
با گسترش سایهی رقابت در صنعت خودروسازی، انتظار میرفت که خودروسازان باسابقه اقدامات جدیتری برای تقویت رقابتپذیری خود انجام دهند. از این رو، قرارداد اتحادیهای بین هوندا و نیسان میتواند به عنوان یک الگوی موفقیت آمیز در این زمینه محسوب شود.
هرچند برنامه همکاری بین این دو برند در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما بنا به اطلاعیه رسمی، دو شرکت خودروساز ژاپنی در حال مطالعه روشهای همکاری مشترک در زمینه ساخت خودروهای برقی و قطعات و نرمافزارهای مربوط به آنها هستند.
گزارش رویترز اعلام کرده است که مدیرعامل هوندا، آقای توشی هیرومیبه، در یک بیانیه محافظهکارانه، از ارزیابی پتانسیلهای همکاری مشترک با نیسان سخن گفته است. از طرف دیگر، مدیرعامل نیسان، آقای ماکوتو اوشیدا، اظهار کرده که این همکاری بین دو شرکت به ژاپن محدود نخواهد شد و جهانی خواهد بود. وی در بررسی با خبرنگاران به افزایش تعداد رقبای جدید و تشدید رقابت اشاره کرد. به نظر میرسد که او به شرکتهای خودروساز چینی و شرکت تسلا نیز اشاره کند. او تاکید کرد که برای پیروزی در رقابت باید از رویکردهای نوآورانه و مدرن استفاده کرد.

نیسان با معرفی مدل لیف در سال 2010، به عنوان یکی از پیشگامان بازار خودروهای برقی شناخته میشد، اما در دوران اخیر نتوانست موقعیت خود را حفظ کند.
همکاری بین هوندا و نیسان به نظر عجیب میرسد، زیرا نیسان هنوز عضو اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است. در حال حاضر، این دو شرکت دارند نسل جدیدی از نیسان میکرا با استفاده از یک پلتفرم مشترک با رنو 5 برقی طراحی میکنند. این خودروها حتی ممکن است در یک کارخانه مشترک در فرانسه تولید شوند. اخیراً، رنو سهم خود را در نیسان کاهش داده است پس از امضای قرارداد با گروه جیلی.
مدیرعامل نیسان تضمین کرده است که هر گونه همکاری با هوندا، رنو و حضور در بازار اروپا، برنامه های مشترک با هیچ تاثیری بر این برند ندارد.
همچنین، هوندا همکاریهایی با چند شرکت دیگر دارد. این شرکت در آمریکای شمالی از پلتفرم GM Ultium جنرال موتورز برای تولید خودروهای برقی هوندا و آکورا استفاده میکند. به علاوه، هوندا قصد دارد با همکاری سونی، سه خودرو برقی جدید را تا پایان دهه فعلی معرفی و به بازار عرضه کند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.