
رقابت برای انتخاب خودرو سال ۲۰۲۴ اروپا بسیار دشوار بود. به جز رقبا و رقبای معمولی، خودروهای چینی مانند بیوایوی سیل ولوو EX30 هم در مسابقه شرکت کردند، که از سال آینده در بلژیک تولید خواهند شد.
رقبای دیگری نظیر پژو E-3008، کیا EV9، تویوتا CH-R، بامو سری ۵ و رنو سنیک نیز در رقابت حضور داشتند. اما در نهایت، رنو سنیک با کسب ۳۲۹ رای، موفق به کسب جایگاه اول در رده بندی خودروهای سال ۲۰۲۴ اروپا شد.
ترتیب دوم با ۳۰۸ رای به بامو سری ۵ رسید و جایگاه سوم با ۱۹۷ رای به پژو E-3008 تعلق گرفت. خودروهای دیگری که در لیست قرار گرفتند، شامل کیا EV9، ولوو EX30، بیوایدی سیل و تویوتا CHR هستند که به ترتیب ۱۹۰، ۱۶۸، ۱۳۱ و ۱۲۷ رای بدست آوردند.

رنو سنیک، برنده خودروی سال 2024 اروپا
خودروی پاییز گذشته رونمایی شده بود و از حالت مینی ون، به یک کراساور با طراحی ترند دنیا تبدیل شده است. ظاهر آن شباهت زیادی با کانسپت Vision Scenic در سال ۲۰۲۲ و سایر محصولات روز برند دارد.
با فضای بزرگ، محیط مدیریت شده، تجهیزات پیشرفته مانند سقف پانوراما Solarbay و سیستم OpenR Link نسل جدید با گوگل، رنو سنیک تمام ویژگیهای مورد نیاز برای تقویت موقعیت خود در بازار خودروهای برقی اروپا را ارائه کرده است.

این محصول بر اساس پلتفرم CMF-EV تولید شده است که در حال حاضر با نام AmpR شناخته میشود. این پلتفرم برای خودروهای الکتریکی طراحی شده است و خودرو شاپشینهای مگان E-Tech و نیسان آریا سازگار است.
نسخه E-Tech Techno Long Range از خودروی سنیک، با برد حرکتی ۶۱۰ کیلومتر، قدرت ۲۱۴ اسببخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر، بهترین گزینه اقتصادی به حساب میآید. این خودرو از صفر تا صد در ۷.۹ ثانیه شتاب میگیرد و سرعت بالای آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. آغازین قیمت این مدل از ۵۱,۹۴۵ دلار است. همچنین، نسخههای Esprit Alpine Long Range و Iconic Long Range به ترتیب با قیمتهای ۵۵,۱۱۰ و ۵۷,۶۴۵ دلار، ارائه شدهاند.
کاندیداهای خودروی سال 2024 اروپا
با اعلام نامزدهای برتر برای عنوان خودروی سال 2024 در اروپا، برخی از خودروهای چینی نیز در این فهرست حضور دارند. از کل 28 نامزد، یک چهارم آنها به خودروهای چینی تعلق دارد. بیوایدی توانست تعداد قابل توجهی از این جایزهها را بردارد، از جمله آتو 3، هان، دلفین و سیل. علاوه بر آن، نیو ET7، اسمارت هشتگ وان و ولوو EX30 نیز در فهرست نامزدها قرار دارند.
اگر شما از اسامی دیداری و باور دارید که این دو خودرو چینی نیستند، باید دوباره به این نکته نگاه کنید. نیمی از سهام اسمارت در سال 2020 به جیلی وا گذاشته شده است و طراحی و مهندسی محصولات این برند توسط جیلی تدارک دیده میشود.
برند اسمارت هشتگ وان براساس پلتفرم گروه جیلی یعنی SEA توسعه یافته و پیشرانه برقی و باتری آن توسط تولیدکنندگان چینی تولید میشود. طراحی ظاهری محصولات اسمارت هشتگ وان نیز توسط مهندسان مرسدس بنز انجام شده و به همین دلیل، نام styled by Mercedes بر روی ستون B آنها قابل مشاهده است.
ولوو EX30 از پلتفرم SEA ساخته شده است و با پلتفرم مشترک با اسمارت هشتگ وان تولید میشود. ولوو قصد دارد از سال 2025 تولید این خودرو را در بلژیک آغاز کند.
در این فهرست، تعداد خودروهای ژاپنی و آلمانی به ترتیب به 6 و 5 عدد میرسد، در حالی که هر یک از خودروسازان آمریکایی، کرهای و فرانسوی، 3 نماینده در این فهرست دارند. همچنین، یکی از محصولات برند ایتالیایی فیات نیز در این فهرست حضور دارد.
- بامو سری 5
- بامو XM
- بیوایدی آتو 3
- بیوایدی هان
- بیوایدی سیل
- بیوایدی دلفین
- فیات 600e
- فورد برانکو
- هوندا CR-V
- هوندا e:NY1
- هوندا ZR-V
- هیوندای آیونیک 6
- هیوندای کنا
- جیپ گرند چروکی
- کیا EV9
- لکسس RZ
- لوسید ایر
- مرسدس بنز E کلاس
- مرسدس EQE SUV
- نیو ET7
- پژو 3008/ ایی-3008
- رنو اسپیس
- رنو سنیک
- اسمارت هشتگ وان
- تویوتا C-HR
- تویوتا پریوس
- فولکس واگن ID.7
- ولوو EX30
نامزدها از خودروهای جدیدی که در طول 5 تا 6 ماه گذشته در بازار اروپا معرفی شده بودند، انتخاب شده اند. پس از انجام مرحله اول، تعداد نامزدها به 7 خودرو کاهش یافته است. برنده نهایی در تاریخ 26 فوریه و در حاشیه نمایشگاه خودرو ژنو، اعلام خواهد شد.
59 عضو هیات داوران خودروی برتر اروپا، از میان کارشناسان 22 کشور این قاره انتخاب شدهاند. مانند سال گذشته، 2 عضو از روسیه فرصت شرکت در این هیأت را نداشتهاند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.