![به خودروهای برقی پرفورمنس فرصت بدهید]()
من شما را می بینم، کامنت کنندگان اینستاگرام. هر زمان که در یک پست Motor1 چیزی می خوانم مانند "مفتوح" و "هیچ کس این را نمی خواهد"، پوزخندی به من می زند - به خصوص وقتی در مورد سریع ترین و قدرتمندترین پورشه ساخته شده صحبت می کنیم. جمله مورد علاقه من: "حتی اگر خودروهای وگان 2000 اسب بخار قدرت داشته باشند، باز هم زباله هستند." بوسه سرآشپز.
منصفانه است که نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی شک داشته باشیم، به خصوص که فشار برای برقی سازی انبوه سال ها طول کشیده است. و مطمئناً، اینها انتقادات منصفانه ای هستند که به لوازمی مانند فولکس واگن ID.4 و نیسان آریا - کراس اوورهای برقی که واقعاً به جز «باتری» برای جدا کردن خود از انبوه جایگزین های بهتر گاز انجام نمی دهند، هستند.
اما وقتی این توهینها به یک پورشه 1092 اسب بخاری که در 2.1 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت میرسد، میشود، ما اینجا چه میکنیم؟
بخشی از مشکل به قرار گرفتن در معرض یا عدم وجود آن برمی گردد. ساده تر است که بگوییم یک خودروی برقی بد است، وقتی تنها چیزی که به طور مستقیم در آن تجربه کرده اید یک نیسان لیف هشت ساله است. اگر کسی در سال 2024 یک آیفون 7 به شما بدهد، شما هم همین را می گویید.
فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و خودروهای الکتریکی مدرن در مدت زمان کوتاهی راه درازی را پیموده اند. بازار کنونی آنقدر وسایل نقلیه الکتریکی الهامبخش و روحانگیز دارد که شوکه میشوید.
ریماک نورا را بگیرید. دو سال پیش، 30 دقیقه باشکوه را پشت فرمان خودرویی که هنوز هم سریعترین خودروی تولیدی در جهان است، سپری کردم. نه، باتریها مانند W-16 در Chiron جان خود را از دست میدهند، و همچنین یک پیشرانه الکتریکی نیز همان ویژگی لذیذی را که یک 911 GT3 Flat-six در 9000 دور در دقیقه ارائه میکند، ندارد. ریماک کارهای دیگری را به طرز شگفت انگیزی انجام می دهد.
Nevera سریعتر از آن چیزی که ذهن قادر به درک آن است به 60 پرتاب می شود. هیچ موتور بنزینی در جهان به همان اندازه گشتاور تولید نمی کند. و یک سیستم هوشمند بردار گشتاور مقدار دقیق پیچ را به هر چرخ می فرستد و این مقدار را با سرعت 100 بار در ثانیه تنظیم می کند، بنابراین شما می توانید با سرعت کامل به یک پیچ بروید و Nevera دقیقاً می داند که برای به حداکثر رساندن خروج به چه مقدار پیچ نیاز دارید. سرعت ها آن را در بوگاتی امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.
Nevera یک شگفتی تکنولوژیک است. این ادغام وحشیانه ترین فانتزی های اتومبیلی دوران کودکی من است که جان می گیرند. 1900 اسب بخار در یک طراحی آینده نگرانه با صداهای سفینه فضایی که از بلندگوها پخش می شود در حالی که شما آن را کامل به گوشه ای می فرستید - این همه چیزی است که بازی های ویدیویی وعده داده بودند.
پورشه تایکان بسیاری از همین ویژگی ها را دارد. شتاب فوری با یک شاسی عالی و سیستم تعلیق در کلاس جهانی. من با تایکان توربو GT چند دور از پیست آزمایشی آتلانتای پورشه را سوار شدم و راننده حرفهای یورگ برگمایستر در فرمان بود. و برای یک چهار در شیک که تقریباً 5000 پوند وزن دارد، یکی از پویاترین تجربه های مسافرتی در خاطرات اخیر بود.
مهندسی واقعا شگفت انگیز است. Nevera یک شگفتی فناوری است... این همه چیزی است که بازی های ویدیویی وعده داده بودند.
و این فقط افراطی ترین و دست نیافتنی ترین نیست. حتی در جنبههای مقرون به صرفهتر، خودروهایی مانند BMW i4 M50، Polestar 2 Performance و Kia EV6 GT با گشتاور فوری و شتابی شگفتانگیز آماده هستند. EV6 GT شما را در عرض 3.0 ثانیه به سرعت 60 مایل در ساعت می رساند. در یک کیا
به زودی هیوندای Ioniq 5 N به فروش می رسد و - با توجه به سابقه این برند - مطمئناً یک موفقیت بزرگ دیگر از بخش N Performance هیوندای خواهد بود. این نیز با قدرت (641 اسب بخار) تمام شده است و شما را در کمتر از 3.0 ثانیه به 60 می رساند.
با این حال، این بدان معنا نیست که شما مجبور به فداکاری نخواهید بود. مطمئناً یک ارتباط عاطفی وجود ندارد. حتی سریعترین و قویترین خودروهای برقی به اندازه یک آیفون احساس میکنند وقتی که در شهر رانندگی میکنید. باتری ها و موتورهای الکتریکی شخصیت بسیار کمی دارند. W-16 بوگاتی (RIP) احساس میکند که در زیر شیرون وجود دارد—شما به سختی میتوانید بفهمید که باتریهای ریماک در آنجا هستند.
صدا و ارتعاشی که از یک موتور گازسوز واقعی دریافت می کنید، بدیهی است که وجود ندارد. برخی از شرکتها، مانند هیوندای، سعی در شبیهسازی صدای یک موتور گازسوز دارند - و صادقانه بگوییم، در Ioniq 5 N بد به نظر نمیرسد. اما هنوز با واقعیت فاصله زیادی دارد.
و سپس یکی از موارد بزرگ وجود دارد: بدون گیربکس دستی. گیربکس تک سرعته در اکثر خودروهای برقی کسل کننده تر از خاک است. عملاً ایده جابجایی کامل را از بین می برد. برخی از شرکتها مانند تویوتا، به اعتبار خود، در تلاش هستند تا نحوه دریافت کتابچه راهنمای خودروهای الکتریکی خود را بیابند. اما احتمالاً هنوز هم احساس میکنید که برادر کوچک شما در حال بازی کردن یک بازی ویدیویی با کنترلر از برق است. کلا قطع شده
مقرون به صرفه بودن هنوز هم یک مسئله است. از بین تمام خودروهای ذکر شده در بالا، کیا EV6 GT ارزانترین است و هنوز هم 62975 دلار قیمت دارد. به طور کلی قیمتها در نهایت ارزانتر میشوند زیرا سرمایهگذاریهای اولیه در ابزار، ساخت و فناوری باتری حل میشود و خودروهای الکتریکی (در تئوری) نیز باید ارزانتر شوند. فولکسواگن اخیراً ما را با وعدههای GTI الکتریکی ۲۵۰۰۰ دلاری وسوسه کرد و شایعاتی در مورد سایر خودروهای برقی با عملکرد زیر ۴۰ هزار دلار در افق وجود دارد.
بنابراین نه، خودروهای الکتریکی عملکردی کامل نیستند. حداقل الان نه. حتی برخی از خودروهایی که در اینجا ذکر کردم سوزن را به اندازه همتایان بنزینی خود از بسیاری جهات حرکت نمی دهند. اما برقیسازی اجتنابناپذیر است، بنابراین بهجای اینکه ایده خودروهای برقی پرفورمنس را بهطور کامل مطرح کنیم، ارزش آن را دارد که به برخی از آنها نگاهی بیندازیم. تجربه متفاوت است، اما هنوز چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد.
بروید سوار تایکان شوید یا EV6 GT یکی از دوستانتان را قرض بگیرید—کسی می داند، ممکن است واقعاً از خودتان لذت ببرید. دریافت خبرنامه Motor1 امروز ثبت نام کنید
اتومبیل های زیباتر مرده اند آمریکا با کامارو شکست خورد