
چند ماه پس از معرفی کانسپت ویژن نئو کلاس توسط بامو، این خودرو با شاسیبلند و نام خودروی Neo Class X به بازار عرضه شده است.
در اوایل دههی ۶۰ میلادی، ب ام و برای اولین بار از عنوان "نئو کلاس" (به معنای کلاس جدید) استفاده کرد. طرح اولیه این خودرو ایدهء خودروی کانسپت بود که منجر به تولید ب ام و ۲۰۰۲ شد و همچنین از سقوط این شرکت خودروساز آلمانی جلوگیری کرد.
با اینکه اوضاع فعلی بامو نسبت به دهه 60 میلادی بسیار بهتر است، اما رقابت شدید در صنعت خودرو، به ویژه در بخش خودروهای هیبرید و برقی، بامو را مجبور به تطبیق با ارزیابیهای مدرن میکند. از این رو، در صورتی که نگاهی به مدل جدید سری 3 بامو بیاندازیم، میتوانیم تصور کنیم که کلاس X نسل جدید X3 در سالهای آینده است.
رئیس هیات مدیره BMW AG، آقای اولیوز زیپس، این ادعایی را تأیید میکند و بیان میکند که این دو خودرو بیشتر از یک مدل کانسپتی هستند.

طراحی ب ام و ویژن نئو کلاس X
یکی از ویژگیهای برجسته ویژن نئو کلاس X، طراحی ظاهری منحصر به فرد آن است که در برخی جوانب به سدانها شباهت دارد. با افزایش ارتفاع جلوپنجره دوتایی نئو کلاس X نسبت به مدلهای قبلی، دیدچه این خودرو را از جمله خودروهای متمایز از دیگر مدلهای ب ام و میکند. با این طراحی ب ام و قصد دارد استایل خودروهای سدان و شاسی بلند را از یکدیگر متمایز کند.
تعیین موقعیت مکانی است پانورامای دیگر واقع در زوایای Exterior A و B ویژگیهایی جذابی دارد که معماران به آن اهمیت میدهند.

کابین و امکانات ب ام و ویژن نئو کلاس X
در کابین ویژن نئو کلاس X، طراحی مینیمال و شیکی وجود دارد که شامل داشبورد با سطح صاف، فرمان با طراحی جدید و نمایشگرهای دیجیتال است. در این مدل، سامانه iDrive جای خود را به نمایشگر لمسی و دکمههای روی فرمان داده است. نمایشگر عریض زیر شیشه جلو اطلاعاتی مانند سرعت، وضعیت باتری و دیگر اطلاعات ضروری را برای راننده نمایش میدهد.
در کابین ویژن نئو کلاس X، برخلاف ویژن نئو کلاس، از پلاستیک بازیافتی و روکش Verdana استفاده شده است که کاملا از مواد پایه نفتی خودداری میکند.
کنترل ب ام و ویژن نئو کلاس X با ابرمغزها
بام و قصد دارد بهجای تغییرات بدنه، از یک استراتژی نرمافزاری جدید برای محصولات برقی خود استفاده کند. در مدلهای درونسوز معمولی، هر سیستم (مانند پیشرانه، انتقال قدرت، تعلیق، و سیستم پایداری) توسط یک واحد کنترل الکترونیکی مجزا کنترل میشود. بنابراین، برقراری هماهنگی بین این واحدهای کنترلی نیازمند ایجاد ارتباطات میان آنها است.
به گفتهی آقای فرانک وبر، یکی از اعضای هیأت مدیره BMW AG، پلتفرم نئو کلاس به طور کامل با ابرمغز مجهز خواهد شد، که هر کدام از آنها حاوی چندین کامپیوتر برای پردازش هوشمند دادهها خواهند بود. هر ابرمغز بامو بیش از 10 برابر سریعتر از ECUهای فعلی عمل خواهند کرد، به همین دلیل تمام پارامترهای رانندگی مانند انتقال گشتاور، مدیریت کشش، عملکرد تعلیق یا تنظیمات مختلف رانندگی به اختیار ابرمغز قرار خواهند گرفت.

یک ابرمغز دیگر مسئول کنترل کامل جزئیات رانندگی خودروی خود را دارد، از جمله استفاده از مسیریاب، چرخش فرمان و ترمز. طبق وعده ب ام و، این تجهیزات با سادهسازی و کاهش ابعاد ساختار الکترونیکی، افزایش دینامیک عملکرد و لذت رانندگی را فراهم میکنند.
نسل ششم فناوری eDrive ویژگیهای جدیدی دارد، از جمله باتریهای لیتیومیون با چگالی انرژی 20 درصد بیشتر و ساختار 800 ولتی برای شارژ سریع. این تکنولوژی قادر است نیروی لازم برای برد 300 کیلومتری را در مدت 10 دقیقه فراهم کند، که از ویژگیهای برجسته پلتفرم نئو کلاس است.

برنامه تولید ب ام و ویژن نئو کلاس X
"ویژن نئو کلاس X" را میتوان یک مزیجی از یک مفهوم و خودروی آماده تولید دانست. طراحی چراغهای جلو و عقب هنوز کامل نیست و به گفته ب ام و، تعدادی دکمه به طراحی نهایی کابین اضافه خواهد شد. اما در موارد دیگر، "ویژن نئو کلاس X" آماده ورود به خط تولید از سال 2025 است.
اینجا علاوه بر این، مطمئن میشویم که آینده خودروهای الکتریکی بامو تحت تأثیر شاسیبلندها قرار دارد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.