
چند ماه پس از معرفی کانسپت خودروی ویژن نئو کلاس توسط بامو، این خودرو با شاسیبلند و پسوند X به بازار عرضه شده است.
در اوایل دههی ۶۰ میلادی، بامو برای اولین بار از عنوان "نئو کلاس" استفاده کرد. طراحی خودروی کانسپت این شرکت به تولید بامو ۲۰۰۲ و همچنین جلوگیری از سقوط این شرکت خودروساز آلمانی منجر شد.
با وجود پیشرفتهای مهم در مقایسه با دهه 60، بازار خودرو ویژهٔ خودروهای هیبرید و الکتریکی رقابت فراوانی دارد و بامو را مجبور کرده است تا به سرعت با زمان جاری همگام شود. بنابراین، اگر ویژن نئو کلاس X را به عنوان نمایی از نسل جدید X3 در آینده بدانیم، اوضاع شرکت بامو به خوبی نشان میدهد.
آقای اولیوز زیپس، رئیس هیات مدیره BMW AG، تصریح کرد که علاوه بر تایید این اظهارات، این دو خودرو بیشتر از یک مدل کانسپتی هستند.

طراحی ب ام و ویژن نئو کلاس X
یکی از ویژگیهای برجسته ویژن نئو کلاس X، طراحی شیک و جذاب آن است که به سدانها شبیه است، اما دارای ارتفاع بیشتری است. این خودرو دارای پنجرههای جلو دوتایی است که از آنها عرض و ارتفاع بزرگتری برخوردار است. ب ام و در حال تمایز دادن طراحی بین مدلهای سدان و شاسی بلند از یکدیگر است.
نمای جانبی از خودروهای شاسیبلند ب ام و بدون شک انتظارات را برآورده میکند، اما با اختلاف عرض ستونهای A و B، ابعاد شیشههای جانبی نیز افزایش یافته است.

کابین و امکانات ب ام و ویژن نئو کلاس X
در کابین ویژن نئو کلاس X طراحی مینیمالیستی مشاهده میشود که شامل داشبورد صاف، فرمان با طراحی جدید و نمایشگرهای دیجیتال است. سامانه iDrive از دسترس خارج شده است و تمام تنظیمات از طریق نمایشگر لمسی یا دکمههای روی فرمان قابل دسترسی است. نمایشگر عریض زیر شیشه جلو مشخصاتی از جمله سرعت، وضعیت باتری و اطلاعات مورد نیاز راننده را نمایش میدهد.
کابین ویژن نئو کلاس X، مانند ویژن نئو کلاس، از مواد بازیفتی و روکش Verdana ساخته شده است که به طور کامل از مواد پایه نفتی مستقل استفاده نمیکند.
کنترل ب ام و ویژن نئو کلاس X با ابرمغزها
ب ام و تلاش دارد نه تنها طراحی بدنه خود را تغییر دهد، بلکه از یک استراتژی نرمافزاری جدید برای محصولات برقی خود استفاده کند. در مدلهای درونسوز معمول، هر سیستم از جمله پیشرانه، انتقال قدرت، تعلیق، و سیستم پایداری توسط یک ECU مجزا کنترل میشود. به همین دلیل، برقراری هماهنگی بین این سیستمها نیازمند ایجاد ارتباط بین این کامپیوترها است.
بر اساس گفتهی آقای فرانک وبر، یکی از اعضای هیات مدیره BMW AG، پلتفرم نئو کلاس با قدرت بالایی از ابرمغز بهره خواهد برد. این ابرمغز شامل چند کامپیوتر است که قادرند دادهها را به صورت هوشمند پردازش کنند. این ابرمغزها نسبت به ECUهای فعلی بیش از 10 برابر سریعتر عمل میکنند. به این ترتیب، تمام پارامترهای رانندگی اعم از ارسال گشتاور، مدیریت کشش، رفتار تعلیق و تنظیمات حالات مختلف رانندگی به این ابرمغزها واگذار خواهد شد.

یک ابرمغز دیگر وظیفه کنترل تمام جزئیات رانندگی خودران از جمله استفاده از مسیریاب، چرخش فرمان و ترمزگیری را برعهده دارد. این تجهیزات طبق اعلام شرکت ب ام و، با سادهسازی و کاهش ابعاد ساختار الکترونیکی، پویایی عملکرد و لذت رانندگی را افزایش میدهند.
نسل ششم فناوری eDrive شامل باتریهای لیتیومیون با چگالی انرژی 20 درصد بیشتر و ساختار 800 ولتی برای شارژ سریع است. این باتریها قادرند در 10 دقیقه نیروی لازم برای پیمایش 300 کیلومتر را ارائه دهند، که از جمله ویژگیهای پلتفرم نئو کلاس محسوب میشود.

برنامه تولید ب ام و ویژن نئو کلاس X
ویژن نئو کلاس X به عنوان یک ترکیبی از مفهوم و خودروی قابل تولید شناخته میشود. طراحی چراغهای جلو و عقب هنوز کامل نیست و بر اساس بیانیه ب ام و، تغییراتی در طراحی داخلی کابین اعمال خواهد شد. اما در بخشهای دیگر، ویژن نئو کلاس X آماده است تا در سال 2025 وارد خط تولید شود.
این مطمئنیم که آینده خودروهای برقی بامو زیر تأثیر شاسیبلندها قرار دارد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.