
لیگ مسابقات خودروهای خودران ابوظبی (A2RL) با هدف ترویج نوآوری و خلاقیت در صنعت خودرو سازی برگزار میشود. در این رقابتها، هشت تیم از سراسر جهان در تاریخ ۲۷ آوریل در پیست یاسمارینا ابوظبی به رقابت پرداخته و برای برنده، جایزه نقدی ۲.۲۵ میلیون دلاری در نظر گرفته شده است.
رویداد A2RL از تفکرات و ایدههای گروه ASPIRE، بخشی از شورای تحقیقات تکنولوژی پیشرفته، به وجود آمده است. این گروه با هدف یافتن راهحلهای نوین برای مسائل جامعه مدرن، از طریق رقابتهای دوستانه، فعالیت میکند.
هدف این رویداد در ابوظبی، حل مشکل ایمنی وسایل نقلیه است؛ به منظور پاسخ به سوال «چگونه میتوان خودروهای ایمنتری برای جلوگیری از تصادفات ساخت؟» برترین پاسخ به این سوال، "جلوگیری از تصادفات" است.

دربارهی امنیت جادهها، تام مککارتی، مدیر اجرایی گروه ASPIRE، در یک رویداد موتوراسپرت تصریح کرده است که این چالش بزرگترین چالش امنیتی جادهها است. او به پیشرفتهای تکنولوژی خودروها اشاره کرده ولی با اشاره به کاهش محدودیتها در بخش تلفات و تصادفات، به دور از انتظار مانده است. او باور دارد که فاصله بیش از حد بین قابلیتهای خودروها و قابلیتهای رانندههای متوسط، مسئول این وضعیت است. او بیان کرده است که در جلوگیری از وقوع حوادث باید ابتدا اقدام شود و با استفاده از رباتهای خودران و هوش مصنوعی، میتوان فاصله بین راننده و خودرو را بهینه کرد تا رانندگی ایمنتری فراهم شود.
مسابقات A2RL برای رقابت با خودروهای طراحی شده برای مسابقات سوپر فرمولا ژاپن طراحی شدهاند. این مسابقات شامل هشت خودرو مسابقهای میشود که توسط شرکت دالارا ساخته شده است و پیشرانهای با حجم ۲ لیتر و چهارسیلندر توربوشارژ دارند که مشابه پیشرانههای هوندا هستند. این خودروها همچنین دارای یک گیربکس شش سرعته هستند و دارای تجهیزاتی مانند دوربینها، سنسورها، GPS و سیستمهای رانندگی با سیم هستند. علاوه بر این، یک کامپیوتر قوی نیز برای کنترل تمام این تجهیزات در این خودروها استفاده میشود.
آقای مککارتی بیان کرد که سیستم خودران این وسایل نقلیه، قابلیت درک محیط را دارد و سیگنالها را به کامپیوتر ارسال میکند. این اظهارات باعث شروع چالشهای تیمها شده است، زیرا آنها باید برنامهریزی مناسبی برای کامپیوتر خود انجام دهند تا به سیگنالها و پیامها واکنش مناسبی نشان دهند.
چالش برنامه نویسی این است که داده های موجود را به منظور راه اندازی ماشین استفاده کند. زمانی که خودرو روشن میشود، هیچ کس نباید بتواند وارد خودرو شود و کنترل آن را به دست گیرد. این وسیله به طور کامل خودران است و تنها با کمک کنترل خارجی میتوان آن را هدایت کرد. خودرو باید وظایفی نظیر اجرای مسیر را به طور خودکار بر روی پیست انجام دهد.

این وسایل نقلیه بدون راننده هستند اما در خارج از مسیر، توسط تیمها حمایت و کنترل میشوند. این رویداد یک مسابقه جهانی است و تیمها از اعضای ماهر و ماهر به رشتههای فنی و موتوراسپرت تشکیل شدهاند.
تیمها از کشورهای مختلف شامل آلمان، ایتالیا، سنگاپور، سوییس، چین، مجارستان، آمریکا و امارات شرکت کردهاند. جایزه برنده این مسابقه، ۲.۲۵ میلیون دلار نقد است.
مسابقات A2RL در پیست یاس مارینا برگزار میشود و تا چهار سال آینده ادامه خواهد داشت. این رقابتها به دنبال گسترش خود به سایر پیستهای آسیا و اروپا هستند. همچنین، استفاده از یک دوربین واقعیت مجازی میتواند به مخاطبان این مسابقات امکان دسترسی به لحظات برجسته آنها را فراهم کند.
به نظر میرسد مککارتی معتقد است که در آینده همچنان خودروها توسط انسانها کنترل خواهند شد و خودروهای بی راننده و تاکسیها تنها تعداد محدودی از خودروهایی خواهند بود که استفاده میشوند.
ما به تمرکز بر رانندگی فعال، که شامل امکاناتی است که رانندگی را بیشتر از هرگز کمک میکنند، علاقه داریم. این امکانات باعث افزایش ایمنی و کارایی در رانندگی میشوند و به راننده کمک میکنند تا بهتر و امن تر از خودرو استفاده کند. اصلیترین هدف ما تضمین ایمنی راننده است، بنابراین باید به دنبال نحوه بهبود عملکرد خودرانی و پذیرش آن توسط رانندهها باشیم.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.