لیتیوم یون در خودروهای الکتریکی رایج است، اما آیا در مورد باتریهای یون سدیم چیزی شنیدهاید؟ هیجان پیرامون این ترکیب شیمیایی باتری در حال ظهور بسیار زیاد است. مانند هر فناوری جدید ذخیرهسازی انرژی، تعیین این که آیا این گامی قانونی به سوی آیندهای پایدار است یا صرفاً تبلیغاتی است، دشوار است. خوشبختانه سلول های یون سدیم به سرعت تجاری شده اند و مردم عادی می توانند آنها را در قالب های آشنا خریداری کنند.
همانطور که Motocompacto پرتاب شده خود را در اطراف خود داریم، به این نتیجه رسیدیم که این سلول های جدید را امتحان کنیم تا ببینیم برای چه چیزی خوب هستند. آیا آنها می توانند با عملکرد یک بسته لیتیوم یون مطابقت داشته باشند؟ پاسخ بسیار جالب است. بسته ها
برای آزمایش این ایده، تصمیم گرفتیم بستههای باتری خودمان را بسازیم که میتوانند انواع سلولهای 18650 را بپذیرند. دهه 18650 که به دلیل قطر حدود 18 میلی متر و طول 65 میلی متر نامگذاری شده است، یکی از رایج ترین انواع باتری های موجود است. آنها سیلندرهای کوچک قدرتمندی هستند و بسته مبتنی بر برد مدار ما می تواند 12 عدد از آنها را به صورت سیمی به صورت سری بپذیرد. این به ما بیش از اندازه ولتاژ کافی می دهد تا Motocompact خود را به سرعت های قابل توجهی برسانیم.
من این بسته ها را بیشتر به صورت آزمایشی طراحی کردم. آنها از 12 نگهدارنده سلول مجزا تشکیل شده اند که با ردهای مسی بسیار سنگین به هم متصل شده اند و همه اجزا از قبل لحیم شده اند. شارژ و دشارژ از طریق یک کانکتور نوع XT60 انجام می شود که برای این نوع کاربردها رایج است. من مطمئن نیستم که آنها کار می کنند یا نه، اما برای سفارش با مشخصات من نسبتاً ارزان بودند، بنابراین فهمیدم که چرا آنها را امتحان نکنم؟ بدترین سناریو: چیزی آتش می گیرد. بسته باتری خالی سلول ها
به منظور مقایسه عادلانه بین سلول های لیتیوم و سدیم-یون، هر دو را خریدم. یافتن سلول های سدیم به اندازه کافی آسان بود. یک فروشنده به نام Sriko Batteries آنها را به صورت آنلاین در بسته بندی های سفارشی خود می فروشد. منشاء دقیق آنها برای من ناشناخته است، با این حال آنها با یک دیتاشیت OK ارائه شدند. من در یک لحظه به جزئیات این سلول ها خواهم پرداخت. سلول های یون سدیم در پوشش نارنجی روشن خود.
سلول های لیتیومی به این راحتی به من نمی رسید. شما به راحتی میتوانید سلولهای انفرادی جدید را به صورت آنلاین خریداری کنید - این روزها بچهها آنها را لوس میخوانند - از تعداد انگشت شماری از وبسایتهای معتبر. آنها فقط هزینه زیادی دارند. مردم معمولاً آنها را برای ویپ یا چراغ قوه می خرند، بنابراین خرید فقط دو یا سه با این قیمت ها غیر منطقی نیست. گرفتن یک دوجین هزینه بسیار بیشتری دارد.
خوشبختانه، یکی از فروشنده های باتری مورد علاقه من، تعداد زیادی سلول با کیفیت خوب برای فروش عمده داشت. تنها مسئله این بود که آنها در محوطه های موجود بودند. من آنها را خریدم، آنها را از محفظه خارج کردم و لیتیومم را گرفتم. آنها Molicel INR-18650As هستند، یک سلول با کیفیت با نرخ تخلیه بالا. Molicel، به عنوان مرجع، باتریهایی را میسازد که سریعترین خودروی الکتریکی روی زمین را تغذیه میکنند. مک مورتری اسپیرلینگ بسیار معتبر سلول های لیتیوم یونی از محفظه های پلاستیکی موجود استخراج شدند.
مقایسه این دو سلول نسبتاً ساده است. ظرفیت سلول باتری با ضرب امتیاز آن بر حسب آمپر ساعت در ولتاژ اسمی آن تعیین می شود، که یک نقطه میانی بین شارژ کامل و دشارژ کامل است. سلول های سدیم بین 2.0 ولت و 4.0 ولت با ولتاژ اسمی 3.0 ولت کار می کنند. هر کدام 1.3 آمپر ساعت هستند، یعنی هر کدام 3.9 وات ساعت انرژی دارند. شایان ذکر است که دیتاشیت 1.2Ah را نشان میدهد، در حالی که wrapper میگوید 1.3Ah. با این حال، من احساس خوشبینی دارم. دریافت خبرنامه Motor1 امروز ثبت نام کنید
سلولهای لیتیومی از نظر ظرفیت آنها را به شدت خراب میکنند و اینها حتی بهترین 18650 نیستند که میتوانید از Molicel بخرید. هر کدام 2.5Ah هستند و بین 2.0 ولت و 4.2 ولت کار می کنند (اگرچه من آنها را فقط تا 2.8 ولت تخلیه می کنم). ظرفیت اسمی آنها 3.6 ولت است. این به 9 وات ساعت ترجمه می شود که بیش از دو برابر سلول های سدیم است. فقط به اون بچه ها نگاه کن آیا باتری ها سرگرم کننده نیستند؟
پس چرا حتی سلول های سدیم را بخریم؟ همه چیز مربوط به "خرید" است. اگر نمیخواهید دستهایتان را کثیف کنید، دریافت یک INR-18650A با کیفیت خوب، برای هر کدام 4 تا 6 دلار هزینه دارد. برای بسته باتری ما، این به معنای هزینه، فقط در سلول، حداقل 48 دلار است. من آن را پرداخت نکردم، اما اگر من میخواستم واحدهای تمیز و خوبی را بدون نیاز به پاره کردن محفظههای پلاستیکی بخواهم، هزینه آن چقدر است.
سلول های یون سدیم بدون لکه وارد شدند و شارژ شدند و همه آماده حرکت بودند. آنها برای من هر کدام 1.52 دلار هزینه داشتند. این عملا آنها را یکبار مصرف می کند، و به خاطر داشته باشید که شرکتی که من آنها را از آن خریدم هنوز هم از فروش آنها به این قیمت پول در می آورد. این پس از آن است که آنها آنها را عمده خریدند و دوباره همه آنها را بسته بندی کردند. هیاهویی که در مورد یون سدیم وجود دارد در مورد قیمت است و اینکه چگونه، با کمی بهبود، ممکن است بتواند شیمی های لیتیوم پایین تر، مانند لیتیوم- آهن- فسفات را به چالش بکشد. آنها همچنین در چند سال گذشته تجاری شده اند و در حال حاضر بسیار ارزان هستند. آجیل زیبا اجرای بسته ها
در مورد باتری ها ظرفیت همه چیز نیست. سلولها، مطمئناً انرژی خاصی دارند، اما همچنین قدرت خاصی دارند، یعنی اینکه چقدر جریان میتوانند تخلیه کنند.
سلول های سدیم در حدود 13 آمپر تخلیه مداوم حداکثر می شوند، اما می توانند بیش از آن را در یک انفجار کوتاه (حدود 25 آمپر) فراهم کنند. سلولهای لیتیومی میتوانند 20A یا بیشتر را بهطور پیوسته خارج کنند. به عبارت دیگر، سلول های سدیم دارای چگالی توان قابل مقایسه ای هستند که با توجه به قیمت قابل احترام است، حتی اگر ظرفیت آن خیلی خوب نباشد. من بسته های باتری را به اسکوتر چسباندم، البته، اما از نوار برق استفاده کردم.
ترکیب همه این سلول ها در یک بسته، کل داستان را به ما می دهد. بسته لیتیومی حاوی 108 وات ساعت انرژی است و قادر است 864 وات را به طور مداوم در ولتاژ نامی تامین کند که بسیار عالی است. بسته سدیم حاوی کمتر از نیمی از انرژی است. فقط 46.8Wh اگرچه می تواند 468 وات انرژی تولید کند. این تقریباً نصف توان است، اما دوباره سلولها 1/3 یا حتی 1/4 قیمت دارند. شما می توانید دو برابر تعداد سلول بخرید و آنها را به صورت موازی سیم کشی کنید تا با هزینه کمتر، عملکرد باتری یکسانی داشته باشید، البته با یک بسته فیزیکی بزرگتر و سنگین تر. شما می توانید تعبیر کنید که چگونه این ممکن است به خودروهای برقی با اندازه کامل ترجمه شود.
از نظر نحوه سواری با بسته های مختلف، لیتیوم بسیار سریعتر است. سلولهای سدیم میتوانند عملکرد موجودی Motocompacto را ارائه دهند، اما همانطور که احتمالاً در قسمتهای قبلی سری ما خواندهاید، این چیز زیادی نمیگوید. بسته Molicel امکان عملکرد تقریباً دو برابری اسکوتر استوک را فراهم می کند. سلولهای لیتیومی نیز میتوانند کمی سریعتر از سلولهای سدیم شارژ شوند، به این معنی که ما میتوانیم سختتر دوباره تولید کنیم. این 18650A حتی عملکرد شارژ خوبی هم ندارند. با یک سلول متفاوت، میتوانیم انرژی بیشتری را در هنگام ترمزگیری برداشت کنیم. سلول های لیتیومی توان بیشتری را فراهم می کردند و تحت بارهای بالا افت ولتاژ کمتری را ارائه می دادند. واقعیت یون سدیم
پس بیش از حد چیست؟ خوب، یون سدیم عمدتاً ارزان است. چیز دیگری که به آن اشاره نکردم این است که عمر چرخه خوبی دارد. این واحدهای لیتیوم مولیسل دارای امتیازی در حدود 500 سیکل قبل از کاهش تا حدود 80 درصد ظرفیت هستند. این بهایی است که برای قدرت بزرگ می پردازید. سلول های سدیم می توانند بیش از 3000 چرخه قبل از این تخریب انجام دهند. من فکر میکنم یک سلول یون سدیم با چگالی توان بیشتر - که میدانم وجود دارد - برای ماشینهای هیبریدی یا ذخیرهسازی شبکه خوب است، جایی که چگالی انرژی ضعیف آنها از نظر وزن و حجم چندان مهم نیست. برای هیبریدها، عمر چرخه و چگالی توان کلیدی است.
به طور خلاصه، یون سدیم هنوز پتانسیل کامل خود را در زمینه حمل و نقل مشاهده نکرده است، اما هزینه و فایده آن بسیار زیاد است. کل بسته باتری اسکوتر برای من فقط 18.24 دلار در سلول قیمت داشت. این بسیار عالی است، به خصوص با توجه به قیمت باتری هوندا Motocompacto بیش از 300 دلار. مطمئناً 5 برابر ظرفیت دارد، اما یک بانک سدیم معادل آن همچنان زیر 100 دلار است و فضای زیادی در بدنه کامپکتو برای ذخیره باتری وجود دارد.
آیا باتری ها سرگرم کننده نیستند؟ من عاشق باتری هستم.
بیشتر از Motocompacto Type R Saga هوندا خانگی ما Motocompacto Type R کمی خیلی سریع است ما یک Honda Motocompacto Type R ساختیم