خداحافظی با خودروهای ارزانتر از 20 هزار دلار
تا پایان سال آینده میلادی، احتمالا خودروهای جدید با قیمتهای زیر 20 هزار دلار در بازار به سختی قابل دسترس خواهند بود. خوشحالانه، خودروهایی مانند میتسوبیشی میراژ، کیا ریو و نیسان ورسا که در حال حاضر از بازار آمریکای شمالی خارج شدهاند، به این گروه خودروها متصل خواهند شد.
در سال 2019، متوسط قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا حدود ۳۸ هزار دلار بود. اما با شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و مشکلات زنجیره تامین، شرکتهای خودروسازی مجبور شدند بیشتر از پیش به پایان تولید مدلهای اقتصادی بپردازند.
پینچرینگ که شامل حذف خودروهای فورد فیستا، شورولت کروز و اسمارت آغاز شد، ادامه یافت و خودروهایی مانند هیوندای اکسنت، فورد اکو اسپرت، فولکس واگن بیتل و نواده دوو ماتیز (یعنی شورولت اسپارک) نیز از بازار خارج شدند. از میان این خودروها، شورولت اسپارک به عنوان ارزانترین خودروی قابل خرید در ایالات متحده شناخته میشد.
با توجه به نظر آقای تایسون جومینی، معاون بخش تجزیه و تحلیل دادهها در موسسه JD Power، قطع تولید مدلهای ارزانقیمت یک پدیده جدید نیست. اما به دلیل بحران کمبود تراشه، تولید مدلهای گرانقیمت به عنوان اولویت قرار گرفته است. بعضی برندها، مانند هوندا، پس از بهبود شرایط، تیپهای ارزانتری از خودروهایشان را معرفی کردهاند. اما حتی سیویک، که همواره به عنوان یک خودروی ارزان و مقرون به صرفه شناخته میشده، در سال 2024 نزدیک به 25 هزار دلار قیمت دارد. هوندا آکورد با قیمت 28 هزار دلار، 4 هزار دلار گرانتر از سال 2019 است، و CR-V هم با قیمت کمتر از 30 هزار دلار قابل دسترسی نیست.
با وجود این موارد، چه میشود بازار خودروهای زیر 20 هزار دلار؟ به نظر میرسد این بخش از بازار کمرنگ میشود. در سال گذشته در آمریکا، 15.5 میلیون دستگاه خودروی نو به فروش رسید. اگرچه قیمتها رو به افزایش است، اما فروش خودرو در این کشور همچنان رشد میکند. از این رو، شرکتهای خودروسازی شاید انگیزه کافی برای تولید محصولات ارزانتر را نداشته باشند.
میانگین قیمت خودروی صفر در آمریکا
به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا با افزایش 36 درصدی نسبت به سال 2019 به 46 هزار دلار رسیده است. با توجه به میانگین درآمد سالانه در ایالات متحده که در سال 2023 حدود 60 هزار دلار است، بسیاری از آمریکاییها بدون دریافت وام پنجساله قادر به خرید خودرویی با قیمت 46 هزار دلار نیستند. این وضعیت در حالی است که میانگین درآمد سالانه در این کشور در سال 2019 بیش از 68 هزار دلار بوده است.
به گفته آقای جومینی در گفتوگو با Motor1، متوقعیم که قیمت خودروهای جدید در سال 2024 به میانگین 44.900 دلار برسد که نشان از کاهش متوسط 1.100 دلاری نسبت به وضعیت کنونی دارد. همچنین، برای ماه فوریه امسال، پیشبینی شده است که قیمت خودروها بیش از 1.900 دلار کاهش یابد و به میانگین 44.045 دلار برسد. امیدواریم که این روند کاهشی ادامه پیدا کند و به خریداران کمک کند از این وضعیت اقتصادی بهره مند شوند.
به غیر از اخبار خوب برای مشتریان خودروهای جدید، باید پذیرفت که بازار خودروهای دست دوم نیز با شرایط نامنظم روبرو است. این وضعیت از اواسط سال 2021 شروع شده و در سال 2022 ادامه پیدا کرده است. در سال آینده، تعداد کمتری خودرو دست دوم برای فروش در دسترس خواهد بود. طبق گفتههای آقای جومینی، تعداد خودروهای دست دوم با سن پنج سال قبل از شیوع ویروس کرونا، 16.3 میلیون دستگاه بود، اما پس از چهار سال کاهش مستمر، در سال 2024 به 13.7 میلیون دستگاه و سپس در سال 2025 به 12.5 میلیون دستگاه خواهد رسید.
با توجه به کاهش روزافزون تنوع مدلهای ارزان قیمت خودروها، بازار خودروهای جدید زیر 30 هزار دلار به یک فرصت برای شرکتهای خودروساز تبدیل شده است. طبق گفته آقای جومینی، در حال حاضر، تنها 17 درصد از بازار خودروهای جدید به مدلهای زیر 30 هزار دلار اختصاص دارد در حالی که در گذشته این عدد به 47 درصد میرسید.
امید به عرضه خودروهای ارزان با نفوذ چین
برخی از خودروسازان مشهور و اعتباری تصمیم گرفتهاند که خودروهایی با قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار را از بازار حذف کنند. اما ورود برندهای چینی به این بازار میتواند برندهای معتبر را به رقابت با این خودروها تحت فشار قرار دهد. در سال ۲۰۲۳، شرکتهایی مانند چری، باید و دی و گریت وال بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو خریدهاند. در حال حاضر، سهم این شرکتها در بازار اروپا تقریباً ۸ درصد است، اما متخصصان انتظار دارند تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۱۵ درصد افزایش یابد.
چری، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در چین، برنامه دارد تا در آینده نزدیک وارد بازار آمریکا شود. این شرکت در حال حاضر برخی محصولات خود را با قیمتی کمتر از 30 هزار دلار در مکزیک عرضه میکند. در گفتوگویی با نشریه موتورترند، برایان وو، معاون اجرایی چری در مکزیک، تأکید کرد که بازار آمریکا برای این برند بسیار حائز اهمیت است و شرکت یک نقشه راه برای ورود به این بازار را در دست دارد. چری در سالهای 2005 و 2020 فرصتهای ورود به بازار آمریکا را آزمود، اما تاکنون موفقیت آمیز نبوده است. با این حال، به نظر میرسد که این شرکت همچنان برای ورود به بازار آمریکا اقداماتی را پیگیری میکند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.