ترخیص 2500 خودرو برقی تا پایان سال
در اسفند ۱۴۰۲، حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروی برقی وزارت صمت، درباره برنامه تولید و واردات خودرو برقی توضیحاتی ارائه کرد. طبق این برنامه، وزارت صمت دو بخش برای خودروهای برقی در نظر گرفته است: اولین بخش، از طریق واردات و دومین بخش، از طریق تغییر در صنعت خودروسازی با هدف تولید خودروهای برقی به جای خودروهای مبتنی بر سوخت فسیلی.
وضعیت پروژه برقی سازی خودروها به شدت پیگیری میشود و شرکتهای خودروساز به صورت جدی در آن مشارکت دارند. جلسات هفتگی با حضور ذینفعان برگزار میشود و تعاملات بین وزارت صنعت و وزارت نیرو برای تامین توان برق برای این پروژه به خوبی پیگیری میشود. همچنین، وزارت نفت نیز باید درآمد حاصل از کاهش مصرف سوخت بنزینی را به منابع دیگر سرمایهگذاری کند و یا در تولید برق از منابع تجدیدپذیر به وزارت نیرو کمک نماید. برای ایجاد زیرساختهای لازم، ایستگاههای شارژ برای خودروهای برقی باید مورد توجه قرار گیرد، که شرکتهای فعال در این زمینه اقدامات خود را انجام میدهند.
وزیر صنعت، آقای کریمی سنجری، اعلام کرد که برنامه وزارت صنعت برای برقی کردن خودروها در حال حاضر در حال توسعه ناوگان حمل و نقل شهری است. این پروژه زمان بری دارد و برای دستیابی به آن، همه ذینفعان باید با هم هماهنگ شوند. بر اساس اقدامات و برنامه ریزی انجام شده، تا پایان امسال حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 خودرو برقی از گمرکات ترخیص خواهند شد. این خودروها به عنوان تاکسی در حمل و نقل عمومی استفاده خواهند شد و وزارت صنعت با همکاری شهرداری در اجرای این پروژه پیشبرد میکند.
تا کنون بیش از 600 تا 700 دستگاه خودرو برقی از گمرکات ترخیص شدهاند با قیمت کمتر از 20 هزار یورو برای استفاده در حمل و نقل شهری. اولین گروه تاکسیهای برقی در حال حاضر در مرحله اخذ پلاک قرار دارند و احتمالاً به زودی خدمات را آغاز میکنند. وزارت صنعت نیز تأکید دارد که واردات خودروهای برقی باید از طریق خودروسازان صورت بگیرد تا این تکنولوژی به مرور به کشور وارد شده و خودروسازان قادر به تولید داخلی این نوع خودروها شوند. همچنین، دو خودروساز داخلی در حال حاضر در حال ساخت خودروهای برقی هستند و منتظر شروع فروش آنها در بازار هستند.
نحوه محاسبه تعرفه برق خودروهای برقی
در اسفند 1402، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، درباره نحوه محاسبه تعرفه برق برای خودروهای برقی صحبت کرده است. او اظهار میکند که تعرفه شارژ خودروهای برقی به عنوان یکی از ردههای تعرفههای تجاری در نظر گرفته میشود و براساس آن محاسبه میشود.
رجبی مشهدی تاکید کرد که صنعت برق آماده همکاری در هر منطقهای است که زیرساختهای شبکه برق به آن اجازه دهد. او اعلام کرد که در صورت فراهم بودن امکان دسترسی، همکاری صورت خواهد گرفت. براساس این گزارش، تعرفه برق برای واحدهای تجاری معادل 547 تومان برای هر کیلووات ساعت تعیین شده است.
افزودن 2500 خودرو برقی به ناوگان عمومی تا آخر سال
در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، اعلام کرد که ۶۰۰ خودرو برقی ترخیص شدهاند، ۶۰۰ خودرو دیگر در گمرک قرار دارند و ۱۵۰۰ خودرو در حال حمل به ناوگان حمل و نقل هستند. پیشبینی شده است که تا قبل از عید، حدود ۲۵۰۰ خودرو برقی به ناوگان حمل و نقل تحویل داده شوند.
در هر ماه، واردات خودروهای برقی توسط خودروسازان با شرط انتقال فناوری در این حوزه ادامه خواهد داشت. در سال آینده، تعداد 40 درصدی از دو مدل خودرو برقی تولید شده توسط شرکتهای خودروساز به بازار عرضه خواهند شد. تصویب مصوبههایی نیز صورت خواهد گرفت برای اجرای عملیات فروش خودروهای برقی به نهادهای دولتی و اشخاص خصوصی، همچنین ارائه تسهیلات به منظور تشویق استفاده عموم از خودروهای برقی. علاوه بر این، 12 شرکت خودروساز بخش خصوصی و دولتی منتظر تخصیص ارز برای واردات خودروهای برقی هستند، به منظور افزایش رونق تولید داخلی پس از این مرحله.
این خبر اعلام میشود که دو شرکت بزرگ در صنعت باتری، برای سرمایهگذاری و گسترش تولید باتریها آمادهاند. علاوه بر این، شش شرکت دیگر نیز در زمینه تولید ایستگاههای شارژ فعالیت خود را آغاز کردهاند و پس از اتمام فرایند مونتاژ، مدلهای مختلف ایستگاه شارژ تولید خواهند کرد. این تلاشها به هدفی متوازن برای توسعه حوزه خودروسازی و تولید خودروهای برقی میانجامد. به همین دلیل در صورت تعیین یک سیاستگذاری مناسب و تعیین برنامههای مشخص، این حوزه در کشور ما نیز به رشد و پیشرفت چشمگیری خواهد رسید.
با برنامهریزی صحیح، میتوان پایههای لازم برای تولید خودروها را به تدریج فراهم کرد تا وزارت صنعت، با هماهنگی با سایر نهادها و با استفاده از همکاری خودروسازان، ابتدا در ناوگان حمل و نقل شهری و سپس در سایر خودروها تحولی ایجاد کند.
عرضه خودروهای برقی ساخت داخل در 1403
در بهمن 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، با اشاره به پیشرفت در استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی اظهار داشت که در حدود 10 سال است که تلاش میکنیم تا فناوریهای مرتبط با خودروهای الکتریکی را توسعه دهیم. او افزود: "اکنون سه نوع اتوبوس برقی تولید داخلی در دسترس است و یکی از آنها به تازگی معرفی شده است که به زودی 40 اتوبوس از این نوع به ناوگان حمل و نقل شهری کرج اضافه خواهد شد."
او افزود: علاوه بر این، یک محصول مشترک توسط چهار شرکت دانشبنیان به نام موتور سیکلتهای برقی طراحی و تولید شده که برای استفاده پیکهای موتوری مناسب است.
در مورد ورود خودروهای برقی به خط تولید خودروسازی، میتوان گفت که اتفاقات مهمی رخ داده است. اولا، سه مدل بومی کاملاً ساخت داخل توسط شرکتهای خودروسازی طراحی شدهاند که در سال 1403 در بازار ایران عرضه خواهند شد. همچنین، پنج مدل دیگر نیز با همکاری شرکتهای داخلی و خارجی تولید شدهاند و در همان سال در بازار خودرو کشور به فروش خواهند رسید.
موافقت با واردات خودروهای برقی نو و کارکرده
در نشست علنی مجلس در تاریخ 3 بهمن ماه سال 1402، نمایندگان در حال بررسی بند (پ) و بندهای الحاقی (1) و (2) تبصره (9) ماده یک لایحه بودجه سال 1403 کشور بودند و به تصویب این بندها پرداختند.
در تبصره 9 ماده واحده این لایحه ، به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شده است که یک در هزار از وجوهی که به عنوان حقوق دولتی از معادن بدست میآید را به عنوان درآمدی متعلق به خزانهداری کل کشور واریز کند. این وزارت تا حداکثر پنجاه و پنجاه میلیارد ریال از محل هزینههای مربوط به آموزش و تربیت کارمندان، توسعه فناوریهای شناسایی و محاسبه دقیق حقوق دولتی، تشویق کارکنان و افرادی که در فعالیتهای وصول حقوق مزبور مشارکت معنیداری دارند، را به عنوان هزینه نماید و این امر با ابلاغ توافقنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور انجام میشود.
به طبقهبندی بند الحاقی (1) تبصره (9)، که به پیشنهاد کمیسیون صنایع تصحیح شده و توسط نمایندگان تصویب شده است، در اجرای ماده (9) قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا در شهرها، واردات خودروهای سواری جدید و دست دوم زیر 5 سال با سیستمهای برقی و هیبریدی به کشور مجاز است و حقوق ورودی خودروهای برقی برای نوسازی فلوت تاکسیهای شهری در سال 1403 به مقدار نیم درصد و برای دیگر درخواستکنندگان به میزان چهار درصد و حقوق ورودی خودروهای هیبریدی بنزینی (پلاگین-هیبرید) به مقدار پانزده درصد است. از طرفی، در بند الحاقی (2) تبصره (9) این پیشنهاد که توسط کمیسیون صنایع اصلاح شده و توسط نمایندگان تصویب شده، آمده است: "دولت وظیفه دارد پانزده درصد (15%) از درآمدهای دولتی معادن را در یک حساب خاص به نام دارایی ملی ذخیره کند و به هر استان و شهرستان دارای معدن به نسبت پرداخت هر استان و شهرستان بر اساس تبصره 6 ماده 14 قانون معادن اقدام کند. شرکتهای صنعتی گل گهر تحت قرارداد مشارکت معدن گل گهر 1، شرکت گهر زمین تحت قرارداد مشارکت معدن گل گهر 3، و شرکت چادرملو تحت قرارداد مشارکت معدن چادرملو موظفند با رعایت مفاد قرارداد موقت بخشنده، به نسبت 55 درصد از فروش خام معدن استخراجی از معدن مربوطه را به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت کنند.".
وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است برای حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساخت ها، انتقال فناوری و افزایش تولید داخلی خودروهای هیبریدی، تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات خودروهای برقی-بنزینی (هیبریدی) و قطعات مربوطه را اعمال کند.
توافق برای واردات خودروهای برقی از چین
در دسامبر سال ۲۰۲۳، حجتالله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که سیاست دولت و مجلس جهت واردات خودروهای برقی است. به گزارشات ارائه شده، مذاکراتی با چین برای واردات خودروهای برقی در حال انجام است و به نظر میرسد که توافقاتی به انجام رسیده است. واردات خودروهای برقی میتواند مشکل ناترازی میان عرضه و تقاضای بازار خودرو را حل کند و همچنین نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.
وی افزود که صنعت آینده خودروسازی به خودروهای برقی مرتبط است. ضمن حل مشکل ناترازی در بازار خودرو و کاهش آلودگی هوا، باید فناوری جدیدی را به کشور وارد کنیم تا خودروسازان بتوانند به تولید خودروهای برقی بپردازند. باید تعرفهها و هزینههای گمرکی را کاهش داده و واردات خودروهای برقی برای حمل و نقل عمومی را تسهیل کرد. طبق گزارشات، یکی از خودروسازان به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به چین سفر کرده و مذاکراتی برای خودروهای برقی صورت گرفته است. در نتیجه، مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت تبدیل به قانون، میتواند واردات خودروهای برقی را با کاهش هزینههای گمرکی و حقوق دولتی تسهیل دهد و به عملیاتی شدن این موضوع کمک کند.
وی همچنین اشاره کرد که سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی واردات را کنترل میکند و باید زیرساختهای استفاده از خودروهای برقی، به خصوص امکان شارژ آنها، فراهم شود. هم اکنون در برخی از شهرها مانند تهران، سکوهای شارژ در حال تعبیه و آماده شدن هستند.
حذف شرط سقف قیمتی برای واردات خودرو برقی
در دسامبر 2023، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد که مصوبه واردات خودروهای برقی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و خود او به ابلاغ رسیده است. این مصوبه حاوی سقف قیمتی برای خودروهای برقی می باشد و در نظر گرفته شده است که سود بازرگانی از یک تا 26 درصد برای این خودروها محاسبه شود.
قیمت خودرو برقی | سود بازرگانی (درصد) |
---|---|
تا 20 هزار یورو | 1 |
بین 20 تا 30 هزار یورو | 11 |
بیش از 30 هزار یورو | 26 |
وی تاکید کرد که محدودیت واردات خودروهای برقی با هر قیمتی تنها برای خودروهای آمریکایی وجود دارد و به عنوان یک قاعده عمومی برای خودروهای دیگر اعمال نمی شود. بنابراین، هر خودروی برقی با هر قیمتی (به جز خودروهای آمریکایی) مجوز ورود به بازار ایران دارد. او همچنین اظهار کرد که خودروهای برقی با قیمتهای رقابتی می توانند وارد بازار شوند و این امر فرصتی برای حضور خودروهای با کیفیت محسوب میشود.
حضور خودروهای برقی در سامانه یکپارچه وارداتیها
در ماه آذر سال 1402، شش خودرو به فهرست محصولات قابل عرضه در سامانه اضافه شدند و تعداد خودروهای برقی وارداتی حاضر در سامانه به پنج عدد رسید. از جمله چهار محصول برقی جدید، دو خودرو وجود دارد که حضور آنها در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تحت مجیبچا قرار داده شده و به همین دلیل هیچ توجهی از سوی خبرنگاران یا مسئولان سایپا نسبت به آنها جلب نمیشود. احتمالاً شرکتهای ایران خودرو و سایپا مجبور به ارائه محصولاتی هستند که با شکست و عدم استقبال روبهرو خواهند شد. در این زمینه، اضافه شدن خودروهای SINO-GOLD و چانگان ایدو ۴۶۰ از گروه سایپا به فهرست وارداتیها اعلام شده است. علاوه بر این، خبر واردات تاکسی تمام برقی ایران خودرو نیز منتشر شد. ونوسیا D60 پلاس و ونوسیا استار نیز به لیست وارداتیها اضافه شدهاند. حالا لیست خودروهای برقی در سامانه به شرح زیر است:
درخواست کاربر به شکل زیر بازنویسی شد:
1- جک J7 برقی یا E50A
2- چانگان ایدو ۴۶۰
3- SINO-GOLD
4- هونگچی EQM5
5- ونوسیا D60 برقی
ثبتنام خودروهای برقی وارداتی به زودی آغاز میشود
در آذر ماه سال ۱۴۰۲، مهدی ضیغمی، معاون وزیر صنعت، با اشاره به برنامه وزارت صنعت برای واردات خودروهای برقی، اعلام کرد که از این هفته، کاتالوگ خودروهای برقی وارداتی بر روی سایت سامانه خودروهای وارداتی قرار خواهد گرفت و برنامه پیش ثبتنام خودروهای برقی وارداتی بهزودی آغاز خواهد شد. همچنین، گفته شد که تعدادی خودرو برقی وارد شده و تعدادی دیگر نیز در حال راهی شدن به بنادر کشور هستند و به زودی وارد کشور خواهند شد.
وی افزود که دولت دارای یک برنامه مناسب برای واردات خودروهای برقی است. وزارت صمت اعلام کرده است که واردات خودروهای برقی را به حجم بالایی انجام میدهد و با توجه به اقدامات انجام شده، پیشبینی میشود که مقدار قابل توجهی از ارز برای این واردات اختصاص داده خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی نیز اظهار کرده که بودجه واردات خودروهای برقی از بودجه خودروهای بنزینی مجزا است و این برنامه بهمنظور تأمین ارز، بهزودی اعلام خواهد شد.
وزیر صنعت، فبلا نبز عباس علیآبادی، به تازگی اعلام کرده بود که اولویت وزارت صنعت، واردات خودروهای الکتریکی است و بنابراین در حال انجام اقدامات لازم برای تامین زیرساختهای مورد نیاز برای واردات این خودروها هستیم.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد که واردات خودروهای برقی به کشور تا پایان سال 1403 ممنوع خواهد شد. او افزود که بزودی تولید خودروهای برقی در داخل کشور آغاز میشود و پیش بینی میشود که از سال 1404 به بعد، خودروهای برقی داخلی نیز در بازار عرضه شوند.
تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی
در آبان ماه سال 1402، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که او توافقاتی با وزیر صنعت برای تامین ارز واردات خودروهای برقی و همچنین تأمین ارز مورد نیاز شهرداری تهران بسته است. این توافقات منجر به تهیه یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی شد.
سابقاً، سخنگوی دولت اعلام کرده بود که دولت در حال انجام طرحهایی برای حمایت از تولید داخلی خودروهای الکتریکی و همچنین کاهش واردات آنها است.
وزارت صنعت در خصوص جهتدهی شرکتهای مونتاژ خودروهای بنزینی به سوی تولید خودروهای برقی اقدام کرده است. همچنین، تولیدکنندگان خودرو در ایران را تشویق کردهاند تا از سال آینده حتماً یک مدل خودروی برقی نیز در سبد تولیدات خود داشته باشند.
زمان تولید انبوه خودروهای برقی داخلی
در نوامبر 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای برقی تا پایان سال 1403 ادامه خواهد داشت و سپس محصولات برقی داخلی به بازار عرضه خواهند شد. او بیان کرد که برای افزایش تنوع محصولات برقی در کشور و ایجاد انتخاب گسترده تر برای مصرف کنندگان، ابتدا اقدام به واردات خودروهای برقی نمودند و برنامه هایی برای انتقال فناوری به همراه واردکنندگان در دستور کار قرار گرفت تا بتوانند با همکاری کشور مبدا، فرایند تولید مشترک را آغاز کنند.
روند الکتریفیکاسیون خودروها در ایران از دهه گذشته آغاز شده است و در حال حاضر ما شاهد وجود خودروهای برقی تماماً داخلی هستیم که نیاز به تولید انبوه دارند. در سال جاری، تولید خودروسازان بزرگ داخلی تقریباً 14 درصد و تولید کنندگان خودروی مونتاژی حدود 70 درصد رشد کردهاند. همچنین، واردات نیز در حال افزایش است و با ورود خودروهای دست دوم، بازار خودرو در حال متعادل شدن است.
تاکید وزیر صمت بر حمایت خودروهای برقی داخلی
در نوامبر سال 1402، عباس علیآبادی، وزیر صمت، غرفهی گروه صنعتی ایرانخودرو را در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بازدید کرده و بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی تأکید کرد. او توضیح داد که استراتژی اصلی وزارت صمت حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از تولید داخلی است و این حمایت باید طوری باشد که بتواند تولیدات داخلی را قادر به صادرات به بازارهای بینالمللی نمود. از نظر وی، توسعه خودروهای داخلی نه تنها به معنای کاستن از واردات و تقلیل تجارت خارجی است، بلکه باید به گونهای باشد که تولیدات محصولات داخلی قابلیت رقابت با محصولات بینالمللی را داشته باشد و بتواند وارد بازارهای خارجی شود.
ساخت داخل باید بر اساس مزیتهای موجود در کشور انجام شود. اصلیترین هدف ما رفع نواقص، ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به واردات، و توسعه اقتصادی است. اگر هریک از برنامهها با این اهداف تضاد داشته باشند، باید متوقف شوند.
یارانه خودروهای برقی در ایران
در نشستی با عنوان "توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور: بایدها و سیاستها"، مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، در آبان ماه 1402 اظهار کرد که متوسط مسافت پیموده شده توسط یک خودرو در ایران در طول سال حدود 16،500 کیلومتر است.
بر اساس میزان مصرف 200 وات برق در هر کیلومتر توسط هر خودرو برقی، هزینه سالیانه آن به ارزش 15 میلیون تومان میرسد. از این مبلغ، 4.5 میلیون تومان باید توسط مصرفکننده پرداخت شود و بقیه مبلغ توسط دولت به صورت یارانه پرداخت میشود.
همکاری ایران خودرو و دانگفنگ برای عرضه خودرو برقی
در آبان ماه سال 1402، مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین، توافق نامه همکاری استراتژیک را به همراه وزیر صنایع و معادن به امضا رساندند.
در این توافقنامه، طرح همکاریهای آینده بین دو شرکت ایران خودرو و دانگ فنگ در زمینه محصولات بعدی و همکاریهای فناورانه مشخص شده است که به زودی به مرحله قرارداد و اجرا میرسد.
با حضور وزیر صنعت در شرکت دانگ فنگ، یک قرارداد برای تأمین خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بین ایران خودرو و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد و به مرحله اجرایی رسید. ایران خودرو قبلاً تجربه همکاری با شرکت دانگ فنگ را داشته و برای تسریع فرایند ورود خودروهای برقی به بازار خودرو، به خصوص در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیهای شهری، با این شرکت همکاری کرده است. با توجه به آمادگی شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو برای ارائه خدمات به مشتریان، امیدواریم این همکاری بتواند رضایت مشتریان را جلب کند.
ورود خودروهای برقی از آبانماه
در مورخه 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، درباره وضعیت جدید واردات خودروها اظهار نظر کرد:
- اولین عرضه بعد از عرضه چانگان هفته قبل انجام شد. عرضه بعدی هم این هفته انجام میشود که در این مرحله تمرکز بر عرضه خودروهایی است که الآن در ایران هستند.
- هفته پیش بیش از 2000 خودروی وارداتی عرضه شد و امیدواریم این هفته نیز در همین حدود عرضه شود. اگر چه خیلی از خودروها چون رزرو دارد، افرادی که انتخاب میکنند در رزرو میمانند ظرف ماه آینده خودروهایی که ثبت سفارش و روی آب هستند، تحویل آنها داده میشود.
- در اصل خودروهایی که هفته قبل عرضه شده، فایلها امروز به دست شرکتها میرسد و برای متقاضیان پیامک میرود که برای پرداخت نصف علیالحساب اقدام کنند تا زمانی که قیمت قطعی در هفته جاری با همکاری شورای رقابت (قیمت چهار یا پنج محصول) اعلام شود. بعد از اعلام قیمت قطعی، شرکتها میتوانند حداکثر ظرف یک ماه، ضمن ارسال دعوتنامه، کل مبلغ را دریافت کنند و خودرو را تحویل دهند.
- فرآیند ثبت سفارش شرکتها از شهریور ماه در کارخانههای اصلی انجام شده و امیدواریم که تعهد داده شده مبنی بر عرضه خودرو برای 31 هزار نفری که ثبت نام کردند و در لیست هستند تا آخر آذر یا دی ماه امسال انجام شود. البته روند واردات محدود به این 30 هزارتا نیست و ادامه خواهد داشت.
- ورود اولیه خودروهای برقی نیز از آبان ماه انجام میشود و بعد از تامین تاکسیرانی برای عرضه عمومی نیز اقدام میشود.
- برنامهریزی برای واردات خودرو با شرکتها است و وزارت صمت فقط در بحث ارز تسهیلات ارائه میکند.
- از نظر وزارت صمت واردات حداقل 60 هزار خودرو تا پایان سال امکان پذیر است، اما اینکه شرکتها چقدر میتوانند با همکاری شرکتهای مادر، خودرو ثبت سفارش و وارد کنند، مسئله داخلی شرکتها است. اما برخی از شرکتها حداقل برای 35 تا 40 هزار خودرو درخواست خرید گذاشتند و در حال دریافت ارز هستند تاکنون بالغ بر 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
- ارز صادرات خشکبار مانند ارز حاصل از صادرات محصولات غیر میتواند برای موارد مختلف مثل واردات خودرو و قطعات خودرو استفاده شود.
تولید خودرو برقی بومی از سال 1404
در مهر ماه سال 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که با همکاری شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای خودروسازی و همکاری مشترک مجموعههای بینالمللی، به سوی طراحی و ساخت خودروهای بومی در آیندهای نزدیک در سال 1404 حرکت خواهیم کرد. ایشان اظهار کردند که تولید خودروهای برقی امری نوین نیست و تحقیقات مربوط به آن از دهه گذشته در دستور کار بوده است. بر اساس تجربیات 10 ساله، برنامهای سه مرحلهای برای طراحی و ساخت این خودروها به انجام رسیده است. در مرحله اول، ایجاد فرهنگ استفاده از خودرو برقی و آمادهسازی زیرساختهای لازم برای آن انجام خواهد شد. همچنین، وزارت صمت با همکاری شهرداری اقداماتی را انجام خواهند داد تا خودروهای برقی به شبکه حمل و نقل شهری وارد شوند، از جمله اجرای یک فعالیت مشترک با شهرداری به وسیله تاکسیرانی.
با همکاری شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای خودروسازی و همکاری مشترک مجموعههای بینالمللی، قرار است تا افق سال 1404 به طراحی و تولید خودروهای برقی بومی بپردازیم. تاکنون، 15 جایگاه شارژر با 78 واحد شارژر در این زمینه افتتاح شده است. همچنین، از آبان ماه، هزار خودرو برقی از انواع تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت وارد شبکه حمل و نقل خواهند شد. در طرح سوم، توسعه و پیشرفت در این زمینه بستگی به رقابتپذیری ما و همکاری مشترک بین وزارت صمت، شرکتهای دانشبنیان و صنعتی دارد.
زمانی که خودرو برقی به بازار معرفی میشود، ابتدا باید برای شارژ آماده باشد. وجود شارژرهای مختلف در مکانهایی مانند پمپهای بنزین ضروری است تا مشکلی برای مصرفکنندگان پیش نیاید. علاوه بر این، موضوع تامین باتری و خدمات پس از فروش نیز بخشی حیاتی در تولید و معرفی خودروهای برقی است که نیازمند توجه ویژه میباشد.
ورود 2000 خودرو برقی تا سال آینده
در ماه مهر سال 1402، سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، اعلام کرد که تعداد 2000 دستگاه خودروی برقی به زودی وارد کشور میشود. این برنامه از همکاری میان وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور نتیجه گرفته است. با توجه به تاکید دولت سیزدهم بر اهمیت حمل و نقل عمومی برقی در شهرها و توجه وزارت کشور و شهرداریها به قوانین حفظ محیط زیست، سازمان شهرداریها و دهیاریها برنامه ای برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی، از جمله اتوبوس، ون و تاکسی، در تمامی شهرهای کشور راه اندازی کرده است.
در مرحله اول، اتوبوس برقی مدرن و شارژی اول کشور با همکاری شرکت ایرانخودرو دیزل و در قالب یک قرارداد با شهرداری کرج و دیگر مراجع مربوطه، به تعداد 40 دستگاه اتوبوس معرفی خواهد شد. اعتبار برای این پروژه بیش از 2 هزار میلیارد ریال تعیین شده و از منابع سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تأمین خواهد شد. این طرح در کمیتههای فنی و بازرگانی مربوطه بررسی شده و با رویکرد ویژه مقامات مربوطه منعقد و اعلام خواهد شد.
وی امیدوار است که با ورود اتوبوسهای برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامهریزی مناسب، مسیر تردد این اتوبوسها، نقاط توقف و ایستگاههای شارژ مشخص شده و زیرساختهای لازم برای استفاده از این وسایل نقلیه پاک و پرسود در شهر کرج ایجاد شوند.
عرضه 6 هزار خودرو برقی توسط ایران خودرو
در ماه شهریور سال 1402، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا پایان سال، 6000 دستگاه خودرو برقی از شرکت دانگ فنگ چین و تعدادی هایمای برقی وارد کند. این خودروهای برقی تا پایان سال به مردم تحویل داده خواهند شد.
وی توضیح داد که خودروسازان هنوز به ساخت جایگاههای شارژ ماشینهای برقی وارد نشدهاند؛ اما در واقعیت، تولید کننده خودروهای الکتریکی باید خودش نیز برای احداث ایستگاههای شارژ اقدام کند که این نیازمند زیرساخت، سرمایه و همکاری است. به علاوه، در حال حاضر در مراحل مذاکره با یک شریک تجاری چینی هستند تا از تجربه و دانش آنها استفاده کنند و دستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی را تولید کرده و در ایستگاههای اختصاصی مورد استفاده قرار دهند.
عرضه انبوه خودروهای برقی از سال 1403
در شهریور ماه سال 1402، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صنعت با بهبود شرایط فراهم شده تا این امر انجام شود، بنابراین مردم نباید نگران باشند. وی همچنین به اهمیت زیر پرداخت:
- خودروهای برقی از سال 1403 به صورت انبوه تولید و عرضه میشوند.
- اختلافنظرها بین سازمان استاندارد، محیط زیست و خودروسازان در مقررات و ضوابط بوده است که با دستور رئیس جمهور در حال گذر از این مشکل هستیم. مردم نگران نباشند؛ زیرا خودروها تولید شدهاند و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
- در تحویل خودروها به مشتریان این موانع را بر میداریم و کسانی که به حساب خودروسازان یا سازمان حمایت پول واریز کردند خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و روندها دنبال میشود و شرکتها و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.
- خودروهای مونتاژی هم تولید شده که بهزودی اطلاعات آن ها نیز اعلام میشود.
- آییننامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است، گفت: در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت.
- روال کاری واردات خودروهای نو انجام میشود و تعداد زیادی خودرو وارد شده است. یک نمایشگاهی برپا میشود و مردم میتوانند خودروها را ببینند.
- مسیر ساخت اتوبوسهای برقی به صورت انبوه آغاز شده است. احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوسهای برقی استفاده میشود.
- ساخت موتورسیکلت برقی بهصورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکتها کار را شروع کردهاند.
- واردات خودروهای برقی که قابلیتهای فوقالعادهای دارند، نیز در اولویت وزارت صمت خواهند بود.
سفارش خودروهای برقی آغاز شد
بهمن 1402: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، منوچهر منطقی، بازدیدی از نمایشگاه بینالمللی قطعات داشت و به موارد زیر توجه کرد:
- ثبت سفارش خودروهای برقی شروع شده است.
- سه مسیر برای واردات خودرو وجود دارد؛ یکی خودروهای برقی که آن را تشریح خواهند کرد. مسیر دیگر، خودروهای جدید است که تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مسیر دیگر هم خودروهای کارکرده است. احتمالا مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده یکی خواهد شد.
- خودرو برقی کارکرده وارد نمیشود؛ زیرا فناوریهای جدید بهسرعت تغییر میکنند و اگر کارکرده برقی بیاوریم، عملا برای دو، سه نسل قبل خواهد بود.
رونمایی از خودروهای پاک در هیئت دولت
در تاریخ 25 مرداد 1402، در جلسه هیات دولت، چند خودرو هیبریدی و الکتریکی معرفی شدند. بر اساس تصمیمات گرفته شده، تعدادی از این خودروهای الکتریکی به عنوان تاکسی شهری استفاده خواهند شد.
سخنگوی دولت اعلام کرد که در جلسه امروز، یکی از برنامهها تصویب آئیننامهای با عمر کمتر از ۵ سال برای خودروهای حمل و نقل عمومی بود. امیدواریم با همکاری وزارت صمت و وزارت راه و تأمین اعتبار، این خودروها به بازار عرضه شوند. همچنین، آئیننامه جدیدی برای خودروهای سواری نیز در حال بررسی است. برای اطلاعات بیشتر درباره خودروهای جدید معرفی شده به اعضای هیئت دولت، میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید:
قرارداد تامین 1000 دستگاه خودرو برقی
در مرداد 1402، اعضای شورای شهر و شهردار تهران در یک مراسم، خودروهای تاکسی برقی را بازدید کردند. شهردار تهران، علیرضا زاکانی، اعلام کرد که درخواست اصلی آنها تامین 50 هزار دستگاه خودرو برای تاکسیهای برقی است. ابلاغیه تبصره 12 مورد بررسی قرار گرفته و به تازگی برای نوع و تولید این خودروها جلسهای با معاون وزیر نفت برگزار شده است. در این جلسه، جدول تامین مالی تهیه شده و تأکید شده است که کیفیت و قیمت خودروها برای رانندگان تاکسی مهم است. هدف از تأمین این خودروهای برقی، افزایش آسایش و کاهش آلودگی است. جهت برقیسازی به سمت پیشرفت میروند و در حال حاضر یک قرارداد برای تولید 1000 دستگاه خودرو برقی منعقد شده است.
در حال هماهنگی زیرساختها برای ارتقای 72 هزار تاکسی در شهر هستیم که بخش عمدهای از آنها نیازمند نوسازی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه ویژه به این موضوع، جلسات هفتگی برگزار میکند و تصمیم گرفته است که خودروها را به رانندگان داده و انجام نوسازیهای لازم. پس از رونمایی از پنج خودرو امروز و دو خودرو هفته گذشته، قصد داریم خدمات جدیدی ارائه دهیم. با توجه به تولید داخلی، به اولویت و استفاده از خودروهای داخلی میپردازیم و به دنبال تسهیلات و شرایط مناسب برای این امر هستیم. تاکید بر داخلیسازی و ارائه خدمات، همراه با بررسی وضعیت و تسهیلات با وزارتخانههای مربوطه، نشان از تلاشهای ما برای پیشرفت و توسعه در این زمینه دارد.
زیرساخت برقی شدن خودروها تا پایان سال
در مرداد ماه سال 1402، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، اعلام کرد که انتظار مشتریان از وضعیت بازار خودرو تأکیدی صحیح است، اما همه مشکلات موجود در این صنعت به تنهایی به خودروسازان نسبت داده نمیشود. او اعلام کرد که زیرساختهای لازم برای الکتریفیکیشن خودروها در تهران با احداث ایستگاههای شارژ الکتریکی تا پایان سال جاری فراهم خواهد شد. ایشان اعلام کرد که تا پایان هفته آینده، 72 ایستگاه شارژ سریع خودرو در تهران راهاندازی خواهد شد که به خودروها امکان مسافت طی شده تا 500 کیلومتر در یک روز را فراهم میکند، و این تدابیر اقتصادی مهمی را نیز به دنبال دارد.
وی تأکید کرد که فرصت ورود خودروهای الکتریکی فرصت تاریخی است و باید هماهنگ با جهان، استفاده از این نوع خودروها در کشور افزایش یابد. او بیان کرد که مشکلی در تأمین برق برای خودروهای الکتریکی وجود ندارد و میتوان از پریزهای پنج آمپر برای شارژ این خودروها در نواحی روستایی و شهری استفاده کرد. تأکید بر ضرورت توجه به زیرساختها و حمایت از صنعت تولید شد و اشاره شد که شرکتهای صادراتمحور بدون نگرانی از ارز، محصولات خود را صادر میکنند. دولت هم در دستور کار دارد طرحی را برای تسهیل تولید در این حوزه اجرا کند. توازن بین تولید و مصرف به عنوان یکی از اهداف تجارت ذکر شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا با راهبرد صادرات و واردات، تعادلی مناسب در بازار ایجاد کند. در انتها به اهمیت پرداخت درآمد ارزی حاصل از صادرات به شرکتها تا تأمین مالی و تسهیل تولید اشاره شد. این طرح قصد دارد شرکتهای صادراتمحور را قادر سازد که بدون نگرانی از ارز، به فعالیت خود ادامه دهند و دولت نیز به اجرای آن پرداخته است.
قرارداد خرید شارژر اتوبوس برقی در تهران
در تاریخ مرداد ۱۴۰۲، در یک نشست مشترک بین مسئولان وزارت صنعت و شهرداری تهران، مشکلات حمل و نقل در پایتخت بررسی شد. این نشست که در روز دوشنبه نهم مردادماه برگزار شد، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران بزرگ، و رئیس شورای شهر تهران و سایر مسئولان مرتبط صورت گرفت. در این نشست، قراردادی بین سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) منعقد شد که به خرید ۷۳ عدد شارژر AC و DC برای اتوبوسهای برقی منجر شد. همچنین، طبق این قرارداد، احداث ۱۵ ایستگاه شارژ خودروها و موتورسیکلتهای برقی در ۱۵ نقطه مختلف تهران نیز انجام خواهد شد.
به توافق این قرارداد، شرکت مکو متعهد شده است که 73 دستگاه شارژر خودرو برقی را در 15 موقعیت مشخص در تهران نصب کند و آنها را به بهرهبرداری بگذارد. از این تعداد، 23 دستگاه شارژر DC (شارژ سریع) و 50 دستگاه شارژر AC خواهد بود که هنگام هفته دولت برای استفاده عمومی قرار میگیرند.
این قرارداد به منظور توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران امضا شده است. این قرارداد فاز اول پروژه را شامل میشود و در فازهای بعدی که تا پایان سال انجام خواهد شد، 5000 دستگاه شارژر خودرو برقی تولید و نصب خواهند شد. شرکت مکو بر عهده تولید و نصب این دستگاهها در شهر تهران میباشد.
داخلی سازی خودروهای برقی و هیبریدی
در تیر ماه سال 1402، صنعت خودروسازی جهان به سوی الکتریفیکیشن حرکت میکند و این تغییرات نیازمند اقداماتی در کشور ما هستند. به تازگی، وزیر صنعت، عباس علیآبادی اعلام کرده که با همکاری شهرداری تهران و وزارتهای دیگر، قصد داریم تا پایان سال بیش از 200 هزار موتورسیکلت الکتریکی و 50 هزار خودرو الکتریکی را در شهر تهران معرفی کنیم.
با لغو ممنوعیت واردات خودرو در سال گذشته، شرکتها اقدام به واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز کردند. برای این منظور، زیرساختهای مورد نیاز از قبیل ساخت ایستگاههای شارژ باتری نیز باید فراهم شود. در یک حرکت جدید، گروه صنعتی ایران خودرو، دو مدل خودرو کممصرف بنزینی و خودرو هیبریدی وارد کرد. این خودروها به ترتیب، ۶.۲ و ۴.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکنند.
علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرد که شرکتشان در تلاش است با توجه به مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت، خودروهای هیبریدی را در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار دهد. طراحی و ساخت این خودروها نیز در مراحل پیشرفته قرار دارد تا بهزودی تولید داخلی این خودروها انجام شود.
ایران خودرو اولین شرکتی است که به تولید خودروهای برقی داخلی پرداخته است، اما هزینههای تولید خودروهای برقی معمولاً بالاتر از خودروهای احتراق داخلی است. بنابراین، انتظار میرود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این پروژه حمایت کنند. ایران خودرو به تازگی قدم اول خود را برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی برداشته است و میخواهد در آیندهای نزدیک به تولید و عرضه این نوع خودروها بپردازد. امیدواریم که در کمتر از دو سال، بتوانیم خودروهای این شرکت را در بازار مشاهده کنیم.
حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی در 1402
در تاریخ 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، اعلام کرد که خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور وارد خواهند شد. در ابتدا، خودروهای برقی وارداتی به کار خواهند رفت؛ اما در طولانیمدت، طراحی و ساخت خودروهای برقی در داخل کشور انجام خواهد شد. این فرآیند نیازمند یک راهبرد و مطالعه جامع است که در حال حاضر توسط معاونت علمی و فناوری آغاز شده است. همه ذینفعان این پروژه از جمله وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاهها، قطعهسازان و شرکتهای صنعتی در جلسات مربوطه شرکت کردهاند و به یک جمعبندی و نقشه راه برای اجرای این طرح رسیدهاند.
کشورهای پیشرفته در حال اتخاذ سیاستهای جدیدی هستند که از خودروهای برقی به جای خودروهای سوختی استفاده کنند. در حال حاضر، این سیاست در حال پیادهسازی در کشورمان است و تصمیم گرفته شده است که این تغییرات در حمل و نقل عمومی نیز صورت بگیرد. شهرداری تهران اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت هوای شهر انجام میدهد و برای اجرای این طرح، ایستگاههای شارژ برقی را بررسی و مورد مطالعه قرار داده است. این اقدامات در حال حاضر به مرحله اجرایی وارد شده اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگویی اظهار کرد که برای راهاندازی تولید خودروی برقی، نیاز به حمایتهای اولیه وجود دارد. او اعلام کرد که ماده اولیه باتریها به صورت قابل قبولی کشف شده است و تعدادی از شرکتهای بینالمللی به کشور برای سرمایهگذاری در این زمینه رجوع کردهاند. بر اساس استراتژی شرکت، همکاریهای بینالمللی در زمینه تولید محصول و باتری بر اساس تلاشهای فعلی انجام میشود و دو شرکت خودروساز خصوصی و دو شرکت خودروساز بزرگ به عنوان شرکای تولید خودروهای برقی انتخاب شدهاند. او اعلام کرد که ورود به صنعت تاکسی نیز در دستور کار قرار دارد و برای کارایی سریعتر، نمونههای اولیه وارداتی استفاده خواهد شد و در طول مدت زمان بلندتر، تمرکز بر روی طراحی و تولید محصول داخلی قرار خواهد گرفت.
بررسی هر دو مشکلات موجود و پیشبینی برای آینده معقول است: مسائل مربوط به تیراژ تولید داخلی و تشبیعات بازار خودرو، همچنین انتظار ورود خودروهای برقی و تأثیر آنها بر صنعت خودروسازی. از نظر من، با گسترش استفاده از خودروهای برقی، مشکلات انتخاب رقبا و اشباع بازار کمتر خواهند شد و نیاز به تاکید بر فروش به نقد و اقساط کاهش خواهد یافت. این توسعه در نهایت به تعادل در واردات خواهد انجامید و انحصار را برطرف میکند.
حمل و نقل تهران برقی میشود
در تیرماه 1402، دومین جلسه برقیسازی حملونقل عمومی در شهر تهران با حضور عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برگزار شد.
در جلسهای اخیر، آقای علیآبادی اعلام کرد که حمل و نقل برقی در کشور، یکی از اولویتهای اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود. او به همکارانش دستور داد تا یک برنامه جامع و دقیق برای طرح حمل و نقل برقی آماده کنند و شهر تهران را به عنوان شهر پایلوت برای این امر تعیین کردند. آقای علیآبادی اظهار کرد که نهضت برقی سازی حمل و نقل در تهران آغاز شده و با همکاری شهرداری تهران و وزارتخانههای مختلف به پایان سال، 200 هزار موتور و 50 هزار خودرو برقی در تهران حضور خواهند داشت. همچنین، برقی سازی خودروها برای شرکتها جذابیت سرمایهگذاری دارد و طبق توافقات این جلسه، 5 هزار ایستگاه شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی در سطح تهران نصب و راهاندازی خواهد شد، و در ابتدا 50 هزار تاکسی برقی در تهران مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
یکی از پیشنهادهای اصلی این طرح ارائه کارت نیرو به رانندگان خودروهای برقی به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت است. در جلسهای بین 4 وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران که در آینده برگزار خواهد شد، امیدواریم عملیات اجرایی طرح برقی سازی شهر تهران آغاز شود.
اقدامات لازم برای تشویق خودروسازان به تولید و واردات خودروهای برقی شامل ایجاد مشوقها و تعرفههای ویژه میباشد. آقای علیآبادی با اشاره به این نکته از اهمیت جذابسازی خواستار شد. او تأکید دارد که خودروسازان باید از تعرفههای ویژه بهره ببرند و به واردات خودروهای برقی توجه کنند. همچنین، با دعوت از وزارت صمت به حمایت از این زمینه، او اعلام کرد که ترجیحاً به تولید خودروهای برقی بپردازند. او با اشاره به اهداف آیندهای همچون الکتریفیکه کردن حملونقل شهر تهران، این آمادگی را بیان کرد که تمهیدات لازم برای اجرای این امر را فراهم کند. از این رو، تولید خودروهای برقی به عنوان یک اولویت اساسی در برنامه ریزی های آینده کشور در نظر گرفته شده است. امیدواریم با همکاری و تلاش مشترک، موفق به تحقق اهدافی که برای خود قرار دادهایم شویم.
در جلسهای با حضور شهردار تهران و وزیر صمت، تصمیم گرفته شد که با همکاری نزدیک، تلاش کنیم تا شهر تهران را به شبکهی برقی متصل کنیم. اگر موفق شویم تا طبق برنامههای مشخص، 50 هزار تاکسی و 200 هزار موتور برقی به تهران اضافه شوند، این اقدامات پیامدهای مثبتی برای محیط زیست و راحتی شهروندان به ارمغان خواهد آورد و سرمایهگذاری در این زمینه به شهرداری تهران منجر به درآمد بیشتر خواهد شد. شهرداری تهران پیشنهادات برای احداث ایستگاههای شارژ سریع و کند برای وسایل نقلیه برقی را حمایت میکند و در آینده نزدیک ابتدایی آنها را اجرا خواهد کرد. پیشنهاد ابتدایی این است که برنامه تجهیز تهران به خودروهای برقی از منطقهی بازار و مرکز شهر آغاز شود، و برای واردات موتورسیکلتهای برقی، شهرداری آماده است تا با استفاده از منابع مختلف، هزینه 150 هزار موتور برقی را تا حداقل 10 درصد از موتورهای خودروهای موجود در تهران پوشش دهد.
امضای قرارداد تولید موتور هیبرید با چین
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، کارشناسان باور دارند که با بهره گیری از دانش و تواناییهای متخصصان داخلی، میتوان با کمترین هزینه و بهرهگیری از ظرفیتها و خطوط تولید داخلی، خودروهای هیبریدی تولید کرد.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که قراردادی برای تولید موتورهای هیبریدی با یکی از برترین شرکتهای چینی به انجام رسیده است. این موتورهای هیبریدی الکتریکی در خودروهای آینده شرکت سایپا استفاده خواهند شد. خودروی آریا که اکنون به نمایش گذاشته شده، سال آینده با موتور هیبرید الکتریکی به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو با مصرف سوخت معادل 1.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر، از سایر خودروهای مشابه بهرهورتر عمل میکند.
کانون طراحی خودروهای برقی در ایران
در مراسم بازدید معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت جتکو، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که مجموعه جتکو به عنوان کالبد اصلی در طراحی محصولات برقی محسوب میشود و میتواند به عنوان رهبر دیگر مجموعات عمل کند. او بیان کرد که مجموعه جتکو میتواند نقش مرکزی را در پارکهای علمی و فناوری ایفا کند و آینده صنعت خودرو اکثراً بر اساس محصولات برقی و خودروهای متصل خواهد بود؛ بنابراین تولید محصولات بر پایه برقی، میتواند مسیر ویژهای برای پیشرفت کشور باز کند.
نظرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره صنعت خودروسازی و تولید خودروهای برقی بسیار انگیزهبخش است. باید برنامههایی را پیگیری کنیم تا این نظرات به عمل تبدیل شوند و اثربخش باشند. پارک علمی و فناوری صنعت خودرو با همکاری تمامی شرکتهای خودروسازی کشور برای توسعه خودروهای برقی ایجاد شده و دو طرح مهم در حال اجراست. یکی از این طرحها ایجاد شهرک الکترونیکی برای توسعه زیرساختهای بخش الکترونیکی است که با مشارکت تمامی خودروسازان داخلی انجام میشود. حتی بعضی از شرکتهای مونتاژ خودروها آماده هستند در این شهرک فعالیت کنند. به دلیل نیاز به زیرساختهای مشترک، باید تحولاتی در الکتریفیکیشن و ماژولهای خودروهای فعلی ایجاد شود که هنوز به خودکفایی نرسیدهاند.
بر اساس اظهارات او، طرح دومی در حال اجراست که با الگوبرداری از رهنمودهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش میرود. اگرچه پارکهای علمی و فناوری موجودی وجود دارند، اما نیاز است که تمرکز بر روی افزایش هماهنگی و جامعهسازی این تلاشها قرار گیرد. این مجموعهها توانایی ارائه ایدهها، تبدیل آنها به نمونهسازی و صنعتیسازی را دارند و شرکت جتکو میتواند نقش مهمی را در فرایند صنعتیسازی ایفا کند.
در یک جلسه مهم، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، تاکید کرد که شرکت جتکو باید به عنوان مرکز اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور شناخته شود. وی به اهمیت جذب جوانان متخصص در جتکو اشاره کرد و با تاکید بر توان فنی و امکانات خودروسازی ایران و خودروسازی کشور، به این باور بود که جتکو به تحقق دستاوردهای بزرگ خودروسازی کشور کمک خواهد کرد. علیمردان عظیمی با اشاره به اهمیت رویکردهای علمی در حل مشکلات کشور، به دستاوردهای حاصل از همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با جتکو و ایران خودرو اشاره کرد و امیدواری خود را نسبت به آینده روشن صنعت خودرو و صنعت کشور بیان کرد.
ایشان اعلام کردند که یک تفاهمنامه برای تقویت صنعت خودرو بین ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست امضا قرار دارد. این تفاهمنامه با هدف توسعه صنعت خودرو با رویکردی ملی تدوین و اجرا میشود که میتواند گامهای مهمی در جهت پیشرفت صنعت خودروی کشور بردارد. امضای این توافق نامه انتظار میرود در بهبود و توسعه صنعت خودرو و به ویژه در شرکتهای ایران خودرو و جتکو تاثیر مثبتی داشته باشد.
در مورد شرکت جتکو، محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت، بیان کرد که شرکت جتکو به عنوان یکی از محورهای توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایران خودرو شناخته میشود. این شرکت در زمینههای تخصصی برق، الکترونیک و کنترل؛ خودروهای برقی و هوشمندسازی؛ و محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو فعالیت میکند. تاکنون، جتکو حدود ۵۳ پروژه دانش بنیان و فناورانه را انجام داده و در حال انجام پروژههای جدید در این زمینهها است. بیش از نیمی از این پروژهها (۵۵ درصد) در حوزههای برق، الکترونیک و کنترل انجام شده و حدود ۳۰ درصد دیگر مربوط به خودروهای برقی و هوشمندسازی است. این شرکت بیش از ۶۵ درصد از پروژههای خود را به طور کلان و راهبردی پیگیری میکند و ۱۵ درصد دیگر را برای خدمات طراحی، توسعه و پروژههای ریز و درشت به واحدهای مختلف گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص داده است. همچنین، ۱۵ درصد منابع شرکت جتکو برای تجهیزات تست و اتوماسیون خطوط ایران خودرو استفاده میشود.
وی با اشاره به خودکفایی در زمینهی برق و الکترونیک و توسعهی المانهای مرتبط با این حوزه، اظهار کرد که پنج درصد از منابع و پروژههای شرکت جتکو به این مساله اختصاص دارد. یکی از فعالیتهای اساسی و راهبردی شرکت، توسعه خودروهای برقی محسوب میشود که با پروژهی تارای برقی آغاز شده و مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی قرار گرفته است. این پروژه همچنین مورد حمایت ایران خودرو نیز قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت جتکو تصریح کرد که در سال گذشته خودروی برقی نمونه نیمه صنعتی تارا تحویل داده شد و پس از انجام آزمایشات مربوطه، پروژه با موفقیت به پایان رسید. این خودرو از نظر کیفیت و ایمنی بسیار برجسته بوده و تمامی مشکلات طراحی محصول برای استفاده عمومی مشتریان در نظر گرفته شده است. خودروی تارا از لحاظ ظاهری، قدرت موتور و ویژگی های دیگری که انتظار می رود در یک خودرو برقی وجود داشته باشد، بسیار عالی عمل کرده و راهی روشن برای صنعت خودرو برقی در کشور و در مجموعه صنعتی ایران خودرو باز کرده است.
دستور رئیس جمهور برای توسعه و رونمایی خودروهای برقی
در روز ۱۱ اردیبهشت 1402، در جشن روز کارگر، رئیس جمهور به شرکت مپنا رفت و پس از سخنرانی در میان کارگران، به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای این شرکت پرداخت.
به علاوه، خودروهای الکتریکی تولید شده توسط این شرکت شامل اتوبوس برقی زیما، JAC E-JS1، JAC J4، سراتو هیبرید، اسکای ول ET5 و پیکاپ برقی هستند که آقای رئیسی به آنها توجه ویژهای میکند. مدیر عامل گروه مپنا نیز اظهار کرده است که برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش این خودروها، نیاز به ۱۵ کیلووات برق دارند. در صورتی که میخواهیم این برق از طریق انرژی خورشید تأمین شود، هزینه جهانی و آزاد برق حدود ۷ سنت برای هر کیلووات است که تقریباً معادل یک دلار و ۵ سنت میشود.
علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا، در پاسخ به سوالی از سوی رئیس جمهور درباره عدم توانایی در اخذ استانداردهای لازم برای خودروهای تولیدی، اشاره کرد که مپنا نتوانسته استانداردهای مورد نیاز برای عرضه خودروهایش را در تهران اخذ کند. این شرکت توانسته استانداردهای اروپا و چین را تحصیل کند، اما هنوز نتوانسته استانداردهای لازم برای بازار ایران را جلب کند.
رئیس جمهور بیان کرد که باید قادر باشیم استانداردها را برقرار کنیم و از شاخص های جهانی استفاده کنیم. برای این منظور، باید از تجربیات بین المللی بهره برد و محدوده زمانی مشخص شود. کارشناسان باید به بررسی تولیدات و شاخص های جهانی بپردازند تا بتوانند استانداردها را تعیین کنند. تاخیر و مسائل فنی در پیشرفت کشور ناپسند است و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.
پس از بازدید رئیسجمهور از مپنا، رئیس سازمان ملی استاندارد به سرعت اعلام کرد که نخستین خودروی برقی با نشان استاندارد تا پایان اردیبهشت رونمایی خواهد شد. همچنین، دو خودروساز بزرگ و دو خودروساز بخش خصوصی نیز قرار است خودروهای برقی تولید کنند. بخش خصوصی نیز به منظور تولید خودروهای برقی، اقداماتی را آغاز کرده است. اسکای ول ET5 و Jac j4 کرمان موتور و آیتو M5 بهمن موتور نمونههایی از خودروهای برقی هستند که بخش خصوصی به تولید آنها میپردازد.
با توجه به سرعت و چابکی هر دو شرکت خودروساز به نظر میرسد منتظرمان ماندن به انتشار اطلاعات بیشتری درباره تولید و معرفی خودروهای جدید این شرکتها باشیم، زیرا آنها قرار بود تا خودروهای جدید خود را در سال ۱۴۰۲ معرفی کنند. با این حال، عدم اطلاعات بیشتر ممکن است به دلیل استانداردها و محدودیتهای داخلی و خارجی باشد که این شرکتها با آنها روبرو هستند.
نخستین خودرو برقی در اردیبهشت رونمایی میشود
در اردیبهشت 1402، مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که نخستین خودروی برقی ایران تا پایان همین ماه رونمایی خواهد شد. او این اعلامیه را از طریق یک توییت انجام داد.
پس از دستور رئیس جمهور محترم برای رشد تولید کیفی در سال جاری، اولین خودروی برقی تولید داخلی توسط متخصصان و صنعتگران داخلی تحت فرآیند "تائید نوع" ساخته شده و با نشان ملی استاندارد تا پایان اردیبهشتماه معرفی خواهد شد.
عرضه 50 دستگاه خودرو برقی در اردیبهشت آینده
در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تاریخ ۱۶ بهمن 1401، روحاله عباسپور به عنوان سخنگو اعلام کرد که نماینده ایرانخودرو با اطمینان اعلام کرده است که فناوری تولید خودروهای برقی در کشور موجود است و تاکنون پیشرفتهای چشمگیری انجام شده است. بر اساس گزارشهای ارائه شده، حدود ۵۰ دستگاه خودروی برقی توسط ایرانخودرو در نیمهٔ اول سال آینده به بازار عرضه خواهند شد. همچنین، ایرانخودرو در حال حاضر مدل برقی تارا را تولید کرده و زیرساختهای لازم برای این محصولات برقی در جزیرهٔ کیش آماده شده است.
به عقیده متولیان تولید خودروهای برقی، استفاده از این خودروها باید ابتدا در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد و برای رسیدن به این هدف، حمایت و همکاری حاکمیت لازم است. یکی از چالشهای اصلی در تولید خودروهای برقی، قیمت بالای باتریها است که باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای برقی نسبت به خودروهای معمولی میشود. علاوه بر این، زیرساختهای لازم برای استفاده از خودروهای برقی، مانند ایستگاههای شارژ، در بسیاری از مناطق وجود ندارد. با این وجود، برای رسیدن به اهداف تولید و بهرهوری از خودروهای برقی، باید مشکلات موجود را حل کرده و زیرساختهای لازم را فراهم کرد.
کمیته مشترک ایران خودرو و مپنا تشکیل شد
در ژانویه 2023، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، در یک نشست با مدیرعامل شرکت مپنا، اعلام کرد که یک کمیته مشترک بین ایرانخودرو و مپنا برای توسعه خودروهای الکتریکی، از جمله مدل تارا، تشکیل شده است.
متن به شرح زیر است: "خودروهای برقی به نوعی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته و شرکت ایرانخودرو در تولید این نوع خودروها توسط زیرمجموعههای خود، به ویژه گروه جتکو از شرکت تام، پیشرو است. تاکنون، این شرکت دو مدل از خودروهای برقی با نام تارای تولید کرده است."
امروزه شرکت ایرانخودرو در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی پیشرفتهای بسیاری کرده است. این موفقیتها به دلیل استفاده از دانش و توانایی جوانان با استعداد در این شرکت بوده است.
آقای خطیبی اعلام کرد که شبکه بهرهبرداری از خودروهای برقی در جزیره کیش به صورت آزمایشی راهاندازی خواهد شد. او اظهار کرد با اجرای این طرح و بررسی ابعاد گوناگون آن، میتوان به سرعت در مسیر توسعه زیرساختها و شبکههای مربوط در سراسر کشور قدم برداشت.
وی اعلام کرد که حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگیهای ناشی از موتورهای احتراقی از اولویتهای اصلی ایرانخودرو است و تاکنون پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه داشته است. این شرکت قصد دارد با تولید و طراحی خودروهای الکتریکی و اقدامات مورد حمایت، در جهت بهبود محیط زیست تلاش کند. انجام طرحها برای توسعه خودروهای الکتریکی بدون حمایت مالی و سرمایهگذاری دولت امکانپذیر نیست.
در جلسه حاضر، کیانوش پورمجیب، مدیر عامل زیرمجموعه تامین و تولید شرکت ایرانخودرو، به اشتراک گذاشت که با بهرهگیری از توانمندیهای شرکت مپنا، میتوان در زمینه توسعه اقتصاد خودروهای برقی در کشور پیشرو بود. او اظهار داشت که با شروع حضور آقای خطیبی در این حوزه از سال گذشته، فعالیتهای مرتبط به سرعت چشمگیری افزایش یافته و به تازگی، در شرکت جتکو، خودروی تارای تمام برقی با نام تجاری ری، که توسط شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایرانخودرو تولید شده است، معرفی شده است.
شرکت ایپکو با همکاری شرکت مپنا، توانمندی بسیار خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی دارد. ایپکو همچنین قادر به تأمین ECU و EMS برای خودروهای ایرانخودرو میباشد. در زمینه خودروهای الکتریکی نیز، ایپکو توانایی بسیار خوبی دارد. همچنین، شرکت ایرانخودرو در زمینه موتور دیزل نیز به توفیقات بزرگی دست پیدا کرده است. اتوبوس تمام برقی تولید شده توسط این شرکت، استقبال بسیار خوبی از آن شده و در حال حاضر به سمت توسعه آن پیش میرویم. برای پیشرفت در این حوزه، نیازمندیم که از نهادهای مختلف مانند شهرداری و وزارت کشور حمایت اقتصادی دریافت کنیم. این همکاریها میتواند برای ترویج خودروهای برقی و توسعه آنها بسیار مؤثر باشد.
عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایرانخودرو، اعلام کرد که پروژه خودروهای هیبرید در بازه ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده وارد مرحله تولید انبوه میشود. این پروژه به منظور کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر هدفمند است و همچنین پروژه تولید خودروهای برقی EV نیز در برنامههای گروه صنعتی ایرانخودرو قرار دارد. طبق اعلام عادل پیرمحمدی، دولت برای جذب خریداران برای این محصولات نیازمند استفاده از یارانهها، مشابه سیاستهای کشورهای دیگر جهان است.
در حاضر، مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، کیوان وزیری، در یک نشست اظهار کرد که فرایند برقیسازی بر روی تارا به عنوان خودروی ملی برای نخستین بار انجام شده است. او با ابراز اعتماد به توان جوانان نخبه، به قدرت طراحی و فرآیند تولید خودرو برقی دست یافته است.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرد که تمامی قطعات اساسی برای خودروهای برقی در ایران خودرو محلی ساخته شدهاند، شامل قطعات مانند پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری و مدیریت حرارت. بیش از ۱۵ شرکت در توسعه و تولید این ماژولها و فناوریها برای خودروهای برقی تارای مشارکت داشتهاند.
تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 1403
در آذر ماه ۱۴۰۱، منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت، اعلام کرد که برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای سال جاری آغاز شده و هدف اصلی از فاز اول این برنامه، افزایش بهرهوری است. در فاز دوم این برنامه از اعتبارات، تولید محصولات جدید بر روی پایههای فنی نوین برنامهریزی شده است. از این رو، در سال آینده، انتظار میرود که محصولات با کیفیت بهتر و با قیمتهای مناسبتر عرضه شود. همچنین، با توجه به مشارکت شرکتهای دانشبنیان، تولید و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی تا پایان سال ۱۴۰۳ به نتایج خوبی دست پیدا خواهد کرد.
رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در همایش فناورانه خودروهای آینده 2 که در محل شرکت سایپا برگزار شد، اظهار داشت که در دهه آینده، خودروهای فعلی حذف خواهند شد.
مطالعات انجام شده در سالهای گذشته، اغلب توسط شرکتهای دانشبنیان انجام شده است و از توان خارجی نیز بهره بیشتری برده است. نتیجه این مطالعات نشان داده است که برای انتقال به سوی الکتریفیکاسیون، اتوبوسهای کاملاً الکتریکی باید تولید شوند و برای موتورسیکلتهای الکتریکی نیز پروژه سوآپ راهاندازی خواهد شد که در آن باتریها از طریق تعویض در مراکز مشخص مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین، تحقیقات نشان میدهد که برقیسازی در صنعت خودروسازی به ویژه در خودروهای کوچک و هیبریدی در آینده نزدیک انتظار میرود.
به گفتهی وی، چند پروژه مختلف تعریف شده بودند، از جمله یک پروژه برای تولید پلتفرم برقی. این پلتفرم برقی برای تولید نسخه برقی تارا استفاده شده است. پس از مطالعات گسترده در حوزه باتریها، تصمیم گرفته شد که قطب نمایندگی از توانمندیهای صنعتی و دانشگاهی کشور در زمینه باتریها، در دانشگاه امیرکبیر شکلبگیرد. همچنین، دانشگاه شریف نیز به عنوان قطب فناوریهای کلیدی خودرو شناخته میشود.
آقای منطقی به خوبی بیان کرد که صنعت خودروسازی الکتریکی با دو چالش اصلی مواجه است: نرمافزارهای پیچیده و ضعف صنعت قطعهسازی در تولید قطعات الکترونیک. برای پیادهسازی برنامه تحولی در این حوزه، لازم است تا به طراحی و تولید قطعات الکترونیک متمرکز شویم و از نیروهای متخصص دانشگاهی به نحو احسن استفاده کنیم.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در حاشیه یک مراسم اعلام کرد که اولویت اصلی این شرکت در زمینه خودروهای برقی و پیشنهادی اینترفیس است. او همچنین اظهار کرد که تمرکز آینده شرکت بر روی خودروهای کاربردی مانند اتوبوس و ون شهری خواهد بود. به علاوه، اعلام شد که تیم تحقیق و توسعه شرکت در حال کار بر روی یک پروژه برای تولید خودروهای برقی بدون نیاز به لیتیوم است.
به گفته آقای تیموری، کمپانی سایپا موتورسیکلتی برقی بدون باتری لیتیومی طراحی کرده است که قابلیت خودشارژ دارد. اگر این پروژه با موفقیت پیادهسازی شود، حدود 80 درصد انرژی مورد نیاز موتورسیکلت از طریق خود این سیستم تأمین خواهد شد. همچنین، همکاری خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حال انجام است و امیدوارند که در سال آینده خودرو اول هیبریدی با نام شاهین معرفی شود.
سیستم ناوبری ملی خودرو توسط وی طراحی شده است و با سیستمهای مخابراتی هماهنگ است. این سیستم، قادر است در زمینههای امنیتی مانند جلوگیری از دزدی خودرو و ردیابی آنها، به طور مؤثری عمل کند. این در حالی است که بسیاری از سیستمهای ناوبری خودرو در سراسر جهان از سیگنالهای ماهوارهای استفاده میکنند.
آقای تیموری اعلام کرد که با حمایت وزارت صمت، اتحاد استراتژیک بین ایرانخودرو و سایپا شکل گرفته تا خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و همچنین تحویل کار به موقع تولید شوند. او بیان کرد که 70 درصد مشکلات خودروهای داخلی به دلیل طراحی قطعات و 30 درصد دیگر ناشی از فرآیند تولید و خدمات است و باید از توانایی شرکتهای دانشبنیان در طراحی قطعات بهره گرفته شود.
بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت سایپا، هر روز بین ۱،۸۵۰ تا ۱،۹۰۰ دستگاه خودرو تولید میشود. خط تولید موتورهای جدید شرکت نیز در ماه بهمن بهکار افتاده و قادر به تولید ۷۰۰ موتور نسل جدید ام۱۶ در هر روز است.
در این مراسم، چهار تفاهمنامه همکاری در زمینههای مختلف امضا شد. این تفاهمنامهها شامل راهاندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتریهای لیتیوم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل و توسعه زیرساختها، مراکز تست و آزمون خودرو بین وزارت صمت، ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکتهای دانشبنیان میشدند. همچنین، خودرو متصل به اینترنت شاهین مجهز به سیستم ناوبری ملی نیز در این مراسم معرفی شد.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست، صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی در ایران به یک تحول اساسی پیش میرود. مقالات زیر آخرین اخبار خودروهای الکتریکی، ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران، و وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را توضیح میدهند:
لطفا متن اصلی را ارسال کنید تا من بتوانم آن را بهترین شکل ممکن بازنویسی کنم.