لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL) با هدف ارتقاء نوآوری و خلاقیت در صنعت خودرو برگزار میشود. در این رقابتها، هشت تیم از سرتاسر جهان در تاریخ ۲۷ آوریل در پیست یاسمارینا ابوظبی به مصاف هم خواهند رفت. برنده این مسابقات جایزه نقدی ۲.۲۵ میلیون دلاری را از آن خواهد برد.
«رویداد A2RL» نتیجه تفکر و ایدههای گروه ASPIRE، بخش مدیریتی شورای تحقیقات فناوری پیشرفته است. اهداف وظیفه این گروه شامل پیدا کردن راهحلهای نوین برای چالشهای جامعه مدرن است و این کار از طریق مسابقات دوستانه برگزار میشود.
هدف این رویداد در ابوظبی نیز حل مشکل ایمنی وسایل نقلیه است تا بتوان به سوال "چگونه میتوانیم خودروهایی ایمنتر برای تصادفات طراحی کنیم؟" پاسخ داد. بهترین پاسخ نیز "جلوگیری از تصادفات" است.
دربارهی این موضوع، تام مککارتی، مدیر اجرایی گروه ASPIRE، به این نکته اشاره میکند که در رویداد موتوراسپرت، بزرگترین چالش ایمنی جادهها به چالش کشیده میشود. او اظهار میکند که تاکنون پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه تکنولوژی خودروها صورت گرفته اما همچنان شاهد کاهش ناچیزی در تصادفات و تلفات نیستیم. معتقد است که علت این امر، فاصله بزرگ بین تواناییهای خودرو و تواناییهای راننده در سطح متوسط است. ماکینهها با امکانات ایمنی بیشتری مجهز شده و از ایربگهای پیشرفتهی بهره میبرند، اما هدف اصلی ایجاد اصلاحی در فاز اولیه تصادفات است. از طرفی، رباتهای خودران و هوش مصنوعی میتوانند برای پر کردن این فاصله میان راننده و خودروها استفاده شوند تا رانندگیها به شکل ایمنتری انجام شود.
مسابقات A2RL با هدف آزمایش و پیشرفت فناوری خودروهای خودران طراحی شدهاند. در این مسابقات، هشت خودرو رقابتی از جنس خودروهای سوپر فرمولا ژاپن شرکت میکنند که توسط شرکت دالارا تولید شدهاند. این خودروها دارای پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر مطابق با موتور هوندا هستند و از گیربکس شش سرعته استفاده میکنند. به جای راننده، این خودروها دارای تجهیزاتی نظیر دوربینها، سنسورها، GPS، فعالکنندهها و سیستم رانندگی با سیم میباشند. یک کامپیوتر قوی نیز وجود دارد که کنترل کلیه این تجهیزات را بر عهده دارد.
آقای مککارتی همچنین اظهار کرد که سیستم خودران این وسایل نقلیه، قابلیت ادراک محیط را دارد و سیگنالهایی را به کامپیوتر ارسال میکند. این اظهارات باعث شروع چالش اصلی برای تیمها می شود، زیرا باید توانایی برنامهریزی مناسب کامپیوتر برای پاسخ به سیگنالها و پیامها را به خوبی داشته باشند.
چالش برنامهنویسها این است که باید تمام دادههای موجود را برای راهاندازی ماشین استفاده کنند. هنگامی که خودرو روشن میشود، جلوی هر کسی که میخواهد وارد آن شود و کنترل کند، گرفته شده است. این خودرو کاملاً خودران است و تنها با کنترل بیرونی میتوان آن را هدایت کرد. خودرو باید وظایفی مانند سبقت را در پیست به تنهایی انجام دهد.
این وسایل نقلیه بدون راننده هستند و در خارج از پیست توسط تیمها حمایت و کنترل میشوند. این رویداد یک مسابقه جهانی است و تیمها از افراد با تجربه در بخشهای فنی و موتوراسپرت تشکیل شدهاند.
تیمها از کشورهای آلمان، ایتالیا، سنگاپور، سوییس، چین، مجارستان، آمریکا و امارات شرکت کردهاند. جایزه برنده این مسابقه، ۲.۲۵ میلیون دلار نقد است.
با تعهد به مدت چهار سال، مسابقات A2RL در پیست یاس مارینا برگزار میشود. امیدواریم با این ادامه، این مسابقه به سایر پیستهای آسیا و اروپا نیز گسترش یابد. همچنین، استفاده از یک دوربین ویژه واقعیت مجازی میتواند این لحظات فوقالعاده را برای طرفداران به تصویر بکشد.
مککارتی با اعتقاد به اینکه در آینده همچنان خودروهایی وجود خواهند داشت که توسط انسانها هدایت میشوند. وی معتقد است که خودروهای بیراننده و تاکسیها تنها بخش کوچکی از آینده رانندگی را تشکیل خواهند داد.
برنامه ما برای تمرکز بر رانندگی هوشمند بیان داشت ما به دنبال ایجاد نگرشی ایمن برای راننده های واقعی هستیم که خودروهای خود را رانمی کنند. هدف اصلی ما ایمنی راننده است و برای رسیدن به این هدف، باید به پیشرفت های فناوری بزرگی دست یابیم. رانندگان باید توانایی بررسی و قبول کردن عملکرد خودرانی را داشته باشند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.