سرگذشت شرکت بهمن موتور (گروه بهمن)

مقالات خودرویی

در حوزه خودروسازی ایران، تعداد زیادی شرکت فعال هستند که در گذشته‌ی اخیر به تعداد آن‌ها اضافه شده است. تعدادی از این شرکت‌ها فقط به واردات خودرو مشغول هستند، در حالی که بومی‌سازی خودرو برخی دیگر از آن‌هاست. یکی از شرکت‌های بزرگ در تولید خودروهای ایرانی، شرکت بهمن است که بیشتر به عنوان مزدا شناخته می‌شود. این شرکت همچنین برند ایسوزو را به بازار خودرو ایران معرفی کرده است.

تولید وانت در سال‌های نخستین

گروه بهمن یکی از شرکت‌های قدیمی تولید خودرو در ایران است که البته در روزهایی که ایران‌خودرو و سایپا در حال تولید و عرضه خودرو بودند، به عنوان سومین شرکت فعال در صنعت خودرویی ایران شناخته می‌شد.

شرکت بهمن موتور، با نام شرکت "سهامی ایران خلیج کو"، در سال 1331 به ثبت رسید و هدف اصلی آن شرکت در امور حمل و نقل دریایی بود. در سال 1338، این شرکت موفق به دریافت مجوز ساخت، تولید و مونتاژ موتورسیکلت از وزارت صنایع و معادن شد.

شرکت گروه بهمن از سال 1350 با سرمایه‌گذاری افزایش یافته تا 400 میلیون ریال، فعالیت خود را با تولید وانت‌های سه چرخه وسپا با ظرفیت حمل بار 200 کیلوگرم آغاز کرد. به مرور زمان وانت‌های مزدا 1000 و 1600 نیز به لیست تولیدات اضافه شدند. با تولید وانت‌های مزدا، گروه بهمن توانست سهم قابل توجهی از بازار را بدست آورده و شهرت خود را با وانت‌های باکیفیت مزدا، در میان مردم برجسته کند.

شرکت خلیج کو در سال 1350 تغییر نام داد و به شرکت سهامی خاص اتومبیل‌سازی مزدا شناخته شد. پس از موفقیت در عرضه وانت‌های مزدا و افزایش تنوع تولیدات، در سال 1363 با نام شرکت ایران وانت مجددا تغییر نام کرد و تولید نسل جدید مزدا 1600 آغاز شد.

نام‌گذاری گروه بهمن در دهه 1370

در سال 1370، مجموعه‌ای با نام گروه بهمن تأسیس شد و از آن زمان به همین نام فعالیت می‌کند. در سال 1371، وزارت صنایع به این شرکت پروانه بهره‌برداری برای تولید 35 هزار دستگاه وانت‌بار و خودرو سواری صادر کرد. سرمایه شرکت از 30 میلیارد ریال در سال‌های 1371 تا 1374 به 75 میلیارد ریال رسید و در سال 75 مجدداً افزایش یافت.

با ایجاد بخش خصوصی در سال 1373، شرکت تحولات قابل توجهی را تجربه کرد. تیم مدیریتی جدید برنامه‌ریزی کرد تا تولید را افزایش دهد و بهره‌وری را افزایش دهد، همچنین تصمیمات مهمی برای افزایش تنوع محصولات خود اتخاذ کرد. همچنین، توسعه خدمات پس از فروش و افزایش رضایت مشتریان نیز جزء اهداف اصلی شرکت بود.

دو دهه همکاری با میتسوبیشی و مزدا

در سال 1381، قرارداد همکاری با شرکت میتسوبیشی برای مونتاژ خودروی پاجرو امضا شد. همچنین در همان دوره، خودرو خانوادگی مزدا به نام 323 با اتاق سری F تولید شد و نسل جدید‌تر آن با نام‌های GLX و FL به بازار عرضه شدند. این محصولات به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای تولیدی در آن دوره شناخته می‌شدند. همچنین در همین سال، شرکت موفق شد گواهینامه‌های ISO 14001، OHSAS18000 و ISO/TS 16949 را دریافت کرده و 16 درصد از سهام شرکت سایپا را به دست آورد و همچنین جایگاه اول در بورس را به دست آورد.

خودرو مزدا 1600 با پیشرانه کاربراتوری از نسل قدیمی در حدود سال 1382 با موتور 2 لیتری 12 سوپاپ و به صورت تک و دوکابین به بازار عرضه شد. این خودرو توانست با موفقیت بالایی در فروش بهره‌مند شود. همچنین، در همان دوران، نسل دوم خودرو پاجرو با موتور 2.7 و 3 لیتری وارد بازار شخصی کشور شد و پلیس راه نیز در اوایل دهه 1370 از این خودرو برای استفاده سازمانی استفاده کرد.

در سال 1385، مونتاژ و عرضهٔ میتسوبیشی پاجرو نسل دوم فیس‌لیفت شده با موتور 3.5 لیتری و دو گیربکس دستی و اتوماتیک در تعداد هزار دستگاه به طول دو سال انجام شد. همچنین در بازه زمانی از سال 1378 تا 1386، مزدا 323 نیز تولید شد.

در سال 1385، شرکت بهمن خودرو شروع به تولید خودروی سواری مزدا 3 کرد که جایگزین مدل قبلی مزدا 323 شد. این خودرو با نام نارون وارد بازار خودروهای سواری ون شد. در سال 1388، نسل جدید مزدا 3 به نام مزدا 3 نیو معرفی شد و همزمان با این معرفی، وانت دوکابین کاپرا به عنوان رقیبی برای نیسان پیکاپ پارس‌خودرو مطرح شد. تولید این دو محصول جدید از سال 1389 آغاز شد و در همین دوره، هاچبک کوچک مزدا 2 نیز تولید شد، اگرچه میزان تولید و فروش این خودرو بسیار کم بود.

در پایان دهه 1380 خورشیدی، همکاری بهمن با شرکت‌های خارجی به شدت گسترش یافت و محصولات مانند مزدا 3 و مزدا 2 تولید شدند. این همکاری از دهه 1390 خورشیدی تا امروز به تولید محصولات سواری از دیگر خودروسازان چینی نیز گسترش یافته است. تولید مزدا3 جدید نیز از اوایل دهه نود آغاز شده و تا سال 1398 ادامه داشته است.

آغاز همکاری با چینی‌ها

در سال 1392، تولید خودروی سواری فاو بسترن B50 آغاز شد و پس از یک سال، نسخه به‌روز شده این خودرو با نام B50F به بازار عرضه شد. در سال 1396، پس از قطع تولید B50F، خودروی کوچک‌تر بسترن B30 تولید شد که پس از دو سال از خط تولید خارج شد.

لطفا پاراگراف مورد نظر را ارسال کنید تا آن را بهبود بخشم.

در دهه 1390 خورشیدی، جمعیت خودروهای گروه بهمن شامل انواع مدل‌ها بود از جمله کاپرا2 (فیس لیفت کاپرا)، استیشن لندمارک V5، هاوال H2 و H9، وانت کارا که جانشین وانت مزدا B2000 شد، پیکاپ دو کابین ایسوزو دی مکس، دیگنیتی و فیدلیتی، ون اینرودز، و ریسپکت.

ورود گروه بهمن به عرصه تجاری سازی

در طول سال‌ها، کامیونت خاور به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بازار کامیونت‌های ایران شناخته شده بود؛ اما واردات کامیونت‌های ژاپنی و کره‌ای در دهه ۸۰ شروع شد. گروه بهمن نیز در همین دوره به ایده ورود به عرصه تجارت ایده‌آل افتاد و از سال ۱۳۸۳، با ایجاد بخش بهمن دیزل، مونتاژ و فروش کامیونت‌های ایسوزو را آغاز کرد. با توجه به کیفیت بالا و تجهیزات فنی عالی، کامیونت‌های ایسوزو به سرعت محبوبیت بیشتری در بازار یافتند و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تجاری کشور تبدیل شدند.

شرکت سیباموتور در سال 1388 به همراه تراکتورسازی ایران تأسیس شد تا وارد بازار خودروهای سنگین میانه و سنگین شود. پس از گذشت سال‌ها، همکاری با گروه FAW چین، تولید کشنده‌های دو و سه محور FAW J6 با موتور 420 اسب بخار آغاز شد.

در پایان دهه نود، شرکت فاو مدل کامیونت تایگر را عرضه کرد که عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی داشت. همچنین، نسخه فیس‌لیفت از فاو J6 با بهبودهای جدید به بازار عرضه شد، این کشنده دارای موتور 460 اسب بخار است و به شدت مورد توجه قرار گرفت.

در سال 1402، خط تولید جدید کامیون‌های کشنده FAW J7 با موتور 550 اسبی راه اندازی شد. گروه بهمن در دهه نود شمسی، همکاری با شرکت فوتون چین راه اندازی کرد و کامیون‌های متنوعی از سبک تا سنگین به نام امپاور را در بازار ایران عرضه کرد. محصولات این همکاری شامل کشنده امپاور BD500 و کامیون امپاور BD300 به همراه کامیونت‌های فورس با ظرفیت‌های 12 تن، 6 تن و 8 تن از برندهای فوتون بود.

همچنین، گروه بهمن توانست با داخلی‌سازی و بومی‌سازی توسط مهندسان خود، کامیونت شیلر را با اتاق ایسوزو، شاسی بومی طراحی شده، موتور قوی کامنز و گیربکس WLY تولید کند. این کامیونت به افرادی که به دنبال یک خودرو داخلی با امکانات ایسوزو و پیشرانه کامنز با هزینه کمتر می‌گردند، فرصتی مناسب فراهم می‌کند. همچنین، گروه بهمن فعالیت‌هایی در زمینه عرضه مینی‌بوس نیز دارد که مینی‌بوس مکسوس، سحر و شیلر از جمله تولیدات این شرکت محسوب می‌شوند.

با انجام یکی از بزرگترین فعالیت‌های گروه بهمن در زمینه تولید و عرضه خودروهای تجاری، بایک X9، که بعنوان قوی‌ترین کشنده مونتاژی داخلی با موتور 560 اسب بخار در سال 2024 در چین معرفی شده است، این گروه به توانایی خود در این حوزه اثبات داده است.

ارزیابی‌های گروه بهمن

گروه بهمن همواره یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه خدمات پس از فروش و رضایت مشتریان بوده است. شرکت بهمن موتور توانست در سال 1401 مقام اول را در زمینه خدمات پس از فروش کسب کند. این امتیاز بر اساس ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد اختصاص داده شده و بر اساس عملکرد، کیفیت، سرعت ارائه خدمات و هزینه‌های مربوط به خدمات شرکت‌های خودروساز محاسبه شده است. این امتیاز نشان‌دهنده کیفیت و کارایی بالای نظام مدیریتی شرکت بهمن موتور است، زیرا با امتیاز 88 از 100، این شرکت فاصله بسیار خوبی از میانگین امتیازات 58.4 این تست دارد.

در پایان، امتیاز رضایت‌مندی شرکت بهمن با میزان 88.2 در میران برابری از لحاظ مشتریان دارد، که این امتیاز بالاتر از میانگین کلی صنعت (69.7) می‌باشد. این شرکت همچنین در ارزیابی نمایندگی‌ها از نظر فضا، نیروی انسانی، و تجهیزات نیز با رتبه اول در این زمینه قرار دارد. بهمن موتور همچنین رتبه اول خود را در ارائه خدمات فروش خودروهای سواری به دست آورده است.

در بخش خودروهای تجاری، گروه بهمن توانسته است تا بهترین خدمات فروش را ارائه دهد و با توجه به معیارهای عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه، ارتقاء یابد. این ارتقاء شامل وضعیت نمایندگی‌ها، سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت استانداردهای مختلف فروش، حمل و نقل خودرو، رسیدگی به شکایت‌ها و... می‌شود. در این رده بندی، سیباموتور به عنوان اولین و بهمن دیزل به عنوان دومین برند برتر شناخته شده اند. این دو برند نمره 84 از 100 در زمینه وضعیت نظام مدیریتی شرکت ها را کسب کرده‌اند. همچنین، سطح رضایت مشتریان برای سیباموتور 74 و برای بهمن دیزل 64.6 است. در بررسی وضعیت نمایندگی‌های مجاز نیز بهمن دیزل 73.9 و سیباموتور 69.8 امتیاز کسب کرده‌اند.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ