
شرکتهای مختلف و متنوع در صنعت خودروسازی ایران فعالیت میکنند. این شرکتها با واردات خودروها و شروع روند واردات از دهه 1380 خورشیدی، تعداد آنها افزایش یافته است. بعضی از این شرکتها تنها واردکننده خودروها هستند و بقیه در فعالیتهای خودروسازی مشغول هستند. بهمن یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی در ایران است و بسیاری آن را با نام مزدا شناختهاند. این شرکت همچنین خودروهای ایسوزو را نیز به بازار ایران معرفی کرده است.
تولید وانت در سالهای نخستین
گروه بهمن یکی از کمترین شرکتهای تولید خودرو در ایران است که با بازاریابی خودروهای ایران خودرو و سایپا به عنوان سومین شرکت فعال در صنعت اتومبیل سازی کشور مورد توجه قرار میگرفت.
در سال 1331، شرکت بهمن موتور با نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تأسیس شد به منظور فعالیت در زمینه حمل و نقل دریایی. این شرکت در سال 1338 مجوز ساخت و تولید موتورسیکلت از وزارت صنایع و معادن را دریافت کرد.
از سال 1350 شرکتی به نام گروه بهمن شروع به تولید وانتهای سه چرخه وسپا با توان حمل بار 200 کیلوگرم کرد. با افزایش سرمایه به 400 میلیون ریال، وانتهای مزدا 1000 با توان حمل بار 500 کیلوگرم و مدل 1600 با ظرفیت یک تن به لیست محصولات اضافه شدند. این تغییرات باعث جذب بازار و افزایش شهرت نام گروه بهمن به عنوان تولیدکننده وانتهای با کیفیت شد.

شرکت خلیج کو، پس از برگزاری مجمع فوقالعاده سهامدارانش، نام خود را به شرکت سهامی خاص اتومبیلسازی مزدا تغییر داد. پس از موفقیتهای بزرگی در عرضه وانتهای مزدا، این شرکت تصمیم به تغییر نام دوباره گرفت و در سال 1363 به نام شرکت ایران وانت شناخته شد. این تغییر همراه با آغاز تولید نسل جدید مزدا 1600 بود.
نامگذاری گروه بهمن در دهه 1370
گروه بهمن این مجموعه از سال 1370 تأسیس شده است و از آن زمان تاکنون با همین نام فعالیت میکند. در سال 1371، وزارت صنایع برای تولید 35 هزار دستگاه وانتبار و خودرو سواری، پروانه بهرهبرداری برای این شرکت صادر کرد. در طی سالهای 1371 تا 1374، سرمایه شرکت به 30 میلیارد ریال افزایش یافت و این افزایش سرمایه در سال 75 به 75 میلیارد ریال افزایش یافت.
با راهاندازی بخش خصوصی در سال 1373، تغییرات چشمگیری در فعالیتهای شرکت روی داد. تیم مدیریتی جدید هدف افزایش تولید و بهبود بهرهوری را دنبال میکرد و تصمیمات مهمی برای افزایش تنوع محصولات تولیدی در برنامههای آنها قرار داشت. همچنین، بهبود خدمات پس از فروش و افزایش رضایت مشتریان نیز در اولویتهای شرکت قرار گرفت.
دو دهه همکاری با میتسوبیشی و مزدا
در سال 1381، یک قرارداد همکاری با شرکت میتسوبیشی به امضا رسید و محصول پرطرفدار آن شرکت یعنی خودروی پاجرو تولید شد. در همین زمان، خانواده 323 از شرکت مزدا با اتاق سری F به خط تولید گروه بهمن اضافه شد و نسلهای جدیدی مانند GLX و FL معرفی شدند که در آن دوران به یکی از محبوبترین محصولات خودروسازان ایران تبدیل شدند. در این سال، شرکت همچنین گواهینامههای ISO 14001 و OHSAS 18000 و ISO/TS 16949 را دریافت و 16 درصد از سهام شرکت سایپا را به دست آورد و به عنوان برترین شرکت بورس ایران شناخته شد.
مدل پیشرانه کاربراتوری مزدا 1600 با یک موتور 2 لیتری و 12 سوپاپ، در سال 1382 معرفی شد. این مدل به صورت تک و دوکابین عرضه شد و با بازار خوبی روبرو شد. همچنین، در همین دوره، نسل دوم پاجرو با موتورهای 2.7 و 3 لیتری وارد بازار شد که طی اوایل دهه 1370 خورشیدی در کشورمان مورد استقبال قرار گرفت. همچنین، نیروهای پلیسراه نیز از این خودرو به صورت سازمانی استفاده کردند.

در سال 1385، مونتاژ و عرضه میتسوبیشیهای پاجرو نسل دوم با اصلاحات فیسلیفت و موتور 3.5 لیتری و دو گیربکس دستی و اتوماتیک، به تعداد ۵ هزار دستگاه در طی دو سال انجام شد. همچنین، خط تولید مزدا ۳۲۳ از سال 1378 تا 1386 در حال کار بود.
در سال 1385، شرکت بهمن خودرو تصمیم به تولید خودروی سواری مزدا 3 به جای مزدا 323 گرفت و آن را با نام نارون به بازار عرضه کرد. در سال 1388، مدل جدید مزدا 3 به نام مزدا 3 نیو معرفی شد که همزمان با وانت دوکابین کاپرا به بازار عرضه شد. تولید این دو محصول جدید از سال 1389 آغاز شد. در همین زمان، هاچبک کوچک مزدا 2 نیز تولید شد، اما فروش آن بسیار محدود بود.
در پایان دهه 1380 خورشیدی، همکاری بهمن با شرکتهای خارجی به نسبت قبلی بیشتر شد و محصولاتی همچون مزدا 3 و مزدا 2 در این گروه تولید شد. این همکاری در دهه 1390 خورشیدی گسترش یافت و به تولید محصولات سواری از سایر خودروسازان چینی نیز رسید. تا اوایل دهه نود، تولید مزدا 3 جدید ادامه داشت و تا سال 1398 ادامه پیدا کرد.

آغاز همکاری با چینیها
در سال 1392، آغاز تولید خودروی سواری فاو بسترن B50 انجام شد. پس از گذشت یک سال، نسخه بهروز شده این خودرو با نام B50F رونمایی شد. سال 1396، با توقف تولید مدل B50F، خودروی کماندازهتر بسترن B30 به بازار عرضه شد، اما پس از دو سال نیز تولید آن متوقف شد.
بله، البته میتوانم! لطفاً متن مورد نظرتان را برای من ارسال کنید تا من آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم.
خودروهای مختلفی در گروه بهمن در دستههای مختلفی تولید شدند. برخی از این خودروها شامل نسخه فیس لیفت کاپرا2، استیشن لندمارک V5، هاوال H2 و H9، وانت کارا که جانشین وانت مزدا B2000 شد و از موتورهای روآ با حجم 1.7 لیتر و یک موتور میتسوبیشی با حجم 2 لیتر استفاده کرد، پیکاپ دو کابین ایسوزو دی مکس، دیگنیتی و فیدلیتی، ون اینرومدز، ریسپکت و... میباشند.

ورود گروه بهمن به عرصه تجاری سازی
در دهه هشتاد شمسی، همزمان با معروفیت کامیونتهای خاور، واردات کامیونتهای ژاپنی و کرهای نیز آغاز شد. گروه بهمن در آن زمان تصمیم به ورود به صنعت تجاریسازی این خودروها گرفت و از سال 1383، با ایجاد بخش بهمن دیزل، شروع به تولید و فروش کامیونتهای ایسوزو کرد. ایسوزو به دلیل کیفیت ساخت برتر و تجهیزات فنی عالی، سریعاً در بازار جای خود را پیدا کرد و به یکی از محبوبترین خودروهای تجاری کشور تبدیل شد.
شرکت سیباموتور در سال 1388 با همکاری و شراکت تراکتورسازی ایران تأسیس شد به منظور وارد شدن به بخش خودروهای سنگین میانوزن و سنگینوزن. پس از گذشت مدتی، با همکاری گروه FAW از کشور چین، تولید کشندههای دو و سه محور FAW J6 با موتور 420 اسب بخار آغاز شد.
در ادامه، فاو با ارائه مدلهای کمپرسی خودرو، همچنین با معرفی تایگر، کامیونتهای جدید و نسخه فیس لیفت از فاو J6، در اواخر دهه ۹۰ به بازار معرفی شد. این کمپرسی جدید با موتور ۴۶۰ اسب بخاری عرضه شد و به دلیل جدیت بیشتر در طراحی و امکانات، توجه بیشتری پیدا کرد.

در سال 1402، جدیدترین خودرو کشندهی FAW J7 با موتور 550 اسب بخاری تولید شد و وارد بازار شد. از دههی نود شمسی، گروه بهمن با همکاری فوتون چین، محصولاتی مانند کامیونهای امپاور (با مدلهای BD500 و BD300) و کامیونتهای فورس 12 تن، شش تن و هشت تن را در بازار ایران معرفی کرد.
همچنین، گروه بهمن از داخلیسازی و بومیسازی توسط مهندسان خود استفاده کرده و موفق شده است کامیونت شیلر را با اتاق ایسوزو، شاسی طراحی شده بومی، قدرت محرکه و تکنولوژی کامنز، به همراه گیربکس WLY تولید کند تا برای افرادی که به دنبال یک کامیونت داخلی با اتاق ایسوزو و موتور کامنز هستند اما قیمتی مناسبتر را ترجیح میدهند، گزینهای مناسب باشد. همچنین، گروه بهمن فعالیتهای قابل توجهی در زمینه تولید مینیبوس نیز دارد و محصولاتی همچون مینیبوس مکسوس، سحر و شیلر تحت عنوان تولیدات خود عرضه میشوند.

یکی از بزرگترین اقدامات گروه بهمن، عرضه خودروهای تجاری و مونتاژ کشنده برتر سال 2024 در چین بود که خودروی بایک X9 نامیده شد. این خودرو با موتور 560 اسب بخار، به عنوان قدرتمندترین کشنده مونتاژی داخل شناخته میشود.
ارزیابیهای گروه بهمن
گروه بهمن به عنوان یکی از برترین شرکتها در زمینه خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان شناخته میشود. در سال ۱۴۰۱، شرکت بهمن موتور، مقام اول در ارایه خدمات پس از فروش را از آزمون ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به دست آورد. این رتبه بر اساس معیارهایی از جمله عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدمات، ارتباط با مشتریان، و رسیدگی به شکایتها تعیین شده است. با نمره ۸۸ از ۱۰۰، گروه بهمن از سایر شرکتها در زمینه ارایه خدمات پس از فروش چشمگیراً برتری دارد و این نشان از کیفیت بالای نظام مدیریتی این شرکت است.
نمره رضایتمندی این شرکت در میران 88.2 است، که بالاتر از میانگین کلی برابر با 69.7 است. این شرکت در ارزیابی وضعیت نمایندگیهای مجاز از نظر فضا، نیروی انسانی و تجهیزات، با امتیاز 88.2 به رتبه اول رسیده است. همچنین، بهمن موتور در ارائه خدمات فروش بین شرکتهای عرضهکننده خودروهای سواری، رتبه اول را کسب کرده است.
در بخش خودروهای تجاری، گروه بهمن بهترین خدمات فروش را ارائه کرده است. این موفقیت بر اساس شاخصهای مختلف اندازهگیری شده است، از جمله عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدمات. این شاخصها شامل وضعیت نمایندگیها، سیستمهای ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت ضوابط مختلف فروش، حمل و نقل خودرو، پاسخگویی به شکایتها و غیره میشوند. در این بین، سیباموتور رتبه اول و بهمن دیزل رتبه دوم را کسب کردهاند. این دو شرکت نمره 84 از 100 در وضعیت نظام مدیریتی خود را دریافت کردهاند. اما از نظر رضایتمندی مشتریان، سیباموتور با نمره 74 و بهمن دیزل با نمره 64.6 رتبهبندی شدهاند. همچنین، در ارزیابی نمایندگیهای مجاز، بهمن دیزل با نمره 73.9 و سیباموتور با نمره 69.8 امتیاز کسب کردهاند.