
بهای پایه طرح ترافیک به 75 هزار تومان میرسد
در ماه اسفند سال ۱۴۰۲، اعضای شورای شهر تهران برای بررسی اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳، جلسهای برگزار کردند.
در این جلسه، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در خصوص اعتراضاتی که از سوی فرمانداری مطرح شده بود، توضیحاتی ارائه کرد. اعتراض اصلی فرمانداری به مبلغ 100 هزار تومان طرح ترافیک بود که این مبلغ در نظر گرفته شده بود. با اعتبار این نظر، مبلغ به 75 هزار تومان کاهش یافت. همچنین، انتقاد فرمانداری از ضریب پلاک شهرستان مورد بحث قرار گرفت و ضریب یک در نهایت انتخاب شد. افزون بر این، دیگر تبصرههایی مانند تخفیف 35 درصد برای کارتهای یکساله نیز بررسی شد و نتیجه این بحثها برای بازدارندگی پیشنهاد شد. در پایان، ارتباط بین شهرداری و قوه قضائیه نیز مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل محدودیت زمان، این موضوع از جدول برگشت.
پیشنهاد میکنم متن زیر را بازنویسی کنید: «افندی زاده، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران، اعلام کرد که تمام مواد این لایحه در سالهای گذشته توسط فرمانداری تصویب شده بود. درباره تخفیفهای سالانه، در سال قبل کلیه کارتها به صورت یکجا به سازمانها ارائه میشد، بهطوریکه آنها میتوانستند به پرسنل تخصیص دهند و شهرداری نیز مبلغ کلی را دریافت میکرد. برای ترغیب به خریدهای سازمانی، ضریب تخفیف محاسبه میشد. در صورت عدم وجود این انگیزه، ارگانها مجبور میشدند کالاهای مورد نیاز خود را روزانه تهیه کنند که این موجب هدررفت پول و گمراهی ارگانها میشد. اگر رقم پایه هم به ۷۵ هزار تومان برسد، این مشکلات قابل حل خواهد بود.»
با پایان سال، درصد تخفیفهای سالانه به ۲۰ درصد کاهش یافت. همچنین، اعضای شورای شهر تهران تصویب کردند که برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال ۱۴۰۳، اعضای شورای شهر تهران مدعیان اعمال عوارض تردد هواپیما و... با تغییراتی موافقت کنند. البته این تغییرات باید مجددا توسط فرمانداری بررسی و تصویب شود،
جزییات طرح ترافیک 1403 اعلام شد
به اسفند 1402، شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 15 اسفند 1402، پس از تعیین نرخ پایه عوارض طرح ترافیک برای سال 1403، ضرایب مربوط به ساعت تردد، محدوده تردد و آلایندگی وسایل نقلیه را نیز تعیین و تصویب کرده است.
متنی که ارائه دادید خیلی کوتاه بوده و به تنها یک جمله اشاره داشته. شاید بتوانید مطالب خود را به صورت کامل تر توضیح دهید تا بتوانیم بهتر کمک کنیم.
ماده یکم (1) مصوبه طرح ترافیک 1403
برای ورود و خروج وسایل نقلیه به مناطق محدود و کنترل آلودگی هوا، لازم است هزینه و مجوز مربوطه پرداخت شود. هزینه ورود و خروج وسایل نقلیه مجاز به هر منطقه محدود در هر روز، برابر با ضرب در نرخ پایه هزینه و با احتساب بیست درصد از هزینه توسعه حمل و نقل ریلی، ضریب منطقه ورود (جدول یک) ، ضریب زمان ورود (جدول دو) و ضریب آلایندگی وسیله نقلیه (جدول سه) محاسبه میشود.
همچنین، افرادی که با وسایل نقلیه به صورت غیرمجاز در مناطق ممنوعه حرکت میکنند، عواقب ترافیکی را تحمل خواهند کرد. اگر ظرفیت حداکثری تردد روزانه در این محدوده پر شده باشد، مجازات مربوطه بر اساس ضرایب تعیین شده و طبق جداول مربوطه به آنها تعلق خواهد گرفت.
محدوده تردد | ضريب |
---|---|
طرح ترافيك (حلقه اول) | 1.5 |
كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) در روز غيرمجاز | 0.75 |
هر دو محدوده حلقه اول و حلقه دوم | 1.5 |
ساعت تردد | ضريب | |
---|---|---|
اولين ورود يا تردد | آخرين خروج يا تردد | |
ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | ساعات اوج عصر (16 تا 19) | 1.5 |
ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19) | 1 |
ساعات غير اوج (10 به بعد) | ساعات اوج عصر (16 تا 19) | 1 |
ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | 1 |
ساعات اوج عصر (16 تا 19) | ساعات اوج عصر (16 تا 19) | 1 |
ساعات غير اوج (10 به بعد) | ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19) | 0.7 |
با تغییر زمان ختم ممنوعیت تردد ساعت 19 در نیمه دوم سال، زمان محاسبه شده بر اساس تبصره شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است.
نوع وسيله نقليه | ضريب |
---|---|
هيبريدي | 0 |
برقي | 0 |
معاينه فني برتر تهران | 0.8 |
معاينه فني معتبر از مراكز تهران (1) | 0.9 |
معاينه فني معتبر | 1 |
با عمر بيش از 20 سال (2) | 1.2 |
در صورت داشتن دسترسی لازم، از سامانه سیمفا استفاده کنید.
تبصره اول: وسیله نقلیه مجاز به اتومبیلهایی اطلاق میشود که مطابق مقررات قانونی دارای معاینه فنی اعتباری و بیبدهی عوارض سالیانه خودرو باشند، همچنین بیاید ثبتنام خود را در سامانه "تهران من" انجام دهند و در سقف مجوزهای ورودی روزانه (تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران) برای رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام نمایند.
شهرداری تهران مکلف است در صورت رزرو مجوز روزانه برای ورود به طرح ترافیک و عدم ورود به محدوده مشخص شده، از متقاضیان معادل بیست درصد (20%) از نرخ پایه دریافت کند.
ماده ۳: شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجاز است برای هر پلاک ثبتی، عوارض تردد یک خودروی متعلق به ساکنین محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که در سامانه "تهران من" ثبت نام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدودهی طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا خودرو را پرداخت کردهاند، مبلغ متناسب با محدوده مرتبط با محل سکونت را با ضریب ۰.۵ محاسبه و اعمال میکند.
به ازای صدور "مجوز سالانه تردد در محدوده طرح ترافیک طی سال"، هزینه خدمات برای هر خودرو سه میلیون و نهصد و سی و هفت هزار و نهصد و بیست (3,937,920) ریال است.
بر اساس تبصره پنجم، شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) باید پس از پر شدن ظرفیت محدوده طرح ترافیک (حلقه اول)، شهروندان را از طریق سامانه و نرمافزار تهران من اقدام کنید و از درخواستهای مجوز روزانه اضافی خودداری کنند. همچنین، این سازمان موظف است خودروهای وارد شده غیرمجاز را به پلیس راهور تهران اعلام کند.
در تبصره ششم، عوارض تردد وسایل نقلیه با پلاک شهرستان، با اعمال ضریب یک و دو دهم (1/2) تعیین و محاسبه میشود.
بر اساس تبصره هفتم، خودروهای تاکسی که تابع ضوابط سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در زمینه حمل مسافر فعالیت نمیکنند، پس از اعلام این موضوع به سازمان، به عنوان خودروهای عادی شناخته شده و باید عوارض تردد مربوط به این تصویب را پرداخت کنند.
ماده دوم (2) مصوبه طرح ترافیک 1403
با توجه به نیاز وضرورت افراد معلول یا مبتلا به بیماریهای خاص برای ورود به مناطق محدود یا کاهش آلودگی هوا، عوارض تردد وسایل نقلیه باید با توجه به نیاز وضرورت افراد معلول و مبتلا به بیماریهای خاص برای ورود به مناطق محدود یا کاهش آلودگی هوا، حتی حق ورود به مناطق محدودیتی در نظر گرفته شود. این عوارض با اعمال ضریب ۰.۱ در سقف مجوزهای ورودی در طول سال محاسبه میشود.
توجه: اشخاصی که با ویلچر های دارای پلاک جهت انجام فعالیت ها، وظایف شغلی یا امور درمانی وارد مناطق ممنوعه میشوند، معاف از پرداخت هزینه های مربوط به این مقررات میباشند.
ماده سوم (3) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجوز صادره را با اعمال ضریب یک دهم (0.1)، حداکثر تا پنج درصد (5%) از کل مجوزها، به صورت استثنایی صادر می کند. موارد خاص اعمال این اقدام، از جمله برای خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری، توسط دستورالعملی که با تأیید کمیسیون مشترک شامل کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تعیین می شود.
شهرداری تهران مجاز است که به خبرنگارانی که از سهمیه تخصیص یافته استفاده نکرده یا فاقد خودرو هستند، کارت بلیت الکترونیک رایگان یک ساله برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد.
ماده چهارم (4) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران اجازه دارد از ورود و تردد در مناطق ترافیکی تعریف شده در ماده یک این مصوبه، عوارضی را با رعایت سقف مجوزهای ورودی برای جانبازان با درصد بیست و پنج و بیشتر با ارائه تأییدیه از بنیاد شهید و امور ایثارگران، و با ضریب صفر محاسبه کند.
ماده پنجم (5) مصوبه طرح ترافیک 1403
در زیر جدول، عوارض تردد برای خودروهایی که در زمینه جابهجایی مسافر فعالیت مینمایند و دارای پروانه فعالیت از شهرداری تهران و ثبت نام در سامانه تهران من هستند، محاسبه و اعمال میشود.
نوع خودروها | ضريب |
---|---|
آژانس و مؤسسات اتومبيل كرايه | 0.6 |
سواري مجاز پلاك (ع) تهران (1) | 0.3 |
مينيبوس و اتوبوس مجاز پلاك (ع) تهران (2) | 0 |
سرويس مدارس (3) و آموزشگاه رانندگي | 0.3 |
برای شرکت در این دوره آموزشی، لازم است که در سامانه "تهران من" ثبت نام کنید. این دوره تنها در روزهای تحصیلی برگزار خواهد شد.
ماده ششم (6) مصوبه طرح ترافیک 1403
عوارض تردد وسایل نقلیه باری با پلاک تهران (وانتبارها و کامیونتهای تا سقف شش تن) که از شهرداری تهران پروانه فعالیت دریافت کردهاند، بر اساس نوع ناوگان، ظرفیت ناوگان و نوع باربری دریافتی محاسبه و تعیین میشود.
برای انتخاب نقلیه باری، وسایل حمل و نقل باید حداقل سه بارگیری روزانه با اطلاعات مکان و زمان از طریق GPS یا دیگر روشها به سامانه بارانه شهرداری تهران ارسال کنند. تا زمانی که زیرساختهای لازم توسط شهرداری برای ارسال این اطلاعات فراهم نشده باشد، بارنامه حداقل سه بارگیری را در روز باید صادر کنند تا از تسهیلات برتر برخوردار شوند.
ماده هفتم (7) مصوبه طرح ترافیک 1403
عوارض صدور مجوز روزانه ورود به محدوده کامیون ممنوع در شهر تهران، در موارد استثنایی که توسط سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران تصمیم گرفته میشود، به تفکیک زیر تعیین میشود:
سن ناوگان | نرخ عوارض (1) |
---|---|
تا 5 سال | 50 هزارتومان |
5 سال تا 15 سال | 70 هزارتومان |
15 سال به بالا | 90 هزارتومان |
برای کامیونهای با ظرفیت بالای 6 تن، واجد شرط است که باربرگ دریافت کنند.
تبصره یکم: استفاده از وسایل نقلیه باری شبانه در محدوده کامیونها در شهر تهران از ساعت 23 تا ساعت 6 صبح ممنوع است. در صورتی که باربرگ دریافت نشود یا وسیله نقلیه به غیر از مسیر مشخص شده در باربرگ حرکت کند، باید 90 هزارتومان غرامت پرداخت کند. اما اگر باربرگ دریافت شود، غرامت مذکور با ضریب صفر محاسبه میشود.
تبصره دوم: کامیونهای حامل سوخت و آرد معاف از پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه هستند و تنها باید باربرگ دریافت کنند.
تبصره سوم (3): اخذ مجوز تردد برای کامیونها در ساعات تعیین شده، تنها در صورت داشتن معاینه فنی معتبر و دریافت مجوز از سامانه حمل و نقل بار و کالای شهرداری تهران (بارانه) امکانپذیر است. همچنین، تردد کامیونهای با ظرفیت بالای شش (6) تن در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، با پرداخت عوارض و مجازاتات مقرر شده در ماده یکم (1) این قانون الزامی است.
ماده هشتم (8) مصوبه طرح ترافیک 1403
براساس این مصوبه، شهرداری تهران باید وسایل نقلیهای که وارد یا تردد غیرمجاز در محدودههای تعیین شده شدهاند، شناسایی کند و به دارنده آنها پیامکی ارسال کند تا عوارض پرداخت نشده را تسویه کند. این پیامک باید شامل مبلغ بدهی و چگونگی پرداخت آن و نیز اطلاعات تماس مالک وسیله نقلیه باشد.
مالکان وسایل نقلیه مکلفند ظرف مدت ده روز کاری از تاریخ دریافت پیامک، بدهی عوارض مربوط به این مصوبه را پرداخت کنند و تسویه نمایند. در صورت عدم پرداخت بدهی، به نرخ دو درصد ماهانه و با حداکثر بیست و چهار درصد سالانه جریمه اعمال خواهد شد. هرگونه بدهی عوارض به عنوان بدهی معوق در حساب پلاک مربوطه ثبت و نقل و انتقال وسیله نقلیه به پرداخت بدهی مرتبط وابسته خواهد شد.
تبصره اول: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ موظف است قوانین و مقررات مربوط به تردد غیر مجاز در محدودههای تعیین شده در این مصوبه را اجرا کند و در قبال وسایل نقلیه متجاوز از این قانون، اقدام لازم را بعمل آورد.
تبصره دوم (2): شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجاز است تا سه درصد (3%) از درآمد حاصل از مدیریت محدودههای تعیین شده توسط این مصوبه را برای بهبود اجرای طرح، تقویت و پشتیبانی لجستیکی و نیروی انسانی پلیس راهور تهران بزرگ و همچنین جمعآوری هزینهها، اختصاص دهد.
تبصره سوم (3): شهرداری تهران موظف است وسایل نقلیه غیرمجازی که در محدودههای این مصوبه تردد میکنند، با اطلاع پلیس راهور برای اجرای قانون اعلام کند. تخصیص درآمد مربوط به تبصره دوم (2) این بند به پلیس راهنمایی و رانندگی، با تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام میشود.
ماده نهم (9) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) براساس ضوابط مصوبه خود، مکلف است مجوز سالانه تردد را به اشخاص متقاضی اختصاص دهد. این مجوزها به صورت سهمیهای صادر میشود و هزینه آن بر اساس نرخ پایه و ضرایب تعیین شده در ماده یک محاسبه میشود. در ابتدای هر سال، مبلغ مورد نیاز بر اساس این ضوابط و با اعمال ضریب حداقل 0.65، به منظور دریافت درآمد از آن مبالغ به متقاضیان اعلام میشود.
تبصره سوم ماده یکم این مصوبه شامل سهمیههای مورد نظر نمیشود. همچنین، به شهرداری تهران اجازه داده شده است که برای صدور مجوز ورود و تردد در محدودههای مذکور، بستههای اعتباری کمتر از یک سال را با اعمال ضریب حداقل 0.8 تهیه کند.
ماده دهم (10) مصوبه طرح ترافیک 1403
با توجه به قانون، شهرداری تهران موظف است سیستمهای کنترل هوشمند را بهروز نگه دارد و به مدیریت و نظارت بر مناطق آلوده و طرحهای ترافیک توجه کند.
ماده يازدهم (11) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران میتواند برای مدیریت ترافیک و کنترل تقاضای سفر مرتبط با خودروهای قوه قضاییه، عوارض تردد را در چارچوب سهمیههای تخصیص یافته، طبق یک تفاهمنامه با شهرداری تهران تعیین و به تسویهبدهیهای مذکور منتقل کند.
ماده دوازدهم (12) مصوبه طرح ترافیک 1403
از تاریخ اجرای این مصوبه، تمام مصوبات قبلی شورای اسلامی شهر تهران مرتبط با افزایش هزینههای تردد برای مدیریت ترافیک، کاهش تقاضا برای سفر و کنترل آلودگی هوا، لغو و مصوبه فعلی به عنوان معیار عمل خواهد شد.
تصویب نرخ عوارض طرح ترافیک در سال 1403
نرخ عوارض ورود به طرحهای ترافیکی پایتخت در سال 1403 در جلسه علنی روز 15 بهمنماه در شورای اسلامی شهر مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد.
محمد آخوندی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری در زمینه درآمدزایی مربوط به آلودگی وسایل نقلیه فعالیتی انجام نمیدهد. او بیان کرد که ضریب مربوط به آلودگی برای خودروهای هیبریدی و برقی صفر است. اعضای کمیسیون مشترک نیز به توافق رسیدند که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به مناطق محدوده ترافیک، در هر روز باید ۱۰۰ هزار تومان باشد.
وی اظهار کرد که وسایل نقلیه با معاینه فنی برتر در تهران با ضریب 0.8 مشمول عوارض هستند، و این وسایل باید از مراکز معاینه فنی معتبر در تهران معتبر باشند و دسترسی به سامانه سیمفا داشته باشند. همچنین وسایل نقلیه با معاینه فنی قابل قبول در سطح یک و وسایل با عمر بیش از 20 سال با ضریب 1.2 مشمول عوارض هستند. پیشنهاد شهرداری تهران برای این عوارض مبلغ 73 هزار تومان است.
آقای آخوندی اعلام کرده است که هزینه رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از 200 هزار تومان خواهد بود. اگر عوارض کمتر از این مقدار برای طرح در نظر گرفته شود، احتمالا افراد به تردد با خودروهای شخصیشان ترغیب میشوند و این میتواند باعث سختتر شدن شرایط برای کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، به دلیل افزایش ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی شود.
او تصریح کرد که این لایحه پیامی ارسال میکند که هدف از آن کنترل ترافیک و آلودگی هوا در یک منطقه است و نه کسب درآمد از آن.
ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده پایتخت
در جلسه شورای شهر تهران در تاریخ 12 آذر 1402، ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا به دو فوریت ارائه شد. جعفر شربیانی، یکی از اعضای شورا، با تاکید بر تاثیرات آلاینده هوا بر سلامت شهروندان و افزایش آلایندگی به دلیل تردد خودروها، شهرداری را ملزم به ممانعت از فروش آرم طرح ترافیک در روزهایی که مدارس ابتدایی به دلیل آلودگی بسته میشوند، کرد. این تصمیم، بر اساس تصمیم مجدد مراکز آموزشی، برای رفع محدودیت، قابل اجرا خواهد بود.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به انتقاد اعضای شورا که نظر دارند عدم فروش طرحها ممکن است بر تحقق درآمدها تاثیر بگذارد، پاسخ داد. وی اظهار کرد که در شرایط آلوده پلیس و کمیته اضطرار، به عدم فروش تاکید دارند و در برنامهریزی بودجه برای سال جاری، این موضوع دقت شده است.
شورای شهر تهران با تصویب اکثریت 17 عضو، ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا را تصویب کرد. این تصمیم به شهرداری اعلام شد تا بطور دقیق تر برنامه های مالی سال آینده را تدارک دهد و به مشکلات بودجه ای در آینده برنخوردد.
قیمت و عوارض طرح ترافیک تهران 1402
برای محاسبه هزینه تردد خودروها در طرح ترافیک تهران، میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:
بله، البته! لطفاً متن مورد نظر را برای من ارسال کنید تا بتوانم بازنویسی و بهبود آن را انجام دهم.
همچنین، میتوانید از جدول زیر نرخ دقیق عوارض طرح ترافیک تهران را مشاهده کنید:
ساعت ورود | ساعت خروج | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|---|
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 38,631 تومان |
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 78,840 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 82,782 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 118,260 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 55,188 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 78,840 تومان |
در شرایطی که یک وسیله نقلیه چندین بار توسط دوربینها در یک روز ثبت شود، جدول فوق برای محاسبه عوارض اعمال میشود. در این مواقع، زمان ورود اولیه و زمان خروج آخرین، به عنوان معیار محاسبه هزینهها در نظر گرفته میشود.
زمان ورود | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|
قبل از 10 صبح | برتر | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | عادی | 78,840 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | برتر | 38,631 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | عادی | 55,188 تومان |
بعد از 16 | برتر | 55,188 تومان |
بعد از 16 | عادی | 78,840 تومان |
بالا ، یک جدول است که نشان میدهد وقتی وسیله نقلیه یک بار توسط دوربینها در یک روز شناسایی میشود.
خرید بسته طرح ترافیک از تهران من
خرید طرح ترافیک در هر زمانی از سال امکانپذیر است، اما برای استفاده از آن باید قبل از ورود به محدوده مربوطه ثبتنام کنید. در غیر اینصورت، به شما جریمه تعلق میگیرد.
شهروندان تهرانی میتوانند بستههای زمانی طرح ترافیک را خریداری کنند که شامل بستههای یکماهه، سهماهه و ششماهه میشود. افرادی که خودروهای خود دارای معاینه فنی برتر هستند، میتوانند با تخفیف 30 درصدی از این بستهها استفاده کنند.
نوع بسته | نوع معاینه فنی | قیمت بسته |
---|---|---|
یک ماهه | عادی | 1,332,000 تومان |
یک ماهه | برتر | 931,200 تومان |
سه ماهه | عادی | 3,768,000 تومان |
سه ماهه | برتر | 2,640,000 تومان |
شش ماهه | عادی | 7,092,000 تومان |
شش ماهه | برتر | 4,963,200 تومان |
بالاکردن جدول، کوچکنویسی زیر را برای نمایش تاریخ استفاده کنید: "این جدول مربوط به سال 1402 است."
ثبت نام طرح ترافیک تهران
برای ثبت نام در طرح ترافیک تهران، به سایت "تهران من" مراجعه کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. برای این کار، نیاز به داشتن "مشخصات کارت ملی" و "مشخصات سند خودرو" دارید.
ثبت نام حضوری طرح ترافیک برای چه کسانی است؟
ثبت نام در طرح ترافیک به صورت آنلاین انجام میشود. اما دو گروه از افراد برای ثبت نام در طرح ترافیک تهران باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند. این دو گروه شامل موارد زیر است:
- ساکنان محدوده طرح ترافیک
- مالکان خودروهای هیبریدی و برقی
اتباع خارجی امکان ثبت نام طرح ترافیک را دارند؟
برای ثبت نام در طرح ترافیک تهران لازم است که دارندهی کد ملی باشید. افراد غیر ایرانی باید به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مراجعه کنند تا ثبت نام خود را انجام دهند.
امکان ثبت نام طرح ترافیک برای چند خودرو وجود دارد؟
در وبسایت "تهران من"، هر فرد میتواند برای چند خودرو ثبتنام کند. اما لازم به ذکر است که افرادی که در برنامه سهمیه ترافیک شرکت میکنند، مجاز به تردد فقط با خودرویی هستند که ثبتنام کردهاند. در غیر این صورت، قانونی تخلاف محسوب میشوند.
رزرو طرح ترافیک روزانه
برای ورود به منطقه ترافیکی محدود تهران، باید با رزرو طرح ترافیک پیشاپیش اقدام کرد. در غیر این صورت، ورود خودروها به منطقه با پرداخت هزینه حداکثری همراه خواهد بود.
برای رزرو طرح ترافیک، به سایت تهران من مراجعه کرده و وارد حساب کاربری شوید. سپس در بخش «خانه» از گزینه خودروهای من یا از بخش «خودرو و طرح ترافیک»، امکان رزرو طرح ترافیک وجود دارد.
امکان ثبت رزرو طرح ترافیک هر هفته از ظهر چهارشنبه فعال میشود. در صورتی که ظرفیت مجاز هفتگی تکمیل نشده باشد، میتوانید طرح ترافیک برای روزهای هفته جاری را نیز رزرو کنید. اما در صورت پر شدن ظرفیت رزرو، دیگر امکان ثبت رزرو وجود ندارد و درصورت تردد خودروها حداکثر جریمه برای آنها لحاظ خواهد شد.
قبل از رزرو طرح ترافیک، باید ابتدا حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ کنید. بدون شارژ کردن حساب، امکان رزرو وجود ندارد. پس از رزرو طرح ترافیک، مبلغ مورد نظر در حساب کاربری شما مسدود خواهد شد و پس از حداکثر 10 روز، مبلغ نهایی محاسبه شده و از مبلغ مسدودی کسر خواهد شد. سپس مابقی مبلغ به حساب شهروندی شما برگردانده خواهد شد.
برای رزرو طرح ترافیک، لازم است که خودرو دارای معاینه فنی (عادی یا برتر) باشد.
اگر رزرو انجام داده و ترددی در منطقه طرح ترافیک تهران نداشتهاید که توسط دوربینها ثبت شود، حداقل هزینه مسدودی از شما کسر شده و مابقی به حساب شهروندی شما بازگردانده میشود.
اگر چندین خودرو دارید، برای هر یک از آنها باید جداگانه طرح ترافیک را رزرو کنید، زیرا امکان انتقال رزرو از یک خودرو به دیگری وجود ندارد.
شما میتوانید تا ساعت 6 صبح روز مورد نظرتان، رزرو طرح ترافیک را لغو کنید.
به حداکثر تا ساعت 24 همان روز، امکان ثبت تردد در محدوده طرح ترافیک بدون رزرو وجود دارد، اما در غیر این صورت باید جریمه پرداخت کنید.
ثبت رزرو برای تردد در منطقه طرح کنترل آلودگی هوا (LEZ) لازم نیست.
روزهای طرح ترافیک تهران
ترافیک تهران تا حدودی، فقط در روزهای شنبه تا چهارشنبه به وضوح مشهود است.
در روزهای جمعه و سایر تعطیلات رسمی کشور، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک تهران و همچنین محدوده طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ)، رایگان است.
در اخرین روزهای اسفند یا اولین روزهای فروردین، ممکن است تغییراتی در نحوه اجرای طرح ترافیک تهران اعمال شود. بنابراین، پیشنهاد میشود از طریق پلیس راهور یا منابع دیگر، اطلاعات دقیق درباره این تغییرات را بدست آورید.
طرح ترافیک تهران در پنجشنبه
در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک تهران رایگان است.
در روزهای پنجشنبه، طرح از ساعت 6:30 صبح الی 13 اجرا میشود.
اگر روزهای پنجشنبه در منطقه کاهش آلودگی هوا تردد داشته باشید، یک روز از سهمیه رایگان فصلی شما کسر میشود. هر فصل، خودروهای با پلاک تهران میتوانند 20 روز و خودروهای با پلاک شهرستان 15 روز به صورت رایگان در منطقه کاهش آلودگی هوا تردد کنند.
تخفیف خرید طرح ترافیک
اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز اتوماتیک اضافی باشد، شما میتوانید از تخفیف 30 درصدی طرح ترافیک استفاده کنید.
اگر در زمان ورود به طرح ترافیک تهران، حساب کاربریتان به مقدار کافی شارژ شده باشد، 20% تخفیف برای خرید طرح ترافیک به شما تعلق میگیرد.
اخبار طرح ترافیک جدید
برای اطلاع از جدیدترین اخبار و اطلاعات مربوط به طرح ترافیک در تهران، شامل قیمت، سهمیه، جریمه، تخفیف و روشهای خرید، میتوانید به سایت «تهران من» مراجعه کرده و مقالات منتخب ما را مطالعه کنید. همچنین میتوانید طرح روزانه ترافیک را از سایت my.tehran.ir رزرو و خرید کنید.