام شود، به هدف مورد نظر خواهیم رسید. هدف ما این است که ۱۹۰ دستگاه ون برقی که برای شاتل سرویس مورد نیاز است، به مدار وارد شود. طرح فعلی بسته به پایانه ونک پایلوت انجام میشود، اما اگر تمام ظرفیتها را به خطوط اضافه کنیم، پایانههای دیگر هم به این طرح پیوند خواهند خورد.
فعالیت شاتل تاکسی در تهران
سپتامبر 1402: خودروهای زرد رنگ شاتل سرویس به کار خود آغاز کردند و در نقاط پرتردد مانند میدان ونک، به فعالیت پرداختند. یک ماه از آغاز فعالیت این تاکسیها میگذرد و مسافران میتوانند بهراحتی از خدمات آنها بدون نیاز به انتظار در صفهای طولانی استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره این طرح بیان کرده که در شاتل سرویس، مسافر از این مزایا برخوردار است که میتواند به زمان و محل تعیین شدهای که قبلاً مشخص کرده، ونی در انتظار خود داشته باشد. این سرویس باعث اطمینان مسافران میشود که در خدمات حملونقل شهری، این امکان را نخواهند داشت، به خصوص برای افرادی که به طور دورانی و با ساعت کاری روزانه نیازمند سفر هستند، مانند کارکنان سازمانها و ادارات.
بهترین راه برای حل مشکل ترافیک در میدان ونک این است که شاتل تاکسی در نظر گرفته شود. این سیستم بر اساس خطوط مختلف و با استفاده از نرمافزار شهرزاد عمل میکند. مسافران میتوانند خط مورد نظر خود را انتخاب کنند و بلیت را بخرند. وقتی مسافر در زمان مقرر در محل مورد نظر حاضر شود، یک ون آمادهی مسافرگیری خواهد بود. این سیستم بهعنوان یک وسیله انتقال نیمهانبوه با ساختار کاری خاص و اشتراکی عمل میکند. ونها متعلق به شهرداری هستند و بهرهبرداری آنها به بخش خصوصی واگذار شده است. رانندهها بهطور ثابت استخدام میشوند تا احتمال تعطیلی کمتر شود و مسافران بتوانند بهراحتی از این خدمات استفاده کنند. بهاین ترتیب، امکان پیشبینی و مدیریت بهتر ترافیک در میدان ونک وجود خواهد داشت و این مشکل برطرف خواهد شد.
هر چهارشنبه، سرویسهای هفته بعد اعلام میشود که در حال حاضر شامل چندین خط از میدان ونک به سمتهای مختلف شهر تهران میشود. برخی از این خطوط، از جمله ونک - تهرانسر، مورد توجه بیشتری قرار میگیرند و در برخی از آنها، نسبت به هفته قبل مسافران بیشتری مشاهده میشود. برخی از مسافران قصد دارند سه شاتل سرویس برای هفته آینده را رزرو کنند و در ساعت 5 صبح هر روز، تمامی 12 صندلی این سرویسها پر میشوند. در ساعات اوج، ترافیک به اندازه زیادی افزایش مییابد و برای همین، مبالغ این ساعات نیز افزایش یافته است. اهداف ما از این اقدام، بهبود ترافیک و توزیع مناسبتر سفرها در ساعات مختلف است. هزینه بلیتها نیز طبق تصمیمات شورای اسلامی شهر تهران در پایان سال گذشته تعیین شده است که به مقدار زیادی کمتر از هزینههای تاکسی اینترنتی برای مسافت مشابه میباشد؛ حتی در مذاکرات با پلیس راهور نیز توافق شده تا امکان عبور ون شاتل از مسیرهای ویژه را داشته باشیم.
آقای وحدت کار برای استفاده از 200 ون برای خدمات تاکسیرانی برنامهریزی کرده است، در حال حاضر تنها 30 ون در حال انجام کار هستند. برخی از ونها باید پلاک شوند و بعضی از آنها نیاز به تعمیر و بازسازی دارند چرا که از قبل در جای دیگر بهکار گرفته شده بودند. اگر استقبال مسافران مثبت باشد، برنامه اجرا خواهد شد و تمام 200 ون به کار خواهند پرداخت. شهروندان میتوانند از اپلیکیشن شهرزاد برای اعلام مسیرهای مورد نظر خود با تعیین ابتدا، انتها و ساعت مشخص استفاده کنند. همچنین، امکان تعیین نقاط با تقاضای بیشتر برای ایستگاههای ون و ایجاد خطوط جدید نیز وجود دارد. به عنوان مثال، پیشنهاد وجود دارد که در منطقه 22 که دارای کمبود حمل و نقل عمومی است، خدمات شاتل سرویس ارائه شود که این پیشنهاد از سوی یکی از اعضای شورای شهر ارائه شده است.
پیشبینی ما این بود که در ماه اول 20 درصد ظرفیت ونها پر شوند، اما در عوض، ما توانستیم در همان ماه به 50 درصد ظرفیت برسیم، با اینکه تنها روش اطلاعرسانی ما، استقرار ونها در میدان ونک و نصب بنر برای اطلاعرسانی به مسافران بوده است.
راهاندازی آزمایشی شاتل تاکسی برای زائرین اربعین
در ماه شهریور سال 1402، مهدی وحدت کار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که پروژه شاتل تاکسی برای اولین بار در تهران به صورت آزمایشی شروع شده است. این پروژه، یک خدمت جدید در اسطول تاکسیرانی شهر تهران است که با انجام آزمایشی انتقال زوار اربعین حسینی از تهران به مرز عراق و برگشت با استفاده از تاکسی ون را به شروع میپردازد.

وی بیان کرد که تاکسی ونهای خریداری شده برای خدمات اربعین حسینی، به منظور تسهیل تردد در ساعات پرترافیک شهر تهران، آمادهی ارائه خدمات به شهروندان پایتخت هستند. این پروژه شاتل تاکسی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات طراحی شده است و به منظور افزایش کارایی تاکسی ونها، بهبود کیفیت سفرها و کاهش ازدحام در معابر شهری اجرا شده است.
ونهای هوشمند در تهران
مهدی وحدتکار، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که طرح شاتل سرویس برای نخستین بار در ناوگان تاکسیرانی کشور به اجرا درآمده است. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی، مراکز پرازدحام را شناسایی کرده و به مرکز کنترل اطلاع میدهد تا تاکسی به آن محل اعزام شود. تقریبا تمامی پایانههای پر مسافر همراه با ساعات پیک ازدحام و شلوغی شناسایی شده و با نصب این هوش مصنوعی، تاکسیها به آنجا اعزام میشوند. این طرح از ظرفیت 630 ون استفاده میکند.
این طرح با همکاری سازمان فناوری ارتباطات شهرداری تهران تدوین و اجرا شده است. پس از تحویل ونهای جدید به ناوگان، این سیستم به طور کامل راهاندازی خواهد شد. امکان اجرای این طرح فعلاً فقط در ونهای جدید وجود دارد، اما در مراحل بعدی، قابلیت اضافه شدن سایر خودروهای ناوگان به این طرح هوشمند وجود دارد.
با توجه به گفتههای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مسیری که در حوزه تاکسیرانی تهران در چند دهه گذشته پیش رفته است، به نظر او صحیح نبوده و افزایش تعداد تاکسیها به ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری گرهگشایی در مسائل ازدحام مسافران در برخی پایانهها را حل نمیکند. در ساعات اوج تردد، برخی پایانهها با افزایش تعداد مسافران روبهرو هستند و احتمالا با معرفی سرویسهای شاتل، این مشکل قابل حل است. این سرویس جدید میتواند منجر به کاهش سفرهای تنها، کاهش ترافیک شهری، اقتصاد سوخت، کاهش آلودگی و کاهش انگیزههای مربوط به هزینههای سفر شود.
به آقای وحدتکار اعلام شد که در شرایط استفاده از شاتل سرویس، میتوان با استفاده از اپلیکیشن موبایل و وبسایت، بلیتهای آنلاین و اعتباری برای مسیرهای مختلف رزرو و خرید کرد. پرداخت به وسیله درگاه اینترنتی یا کیف پول شهروندی امکانپذیر میشود و مسیرها بر اساس درخواستهای سفر متروکهها تعریف و بهروزرسانی میشوند.
سپس مسافر میتواند با خریداری بلیت به ایستگاه مشخص شده مراجعه کرده، QR کد خود را به راننده نشان دهد و سفر خود را شروع کند. در پایان سفر، راننده با اسکن کردن بلیت و تأیید پایان سفر در اپلیکیشن موبایل، مبلغ مربوطه را دریافت میکند.
"وی به طور فوری پس از تحویل 630 ون این طرح را اجرا خواهد کرد. هر دو نرم افزار کاربردی مسافر و راننده که بر مبنای موقعیت مکانی است، امکان مشاهده موقعیت خودرو را فراهم می کند."
اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی
مهمترین اخبار مربوط به خودروهای تاکسی شامل بروزرسانیهای اخیر در خودروهای تاکسی، محاسبه سهمیه بنزین برای تاکسیها، آغاز ثبتنام برای دریافت سهمیه بنزین از طریق اسنپ، افزایش تعرفههای تاکسی و تغییراتی که در شرایط معاینه فنی خودروهای تاکسی اعمال شده است را در زیر مطالعه کنید.