
مارچلو گاندینی در تاریخ 26 آگوست 1938 میلادی به دنیا آمد. وی از پدری که رهبر یک ارکستر بود، علاقهمندی به هنر به ارث برد. جالب این است که دو طراح معروف دیگر در صنعت خودروسازی، یعنی جورجتو جوجاریو و لئوناردو فیوراوانتی نیز در همین سال متولد شدند.
مشغول کار در صنعت خودروسازی، علاقهمندی او را از سن ستانده ابتدا نشان داد. او در 20 سالگی اولین خودروی کانسپت خود را طراحی کرد و این عشق برای طراحی خودروها تا آخر عمر ادامه داشت. وی پس از جدایی از استودیو برتونه در سال 1965 به شرکت مشهور جوجاریو پیوست و به مدت 15 سال در آنجا فعالیت کرد. اولین پروژهی او در این شرکت، طراحی خودروی لامبورگینی میورا بود که به یکی از معروفترین خودروهای سوپراسپرت تبدیل شد. گاندینی بعدها اعلام کرد که این پروژه میتوانست بهبود بخش شود.

یکی از همکاریهای مهم گاندینی با لامبورگینی، مدل کانسپت مرزل (Marzal) بود که بیش از 4.5 متر از سطح بدنه آن از شیشه ساخته شده بود.
پس از موفقیت آلفارومئو 33 کارابو با طراحی هوشمندانه، درهای بالارونده و رنگ سبز خاص بدنه، طراحی گاندینی یک کانسپت دیگر را به وجود آورد که به طور جایگزین دنیای خودروهای سوپراسپرت را بهبود بخشید. گاندینی از لامبورگینی کونتاش به عنوان یک اثر هنری الهام گرفته است. بر اساس یک پژوهش غیررسمی، بیش از 90 درصد از پسران نوجوان در دهههای 70 و 80 میلادی عکس کونتاش را بر روی دیوار اتاق خود تزیین میکردند.
پس از ترک برتونه در سال 1980، گاندینی فعالیت خود را مستقل از شرکت آلفا رومئو آغاز کرد. او طرحهای بسیار موفقی را از جمله سیتروئن BX در سال 1982، نسل دوم رنو 5 در سال 1984 و سه مدل مازراتی از جمله شمل، گیبلی دوم و کواتروپورته چهارم در دهه 90 معرفی کرد. همچنین، او به عنوان طراح جانشین کونتاش، یعنی لامبورگینی دیابلو نیز شناخته میشود.
از اواخر دههی ۹۰، گاندینی در زمینهی دیگری به جز صنعت خودروی فعالیت میکرد. او طراحی فضای داخلی یک کلوپ شبانه در شهر تورین، فرم بدنه هلیکوپتر Heli-Sport CH-7 و همچنین طراحی یک کامیون را انجام داد. این به عنوان بخشی از پروژههای متنوع گاندینی در آن دوره بود.

در سالهای ۷۰ و ۸۰، گاندینی با امکانات فکری و دستان خلاق خود، هرگز به طراحی خودروها بازنگشت. او از جریان جدید طراحی خودروها راضی نبود و فکر میکرد که تفکر و سبک خود را متعلق به یک دورهٔ دیگر میداند.
حتی در سال 2021، زمانی که طرح توسط طراح آن، Mitija Borkert معرفی شد، او صراحتا اعلام کرد که این طرح جدید هیچ نوآوری یا تغییرات اساسی در مدل اصلی ندارد.
طرحهای آقای گاندینی، علاوه بر زیبایی، بسیار کاربردی هستند و هنوز هم پس از گذشت سالها، تکراری به نظر نمیرسند. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان او را با لقب "شعبدهباز طراحی خودرو" تعریف میکنند. حتی اهدای عنوان "طراح برتر خودرو در قرن بیستم" به جورجتو جوجیارو نیز ارزش کارهای مارچلو گاندینی را کاهش نمیدهد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.