منع تردد جادهای خودروهای فاقد معاینه فنی در نوروز 1403
در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیکی نوروز 1403، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، به همراه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و دیگر نهادها حضور داشتند. او در این جلسه بر اهمیت کنترل دقیق و جدی برای معاینه فنی خودروها تأکید کرد.
وی توضیح داد که برنامهی بازدید فنی از تمام پایانههای مسافری و نظارت بر عملکرد فنی اتوبوسها بهمنظور جلوگیری از ترددهای خودروهایی که فنی برآورد ندارند اجرا خواهد شد. این حساسیت در خصوص خودروهای شخصی نیز مورد توجه قرار گرفته و هرگونه تردد بدون گذرنامه فنی ممنوع اعلام شده است. همکاران وی این موضوع را بهکار خواهند گرفت.
اجرای آزمایشی به مدت 20 روز
شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد که طرح "کنترل کنار جادهای" برای بررسی آلودگی و معاینه فنی خودروها در حال اجرا است.
در حال حاضر این طرح به همراه پلیس در مسیرهای بزرگراهی در حال اجرا است تا وضعیت آلایندگی خودروهای عبوری در شهر را بررسی کند. این کنترل کنار جاده توسط میدانی اجرایی شده است تا بررسی شود که چند خودروی عبوری در شهر در شرایط مطلوب آلایندگی قرار دارند. همچنین، انجام سختگیری میدانی باعث توجه بیشتر مردم به این موضوع شده و تعداد مراجعات به مراکز معاینه فنی نیز افزایش یافته است. این طرح به منظور پایش میدانی خودروها اجرا شده تا بررسی شود چه تعداد از خودروها گواهی معاینه فنی دارند و چه درصد از آنها میتوانند در آزمون آلایندگی نمره قابل قبول را کسب کنند.
طبق گفتههای خانم مالکی، بر اساس بررسی های انجام شده در کنترل کنار جاده، افتاده است که درصد قابل توجهی از خودروهای ناکارامد در آزمون آلایندگی، خودروهای با سن بالا و فرسوده هستند. این نتایج نشان میدهند که خودروهایی که بیش از 10 سال از تولیدشان گذشته و دارای گواهی فنی هستند، نتوانستهاند استانداردهای آلایندگی را به مدت طولانی حفظ کنند. بر اساس این تحلیل، پیشنهاد میشود که خودروهای فرسوده و با سن بالا باید مداوم تحت نظر قرار گرفته و معاینات فنی دورهای انجام شوند. به عنوان مثال، در حال حاضر تاکسیهای زیر 10 سال نیاز به معاینه هر شش ماهه دارند، در حالی که تاکسیهای بیش از 10 سال باید هر سه ماه یکبار معاینه فنی دهند. البته، برای خودروهای شخصی با سن بالا هنوز طرحی برای تعیین فرکانس معاینه فنی مشخص نشده است.
ایشان افزودند که اینکه فقط خودروهای شخصی دوبار در سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند، مسافربرهای اینترنتی که پیمایش بالایی دارند هم دارای این الزام است. این برنامه پیشبینی شده است که حداقل به مدت 20 روز اجرا شود تا دادههای علمی و قابل اعتمادی به دست آید و نتایج آن به مراجع مربوط و ارگانهای بالادستی ارائه شود تا بخشهای نیازمند حمایت و تدابیر جدیتر شناسایی شود و با همکاری دولت اقدامات لازم انجام شود.