بررسی ریرا ایران خودرو (K125)

مقالات خودرویی

افتتاح خط تولید ری‌را

تولید ری‌را برای بهبود کیفیت فرآیندها، از نیمه بهمن به صورت آنلاین آغاز شده و پس از حدود سه ماه، با کیفیت‌رسانی قطعات، مجموعه‌ها و خودروهای کامل، به تولید انبوه می‌رسد. خطوط بدنه‌سازی، رنگ و مونتاژ نیز با موفقیت افتتاح شده و ورژن بنزینی به مرحله صنعتی‌سازی وارد شده است. پس از پایان مراحل کیفی، انتظار می‌رود تا ظرف سه ماه آینده به بازار عرضه شود و تجاری‌سازی شود.

محصول ری‌را بر اساس استانداردهای ۸۵گانه طراحی شده است و از نظر فناوری با تجهیزات ایمنی و رفاهی بالا همراه است. همچنین، این محصول با سطح تولید مناسب و قابلیت ارتقا به استانداردهای بین‌المللی آینده نیز برخوردار است.

شروع تولید انبوه ری‌را با داخل‌زايی ۶۸ درصد است و این شماره به سرعت به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

آغاز تولید ریرا در بهمن 1402

با همزمانی با رونمایی دوباره از خودرو ریرا در پنجمین دوره، آقای علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که تولید انبوه خودرو ریرا بنزینی از بهمن ماه سال 1402 آغاز خواهد شد. همچنین او اظهار داشت که ورود خودرو ریرا برقی به خط تولید در سال آینده پیش‌بینی شده است.

تولید انبوه ریرا در سال 1402

در ماه شهریور سال 1402، مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در شرکت ایران خودرو، اعلام کرد که خودروی کراس اوور ری به مرحله تولید انبوه خواهد رسید و تا پایان سال جاری، ۵۰۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. این محصول نتیجه تلاش و استعداد مهندسان ایران خودرو است و از موتور EF7P TC با ظرفیت 1.7 لیتری و توربوشارژر بهره می‌برد. این موتور به عنوان قدرتمندترین موتور تولید داخل شناخته می‌شود. علاوه بر این، خودروی ری از گیربکس اتوماتیک شش سرعته (6AT) با اهرم تعویض دنده الکترونیکی جدید نیز بهره می‌برد.

موتور ری با حداکثر توان 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر، همراه با یک سیستم انتقال قدرت شش سرعته اتوماتیک ارائه می‌شود. این خودرو دارای مصرف سوخت بهینه در دسته خود است و در حال حاضر موتور و گیربکس آن در مراحل نهایی کالیبراسیون قرار دارند.

Kia Rio is a cross-over SUV that is considered one of the most popular crossover models. This vehicle has dimensions of 4334mm in length, 1808mm in width, and 1638mm in height, with a wheelbase of 2590mm.

ویژگی‌های وی اف آر ری شامل سیستم ترمز پارک برقی (EPB)، ترمز اتوماتیک (Auto Hold)، کمک حرکت در صعود (HSA) و صعود (HDA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز (EBD)، سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب، و کمک ترمز (BAS) است. همچنین این خودرو دارای فرمان برقی قابل تنظیم در چهار جهت و کلیدهای کنترلی روی فرمان است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به نمایشگر دوگانه (نمایشگر آمپر دیجیتال 12 اینچی و صفحه لمسی 12 اینچی با سیستم مالتی مدیا و 9 بلندگو)، نورپردازی قابل تنظیم داخلی، سانروف، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، خروجی برق 12 ولت در صندوق عقب، سنسور پا برای باز کردن کیسه عقب، صندوق برقی، دوربین دید 360 درجه و رادار نقطه کور اشاره کرد.

یکی از ویژگی‌های جالب مدل ماشین ری، چراغ‌های Cornering یا Turn Light هستند که با چرخش فرمان، یک چراغ دیگر روشن می‌شود و مسیر جلو را برای راننده روشن‌تر می‌کند. این مدل همچنین دارای چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو و سیستم Follow Me Home است که چراغ‌ها را پس از قفل کردن خودرو روشن نگه می‌دارد. با بهبودات اعمال شده در موتور مدل ری، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، توان و گشتاور افزایش یافته است. این موتور توسط شرکت ایران خودرو با دانش داخلی و طراحی ایپکو تولید شده و به عنوان یکی از نقاط قوت مدل ری شناخته می‌شود. همچنین، یکی دیگر از جذابیت‌های ظاهری این مدل، رینگ‌های 18 اینچ دو رنگ آن است که برای اولین بار در محصولات ایران خودرو استفاده شده است. این تایرها با ظاهری اسپرت و مناسب برای شرایط جاده‌های ایران طراحی شده‌اند.

آقای رادمنش اعلام کرد که فرآیندهای طراحی و توسعه خودروی جدید به پایان رسیده و در حال حاضر فرآیندهای کیفیتسنجی آغاز شده است. تاکنون حدود 40 دستگاه از این خودرو برای آزمایش، تست و ارزیابی تولید شده‌اند و برنامه تولید خودروی جدید برای تصویب نوع در دستور کار قرار دارد. ایران خودرو برای تولید این خودرو بر اساس یک پلتفرم نوآورانه با توانایی تولید محصولات متنوع از جمله خودروهای ری کاملاً الکتریکی، سرمایه‌گذاری عظیمی در احداث خطوط جدید تولید بدنه و مونتاژ کرده است تا بتواند تیراژ بالایی از محصولات این پلتفرم را تولید کند.

این خودرو، با نام "ری"، نمونه‌ای متمایز در توسعه صنعت خودرو ایران است. طراحی این محصول، از نو، با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید صورت گرفته و بیش از ۲۰۰ تست مختلف، از جمله تست‌های قانونی و کارخانه‌ای، بر روی آن انجام می‌شود. ری با استفاده از ویژگی‌های برقی و الکترونیکی پیشرفته، برتری آن را نشان می‌دهد. همچنین، شرکت جتکو، یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه الکترونیک خودرو در ایران، مسئول طراحی و توسعه سامانه کنترل ادوات برق و الکترونیک خودرو بوده که این کار نخستین بار در تاریخ خودروسازی ایران صورت گرفته است. بر خلاف استانداردهای ایمنی و امنیتی، این خودرو تست‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشته و دارای استانداردهای بالا برای این موارد است.

معرفی امکانات و آپشن های ریرا در مشهد

در ماه شهریور سال 1402، شرکت ایران خودرو برای بیست و سومین بار از اولین مدل کراس‌اور خود با نام اوریکا رونمایی کرد.

بهره بیافرین یا شناوری پیشرانه‌ی برتر ایران خودرو مدل EFP یا به عبارت دیگر موتور EF7 پلاس توربو است که قبلاً بر روی دنا پلاس موجود بوده است. این موتور با 16 سوپاپ، قادر است تا 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک گیربکس اتوماتیک AT6 به چرخ‌های جلو انتقال دهد. علاوه بر این، تغییر دنده‌ها بصورت الکترونیکی انجام می‌شود و مکانیزم فیزیکی برای تغییر گیرنده در این خودرو وجود ندارد.

شتاب خودرو ریرا تا 100 کیلومتر بر ساعت در 10.4 ثانیه است و حداکثر سرعت آن حدود 195 کیلومتر بر ساعت می‌باشد که برای خودروی 1425 کیلوگرمی قابل قبول است. حجم باک خودرو ریرا 50 لیتر است و مصرف سوخت ترکیبی آن تقریباً 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

بعضی منابع خبری نیز ادعا می‌کنند که ایران خودرو ممکن است نسخه ارزان‌تر این محصول را با موتور متفاوتی به بازار عرضه کند. اما هنوز امر عرضه این نسخه ارزان قیمت مشخص نشده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ایران خودرو، تولید این خودرو احتمالا از اواسط زمستان سال 1402 آغاز خواهد شد. همچنین این خودرو با ویژگی‌های زیر به مشتریان تحویل داده خواهد شد:

چهار ایربگ (راننده، شاگرد و جانبی جلو) کروز کنترل و محدود کننده سرعت سانروف برقی با آنتی ترپ تهویه خودکار ترمز پارک برقی (EPB)، ترمز اتوهلد و ترمز ضدقفل (ABS) توزیع نیروی ترمز (EBD) و کمکی نیروی ترمز (BAS) سیستم کمکی حرکت در صعود (HSA) سیستم کنترل ایستایی در سردختی (HDA) سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) سیستم متصل شدن به خودرو (i-Connect) سیستم هشدار سرعت و هشدار باز بودن کمربند سنسورهای جلو و عقب سنسور فشار تایر (TPMS) سنسور نور و باران سنسور پا برای باز کردن درب صندوق (Kick Sensor) دوربین عقب و دوربین 360 درجه (AVM) صفحه لمسی ۱۲ اینچی صفحه کیلومتر ۱۲ اینچی سیستم صوتی با ۹ اسپیکر، بلوتوث و میرور لینک پورت USB و خروجی ۱۲ ولت قفل کودک برای درب‌های عقب و ایموبلایزر تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی راننده و شاگرد جلو صندلی راننده با ۶ حالت قابل تنظیم، شاگرد با ۴ حالت صندلی‌های جلو با گرمکن صندلی‌های عقب تاشو دوتکه با ایزوفیکس صندلی‌ها با روکش چرم و پارچه رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی سانروف برقی پنجره‌های سولار با آنتی ترپ و قابلیت باز و بسته شدن برقی پنجره‌های دودی عقب فرمان برقی با روکش چرم و امکان تنظیم در ۴ جهت دکمه‌های کنترلی روی فرمان آینه‌های الکتروکرومیک آینه‌های جانبی برقی تاشونده با راهنما چراغ‌های دیلایت و اتولایت چراغ‌های مه شکن جلو و عقب نورپردازی داخلی کابین تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل کابین درب برقی صندوق

عرضه خودرو K125 در زمستان 1402

در زمستان سال 1402، مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در ایران خودرو، اعلام کرد که محصول پروژه کراس اوور K125 با امکانات و آپشن‌های بروز، همچنین استانداردهای 85 گانه، به زودی به بازار عرضه خواهد شد. طبق برنامه‌های جاری، از مردادماه این سال، تمامی خودروهای ایران خودرو قادر به پشتیبانی از امکاناتی همچون ESC، سنسور فشار تایر و GSI خواهند بود. همچنین، قرار است که تمامی محصولات این شرکت با قابلیت حفاظت از عابران پیاده نیز معرفی شوند.

در کارگاه آموزشی آشنایی با آپشن‌ها و فیچرهای بروز برای خودروها شرکت کردم. این کارگاه با حضور روسای تصادفات مناطق و دفتر تحقیقات پلیس راهور تهران بزرگ و در مرکز تحقیقات ایران خودرو برگزار شد. در این جلسه، تأکید شد که باید فضای تعاملی میان ایران خودرو و پلیس راهور تقویت شود. برخی از امکانات مهمی که در آموزش مورد بحث قرار گرفت، شامل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، دستیاری حرکت در سربالایی و سرپایینی، کیسه هوای جانبی و پرده ای، سامانه کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایر و ایزوفیکس صندلی کودک بودند که از این تجهیزات به روز در خودروها استفاده می‌شود.

بر اساس برنامه و اقدامات ایران خودرو در زمینه بهبود تجهیزات خودروها، سرهنگ سوزان جوادنژاد، رییس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهور، اظهار داشته است که اگر این امکانات جدید بر روی خودروها نصب شوند، از آنتی اصطکاک تا سیستم های جلوگیری از تصادفات، بیش از هر کسی، پلیس راهور از آن بهره مند خواهد شد. این تجهیزات می توانند به کاهش تصادفات کمک کرده و حتی اگر تنها یک جان را نجات دهند، فرایند بی‌قیاسی انجام داده شده است. امکاناتی مانند نمایش نقاط کور در آینه و سیستم محدود کردن سرعت از جمله ابزارهای موثری هستند که به رانندگان، به ویژه رانندگان خودروهای سنگین، کمک می کنند تا از وقوع حوادث جلوگیری کنند.

سرهنگ رابعه جوان بخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، ابراز امتنان خود را نسبت به تلاش‌های ایران خودرو در بهبود امکانات و ایمنی محصولاتشان اعلام کرد. او به عنوان یک شهروند معمولی، آراسته شده است از پیشرفت‌های حوزه‌ای که این شرکت در تولید خودروها داشته است. این پیشرفت‌ها برای هر شهروندی اهمیت دارد زیرا نشان از توانایی کشورشان در پیشرفت در بسیاری از زمینه‌هاست. وی با اشاره به نقش مهم تحولات و دانش در زندگی انسان و اهمیت آنها، تقدیر خود را از ایران خودرو بیان کرد. به عنوان یک کسی که روزانه با تصادفات روبرو می‌شود، وی تأکید کرد که بیش از 70 درصد تصادفات بخاطر خطای انسانی رخ می‌دهد و لذا اعتقاد دارد که افزایش ایمنی خودروها می‌تواند به کاهش این تصادفات کمک زیادی کند.

نصب هر یک از این امکانات، به کاهش قابل توجه تصادفات منجر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مزایای این امکانات، انتقال صلاحیت‌های انسانی به هوش مصنوعی و کاهش خطاهای رانندگی و کنترل آن است. وقتی که هوش مصنوعی در هر حوزه‌ای وارد شود، می‌تواند پیش بینی‌کننده اتفاقات مثبتی باشد.

سرهنگ جوان بخت، درباره اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی درباره امکانات موجود در هر خودرو و نحوه استفاده از آن‌ها برای افزایش ایمنی راننده و کاهش تصادفات تاکید کرد.

ری‌را استاندارد حفاظت از عابرپیاده را کسب کرد

در بهمن ماه سال 1401، محصول ری‌را شرکت ایران‌خودرو توانست استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده ECE R۱۲۷ را از مراکز آزمون معتبر اروپایی به دست آورد.

این موفقیت، نشانگر توجه ایران‌خودرو به توسعه محصولات رقابتی با استانداردهای بروز جهانی است. این نه تنها به فروش در بازار داخلی کمک می‌کند، بلکه بازارهای صادراتی نیز را برای ایران‌خودرو گسترش می‌دهد. ری‌را، همانند تارا، به دلیل تطابق با استانداردهای جهانی امنیت، تاکنون نشان داده که آینده توسعه محصولات معتبر و استاندارد در ایران‌خودرو است.

با توجه به طراحی پیشرفته و استفاده از استانداردهای روز جهانی، خودرو ری را می‌توان به خوبی به استانداردهای 85 گانه پیشرفته پاسخ داد. محصولات فعلی ایران‌خودرو شامل خودروهای سورن، پژو 207، رانا و دنا نیز با اعمال تغییرات موفق به دریافت استاندارد حفاظت از عابران پیاده شده‌اند. این پیشرفت نشان از تلاش این شرکت برای تولید خودروهایی با ایمنی بالاتر نسبت به گذشته و استانداردهای روز دارد و در صنعت خودروسازی کشور پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد.

اولین خودرو ایرانی با آینه هوشمند

در آبان 1401، با توجه به آخرین اطلاعات موجود در لیست تجهیزات خودروها، خودروی جدید شرکت ایران خودرو معرفی شد که اولین خودرو ایرانی با آینه هوشمند است. این محصول توسط شرکت شفق دانا، سازنده آینه‌های خودروی ریرا، معرفی شده و در هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو که در آبان‌ماه 1401 برگزار شد، نسخه اولیه آینه هوشمند ریرا به نمایش گذاشته شد.

آینه هوشمند ریرا (عکس: اسب بخار)

در آینه هوشمند ریرا، تنظیمات برقی اعمال می‌شود و بازوبندی آن نیز از نوع برقی است. اما ویژگی اصلی این آینه، نصب دوربین جانبی زیر آینه است که به راننده امکان مشاهده تصویر 360 درجه‌ای از اطراف خودرو را با استفاده از دوربین‌های جلو و عقب فراهم می‌کند. خودروی ریرا همچنین در نسخه فول‌ترین خود، با امکانات رادار نقطه کور یا BSD نیز تجهیز شده است که نشانگر هشدارهای آن بر روی آینه هوشمند نصب شده است.

رونمایی ریرا در خانه نیما

در تاریخ شهریور 1401، شرکت ایران خودرو با حضور آقای مهدی خطیبی، محمدعلی تیموری، سیدمحمود حسینی‌پور و سایر مسئولان، مراسم رونمایی از خودرو ریرا را در خانه نیما یوشیج در روستای یوش مازندران برگزار کرد. این رویداد به عنوان اولین معرفی رسمی خودرو ریرا توسط شرکت ایران خودرو بود.

رونمایی ریرا در خانه نیما یوشیج

کلمه «ری را» به معنای باران است و در زبان مردم خطه‌های شمالی کشور استفاده می‌شود. این واژه به ویژه در شعر و ادبیات فارسی، به عنوان یک عنصر مهم ظاهر می‌شود و در آثار نیما یوشیج نیز به یک شعر خاص در این زمینه اشاره شده است.

امکانات و آپشن ری را ایران خودرو

مطابق آخرین اطلاعات موجود، خودروی ریرا به سه نوع مختلف عرضه خواهد شد؛ هر یک از این سه نوع از پیشرانه EF7PTC بهره می‌برند. این پیشرانه در واقع نسخه پلاس و پیشرفته EF7 توربوشارژ است که دارای 160 اسب‌بخار قدرت و 245 نیوتن‌متر گشتاور است. از گیربکس‌های 6 سرعته دستی برای تیپ‌های پایه تا فول به ترتیب استفاده می‌شود، همچنین گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مشابه تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک برای تیپ‌های دیگر موجود است.

در تجهیزات و امکانات نسخه پایه این خودرو شامل ترمز پارک برقی، ESP برای کنترل پایداری، TCS برای کنترل کشش، BAS برای تقویت ترمز، سنسورهای نور و باران، ترمزهای دیسکی در هر دو جلو و عقب، ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم کمکی شروع حرکت در مکان‌های کم چسبندگی، کنترل سرعت در صعود و نزول سراشیبی، TPMS برای کنترل فشار تایرها، خروجی 12 ولت در فضای بار، دریچه هوای برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه خودکار، 6 بلندگو شامل 2 توییتر، نمایشگر لمسی 10 اینچی، فرمان برقی، کی‌لس استارتر، سانروف، صندلی‌های پوشیده شده از چرم و پارچه، آینه‌های جانبی برقی و نمایشگر دیجیتال پشت فرمان است.

نسخه فول از این مدل، به جز امکانات ابتدایی، دارای امکاناتی از قبیل آینه الکتروکرومیک داخلی، سنسور جلو، ایربگ‌های پرده‌ای، هشدار نقاط کور، آینه‌های تاشو برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، رینگ آلومینیومی دو رنگ، چراغ‌های استقبال، سانروف پانورامیک، و صندلی‌های تمام چرمی نیز مجهز است.

رونمایی ریرا برای اصحاب رسانه

در تیر ماه سال ۱۴۰۱، برخی از ابهامات در مورد رونمایی از ماشین ریرا وجود داشت. این ابهامات شامل مواردی مانند علت اینکه فقط زمان شبانه این رونمایی انجام شد و تنها توسط آقای وزیر توسه عرضه شد، عدم حضور رسانه‌ها در این رویداد و انجام این رونمایی در شرایطی که انتقادات جدی به عملکرد وزارت صمت مطرح بود، و همچنین اینکه چرا یک خودروی که هنوز در مراحل توسعه و بهره‌برداری قرار دارد، رونمایی شد. این ابهامات هنوز هم مورد توجه و بحث کارشناسان قرار دارد.

عکس ماشین ری را ایران خودرو
رونمایی ریرا برای رسانه های اخبری

ایران خودرو، شرکت خودروسازی بزرگ ایران، به تازگی محصول جدید خود را معرفی کرده است. این شرکت برای تولید انبوه این خودرو در سال 1402 آماده خودرا می‌کند. در این راستا، ایران خودرو در یک مراسم با حضور رسانه‌ها، مجددا از کراس‌اور ریرا رونمایی کرد.

در مراسم موردنظر، متوجه شدیم که خودرو ریرا هنوز در مرحله مفهومی قرار دارد و احتمال دارد که نسخه نهایی آن، از خودروی معرفی شده متفاوت باشد. علاوه بر این، شیشه‌های خودرو دودی بودند و مدیران ایران خودرو اجازه‌ی عکسبرداری از داخل کابین خودرو را نمی‌دهند.

عکس داخل و کابین ری را ایران خودرو
کابین ریرا ایران خودرو

مقایسه طراحی خودروهای ایرانی با خودروهای کره‌ای نشان می‌دهد که طراحان ایران خودرو الهام زیادی از خودروهای کره‌ای گرفته‌اند. اما جالب است که اختلاف بسیار زیادی بین نسخه پیش تولید و نسخه رونمایی شده از خودروهای ایرانی وجود دارد.

شباهت ریرا ایران خودرو و هیوندای سانتافه
تفاوت چهره ریرا در فاز اول (سمت راست) و فاز دوم (سمت چپ) طراحی

تصاویر فوق که توسط ایران خودرو منتشر شده‌اند، نمایشگر نسخه پیش تولیدی خودرو ریرا هستند و در دسترس رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. این تصاویر به خوبی نشان می‌دهند که چهره اولیه ریرا چگونه طراحی شده بود، اما به دلایلی که هنوز مشخص نیست، طراحی این خودرو در فاز بعدی تغییر کرده و شکل فعلی آن به وجود آمده است.

رونمایی خصوصی ریرا برای آقای وزیر

در مراسم خصوصی تاریخ 5 تیرماه 1401 با حضور آقای فاطمی‌امین، وزیر صنعت، شرکت ایران خودرو برای اولین بار کراس اور جدید ری را معرفی کرد.

رونمایی ری را ایران خودرو

خودرو ریرا ایران خودرو با موتور TC7P یا EF7-TC به بازار ایران عرضه می‌شود. این موتور 1.7 لیتری، که 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد، در ابتدا در مدل V2 عرضه می‌شود. در آینده، مدل‌های دیگر با ویژگی‌های بیشتر نیز به بازار عرضه خواهند شد. احتمالاً به تدریج موتور EF7 پلاس توربوشارژ نیز جایگزین موتور EF7 شود.

دلیل نامگذاری ری را ایران خودرو

در پایان ماه خرداد سال 1401، آقای خطیبی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، نهایتاً نام تجاری مدل کراس‌اور K125 را اعلام کرد؛ این خودرو جدید با نام "ریرا ایران خودرو" به بازار عرضه خواهد شد. اما معنای واقعی کلمه "ریرا" چیست؟

در زبان مازندرانی، واژه "ریرا" یا "ری‌را"، مفاهیم مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین معانی آن، باران است. همچنین، در زبان مازنی، "ری‌را" به یک نوع پرنده کوچکتر از گنجشک اشاره دارد که با سرعت بالایی پرواز می‌کند. این واژه می‌تواند نمایانگر زندگی، سرسبزی، زیبایی و سرعت باشد.

دلیل نامگذاری ماشین ری را ایران خودرو
دلیل نامگذاری ماشین ری را ایران خودرو

به‌عبارتی آقای خطیبی اظهار کرده است که بعد از افتتاح خط تولید و تکمیل خط پرس، بخش قابل‌توجهی از خودروی ریرا در کارخانه ایران خودرو مازندران (بابل) ساخته می‌شود. این نام از فرهنگ و ادبیات منطقه شمالی کشورمان الهام گرفته شده و نامگذاری آن هم به همین دلیل است. علاوه بر این، نام "ریرا" که در فارسی بر روی این محصول جدید نقش خواهد بست، نام یکی از آثار نیمایوشیج است.

محصولاتی مانند رانا، دنا و تارا از ایران خودرو معرفی شده‌اند، اما «ری‌را» به عنوان چهارمین مدل این شرکت، با هم‌خوانی آوایی با دیگر خودروهای آن شناخته می‌شود.

زمان تولید ریرا ایران خودرو

در خرداد 1401، محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در ایران‌خودرو، اعلام کرد که طراحی جزئیات پروژه ریرا ایران خودرو (K125) به اتمام رسیده است و در حال حاضر وارد مرحله قالب‌سازی شده است. نمونه‌های اولیه این محصول تا پایان سال جاری ساخته خواهد شد و پیش بینی می‌شود که تولید انبوه آن تا پایان نیمه اول سال 1402 آغاز شود. او اظهار کرد که با ورود آقای خطیبی به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو، هیچ تغییری در برنامه پروژه ایجاد نشده است و تنها استایل آن اصلاح شده است. بنابراین، پروژه به طور معمول پیش می‌رود.

ظرفیت تولید سالانه خودرو ریرا

در خرداد ماه 1401، محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تولید در شرکت ایران‌خودرو، اعلام کرد که طبق برنامه های ارایه شده توسط مقام معظم رهبری و وزارت صنعت، شرکت ایران‌خودرو تا سال 1406 حداقل هشت محصول جدید و به روز با استانداردهای کامل 85گانه را به بازار عرضه خواهد کرد. این تلاش منجر به تکمیل و ارتقای سبد محصولات شرکت خواهد شد.

وی اعلام کرد که خودرو ریرا (پروژه K125)، اولین خودروی کراس‌اور ایرانی است که در پایان سال جاری آماده شده و در نیمه نخست سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. این محصول با موتورها و گیربکس‌های جدید و متنوع عرضه می‌شود و ظرفیت تولید آن سالانه 100 هزار دستگاه است. وی اعلام کرد که برای برنامه توسعه محصولات از قطعه‌سازان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است، که شامل شرکت‌های جتکو، تام، نیرومحرکه و ایپکو، از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو هستند.

طراحی هر دو نسخه برقی و بنزینی 

در اردیبهشت 1401، محسن رضایی‌منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در ایران‌خودرو، اعلام کرد که شرکت در حال برنامه‌ریزی برای برقی‌سازی خودروها است. او افزود که مدل بنزینی و برقی اولین ماشین ریرا ایران خودرو (K125) است که به طور همزمان طراحی می‌شود، با اولویت عرضه بنزینی.

به گفته او، میانگین مصرف سوخت خودروهای ایران‌خودرو در آینده کاهش خواهد یافت. این تغییر می‌تواند منجر به کاهش دو میلیون لیتر سوخت مصرفی سالانه شود. وی همچنین اظهار داشت که پروژه‌های قوای محرکه این شرکت به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

گفته‌های آقای رضایی‌منش در مورد نقشه راه موتور ایران‌خودرو به این صورت است که این نقشه از سه راهبرد اصلی تشکیل شده است که شامل محصولات متنوع، نوآوری‌های مداوم و بازاریابی قوی است.

  • • راهبرد کوتاه مدت: جایگزینی موتورهای پر مصرف با موتورهای به‌روزتر و افزایش سهم خودروهای پایه گازسوز
  • • راهبرد میان‌مدت: ارتقای موتورهای خانواده EF، TU، XU 
  • • راهبرد بلندمدت: توسعه خانواده موتورهای کم مصرف و سه استوانه

ساخت مدل برقی با همکاری جتکو

در آبان ماه سال 1400، آقای خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرد که علاوه بر تولید نسخه صنعتی تارا تا پایان سال جاری، طرح برقی‌سازی سایر محصولات جدید ایران خودرو نیز در دستور کار قرار دارد. او اعلام کرد که نسخه برقی کراس‌اور ریرا ایران خودرو نیز بعد از معرفی نسخه بنزینی، قرار است کمی بعدتر از آن به بازار عرضه و تولید آزمایشی شود.

اولین تصاویر از خودرو مفهومی ریرا

به نظر می‌رسد که ایران خودرو در حال نزدیک شدن به رونمایی از کراس‌اور جدید خود، یعنی K125 یا همان ریرا، است. این موضوع از تصاویر غیررسمی انتشار یافته از کارخانه ایران خودرو قابل تصاحب است.

عکس ماشین ریرا ایران خودرو کانسپت

ایران خودرو در جلسات معرفی خودرو خود و همچنین در اطلاعیه‌های خود، اطلاعات جالبی را درباره پیشرانه این کراس‌اور ارائه کرده است. در مرحله اول عرضه K125، ایران خودرو قصد دارد از موتور EF7P-TC یا به عبارت دیگر نسخه بهبودیافته موتور EF7 توربو پلاس، همراه با گیربکس اتوماتیک شش سرعته (AT6) استفاده کند. اما در مرحله دوم تولید، قصد دارد از موتور سه استوانه به همراه گیربکس دوکلاچه DCT برای کراس‌اور K125 بهره ببرد. علاوه بر این، برخی از آپشن‌هایی که برای خودرو K125 در نظر گرفته شده عبارتند از:

  • استارت دکمه ای
  • سیستم استارت استاپ موتور
  • ترمز پارک برقی
  • کروز کنترل
  • پدال شیفتر
  • کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • رادار نقطه کور
  • ایربگ های جانبی

کراس اور ریرا؛ اولین خودرو متصل ایرانی

در تاریخ 7 مهرماه 1400، در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ایران خودرو و شرکت همراه اول برای ساخت خودروهایی با تکنولوژی اتصال‌پذیری (Connectivity)، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که خودروی کراس‌اور ریرا ایران خودرو (K125) نخستین محصول این شرکت است که با این تکنولوژی به تولیدانبوه خواهد رسید. به‌طور موازی، سه محصول دیگر ایران خودرو شامل [نام محصول 1]، [نام محصول 2] و [نام محصول 3] نیز با این فناوری برخوردار خواهند بود.

خودروهای متصل، خودروهایی هستند که دارای تکنولوژی اتصال‌پذیری می‌باشند. این خودروها قادرند در زمان نیاز، اطلاعاتی مانند ردیابی و تماس‌های اضطراری را ارسال و دریافت کنند. علاوه بر این، با استفاده از این تکنولوژی، این خودروها قادرند خطاهای احتمالی را پیش‌بینی کرده و نوع خطاها را تشخیص دهند.

تولید خودرو ریرا از نیمه دوم 1401

در ماه تیر سال 1400، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که اولین خودروی کراس‌اور ریرا ایران خودرو (K125) در ماه شهریور سال 1400 به بازار عرضه خواهد شد و فرایند تجاری‌سازی آن از سال بعد آغاز خواهد شد. بنابراین، قرار است تولید این خودرو تا پایان سال 1401 انجام شود و تحویل آن به مشتریان در نیمه نخست سال 1402 صورت گیرد. در حال حاضر، آقای سیم‌دار، مدیر پروژه کراس‌اور ایران خودرو، اعلام کرده است که این خودرو در حال حاضر در مرحله طراحی قرار دارد و از طراحی یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته شده است. او همچنین بیان کرده است که خودروی کراس‌اور K125 ایران خودرو:

  • با پلتفرم بهبودیافته خودرو تارا شکل گرفته است.
  • در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور (کامپکت) است.
  • با موتور EF7+ توربوشارژ تولید می‌شود.
  • با گیربکس دستی و اتوماتیک راهی بازار خواهد شد.
  • گیربکس 6 سرعته آن، داخلی‌سازی شده است.
  • مدل دستی آن 4 ایربگ و مدل اتوماتیکش 6 ایربگ دارد.
  • سانروف پانورما، صندلی برقی، ترمز پارک برقی، کنترل پایداری در نسخه فول آن وجود دارد.

اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات جذاب از ایران خودرو هستید، می‌توانید این اطلاعات جذاب را از سایت این شرکت مطالعه کنید.

بله، البته. چطور می‌توانم به شما کمک کنم؟


مشخصات فنی ریرا ایران خودرو

بعد از عرضه‌ی مدل سدان جدید تارا، آبی‌پوشان جاده مخصوص به تولید خودروی کراس اوری پرداختند، که فعلاً با کد K125 شناخته می‌شود و به زودی توسط ایران خودرو رونمایی خواهد شد. خودروی کراس اور جدید ایران خودرو، در دسته بندی سگمنت B یا کلاس خودروهای کوچک قرار دارد. به عبارت دیگر، از اکنون K125 را می‌توان به عنوان جایگزین ایرانی برای خودرو فرانسوی معرفی کرد.

ایران خودرو برای خودروی کراس اور K125 از پلتفرم IKP1 استفاده کرده است، اما به نظر می‌رسد که موتور تنفس طبیعی EC5 روی این خودرو نصب نمی‌شود. این خودرو با موتور TC7 پلاس تولید می‌شود.

شاسی بلند ریرا ایران خودرو k125
عکس نسخه آزمایشی ریرا ایران خودرو

شما حتما با موتور TC7 پلاس آشنا هستید که بهبود یافته EF7 توربوشارژ است و با استاندارد آلایندگی یورو5 تولید می‌شود. این موتور برای اولین بار روی دنا پلاس توربو اتومات نصب شده است، اما ایران خودرو قصد دارد از این موتور برای سورن پلاس توربو و حتی نسخه‌های گران‌تر سدان K132 استفاده کند.

بعد از تایید وجود موتور TC7 پلاس در خودروی کراس اور K125 ایران خودرو، می توان به آرامی اظهار کرد که گیربکس اتوماتیک این خودرو از نوع DAE جدید است که از پاییز سال 1399 مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون در خودروهای دنا پلاس 6 دنده، تارا اتوماتیک و دیگر محصولات جدید ایران خودرو در دسترس قرار دارد.

نوع موتور EF7P-TC
حجم موتور 1645 سی سی
قدرت 160 اسب بخار
گشتاور 245 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتوماتیک DAE

اطلاعات مذکور از سوی خودروساز اعلام شده است.

قیمت ماشین ریرا ایران خودرو

کراس اور K125 به عنوان جایگزینی برای پژو 2008 فرانسوی به بازار ایران وارد خواهد شد. ایران خودرو نیز به دنبال نصب یک موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک بر روی این خودرو است.

لطفا محتوای مورد نظر را ارسال کنید تا من بتوانم آن را بهبود بخشم.

با توجه به شرایط فعلی، نباید انتظار داشته باشیم که خودروی ارزانی بتوانیم پیدا کنیم. اما با توجه به قیمت‌هایی که برای مدل‌های اتوماتیک تارا وجود دارد، ممکن است بتوان حدود قیمت خودروی تارا ایران خودرو را بین 600 تا 800 میلیون تومان تخمین زد.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ