نگاهی به کارنامه مارچلو گاندینی

مقالات خودرویی

مارچلو گاندینی در تاریخ 26 آگوست 1938 به دنیا آمد. او از پدری که رهبر ارکستر بود، عشق هنر را به ارث برد. اتفاق جالب اینجاست که دو طراح دیگر معروف خودروها، یعنی جورجتو جوجاریو و لئوناردو فیوراوانتی، نیز در همان سال به دنیا آمدند.

علاقه‌ی گاندینی به صنعت خودروسازی از سن بسیار جوانی شروع شد، زیرا او در 20 سالگی اولین خودروی کانسپت خود را طراحی کرد. پس از جدایی از استودیو برتونه، وی در سال 1965 به این شرکت معروف پیوست و تا 15 سال بعد، در آنجا فعالیت کرد. نخستین پروژه‌ی گاندینی در برتونه باعث تولید یکی از معروفترین خودروهای سوپراسپرت تاریخ، یعنی لامبورگینی میورا شد. او در سال‌های بعد اعلام کرد که این پروژه می‌توانست بهبود یابد.

بخشی از همکاری‌های برجسته ارنستو گاندینی با لامبورگینی، خلق کانسپت خودرو Marzal بود. این خودرو دارای بدنه‌ای با بیش از 4.5 متر از شیشه بود که آن را متمایز می‌کرد.

پس از موفقیت آفرین Alfa Romeo 33 Carabo با طراحی تیز دماغه، درهای بالارونده و رنگ سبز منحصر به فرد بدنه، Giorgetto Giugiaro یک کانسپت دیگر طراحی کرد که تاریخ خودروهای سوپر اسپرت را برای همیشه تغییر داد. او از لامبورگینی کونتاش به عنوان یک اثر هنری الهام گرفت. بر اساس یک مطالعه غیررسمی، بیش از 90 درصد اتاق خواب پسران نوجوان در دهه‌های 70 و 80 با تصویر کونتاش تزئین شده بودند.

بعد از ترک برتونه در سال ۱۹۸۰، گاندینی فعالیت مستقل خود را آغاز کرد و محصولات فوق‌العاده‌ای را به بازار معرفی کرد. از جمله این محصولات می‌توان به سیتروئن BX در سال ۱۹۸۲، نسل دوم رنو 5 در ۱۹۸۴، سه مدل مازراتی شمل، نسل دوم گیبلی و نسل چهارم کواتروپورته در دهه ۹۰، و البته لامبورگینی دیابلو که جانشین کونتاش بود، اشاره کرد.

از اوایل دهه 90، طراحی‌های گاندینی در دامنه‌های مختلفی خارج از صنعت خودروسازی نیز به چشم می‌خورد. او در طراحی داخلی یک کلوپ شبانه در تورین، خلق فرم بدنه هلیکوپتر Heli-Sport CH-7، و طراحی یک کامیون نیز موفقیت‌های چشمگیری کسب کرد.

طراح خودرو مارچلو گاندینی

در سال‌های ۷۰ و ۸۰، چارلز گاندی با توانایی ذهنی و حرفه‌ای که داشت، هرگز به طراحی خودرو بازنگشت. او از روند جدید طراحی خودروها راضی نبود و تفکر خود را متعلق به یک دوره دیگر می‌دانست.

در سال 2021، طرح جدید که توسط طراح آن، Mitija Borkert، به گاندینی معرفی شد، به وضوح بیان کرد که این طرح جدید، تا حدودی از نوآوری و ساختار شکنی مدل اصلی فاصله گرفته است.

طرح‌های مارچلو گاندینی از نظر زیبایی بسیار قابل توجه هستند و همچنین بسیار کاربردی طراحی شده‌اند. این طرح‌ها در طول سال‌ها تکراری نشده‌اند و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان او را با لقب "شعبده‌باز طراحی خودرو" شناخته‌اند. اعطای عنوان طراح برتر خودرو در قرن بیستم به جورجتو جوجیارو نیز نشان از ارزش کارهای مارچلو گاندینی دارد.

جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ