تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ و عوارض گمرکی ماشین

مقالات خودرویی

تعرفه واردات خودرو برقی در طرح نوسازی

در تاریخ بهمن 1402، تبصره (9) به بند الحاقی (1)، پس از اصلاح توسط کمیسیون صنایع، توسط نمایندگان تصویب شد. بر این اساس، بر اساس اجرای ماده 9 قانون هوای پاک، واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال به شهرها به منظور کاهش آلایندگی، با مشخصات خودروهای برقی و هیبرید مجاز است. حقوق ورودی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها تا سال 1403 معادل نیم‌واحد درصد و برای دیگر متقاضیان چهار واحد درصد می‌باشد. همچنین، برای خودروهای تمام برقی – بنزینی (هیبریدی)، حقوق ورودی پانزده واحد درصد تعیین شده است.

وزارت صمت مجاز است تا با سرمایه‌گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت‌های آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی‌سازی خودروهای برقی و هیبریدی، تخفیف‌هایی برای پرداخت حقوق ورودی واردات این نوع خودروها و قطعات منفصله آن اعمال کند.

موافقت با کاهش عوارض واردات خودرو برقی

«رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، امروز اعلام کرد که کمیسیون در جلسه عصر امروز خود پیشنهادات الحاقی به لایحه بودجه سال 1403 را بررسی کرده و مواردی را تصویب کرده است.»

به گفته او، کمیسیون در تصمیم دیگری با کاهش عوارض واردات خودروهای برقی و کم‌مصرف موافقت کرده است. طبق این تصمیم، واردات و حقوق گمرکی برای خودروهای برقی مخصوص تاکسی‌رانی باید نیم درصد و برای دستگاه‌های دیگر چهار درصد باشد. همچنین، حقوق ورودی خودروهای هیبریدی به میزان پانزده درصد تعیین شده است.

تعرفه گمرک طبق میزان داخلی‌سازی

در دسامبر 2023، سخنگوی دولت اعلام کرد که به منظور حمایت کردن از تولید داخلی در صنعت خودروسازی و افزایش آن، تعرفه‌های قطعات خودروها بر اساس پیشنهاد وزارت صمت بازنگری شده است. این تغییرات به منظور توجه به خودروهای با حجم کمتر و قیمت‌های مقرون به صرفه‌تر صورت گرفته است.

هر چه بیشتر به واردات خودروهای برقی، هیبریدی و ارزان‌قیمت رویم، تعرفه واردات آن‌ها به صفر یا یک درصد کاهش می‌یابد. برعکس، هر انتخاب بیشتر خودروهای گران و غیربرقی، تعرفه فرآیند واردات افزایش می‌یابد و هزینه آن‌ها بیشتر می‌شود.

تعرفه 4 درصدی برای واردات خودروهای برقی

در آبان ماه سال 1402، آقای علی آبادی، وزیر صمت، اعلام کرد که تعرفه واردات خودروهای برقی و خودروهای هیبرید پلاگین به حداقل 4 درصد تصویب شده است و پیشنهاد شده است که تعرفه خودروهای هیبرید تا 15 درصد افزایش یابد. او افزود که تعرفه برای سایر خودروها تا 75 درصد است. این اقدامات نیاز به بررسی و تصویب در صحن دولت دارند. همچنین، اعلام شد که تا پایان سال، تامین ارز برای حداقل 100،000 دستگاه خودرو انجام شده است.

به گفته‌ی وی، بانک مرکزی تامین ارز برای خرید خودروهای برقی و نو تایید کرده است و از مشکلات ارزی در این زمینه صحبت نمی‌شود. او افزود: "تا کنون با مشکلات ارزی برای خرید خودروهای برقی و نو مواجه نشده‌ایم و باور دارم که تا پایان سال هم با این موضوع مشکلی پیش نمی‌آید."

وی در مورد قیمت خودروهای وارداتی اظهار کرد که سقف قیمت برای واردات خودروهای تازه حدود 20 هزار دلار است. این اقداری است که سعی شده است خودروهایی با قیمت بالاتر وارد نشوند. وی اشاره کرد که با توجه به این که قیمت خودروها در دنیا به ازای 5 هزار دلار تا حدود 60 هزار دلار تغییر می‌کند، مقدار 20 هزار دلار برای واردات خودروها تعیین شده است که به نظر او قیمت مقبولی برای افراد معمولی است. وی همچنین ذکر کرد که برای خودروهای برقی، قیمت‌های پایین‌تری نیز وجود دارد که به افراد با درآمد کمتر اجازه می‌دهد خودروهای برقی را خریداری کنند. وی با اشاره به حداقلی بودن تعرفه‌ها، تأکید کرد که نیاز به نگرانی نیست.

افزایش تعرفه واردات خودروهای مونتاژی

در آبان ماه سال 1402، نرخ تعرفه واردات قطعات منفصله (CKD) برای خودروهای مونتاژی افزایش یافته است. براساس اطلاعات غیررسمی منتشر شده توسط رسانه‌های خبری محلی، وزارت صمت به تازگی نرخ جدید تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی را به خودروسازان اعلام کرده است، مطابق جدول زیر:

تعرفه واردات برای خودروهای کمتر از 1500 سی سی
میزان داخلی سازی تعرفه فعلی تعرفه جدید
داخلی سازی کمتر از 20% 28 درصد 51 درصد
داخلی سازی 20% تا 50% 6 و 11 و 16 درصد 28 درصد
داخلی سازی بیشتر از 50% 1 و 6 درصد 1 درصد

اطلاعات فقط از طریق وزارت صنعت ابلاغ شده است.

تعرفه واردات برای خودروهای 1500 تا 2000 سی سی
میزان داخلی سازی تعرفه فعلی تعرفه جدید
داخلی سازی کمتر از 20% 16 درصد 51 درصد
داخلی سازی 20% تا 50% 1 و 6 و 11 درصد 28 درصد

اطلاعات فقط از طریق وزارت صنعت ابلاغ شده است.

کاهش تعرفه خودروهای برقی

شهریور 1402: عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، در جهت تقویت صنعت خودرو و افزایش کیفیت تولیدات محلی تأکید دارد. وی اظهار داشت که با ارتقاء سطح تولید داخلی و تمرکز بر کیفیت، باید به سوی تطابق با قیمت‌های جهانی حرکت کرد. او با تاکید بر کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت، تأکید کرد که این دو مسئله اساسی برای توسعه صنعت خودرو باید همزمان مورد توجه قرار گیرند.

مدیرعامل اظهار کرد که شرکت به سمت تولید خودروهای برقی حرکت می‌کند و برای این منظور در حال تلاش است که تعرفه‌ها را کاهش دهد تا افزایش هزینه‌های ناشی از برقی‌سازی مراودات گردد. او با اعتماد به سود حاصل از صرفه‌جویی در سوخت، این هزینه‌ها را جبران می‌نماید و از این راه، مردم در حوزه صنعت خودرو خبرهای خوبی در آینده می‌شنوند.

تعرفه واردات خودروهای کارکرده

در تیر ماه 1402، تعرفه واردات خودروهای کارکرده به شرح زیر بود:

قسمت‌های خارج از کوره!

  • بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد
  • بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد
  • بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد
  • بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد
  • بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد
  • بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

دیگر هزینه‌ها

  • ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • یک درصد حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
  • عوارض واردات خودروهای بنزین‌سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
  • عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
  • عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
  • درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علی‌الحساب
  • هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا یک‌و‌نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو
  • (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری (عوارض راهنمایی‌ورانندگی)
  • سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری
  • هزینه نقل‌وانتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو

دولت باید در تعرفه خودروهای وارداتی تجدیدنظر کند

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز 28 خردادماه در سال 1402، جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، اعلام کرد که مجلس در حال بررسی طرحی است که به واردات خودروهای کارکرده اشاره دارد. بیش از 95 درصد از نمایندگان در این بررسی، طرح مذکور را تایید کرده‌اند، که نشان‌دهنده پشتیبانی گسترده ملت از این مسئله است. این اقدام نیز با استناد به اصل سوم قانون اساسی صورت گرفته است.

ما به دنبال شکستن انحصار در بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها هستیم تا مردم بتوانند خودروهای مناسب تری را خریداری کنند. اما آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودروها تدوین شده، تعرفه‌ها را به شکل چشمگیری افزایش داده است. به عنوان مثال، برای خودروهای با موتور 1500 تا 2000 سی سی، تعرفه از 71 به 91 افزایش یافته است. این وضعیت برای دیگر دسته‌های خودروها نیز ادامه داشته و قیمت‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته‌اند. علاوه بر این، مقرر است چهار درصد عوارض گمرکی نیز از واردکنندگان دریافت شود. ما در مجلس شورای اسلامی همراه با دولت تلاش می‌کنیم تا این وضعیت نامطلوب را اصلاح کرده و قیمت خودروها را کاهش دهیم. امیدواریم که آیین‌نامه‌ها و تعرفه‌ها مورد بازبینی قرار گیرند، زیرا افزایش 171 درصدی تعرفه موجب ایجاد بار غیرقابل تحملی برای مردم شده است.

اصلاحیه تعرفه واردات انواع خودرو سال 1402

در مصوبه جدید دولت در خرداد 1402، اصلاحات تعرفه ای اعمال شده است که شامل تغییرات در 354 ردیف تعرفه می‌باشد. این تغییرات شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و اقلام مربوطه جهت واردات و صادرات است. از جمله تغییرات اعلام شده، افزایش نرخ تعرفه واردات خودروهای سواری تا ۱۷۱ درصد می‌باشد.

یکی از نکات مهم این ابلاغیه افزایش دو درصدی سود بازرگانی برای اقلام مشمول بند (ز) تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 است. این اصلاحات شامل کاهش حقوق گمرکی برای ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی در صنایع مختلف از 4 درصد به یک درصد می‌شود. در جدول زیر، اصلاحات تعرفه واردات خودرو را می‌توانید مشاهده کنید:

اصلاحیه تعرفه واردات انواع خودرو
حجم موتور (cc) سوخت تعرفه قدیم تعرفه جدید
تا 1000 بنزین 6% 16%
از 1001 تا 1500 بنزین 51% 66%
از 1501 تا 2000 بنزین 71% 91%
از 2001 تا 2500 بنزین 91% 131%
از 2501 تا 3000 بنزین 96% 161%
بیشتر از 3000 بنزین 96% 171%
 
تا 1500 دیزل 51% 66%
از 1501 تا 2000 دیزل 71% 91%
از 2001 تا 2500 دیزل 91% 131%
از 2501 تا 3000 دیزل 96% 161%
بیشتر از 3000 دیزل 96% 171%
 
تا 1500 هیبرید 0 11%
از 1501 تا 2000 هیبرید 11% 16%
از 2001 تا 2500 هیبرید 28% 46%
بیشتر از 2500 هیبرید 96% 136%
 
قوای محرکه برقی تمام برقی 0 11%

اطلاعات مذکور بر اساس اصلاحیه کتاب مقررات واردات و صادرات سال 1402 تهیه شده است.

مصوبه حق ورودی گمرک باطل شد

دیوان عدالت اداری کشور در اردیبهشت 1402 اعلام کرد که بعد از شکایت از هیات وزیران و گمرک جمهوری اسلامی ایران، بندهایی از تصویب‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط ابطال شدند. این تصمیم به این خاطر بود که افرادی که خودروی ثبت سفارش کرده‌اند، باید حقوق ورودی خودروها را بر اساس ماخذ مصوبه ابلاغی پرداخت کنند. این اقدام مغایر با قوانین قراردادی مدنظر قانون تلقی شد و به عبارت دیگر ابطال شد.

در متن ذکر شده است که بر اساس تبصره 1 ماده 6 قانون امور گمرکی، افزایش حقوق ورودی بر روی کالاهای موجود در اماکن گمرکی مجاز نیست. همچنین، هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رایی که در تاریخ 16 شهریور 1395 صادر شده، بنا بر بند (ب) به ابطال بند 2 تصویب‌نامه شماره 70441/ت 51040 مورخ 23 شهریور 1393 هیات وزیران پرداخته است. این تصمیم به دلیل این است که افرادی که با مصوبات قبلی واردات خودرو انجام داده‌اند و با این تصویب‌نامه نتوانسته‌اند خودرو خود را ترخیص کنند، به طریقی آسیب دیده‌اند.

به اساس تصویب‌نامه شماره 125573/ت 54803 هـ مورخ 1396/10/9 حقوق ورودی خودروهای سواری خارجی تعیین شده است. همچنین، بر اساس تصویب‌نامه شماره 166223/ت55066 هـ مورخ 1396/12/24، اقدام به ترخیص خودروهای سواری با ثبت سفارش معتبر در زمان ورود خودرو به اماکن گمرکی صورت می‌گیرد. این اقدامات بر اساس مفاد بند 6 بخشنامه شماره 1124527-96-266 مورخ 1396/10/13 گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. با توجه به بندهای مذکور، هیأت وزیران تصمیم به اعمال حقوق ورودی برای خودروهای سواری با ثبت سفارش معتبر قبل از تاریخ 1396/10/9 گرفته است. این تصمیمات ممکن است با موازین قانونی مغایرت داشته باشند و می‌توانند بر اساس قوانین مربوطه ابطال شوند.

سود بازرگانی یک درصدی واردات برای دستگاه‌های اجرایی

روز 21 اسفندماه 1401، در جلسه‌ای که هیئت وزیران برگزار کرد، با استناد به اصل 138م قانون اساسی، تصمیم گرفت که بازرگانی واردات خودروها را با تایید وزارت صنعت و معدن و با دستکاری یک درصدی کاهش دهد.

در تاریخ 10 بهمن ماه 1401، بخشنامه مربوط به ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت و صورتجلسه کارگروه اقتصادی واردات خودرو در خصوص تعیین سود بازرگانی علی الحساب خودرو به گمرکات ابلاغ شد.

با توجه به بخشنامه و صورت‌جلسه مذکور، سود بازرگانی برای خودروهای وارداتی با قیمت (FOB) کمتر از 10 هزار یورو و حجم موتور 1200 سی‌سی و کمتر، به میزان 6 درصد اعمال می‌شود. اگر حجم موتور این خودروها بیشتر از 1200 سی‌سی باشد، سود بازرگانی 11 درصد خواهد بود. همچنین، برای خودروهای وارداتی با قیمت (FOB) بیشتر از 10 هزار یورو و حجم موتور 1500 سی‌سی و کمتر، سود بازرگانی 21 درصد و برای خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی، 31 درصد تعیین شده است.

مبنای تعیین سود بازرگانی برای خودروهای غیر مرتبط مانند خودروهای سواری برقی، هیبریدی و دارای حجم موتور بالاتر از 2000 سی‌سی، بر اساس بندهای متناظر در کتاب مقررات واردات و صادرات 1401 تعیین می‌شود.

افزایش درآمد حاصل از واردات خودرو در سال 1402

در اسفند ماه سال 1401، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402، بند الحاقی 12 تبصره 6 را تصویب کردند. طبق این بند، درآمد پیش‌بینی شده برای ردیف 110402 (حقوق ورودی خودرو) به مبلغ سه هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

یکی از نمایندگان اظهار کرد که اصلی‌ترین اهداف مصوبه افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست؛ بلکه درآمد حاصل از واردات خودرو به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. این تصمیم منجر به افزایش واردات خودرو خواهد شد و بصورت خاص منجر به افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نمی‌شود.

تعرفه واردات خودرو در سال 1402

بهمن 1401: بر اساس اسناد منتشر شده، جدول جدید تعرفه واردات خودرو توسط هیئت دولت تصویب شده است.

لطفا بهترین پیشنهادات خود را بده!

با توجه به قیمت و حجم موتور، از واردکنندگان خواسته می‌شود که مبلغ وارداتی را محاسبه کنند. این محاسبات بر اساس قیمت خودرو و حجم موتور آن صورت خواهد گرفت. اما لازم به ذکر است که نرخ نهایی تعرفه در زمان ورود خودرو به کشور، بر اساس قیمت‌گذاری در بورس کالا تعیین می‌شود.

قیمت FOB خودرو حجم موتور تعرفه واردات*
کمتر از 10 هزار یورو کمتر از 1200 سی‌سی 6 درصد
کمتر از 10 هزار یورو بیش از 1200 سی‌سی 11 درصد
بیشتر از 10 هزار یورو کمتر از 1500 سی‌سی 21 درصد
بیشتر از 10 هزار یورو 1500 تا 2000 سی‌سی 31 درصد

واحد تعرفه به صورت علی‌الحساب اعلام شده است.

درآمد دولت از تعرفه واردات در سال 1402

در روز چهارشنبه، مورخ 21 دی‌ماه 1401، رئیس جمهور رئیسی به مجلس رفت و پیشنهاد بودجه سال 1401 را ارائه کرد. یکی از اقدامات مهم در این پیشنهاد بودجه، افزایش درآمد دولت از طریق عوارض واردات خودروهای سواری بود. در سال 1401، درآمد حاصل از عوارض واردات خودروها به اندازه 10 میلیارد تومان بوده است، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها، این مبلغ در سال 1402 به 50 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

در این متن آمده است که در لایحه بودجه سال 1402، درآمد حاصل از اخذ عوارض بر تولید و واردات وسایل نقلیه به 40 میلیارد تومان رسیده است که نشان از رشد 85 درصدی دارد. این عدد در مقایسه با پیش‌بینی 6 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1401، نشان از افزایش چشمگیر آن است.

نحوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی

در دسامبر 2022، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره ورود خودروهای وارداتی اظهار کرد که در محاسبه حقوق ورودی خودروهای وارداتی، تعرفه واردات، سود واردکننده و قیمت خودروها باید مد نظر قرار گیرد. او افزود که قیمت قطعی خودروها به میزان رقابت در بازار بستگی دارد و تا زمان رقابت بر روی تابلو حفظ شود، قیمت نهایی مشخص نخواهد شد.

وارد کردن خودروهای وارداتی در چند رده قیمتی قرار دارد. کمترین تعرفه حقوق ورودی برای خودروهایی است که قیمتشان کمتر از ۱۰ هزار یورو است. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد است. همچنین، برای خودروهایی با قیمت زیر ۱۰ هزار یورو، میزان سود بازرگانی حداقل ۱۰ درصد است. برای مثال، برای یک خودروی با قیمت ۸۰۰۰ یورو، ۱۰ درصد حقوق ورودی و ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگانی لحاظ می‌شود، و مابقی بسته به شرایط رقابت و قوانین بازار مشخص می‌شود.

تعرفه شناور واردات خودرو از رانت جلوگیری می کند

در آذر ماه سال 1401، الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نظراتی راجع به تعرفه واردات خودرو اعلام کرد. او به این نکته اشاره کرد که تعیین یک درصد قطعی برای تعرفه گمرکی مناسب نیست؛ زیرا اگر این مقدار کم باشد، رانت ایجاد خواهد شد و اگر زیاد باشد، مشکلات دیگری پیش خواهد آمد. بهتر است تعرفه حقوق گمرکی به صورت شناور تعیین شود. او تأکید کرد که با توجه به اینکه خودروها قرار است در بورس کالا به فروش برسند، تعیین درصد مناسبی برای سود بازرگانی و عوارض گمرکی ضروری است تا قیمت نهایی مشخص شود.

اگر خودروی وارد شود، قیمت آن 150 میلیون تومان خواهد بود در حالی که معادل محصولات داخلی در بازار 200 میلیون تومان است. به عبارت دیگر، اگر خودروسازان داخلی بتوانند خودروهای خود را با قیمتی کمتر و به صورت اقتصادی‌تر ارائه کنند، می‌توانند با کاهش تفاوت قیمت، رقابت با واردکنندگان خارجی را تقویت کنند. این اختلاف قیمتی باعث ایجاد انگیزه برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات داخلی می‌شود و باعث کاهش رانت و کنترل قیمت‌ها می‌شود. در این راستا، اگر اختلاف قیمت از حد معقول بیشتر شود، باید مبلغ اضافی به خزانه دولت پرداخت شود تا بازار به صورت عادلانه تر رقابت کند.

تعرفه واردات خودروهای چینی به ایران

با استناد به اسناد منتشر شده از گمرک ایران، در تاریخ 21 آبان 1401، این سازمان ارزش گمرکی انواع خودروهای سواری، خودروهای سنگین، ماشین‌آلات راهسازی و موتورسیکلت‌ها را از طریق یک نامه به مدیران کل گمرکات کشور اعلام کرده است.

لطفا متن مورد نظر را وارد کنید تا بتوانم بهترین شکل ممکن را برای آن بازنویسی کنم.

تمام وسایل نقلیه موجود در بخشنامه، مربوط به مدل‌های سال‌های 2020 تا 2022 می‌باشند. اما نکته جالب در این فهرست، اعلام ارزش برخی از خودروهای چینی است که توسط خودروسازان ایرانی، مونتاژ می‌شوند.

مدل سال قیمت FOB واحد
آمیکو آسنا توربو MT 2020 120,000 یوآن
آمیکو آسنا توربو AT 2020 133,000 یوآن
آمیکو آسنا MT 2020 108,000 یوآن
اینزودز باری 2021 57,706 یوآن
ام‌وی‌ام X22 اتومات 2021 67,500 یوآن
ام‌وی‌ام X22 دستی 2021 59,500 یوآن
ام‌وی‌ام X22 پرو 2021 81,000 یوآن
ام‌وی‌ام X33S 2020 78,813 یوآن
ام‌وی‌ام X33S توربو 2020 84,000 یوآن
ام‌وی‌ام X55 پرو 2022 111,000 یوآن
ام‌وی‌ام 315 پلاس 2020 65,000 یوآن
اف‌ام‌سی 511 اتومات 2020 57,729 یوآن
اف‌ام‌سی 511 دستی 2020 46,877 یوآن
بنز اسپرینتر 316 2020 255,000 لیر
جک J4 2020/2021 64,900 یوآن
جک S5 توربو 2000 2020/2021 124,500 یوآن
جک S5 توربو 1500 2021 125,750 یوآن
جک S3 2020/2021 84,300 یوآن
چری آریزو5 برقی 2022 211,000 یوآن
چری آریزو5 توربو 2021 87,000 یوآن
چری تیگو5 توربو 2020 102,000 یوآن
دایون Y5 2021 14,691 یورو
دیگنیتی پرایم 2020 14,197 یورو
دیگنیتی پرایم 2022 118,576 یوآن
راین R3 2021 8,210 دلار
ریسپکت پرایم 2021 82,700 یوآن
کاپرا 2 2020/2021 84,650 یوآن
کی‌ام‌سی T8 2020/2021 104,750 یوآن
کی‌ام‌سی K7 2020/2021 141,250 یوآن
لاماری ایما 2021 113,208 یوآن
لوکسژن U6 2020 133,385 یوآن
لیفان X70 2020 81,977 یوآن
فیدلیتی 5 نفره 2020 97,740 یوآن
فیدلیتی 7 نفره 2020 98,875 یوآن
فونیکس آریزو6 پرو 2022 113,000 یوآن
فونیکس تیگو7 پرو 2021 121,000 یوآن
فونیکس تیگو8 2021 129,000 یوآن
فونیکس تیگو8 پرو 2021 139,000 یوآن
فونیکس تیگو8 پرو مکس 2022 165,000 یوآن
مکث موتور کلوت دستی 2021 96,641 یوآن
مکث موتور کلوت اتومات 2021 106,641 یوآن
مکث موتور تیارا 2022 101,000 یوآن
هایما S5 گیربکس AT6 2021 79,000 یوآن
هایما S5 گیربکس AT6 2022 91,000 یوآن
هایما S7 2020 104,000 یوآن

لطفاً توجه کنید که این لیست بر اساس اعلامات گمرک تهیه شده است.

تعرفه شناور چیست؟

تاریخ شهریور ۱۴۰۱: سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در هنگام اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، توضیح داد که تعرفه‌های خودروها به صورت شناور و در یک محدوده مشخص تعریف شده است و وابسته به نحوه‌ی فروش آن‌ها است. به منظور جلوگیری از ایجاد رانت برای واردکنندگان، سازوکاری تعیین شده که پس از ورود خودروها به کشور، به طور پیش‌فرض یک سود بازرگانی محاسبه شده و واردکننده موظف به پرداخت آن است. به عبارت دیگر، پس از ورود خودرو به بازار، اگر قیمت فروش آن بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان باشد، سازمان حمایت (یا بازرگانی) سود مناسب و منصفانه را تعیین می‌کند. برای مثال، اگر فرض کنیم خودرویی با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شود و ۴۵۰ میلیون تومان به عنوان قیمت واقعی و ۵۰ میلیون تومان به عنوان سود در نظر گرفته شود، سود بازرگانی به نحوی تعیین می‌شود که قیمت نهایی خودرو ۴۵۰ میلیون تومان باشد. در صورتی که قیمت وارداتی خودرو در بازار بیشتر از قیمتی باشد که خودرو در خارج از کشور دارد، این تفاوت به عنوان سود بازرگانی به خزانه دولت منتقل می‌شود، تا هیچ گونه سو استفاده و رانت برای واردکنندگان ایجاد نشود.

تعرفه ارزان‌تر برای خودروهای کم‌مصرف

ماده 1 از قانون مجلس شورای اسلامی بر دولت تکلیف اعلام تعرفه واردات خودرو در سال 1401 با توجه به سه معیار زیر است: 1. معیار قیمت واقعی کارخانه‌ای خودرو 2. معیار شاخص تورم 3. معیار نیاز سازمان‌ها و نهادها

  • حجم موتور
  • میزان مصرف سوخت
  • میزان آلایندگی

وزارت صنعت هنوز الگوی محاسبه مالیات ورودی خودروها را اعلام نکرده، اما به نظر می‌رسد خودروهای کم‌مصرف تر با هزینه کمتری وارد بازار ایران خواهند شد.

تعرفه واردات خودرو در سال 1401

در اردیبهشت ماه 1401، دولت اعلام کرد که هدف اصلی آن تنظیم بازار خودرو است. این اقدام منجر به واردات خودروهای اقتصادی شد و سپس تعرفه‌ها کاهش یافت. طبق پیشنهاد وزارت صمت به هیئت وزیران، سود بازرگانی برای خودروهای با موتور 1000 تا 2000 سی‌سی از 41 درصد به 28 درصد کاهش یافت و برای خودروهای با موتور کمتر از 1000 سی‌سی به یک درصد تنزل پیدا کرد. باید توجه داشت که هزینه 4 درصد حقوق ورودی نیز به این تعرفه‌ها اضافه می‌شود، بنابراین کلیه تعرفه‌ها به 32 و 5 درصد می‌رسند. همچنین، قیمت ارز مرجع در گمرک در حال حاضر برابر با 23 هزار تومان است.

تعرفه واردات خودرو 1401
احمد نعمت بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان

معاون انجمن خودروسازان معتقد است که تعرفه واردات خودرو باید حداقل به اندازه تعرفه واردات قطعات و مواد اولیه باشد، زیرا خودرو محصولی نهایی و کامل است. او پیشنهاد می‌دهد که یا تعرفه 5 درصدی خودروهای زیر ۱۰۰۰ سی‌سی بازنگری شود یا تعرفه واردات قطعات تنظیم شود. این معاون اشاره می‌کند که تعرفه واردات قطعات از ۱۰ درصد کاهش یافته است، اما با توجه به نرخ جدید ارز مرجع در گمرک، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده که تعرفه واردات خودروها مورد بازنگری قرار گیرد.

وقتی خودروهای اقتصادی، لوکس می‌شوند

تا اردیبهشت 1401، تعیین تکلیف واردات خودرو هنوز انجام نشده است؛ اما نیاز به بازنگری در تعرفه واردات وجود دارد. تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که خودروهای معمولی را به نوعی لوکس تبدیل می‌کنند.

گزینه‌ی به روز رسانی تعرفات واردات خودرو برای سال جاری اعلام شد که میزان آن بین 40 تا 75 درصد است و بر اساس حجم موتور هر خودرو تعیین می‌شود. این تعرفه‌ها باعث افزایش قیمت خودروها به دو برابر قیمت جهانی می‌شود.

با اشاره به عدم وضوح تعرفه‌های CBU، CKD و SKD، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، اظهار داشت که ممکن است مبنای این تعرفه‌ها در حال تغییر باشد و انتظار مصوبه جدید دولت باید مد نظر قرار گیرد.

محمدرضا نجفی منش، کارشناس صنعت خودرو، بر این باور است که ارتفاع تعرفه واردات خودرو به اقلامی مانند درآمد دولت و سیاست های اقتصادی ارتباط دارد و صرفاً به تصمیمات دولت بستگی دارد.

بر اساس نظرات علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، قدرت تعیین تعرفه واردات خودرو در دست دولت است و امیدوار است که تعرفه‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که قیمت خودروهای خارجی به صورت غیرمعقول افزایش یابد. او بیان کرد که در حال حاضر بیشترین تعرفه واردات حدود ۸۵ درصد است؛ بنابراین، دولت با مرور مجدد نرخ تعرفه، می‌تواند قیمت خودروها را کاهش دهد و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخلی را تسهیل کند.

آقای جدی در حالی که مثال واقعی از وضعیت بازار خودروها ارائه کرده بود، بیان کرد که اگر تعرفه واردات برای یک خودرو با قیمت یک میلیارد تومان را 90 درصد افزایش دهیم، همچنان خودرو دو برابر قیمت خواهد شد.

عوارض سال جدید چند درصد است؟

در ماه اردیبهشت سال 1401، اخبار واردات خودروها به کشور بیش از گذشته بوده است. این امر ممکن است باعث بروز سوالات درباره تعرفه‌های خودروهای وارداتی پس از آزادسازی مشروط شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، آقای صالحی‌نیا، در زمستان 1400 اعلام کرد که تعرفه پیشنهادی برای واردات خودرو تا تاریخ 15 بهمن‌ماه هر سال به دولت پیشنهاد می‌شود و پس از تصویب توسط دولت، اجرا می‌شود.

در سال 1400، به دلیل عدم امکان واردات خودروها، هیچ تغییری در تعرفه واردات اعمال نشد. بنابراین، در سال 1401، هنوز تغییری در تعرفه واردات خودروها انجام نشده است. خودروهای هیبریدی و برقی دارای کمترین تعرفه هستند و براساس حجم موتور، سایر خودروها نیز تعرفه‌های مختلفی دریافت خواهند کرد، که شاید بین 40 تا 75 درصد باشد.

تعرفه واردات خودرو در سال 1400

در اسفند 1400، آقای دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، به واردات بیش از 780 هزار خودرو به کشور از سال 1378 تا امروز اشاره کرده و اظهار داشته که تعرفه واردات خودرو همچنان بدون تغییر برابر با گذشته است.

تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی‌سی به اندازه 55%، برای خودروهای 1500 تا 2500 سی‌سی به اندازه 75% و برای خودروهای بالای 2500 سی‌سی به مقدار 95% تعیین شده است.


اخبار واردات خودرو به ایران

در مقالات زیر، جزئیات آخرین شرایط و وضعیت واردات خودروهای سواری به ایران، هزینه‌های واردات و عوارض مربوطه در سال جدید، آخرین اطلاعات درباره فرآیند ثبت نام خودروهای وارداتی، و جزئیات مربوط به طرح واردات خودروهای کارکرده، قابل مطالعه است.

لطفا بیشتر جزئیات را ارائه دهید تا بتوانم بهتر کمک کنم.

تاریخچه واردات خودرو به ایران

موضوع واردات خودرو، امری ناآشنا نیست و در همین سه دهه اخیر، بارها شاهد آزادسازی، اعمال محدودیت و یا ممنوعیت واردات خودرو بوده‌ایم که برای هر یک از این اقدامات توضیحات و توجیه‌های متعددی ذکر می‌شود. اما داستان واردات خودرو به ایران از کجا شروع شد و چه اتفاقات مهمی در تاریخ معاصر کشورمان پیرامون آن رخ داده است؟ در مقاله ، خودرو شاپ همراه باشید تا نگاهی جامع به دوره‌های مختلف واردات خودرو به کشورمان داشته باشیم.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله به بررسی عوامل مختلفی پرداخته شده است که ممکن است بر یک یا چند بخش از بازار تأثیر گذار باشند و منجر به کاهش یا افزایش قیمت خودروها شوند.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ