
مارچلو گاندینی در تاریخ 26 آگوست 1938 به دنیا آمد. وی از پدر خود که یک رهبر ارکستر بود، عشق خود به هنر را به ارث برده بود. در این سال، دو طراح برجسته دیگر در صنعت خودروسازی، یعنی جورجتو جوجاریو و لئوناردو فیوراوانتی نیز به دنیا آمدند.
علاقهی گاندینی به صنعت خودروسازی از جوانی آشکار شد، زیرا در 20 سالگی اولین خودروی کانسپت خود را طراحی کرد. وی پس از جدایی از استودیو برتونه، به شرکت معروفی به نام جوچاریو پیوست و تا 15 سال در آنجا فعالیت کرد. پروژهی نخستین گاندینی در برتونه، به تولید یکی از معروفترین خودروهای سوپراسپرت تاریخ، یعنی لامبورگینی میورا انجامید. پس از آن، گاندینی اعلام کرد که این پروژه میتوانست بهتر اجرا شود.

مرزال (Marzal)، یکی از همکاریهای برجسته بین گاندینی و لامبورگینی بود. بیش از 4.5 متر از بدنه این خودرو از شیشه ساخته شده بود.
با ایدههای نوآورانه و ظاهر جذاب، آلفارومئو 33 کارابو مدلی با فرم تیز و دماغه، درهای بالارونده و بدنهای با رنگ سبز خاص بود که توسط طراحان گاندینی به زیبایی به وجود آمد. این خودرو، یک کانسپت جدید در دنیای خودروهای سوپراسپرت راهاندازی کرد و از الهام گرفتن از ارثیه طراحی لامبورگینی کونتاش نیز برخوردار بود. به گفتهی گاندینی، این خودرو به عنوان یک اثر هنری تلقی شده و بر اساس یک پژوهش غیررسمی، بیش از 90 درصد از پسران نوجوان دهههای 70 و 80 میلادی، تصویر این خودرو را بر روی دیوار اتاق خواب خود داشتند.
پس از ترک برتونه در سال ۱۹۸۰، گاندینی فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد. از جمله طرحهای برجسته گاندینی پس از این تغییر، میتوان به محصولاتی مانند سیتروئن BX در سال ۱۹۸۲، نسل دوم رنو 5 در سال ۱۹۸۴، مدلهای شمل، گیبلی و کواتروپورته از مازراتی در دهه ۹۰، و همچنین خودروی لامبورگینی دیابلو که جایگزین کونتاش شد، اشاره کرد.
از اوایل دهه 90، طراحی خارج از صنعت خودرو نیز یکی از فعالیتهای مهم گاندینی بود. او طراحی فضای داخلی کلوپ شبانه در تورین، فرم بدنه هلیکوپتر Heli-Sport CH-7، و همچنین طراحی یک کامیون را انجام داد.

چالشهایی وجود دارد. من یادگیری استراتژیهای مدیریت استرس و کنترل احساسات را توصیه میکنم.
حتی زمانی که Mitja Borkert، طراح اصلی آن، یعنی در سال 2021 به طرح گاندینی معرفی شد، او بیان کرد که این طرح جدید شامل هیچ نوآوری یا تخریبی در مدل اصلی نمیشود.
طراحیهای آقای گاندینی، علاوه بر زیبایی، بسیار کاربردی هم هستند و تا به امروز تکراری نشدهاند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان او را با لقب "شعبده باز طراحی خودرو" به یاد میآورند. اعطای عنوان طراح برتر خودرو در قرن بیستم به جورجتو جوجیارو هم نشان میدهد که ارزش کارهای مارچلو گاندینی بسیار بالاست.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.