
چند ماه پس از معرفی کانسپت Vision iNEXT توسط BMW، حالا چرخش شاسیبلند این خودرو با پسوند X در انتهای نامش اعلام شده است.
در اوایل دهه 60 میلادی، ب ام و برای اولین بار از عنوان "نئو کلاس" (به معنای کلاس جدید) استفاده کرد. این نام از طراحی اولیه خودروی کانسپت ب ام و 2002 الهام گرفته شده بود و باعث جلوگیری از فروپاشی این شرکت خودروساز آلمانی شد.
اگرچه موقعیت فعلی ب ام و نسبت به دهه 60 میلادی بهبود یافته است، اما رقابت فشرده در بازار خودرو، به ویژه در بخش خودروهای هیبرید و برقی، ب ام و را به سرعت مجبور به تطبیق با زمانهی معاصر میکند. بنابراین، اگر ویژن نئو کلاس X را به عنوان تصویری از نسل جدید سری 3 در نظر بگیریم، میتوان X3 را به عنوان تصویری از آینده تصور کرد.
آقای اولیوز زیپس، رئیس هیات مدیره BMW AG، این اظهارات را تایید کرد و به یادآوری کرد که این دو خودرو بیشتر از یک مدل کانسپتی هستند.

طراحی ب ام و ویژن نئو کلاس X
ویژگی بارزی که خودروی ویژن نئو کلاس X را متمایز میکند، طراحی زیبا و شیک آن است که تا حدودی به خودروهای سدان شباهت دارد. در این خودرو، پنجرههای جلو دوتایی به استایل سنتی ب ام و با عرض بیشتر طراحی شدهاند. این اقدام از سوی ب ام و، هدف دارد که طراحی بخش جلویی خودروها را به گونهای انجام دهد که هر مدل آنها، از مدلهای دیگر جداگانه به نظر برسد.
شخصاً انتظار دارم که نمای جانبی اتومبیلهای شاسیبلند بامو، با کاهش ابعاد ستونهای A و B، بهبود یافته و ارتفاع شیشههای جانبی افزایش یافته باشد.

کابین و امکانات ب ام و ویژن نئو کلاس X
در کابین خودرو ویژن نئو کلاس X، طراحی مینیمالیستی مشاهده میشود که شامل یک داشبورد صاف، فرمان با طراحی نوین و نمایشگرهای دیجیتال است. در این مدل، سامانه iDrive دیگر وجود ندارد و تمام تنظیمات از طریق نمایشگر لمسی یا دکمههای روی فرمان قابل دسترسی است. نمایشگر عریض زیر شیشه جلو، اطلاعاتی از قبیل سرعت، وضعیت باتری و دیگر اطلاعات مهم برای راننده را نمایش میدهد.
استفاده از پلاستیک بازیافتی و روکش Verdana در کابین خودروی ویژن نئو کلاس X، مانند ویژن نئو کلاس، به طور کامل از مواد پایه نفتی خودداری میکند.
کنترل ب ام و ویژن نئو کلاس X با ابرمغزها
بامو در حال بررسی امکانات نرمافزاری جدید برای محصولات برقی خود است. در سیستمهای فعلی، هر قسمت از خودرو از جمله پیشرانه، انتقال قدرت و تعلیق توسط یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مدیریت میشود. بنابراین، برای هماهنگی این تجهیزات، باید ارتباطات بین این اتحادیهها اعمال شود.
یکی از اعضای هیات مدیره BMW AG به نام آقای فرانک وبر، اعلام کرد که پلتفرم نئو کلاس شرکت به طور کامل به ابرمغز مجهز خواهد شد. این ابرمغز شامل چند کامپیوتر است که به صورت هوشمند دادهها را پردازش میکنند. این ابرمغزها به طور چشمگیری سریعتر از ECUهای فعلی عمل خواهند کرد، بیش از 10 برابر سریعتر. این به این معناست که تمام پارامترهای رانندگی، از جمله ارسال گشتاور، مدیریت کشش، رفتار تعلیق و تنظیمات حالات رانندگی مختلف، به این ابرمغزها واگذار خواهد شد.

یک ابرمغز دیگر مسئول کنترل تمام جزئیات رانندگی خودروی خودران است که شامل استفاده از مسیریاب، چرخش فرمان و ترمزگیری میشود. بر اساس وعده شرکت بامو، این تجهیزات با سادهسازی و کاهش ابعاد ساختار الکترونیکی، بهبود پویایی عملکرد و لذت رانندگی را افزایش میدهد.
نسل ششم فناوری eDrive شامل باتریهای لیتیومیون با افزایش 20 درصدی در چگالی انرژی و ساختار 800 ولتی برای شارژ سریع است. این فناوری قادر است نیروی لازم برای برد 300 کیلومتری را در مدت 10 دقیقه فراهم کند، از این جهت پلتفرم نئو کلاس دارای ویژگیهای منحصربهفردی است.

برنامه تولید ب ام و ویژن نئو کلاس X
با توجه به اظهارات BMW ، میتوان ویژن نئو کلاس X را جایی بین یک خودروی مفهومی و یک خودروی آماده برای تولید دانست. هرچند طراحی نهایی کابین هنوز تکمیل نشده و بعضی از دکمهها به طراحی اضافه خواهد شد، اما در سایر جنبهها، ویژن نئو کلاس X آماده است تا در سال 2025 به خط تولید بپیوندد.
بهعلاوه، میتوان اعتماد داشت که خودروهای برقی ب ام و تحت تاثیر شاسیبلندها توانایی رقابت با آیندهای روشن و پرشتاب را دارند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.