افزایش نرخ کرایه تاکسی 1403

مقالات خودرویی

میزان افزایش کرایه وسایل نقلیه عمومی در سال 1403

در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲، در جلسه دویست و بیست و دوم شورای اسلامی شهر تهران، لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی در شهر تهران بررسی شد و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، اعلام کرد که افزایش ۱۶ درصدی نرخ ورودی مترو پیش بینی شده بود. با وجود ارائه خدمات متروی ۳۰۰ کیلومتری در سطح شهر، تنها پرداخت برای ۳۰ کیلومتر انجام می‌شود و بقیه مسافت‌ها رایگان است. پیش بینی شده است که هر کیلومتر با ۴۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته همراه خواهد بود. بنابراین، نرخ بلیط مترو از ۳۳۰۰ تومان به ۴۳۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین نرخ کرایه خطوط مترو حومه نیز با ۳۰ درصد افزایش خواهد رفت. در مجموع، افزایش قیمت بلیط مترو به اندازه ۳۰ درصد خواهد بود.

۲۲ درصد افزایش نرخ بلیط برای اتوبوسرانی پیش بینی شده است. افزایش ۲۰ درصد برای اتوبوس‌های تندرو و ۴۰ درصد برای اتوبوس‌های عادی در نظر گرفته شده است. در مجموع، نرخ بلیط اتوبوس‌های عادی با افزایش ۲۱ درصد و نرخ بلیط اتوبوس‌های تندرو با افزایش ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین، برای اتوبوس‌های دربستی نیز افزایش ۴۰ درصد پیش بینی شده است.

آقای هاشمی تشکری اعلام کرد که نرخ کرایه تاکسی در سال آینده با 45 درصد افزایش مواجه خواهد شد. تنها تاکسی‌های خطی از شیب معابر بهره مند خواهند شد و معابر با شیب در این خصوص خواهند بود. همچنین، برای ساعات اوج توافق شده است که 7 تا 9 صبح به عنوان ساعات اوج صبحگاهی و 4 تا 8 عصر به عنوان ساعات اوج عصرگاهی تلقی شوند، با 50 درصد افزایش نرخ. این تصمیم به منظور ایجاد انگیزه برای رانندگان و ارائه خدمات بهتر گرفته شده است.

در حال حاضر، وظیفه شهرداری تهران شامل اجرای سیستم پرداخت الکترونیکی و راه‌اندازی سامانه برخط است که در حال حاضر در لایحه قرار دارد. این طرح در سال جاری به نتیجه نرسیده است، اما امیدواریم که در سال آینده به نتیجه برسد. هزینه نهایی برای هر مسافر مترو در سال جاری حداقل ۳۰ هزار تومان بوده است. در حال حاضر، ما یک یارانه قابل توجه برای بلیط مترو در نظر گرفته‌ایم، به طوری که هر مسافر تنها سه هزار و سیصد تومان پرداخت می‌کند.

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تصریح کرده است که به دلیل افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های خودروها، ساماندهی وضعیت تاکسی‌ها به روش سنتی دیگر امکان‌پذیر نیست. بنابراین، ایجاد بسترهای هوشمند برای نظارت و مدیریت مناسب تاکسی‌ها امری ضروری است. او افزوده است که انتقال بسیاری از رانندگان تاکسی به شرکت‌های اینترنتی، که از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کنند، ناشی از این افزایش هزینه‌ها است.

احتمالا هیچ راه‌حلی بجز هوشمندسازی برای مدیریت تاکسی‌ها وجود ندارد. کنترل تعرفه تاکسی‌ها باید آنلاین باشد و در حال حاضر برای 169 خط تاکسی، یک فرمول محاسبه‌ی نرخ تعرفه طراحی و تصویب شده است. در مدت دو ماه آینده، این فرمول برای تمامی 34 هزار تاکسی خطی شهری اعمال خواهد شد. کنترل و نظارت بر این تاکسی‌ها از طریق دوربین‌های خواننده‌ی پلاک انجام خواهد شد.

در هفته گذشته، خانم مالکی اعلام کرد که بسته‌های تشویقی برای رانندگان تاکسی فعال در حالت تلفنی و گردشی ارائه شده است. تعداد ۸۴۸ دستگاه تاکسی این بسته‌ها را دریافت کرده‌اند و در خطوط فعالیت خود بهره‌وری می‌کنند. اما باید توجه داشته باشیم که این اقدام، تنها برای یک بازه زمانی خاص و در معرض شرایط مخصوص امکان‌پذیر است و نمی‌تواند به صورت مداوم انجام شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، تأکید کرده است که نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ تعیین شود و باید یک سیستم اتحادی و یکپارچه داشت. او همچنین افزوده است که باید جلوگیری شود از ایجاد ناهماهنگی و اختلاف بین مردم و رانندگان تاکسی. او بیان کرده است که در سال گذشته، افزایش نرخ اتوبوس و مترو با درصد ۴۲ و ۲۵ پیش بینی شده بود که این مقادیر توسط ایشان کاهش یافته است. شمرده و آنالیز شده است که افزایش ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۳، منطبق با نرخ تورم جاری بوده و کمتر از آن است.

وی پیشنهاد داد که ساعات اوج برای تاکسی‌ها حذف شود و شهرداری مکلف شود تا ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت ماه، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت اجرایی کند. این پیشنهاد با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

الکترونیکی شدن پرداخت کرایه در سال 1403

در اسفند 1402، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که در آینده پرداخت کرایه تاکسی‌ها توسط رانندگان الکترونیکی خواهد شد. او همچنین اظهار کرد که برای افرادی که قادر به استفاده از این روش پرداخت نیستند، گزینه‌های کمکی دیگری نیز فراهم خواهد شد.

در حال حاضر ما در حال بحث و بررسی ساماندهی نظام پرداخت و قیمت‌گذاری هوشمند در خدمات تاکسی هستیم. قیمت‌های تاکسی به صورت دینامیک تنظیم شده و قرار است به شورای شهر تهران ارائه شود. پس از تصمیم‌گیری نهایی، جزئیات بیشتری اعلام خواهد شد. یکی از چالش‌های موجود در قسمت پرداخت هزینه تاکسی، درگیری‌های حاصل از عدم دسترسی به پول نقد یا ارائه امکانات کارتخوان در خود تاکسی است. برای حل این مشکل، قصد داریم کیو آر کدهایی را روی شیشه تاکسی‌ها نصب کنیم تا امکان پرداخت از طریق اینترنت و خدمات بانکی فراهم شود.

خانم مالکی توضیح داد که کدها چگونه کار می‌کنند. طبق این توضیح، مسافران با اسکن کیو آر کدهای خود وارد درگاه "شهرزاد" می‌شوند و کرایه‌ی خود را پرداخت می‌کنند. سیستم اجرایی اپلیکیشن شهرزاد به گونه‌ای طراحی شده است که پس از پرداخت کرایه، مسافر می‌تواند تراکنش خود را از قسمت منوی تراکنش‌ها در اپلیکیشن مشاهده کند. همچنین یک پیامک واریز برای راننده نیز ارسال می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تراکنش با موفقیت انجام شده است.

در ماه گذشته، برای تشویق رانندگان تاکسی به استفاده از پرداخت الکترونیک، طرح اهدای رایگان لاستیک راه‌اندازی کردیم. بر اساس این طرح، ۴۰۰ نفر از رانندگان تاکسی که بیشترین تراکنش مالی را انجام داده بودند، در نیمه مبارک ماه شعبان لاستیک رایگان دریافت می‌کنند. امیدواریم مسافران نیز از این طرح پشتیبانی کنند. این طرح هر فصل برگزار می‌شود و به عنوان یک اقدام حمایتی از رانندگان تاکسی، لاستیک‌های مورد نیاز آن‌ها را فراهم می‌کند و با ارائه بسته‌های تشویقی برای این عزیزان، آنها را حمایت می‌کند.

به گفته خانم مالکی، موضوع ساماندهی نحوه پرداخت و پرداخت الکترونیک برای ما بسیار مهم است و در دستور کار ما قرار دارد. با این حال، برخی از شهروندان به دلایل مختلف قادر به استفاده از اپلیکیشن برای پرداخت کرایه تاکسی نیستند. برای حل این مسئله، ما ساز و کارهای جایگزین را بررسی می‌کنیم، اما هدف ما این است که تا سال 1403 به سمت تمامیت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی حرکت کنیم.

ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی هنگام بارش

در آبان ماه سال ۱۴۰۲، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که طبق تصمیم شورای شهر، نرخ کرایه تاکسی‌ها در زمان بارش برف و باران تغییر نخواهد کرد. از این رو، رانندگان تاکسی موظف هستند که با توجه به نرخ تعیین شده توسط شورا، کرایه خدمات خود را از مسافران دریافت کنند.

شهروند اعلام کرد که تهران شهری بزرگ است؛ بنابراین، در برخی اوقات، بارش باران، برف یا هوای خشک را تجربه می‌کند. او به این دلیل معتقد است که تقسیم‌بندی اجاره ماشین بر اساس شرایط جوی (بارش برف یا باران) امکان‌پذیر نیست.

آقای چمران درباره توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشته است که دولت باید مسئولیت‌های خود را به بهترین شکل انجام دهد. در حوزه اتوبوس، دولت باید بالغ بر 80 درصد از اعتبارات مربوط را تأمین کند، که تصمیم دیگری هم گرفته شده است تا این رقم به 82 درصد افزایش یابد. بقیه اعتبارات نیز توسط شهرداری تهران تأمین می‌شود. در مورد اصلاحیه بودجه نیز صحبت‌های خاصی انجام نشده است و در صورت لزوم ممکن است این موضوع به شورای اجرایی ارجاع شود.

افزایش 10 الی 15 درصدی کرایه تاکسی در روزهای بارانی

در آبان 1402، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد که با افزایش باران و برف در روز‌های اینترنتی، ترافیک معابر شهر تهران نیز افزایش می‌یابد. او توضیح داد که در این روزها با افزایش تراکم ترافیک روبرو هستیم و این امر طبیعی است؛ زیرا لغزندگی معابر سبب کاهش سرعت خودروها می‌شود.

شورای اسلامی شهر تهران مقرر شده است که نرخ کرایه تاکسی را براساس شرایط مختلف، به‌عنوان مثال در روزهای بارانی، تنظیم کند تا رانندگان انگیزه کافی برای ادامه کار داشته باشند. افزایش 10 تا 15 درصدی در کرایه‌ها به منظور تعادل بین منافع مسافران و رانندگان در این شرایط، مجاز شده است. در صورتی که راننده از این قوانین پیروی نکند، می‌توان از طریق سامانه‌های نظارتی شهرداری شکایت کرد. باید تأکید داشت که این تنظیمات به منافع عمومی و انصاف اجتماعی بیشتر از هر چیزی توجه دارند، و تخلفات باید به‌درستی گزارش شوند تا مقامات مربوطه متخلفان را از پیش گرفته و مجازات لازمه را برای آن‌ها اعمال کنند.

افزایشی در نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم

مهر 1402: معاون استاندار تهران، احمد قیومی، در تاریخ یکم مهر، اعلام کرد که استفاده از حمل‌ونقل عمومی بهترین راه برای کاهش مشکلات ترافیکی است و از مردم خواسته شده که استفاده از خودروهای شخصی را به حداقل برسانند. همچنین، اعلام شد که نرخ کرایه حمل و نقل عمومی افزایش نخواهد یافت و ناوگان کامل‌به‌روز شده در تاکسی، اتوبوس و مترو با نرخ‌های قبلی خود فعالیت خواهند کرد.

وی از شهروندان درخواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف در نرخ ناوگان، موضوع را به مراجع مربوطه اعلام کنند. خدمات حمل و نقل برای دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت رایگان در ایام بازگشایی مراکز آموزشی ارائه می‌شود و همچنین حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان تهرانی در این دوره با 30 درصد تخفیف در دسترس خواهد بود. شماره تماس 48048 جهت پاسخگویی به شکایات و درخواست‌های شهروندان در خصوص خطوط تاکسیرانی فعال است.

کرایه تاکسی در فرودگاه امام خمینی

در ماه مرداد سال 1402، سعید چلندری، مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی، اعلام کرد که نرخ کرایه تاکسی‌های موجود در ترمینال یک فرودگاه امام در حال حاضر توسط باجه‌های تاکسی و یا از طریق نرم افزارهای ویژه شرکت‌های دانش بنیان تعیین می‌شود. قیمت‌های تاکسی بین ۶۴۵ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است، که توسط شورای شهر و سازمان راهداری تعیین شده است. در حال حاضر، مجمع ۴۰ درصد افزایش و شورای شهر ۲۹ درصد افزایش قیمت را تعیین کرده است، اما اخیراً هنوز این افزایش قیمت اعمال نشده است و رانندگان تاکسی فرودگاه اعتراض دارند. طبق برآورد‌ها، نرخ تاکسی حدود ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و قرار است که پیش از سفرهای اربعین، نرم افزار تاکسی ترمینال نیز راه اندازی شود.

بر اساس بازخورد مسافران، ترمینال سلام برای استفاده از حمل و نقل عمومی امکانات کافی را فراهم نمی‌کند و مسافرانی که در نیمه شب به این ترمینال می‌رسند، با مشکلاتی در امر یافتن تاکسی مواجه می‌شوند. با توجه به رونق پیش‌بینی شده سفرهای اربعین حسینی و تعداد زیاد زائرانی که در این ترمینال تردد خواهند کرد، انتظار می‌رود ترتیبات بهتری برای بهبود شرایط بازگشت مسافران به این ترمینال فراهم شود.

حداکثر افزایش نرخ کرایه تاکسی 60 درصد است

در اردیبهشت ماه سال 1402، مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که طبق تصمیم شورای اسلامی شهر تهران، حداکثر افزایش کرایه تاکسی می‌تواند تا 60 درصد باشد. هر تاکسیرانی که از این نرخ بیش‌تر دریافت کند، به عنوان متخلف شناخته می‌شود و شهروندان می‌توانند شماره پلاک این تاکسی متخلف را به سامانه 137 گزارش دهند.

پرداخت الکترونیکی اجباری می‌شود: از هفته آینده تاکسی ها قیمت‌های جدید را نصب و اعمال میکنند. کرایه ها افزایش یافته و مسافران باید هزینه را از طریق پرداخت الکترونیکی و به صورت آنلاین تسویه کنند.

محتوای اصلاح شده: آقای وحدت‌کار اعلام کرد که نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها در پایانه‌های تاکسیرانی به تاکسیرانان ابلاغ شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اما درباره تاکسی‌های گردشی، گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم و تدابیر لازم برای برخورد با آنها اتخاذ خواهد شد. او از شهروندان خواست تا گزارش‌های خود در مورد تاکسیرانانی که از مصوبه کرایه بیشتری می‌گیرند، به سامانه 137 ارسال کنند.

افزایش 60 درصدی نرخ کرایه در روزهای بارانی کذب است

در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه سال 1402، سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که ادعای افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران صحت ندارد.

"خبر منتشر شده با عنوان 'افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران' از دید نادرست است و بر اساس گفتگو با معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در این شهر، از ابتدای اردیبهشت ماه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برمی‌گردد و اجرای این تصمیم توسط سازمان مذکور انجام می‌شود."

مصوبه برای بهره‌برداری به صورت زیر اعلام شده است: افزایش متوسط نرخ اجاره ۴۵ درصد و حداکثر افزایش تا ۶۰ درصد (با در نظر گرفتن ضرایب تبصره‌های یک تا سه در زیربنای ماده ۱۸ مصوبه).

ماده یک: شهرداری تهران مجاز است برای مسیرهای با شیب تا حداکثر ۱۰ درصد، نرخ تاکسی خطی را افزایش دهد.

شهرداری تهران مجاز است در ساعات پرترافیک تا حداکثر ۲۵ درصد به کرایه تاکسی‌ها اضافه کند. ساعات پرترافیک توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تعیین خواهد شد.

شهرداری تهران مجاز است در شرایط نامساعد آب و هوایی، حداکثر 15% به کرایه خطوط حمل‌ونقل عمومی مشمول ماده 18 افزوده کند. اجرای این تبصره به وجود یک سیستم حمل و نقل هوشمند واقعی بر خط بستگی دارد.

اگر افزایش نرخ کرایه به هر دلیلی باعث شود که مجموع نرخ کرایه از حداکثر مجاز ۶۰ درصد بیشتر شود، آن افزایش غیرمجاز خواهد بود.

بنا به تبصره سوم، در شرایط آب و هوایی نامساعد، تا 15 درصد به کرایه ماده 18 اضافه می‌شود. اجرای این تبصره وابسته به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مطابق بر روی خط خواهد بود و رانندگان مجاز به افزایش کرایه خارج از این سیستم را نخواهند داشت.

هر گونه دریافت کرایه اضافی به خلاف مصوبات است و با مراجعان متخلف برخورد خواهد شد.

باید توجه داشت که طبق این مصوبه، اجازه افزایش کرایه برای رانندگان تا زمانی که یک سیستم حمل و نقل هوشمند برخط مناسب ایجاد نمی‌شود، محدود خواهد بود به این مقدار.

میزان افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در سال 1402

در فروردین 1402، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد که در زمان شیوع کرونا، کرایه‌های دو نرخی برای تاکسی‌ها وجود داشت که به رانندگان اجازه می‌داد تا با رعایت فاصله اجتماعی، تنها سه مسافر را به جای چهار نفر سوار کنند. اما اکنون که از وضعیت بحرانی کرونا عبور کرده‌ایم، تنها یک نرخ کرایه برای ظرفیت چهار نفر تعیین شده است و کرایه‌های دو نرخی دیگر معتبر نیستند.

بر اساس اظهارات وی، درصد تغییرات قیمت خطوط تاکسی نسبت به سال گذشته، بین 45 تا 60 درصد متغیر است. طبق تصمیم شورای شهر، شهرداری تهران مجاز است کرایه تاکسی‌های خطی در مسیرهای با شیب تا 10 درصد و در ساعات پر ترافیک تا 25 درصد افزایش دهد. همچنین، در شرایط نامساعد هوازی تا 15 درصد نیز ممکن است کرایه افزایش یابد، با شرطی که سیستم حمل و نقل هوشمند برخط موجود باشد. ساعات پر ترافیک توسط شهرداری تهران و سازمان حمل و نقل ترافیک تهران تعیین خواهد شد.

مطابق با اظهارات آقای تشکری هاشمی، انتخاب خودرو برای استفاده به عنوان تاکسی در تمام شهرها باید طبق مصوبات شورای عالی ترافیک باشد. این انتخاب باید بر اساس ویژگی‌هایی از قبیل قدرت موتور، ظرفیت حمل و نقل 4 نفره، و هزینه تهیه و نگهداری خودرو صورت گیرد. از نظر آقای هاشمی، خودروی پراید و ساینا مناسبی برای استفاده به عنوان تاکسی ندارند؛ زیرا این خودروها به مواردی مانند راحتی مسافر و دوام زیاد تاکسی نمی‌توانند پاسخ دهند. از این رو، انتخاب یک خودروی دیگر با ویژگی‌های مناسب برای استفاده در خدمات تاکسی امر جواز‌نده به نظر می‌رسد.

یکی از پیشنهادات اصلی کمیسیون، خرید خودروهای وارداتی است. باید به مردم این امکان داده شود که از خودروهای وارداتی استفاده کنند و در عین حال باید از تولید داخلی هم استفاده شود تا خودروهایی با قیمت مناسب، با کیفیت و با فضای کافی به مردم ارائه شود.

آقای تشکری هاشمی، درباره تعرفه بلیت اتوبوس‌ها توضیح داد. برای خطوط اتوبوس تندرو با طول بیش از 15 کیلومتر، هزینه بلیت بر اساس خطوط 15 کیلومتری محاسبه می‌شود. همچنین برای خطوط اتوبوس عادی با طول بیش از 20 کیلومتر، هزینه بلیت بر اساس خطوط 20 کیلومتری محاسبه می‌شود. در خطوط اتوبوس تندرو، نرخ ورودیه ابتدایی 1,800 تومان برای پیمایش اولیه تا 5 کیلومتر است و برای هر 5 کیلومتر بعدی، 400 تومان اضافه می‌شود. در حالی که در خطوط اتوبوس عادی، ورودیه ابتدایی 1,800 تومان برای پیمایش ابتدایی تا 2.5 کیلومتر است و برای هر 2.5 کیلومتر بعدی، 400 تومان اضافه می‌شود.

افزایش قیمت بلیت‌های مترو، اتوبوس و هزینه‌های تاکسی از اول ماه اردیبهشت اعمال خواهد شد.

افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی از اردیبهشت ماه

در فروردین 1401، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که بودجه شهرداری تهران پیش از سال جدید به شهرداری تهران ابلاغ شده است و افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در تهران از ابتدای اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد.

افزایش میانگین 45 درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال 1402

در اسفند ماه سال 1401، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی خود، موضوع نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را مورد بررسی قرار دادند. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء تصمیم به افزایش 45 درصد نرخ بلیت تاکسی گرفتند.

جعفر تشکری‌هاشمی، عضو شورای شهر، اعلام کرد که افزایش نرخ کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه قانونی است. او بیان کرد که شهرداری هیچ کمکی به هزینه سفر توسط تاکسی‌ها نمی‌دهد و تمام هزینه‌ها بر عهده راننده و مالک تاکسی است. با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها، در نظر گرفته شده که متوسط افزایش نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده 45 درصد باشد. او توضیح داد که از بیش از 500 خط تاکسی، تنها حدود 10 درصد از آنها افزایش بیشتر از 45 درصد در نظر گرفته شده است و بیشتر از 75 درصد افزایشی نخواهند داشت. او افزود که بیشتر خطوط تاکسی کمتر از 45 درصد افزایش نرخ خواهند داشت و در میانگین ، 45 درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی اعمال خواهد شد.

نرخ ورودیه برای تاکسی خطی 5000 تومان است، برای تاکسی فرودگاه مهر آباد 35 هزار تومان و برای تاکسی راه آهن و تاکسی ویژه تلفنی نیز 25 هزار تومان است. هزینه پیمایش هر کیلومتر نیز 1458 تومان تعیین شده است. در صورتی که خط تاکسی شیب دار باشد، نرخ کرایه با نظر کارشناس تاکسیرانی تا حداکثر 20 درصد افزایش خواهد یافت. همچنین در ساعات پرتراکم، برای تشویق رانندگان تاکسی، نرخ کرایه تا حداکثر 50 درصد قابل افزایش است. در روزهای بارانی و یخبندان، حداکثر افزایش مجاز به 40 درصد خواهد بود و برای سفرهای شبانه از ساعت 22 تا 6 صبح نیز 20 درصد به نرخ کرایه اضافه می‌شود. همچنین برای خودروهایی که بیش از 5 مسافر دارند، مانند ون، نرخ کرایه تا حداکثر 80 درصد قابل تغییر است.

به گفته‌های تشکری هاشمی، شهرداری موظف است تا در مدت شش ماه امکان پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها را فراهم کند. همچنین باید ظرف مدت ۹ ماه تاکسی آنلاین را از طریق جذب سرمایه‌گذار یا استفاده از پلتفرم‌های موجود راه اندازی کند. همچنین، شهرداری مجاز است تا افزایش 80 درصدی در قیمت خودروهای لوکس که تعیین قیمت آن‌ها توسط سازمان تاکسیرانی اعلام می‌شود اعمال کند. همچنین، شرکت‌های تاکسیرانی بر اساس رتبه‌بندی قرارداد می‌گیرند و مجاز به فعالیت تا مدت 3 سال خواهند بود. هزینه دریافت مجوز فعالیت برای شرکت‌های با رتبه یک 20 میلیون تومان، رتبه دو 17 میلیون تومان، رتبه سه 13 میلیون تومان، رتبه چهار 10 میلیون تومان و رتبه پنج 6 میلیون تومان می‌باشد.

افزایش نرخ کرایه تا نرخ تورم مجاز است

در اسفند 1401، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که مصوبه‌ای برای تعیین نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تا پایان سال در دست اقدام است. او بیان کرد که میزان افزایش نرخ کرایه هنوز مشخص نیست، اما با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و افزایش 57 درصدی حقوق کارکنان اتوبوسرانی، هزینه‌ها باید تعادل یافته و جبران شود. همچنین، فرمانداری اعلام کرده که افزایش نرخ خدمات ناوگان تا حداکثر نرخ تورم مجاز (47 درصد در حال حاضر) ممکن است.

وی درباره پروژه تراموا اظهار داشت که لازم است این موضوع دقیقا بررسی شود. او تصریح کرد که در صورت وجود خط مترو در منطقه، نیازی به تراموا نیست. همچنین افزود که اگر تعداد واگن‌های مترو افزایش یابد، اجرای خط تراموا مورد نظر نیست. علاوه بر این، او به این نکته اشاره کرد که پیشنهادات مختلفی در این زمینه وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق‌تری هستند.

نرخ کرایه تاکسی برحسب تعداد مسافران است

در فروردین ۱۴۰۱، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، درباره نحوه و نرخ دریافت کرایه توضیحاتی ارائه داد. او بیان کرد که رانندگان تاکسی‌های رسمی با پلاک زرد "ت" باید در صورت سوار کردن سه مسافر، کرایه را براساس تعداد سه مسافر دریافت کنند. همچنین، در صورت سوار کردن چهار مسافر، باید کرایه را براساس تعداد چهار مسافر دریافت کنند. نرخ رسمی کرایه تاکسی‌ها توسط شورای شهر تعیین و تصویب می‌شود، و رانندگان تاکسی ملزم به دریافت نرخ مصوب از مسافران هستند. در صورت دریافت راننده مبالغ بیش از نرخ مصوب از مسافر، آنان می‌توانند شکایت خود را از طریق درگاه ارتباطی یا با مراجعه حضوری به سازمان تاکسیرانی‌ها ثبت نمایند، و اقدامات لازم برای رسیدگی به شکایت‌ها انجام خواهد شد.

در هر سال، در ماه‌های بهمن و اسفند، پیشنهاد افزایش قیمت کرایه تاکسی ارائه می‌شود که این افزایش قیمت به صورت قانونی اعمال می‌شود. شوراهای اسلامی شهر مسئول تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها هستند. این فرایند بر اساس قوانین شهرداری‌ها صورت می‌گیرد و پیشنهاد تغییر نرخ کرایه تاکسی توسط واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی تهیه و به شورای اسلامی شهر ارسال می‌شود. پس از بررسی، تصویب و تایید فرمانداری، کرایه قانونی هر شهر اعلام می‌شود. شکایت‌های مربوط به دریافت کرایه‌های غیرمصوب تنها برای تاکسی‌های رسمی در سامانه شهرداری قابل بررسی است و اگر کرایه اضافه توسط رانندگان با خودروی شخصی دریافت می‌شود، مسئولیت آن بر عهده سازمان‌های تاکسیرانی نیست.

پیشنهاد آقای ضامنی به شورای ترافیک این است که برای تعیین کرایه تاکسی‌ها، مبنای سوار شدن سه مسافر باشد و رانندگان نیز فقط از سه مسافر کرایه بگیرند. این پیشنهاد برای افزایش استانداردها، رعایت بهداشت و افزایش رضایت شهروندان ارائه شده است. اگر این پیشنهاد پذیرفته شود، تعداد سه مسافر به عنوان مبنای سوار شدن و دریافت کرایه تعیین خواهد شد.

شکایت از کرایه تاکسی در تهران

در فروردین 1401، آقای مهدی دربانی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، اعلام کرد که نظارت بر خطوط و تاکسیرانان تشدید شده است. او به سرپرستان خطوط دستور داده تا تنها از مسافران کرایه تاکسی مطابق با نرخ مصوب دریافت کنند.

توجه شهروندان گرامی تهران! درصورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی رانندگان تاکسی، لطفاً شماره پلاک تاکسی را در سامانه 1888 یا 137 به‌صورت تلفنی یا آنلاین گزارش دهید. به گفته معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران، نظارت‌های سازمان تا انتهای سال، به مراتب تشدید خواهد شد و تخلفات با جدیت به رسیدگی خواهد شد.

جزئیات طرح شناور و تغییر نرخ کرایه تاکسی

مهر 1401: سید جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد که سامانه هوشمند ارزیابی سفرهای شهری برای تعیین کرایه‌های تاکسی در ساعات پرترافیک اجرا خواهد شد. وی همچنین بیان کرد که افزایش هر گونه نرخ تاکسی قبل از راه‌اندازی این سامانه، غیر قانونی و تخلف محسوب می‌شود.

سامانه‌ای طراحی شده است که به تاکسی‌ها این امکان را می‌دهد که وضعیت ترافیک و سرعت متوسط تردد در خطوط را مشاهده کنند. در ساعاتی که ترافیک شلوغ است و جابه‌جایی مسافران برای رانندگان تاکسی مقرون به صرفه نیست، این سامانه آن‌ها را تشویق می‌کند تا خدمات خود را ارائه دهند. این سامانه همچنین قرار است نرخ‌های تاکسی را در پیک ترافیک تا ۳۰ درصد افزایش دهد. این اقدام باعث جذابیت بیشتر برای رانندگان می‌شود تا در ساعات اوج ترافیک خدمات حمل و نقل را به شهروندان ارائه کنند و درنتیجه کاهش ترافیک شهری را تسریع بخشند.

تاکید شده است که طرح نرخ شناور در ساعات اوج ترافیک باید به وسیله سیستم هوشمندی اجرا شود تا از افزایش بی‌ضابطه کرایه‌ها جلوگیری شود. این نرخ بر اساس مدلی متناسب با زمان سفر واقعی تعیین می‌شود و افزایش آن ممکن است حداکثر تا ۳۰ درصد باشد. با استفاده از سامانه ارزیابی، این افزایش درصدی مثلا ۵ درصد برای هر سفر به سیاق ترافیک تعیین می‌شود و افزایش بیشتر از این اجازه داده نمی‌شود.

نرخ متغیر برای کرایه تاکسی تهران
نرخ متغیر برای کرایه تاکسی تهران

فردی درباره تأثیر هزینه ترافیک بر شهروندان صحبت کرده است. او بر این باور است که تاکسی وسیله نقلیه‌ی نیمه‌عمومی است که مستلزم توجه به نیازهای رانندگان است. او پیشنهاد می‌دهد که در نظر گرفتن این مسئله مهم است، زیرا خودروها به صورت شخصی آنها متعلق به رانندگان خود هستند. او معتقد است که برای پیشگیری از ترافیک در ساعات اوج، باید راه حل‌هایی برای جلوگیری از استفاده از تاکسی در این ساعات ارائه شود. به علاوه، او بر این باور است که شهروندان می‌توانند برای حمل و نقل در شهر از مترو و اتوبوس نیز استفاده کنند.

شناور شدن نرخ کرایه تاکسی

در ماه شهریور سال 1401، مهدی اسماعیلی‌بیگی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که کرایه تاکسی‌های شهر تهران افزایش خواهد یافت.

بر اساس گفته‌های کاربر، طرح مذکور در صورت اجرا، منجر به افزایش حداکثر ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در ساعات پرترافیک شهر تهران می‌شود. این طرح در ابتدا به صورت آزمایشی در فرودگاه مهرآباد اجرا خواهد شد و نرخ سفر در اوقات پرترافیک نسبت به اوقات عادی متفاوت خواهد بود. با استفاده از پرداخت الکترونیک، زمان پرترافیک تشخیص داده شده و نرخ کرایه مطابق با آن تنظیم خواهد شد.

در صورت عملکرد موفق این طرح، قابلیت توسعه آن به تاکسی‌های خطی نیز وجود دارد.

رایزنی برای افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی

در خرداد ماه سال 1401، محمد خلج قاسم‌آبادی، مدیرعامل شرکت اینترنتی حمل‌و‌نقل اسنپ، اعلام کرد که هدف اصلی این شرکت برقراری تعادل بین نیازهای معیشتی رانندگان و هزینه‌های مسافران است. وی بیان کرد که قیمت‌گذاری در این صنعت به چالش برخوردار است.

به گفته وی، هزینه سالانه استفاده از تاکسی‌های آنلاین بر اساس تصمیمات مربوط به افزایش قیمت و با توجه به نرخ تورم، افزایش خواهد یافت. این شرکت در حال حاضر در مذاکره با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و پس از اخذ مجوزهای لازم، نرخ افزایش مصوب در سال 1401 اعلام خواهد شد.

نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی ثابت می‌ماند

در ماه اردیبهشت سال 1401، با برگزاری یک جلسه توجیهی با مسئولان تمامی شرکت‌های حمل و نقل آنلاین هوشمند، قیمت‌ها به سطح قبلی بازگشت.

با توجه به اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش نرخ خدمات تاکسی‌های آنلاین کنسل شده است. بنابراین هر مبلغ اضافی که دریافت شده بود، بین تاریخ 17 تا 23 اردیبهشت‌ماه به صورت کد تخفیف یا افزایش موجودی حساب الکترونیکی به اشخاص بازگردانده می‌شود.

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی خطوط

در ماه اردیبهشت سال 1401، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که بیشترین افزایش نرخ کرایه تاکسی ممکن است به طور میانگین 25 درصد و حداکثر 35 درصد باشد، به شرطی که مصوبه شورای شهر رعایت شود. به عنوان مثال، افزایش نرخ در خطوط مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما متوسط افزایش در سراسر شهر تهران به 25 درصد محدود خواهد شد.

وی تأکید کرد که حفظ فاصله اجتماعی در تاکسی‌ها همچنان ضروری است؛ اما با توجه به کاهش تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان کووید-۱۹، تحقق لغو این اقدام مورد توجه است. اگر این تصمیم اجرا شود، هزینه سفرها کاهش می‌یابد و ترافیک مسافران نیز کمتر خواهد شد.

جزئیات برچسب‌های جدید تاکسی‌ها

در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، اعلام کرد که افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه اجرا شده است. وی همچنین اظهار کرد که برچسب‌های بارکددار دو بعدی (۳ برچسب) در داخل تاکسی‌های خطی در حال نصب است.

او تأکید کرد که این فرآیند به منظور جلوگیری از سردرگمی مسافران و جلوگیری از ضایع شدن حقوق تاکسی‌ران‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شده است و برچسب‌های افزایش نرخ اجاره تاکسی‌ها در تمامی تابلوهای خطوط و پایانه‌های تاکسیرانی نصب شده است.

با توجه به اظهارات آقای سرلک، برچسب‌های جدید نصب شده در داخل تاکسی‌ها، امکانات بسیاری را فراهم کرده‌اند، از جمله دریافت اطلاعاتی مانند مبلغ کرایه، اطلاعات راننده تاکسی، امکان ارسال انتقاد و پیشنهاد، و ... به وسیله آن‌ها، همچنین امکان پرداخت کرایه. این برچسب‌ها روی شیشه جلویی در جلوی صندلی سواری و در شیشه‌های سه‌گوش کناری بر روی صندلی عقب خودرو نصب می‌شوند.

در پایان، آقای سرلک از شهروندان درخواست کرد که درصورت مشاهده تاکسی‌های خطی بدون این برچسب‌ها، با شماره 1888 تماس بگیرند و این نوع موارد را به سازمان تاکسیرانی شهر تهران گزارش دهند.

نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش می‌یابد؟

در تاریخ اول اردیبهشت 1401، نرخ کرایه‌های تاکسی‌های خطی و شهری از 25 تا 30 درصد افزایش یافته است.

آیا احتمال افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد؟

بازاریابی تپسی اعلام کرده است که این شرکت قصد افزایش قیمت را ندارد و هزینه سفر تاکسی تابع ترافیک و هزینه بوقلمون نیست. هزینه‌ی سفر تپسی بر اساس مواردی مانند هزینه بنزین، مسافت طی شده و ترافیک محاسبه می‌شود و نهایتا به توافق بین راننده و مسافر مربوط خواهد شد. همچنین، تپسی نمی‌تواند قیمت را زیر یا بالا تغییر دهد.

روابط عمومی الوپیک اعلام کرده است که افزایش 25 درصدی قیمت در خصوص این اپلیکیشن اتفاق نخواهد افتاد. زیرا قیمت‌گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا است و تنها در صورت کاهش عرضه، قیمت‌ها افزایش می‌یابند. اما تاکنون شرکت اسنپ به این موضوع پاسخ نداده است.

به‌طبق مقررات شورای اسلامی شهر تهران، نرخ کرایه تاکسی‌های شهری در برخی از خطوط شهر تهران به صورت شناور تعیین می‌شود. این به این معنی است که نرخ کرایه در برخی خطوط با مسافت زیاد، مانند آزادی تا پایانه ارم یا پایانه ارم تا کرج، با توجه به شرایط مثل ترافیک و آب و هوا، تا 35 درصد افزایش یا کاهش خواهد یافت.

برای افزایش ارتباط شهروندان با مراجع قضایی و افزایش شفافیت در اعمال قانونی، به شهروندان پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده تخلفات راننده‌ها یا افزایش ناعادلانه قیمت‌ها، با شماره 1888 تماس بگیرند. این نوع اعتراضات و گزارش‌های شهروندان می‌تواند به بهبود و عدالت در جوامع کمک کند. به هر حال، برخی از افراد ممکن است ادعا کنند که تلفن زدن به این سامانه تاثیری در کاهش قیمت‌های خودسرانه ندارد.

قیمت جدید کرایه‌ تاکسی از اردیبهشت 1401

در فروردین ماه ۱۴۰۱، آقای اسماعیل بیگی، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی تهران، اعلام کرد که نرخ جدید کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد. وی همچنین بیان کرد که افزایش میانگین نرخ کرایه تاکسی ۲۵ درصد است، اما در برخی خطوط تاکسیرانی این افزایش تا ۳۵ درصد نیز رخ داده است.

آقای اسماعیل بیگی اظهار کردند که برچسب‌های جدید کرایه تاکسی در حال الصاق است و شهروندان می‌توانند با اسکن بارکدهای موجود در این برچسب‌ها، به خدمات دیگری مانند پرداخت اینترنتی کرایه تاکسی، ثبت پیام تقدیر و تشکر از راننده یا ارائه انتقاد یا پیشنهاد نیز دسترسی داشته باشند.

افزایش متغیر کرایه تاکسی در تهران

در ماه فروردین سال 1401، برخی رانندگان تاکسی بدون پایبندی به قوانین، از انتهای اسفند تا اوایل اردیبهشت، نرخ کرایه‌های تردد درون‌شهری را افزایش می‌دهند. این وضعیت معمولا در بازه زمانی از تصویب نرخ جدید تا ابلاغ آن، رخ می‌دهد و بیشتر در تاکسی‌های گردشی و خطوط با نظارت کمتر مشاهده می‌شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، وحید سرلک، اعلام کرده است که به دلیل وجود بیش از ۷۰ هزار تاکسی در تهران، نظارت دقیق‌تری لازم است. وی توضیح داده که افزایش نرخ کرایه در خطوط مختلف متفاوت است، به‌طوری که برخی خطوط افزایش نداشته و برخی دیگر تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

نحوه اعتراض به گرانی کرایه تاکسی

وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، بیان کرد که رانندگان باید قبل از دریافت برچسب‌های نرخ جدید و نصب نرخ‌نامه در خودرو، کرایه خود را با نرخ سال گذشته دریافت کنند. از این رو، تغییر قیمت قبل از اعلام قیمتهای جدید توسط این اداره ممنوع است.

در این زمینه، اقداماتی از قبیل برگزاری گشت‌های خودرویی با تمرکز بر محل‌های پایانه شهری، پیگیری پیام‌های ارسالی توسط شهروندان از طریق سامانه 1888 و استقرار کنترل‌های میدانی ناشناخته انجام می‌شود. طبق دستور مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در سال 1401، برنامه‌هایی مانند هوشمند سازی، نظارت سیستمی بر عملکرد تاکسیران، پذیرش پرداخت‌های الکترونیکی کرایه و سایر موارد به عنوان اولویت‌های اصلی سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.

شکایت از گرانی کرایه تاکسی
شکایت از گرانی کرایه تاکسی

آقای سرلک اشاره کرد که تاکسی‌ها باید 3 مسافر و ون‌ها باید 7 مسافر را سوار کنند. او از مردم خواست که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی رانندگان، با سامانه 1888 ارتباط برقرار کنند.

شیوه جدید محاسبه کرایه تاکسی

"معاون تاکسیرانی شهر تهران، سرلک، در نیمه اول سال 1401 در مورد روش جدید پرداخت کرایه‌ها اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که قیمت‌ها در ساعات مختلف متفاوت است و مسافران می‌توانند هوشمندانه یا به صورت نقدی هزینه‌های خود را پرداخت کنند."

براساس توضیحات ارسالی توسط کاربر، قیمت اولیه و بیشترین هزینه اجاره را بر روی یک برچسب نصب می‌کنند تا مسافران بتوانند با اسکن بارکد روی پنجره جلوی خودرو، در ابتدای سفر قیمت سفر خود را مشاهده و پرداخت نمایند.

تصویب افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در 1401

براساس مصوبه شورای شهر تهران در بهمن ماه سال گذشته، در سال 1401، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی حداکثر 25 درصد افزایش می‌یابد. اما برخی از خطوط اتوبوسرانی ممکن است تا 35 درصد افزایش داشته باشند تا به مبلغ نهایی رسیده و رانندگان از این افزایش بهره‌مند شوند.

قیمت کرایه مینی‌بوس در سال جدید بر اساس طول مسافت مسیر تعیین می‌شود و از میزان 1.2 برابر قیمت کرایه اتوبوس خواهد بود. همچنین، قیمت تاکسی‌ها نیز با افزایش متوسط 25 تا 35 درصد در سال جدید تغییر خواهد کرد.

بلیت‌های مترو نیز با افزایش 25 درصد روبرو خواهند بود. بر این اساس، قیمت بلیت خط تک‌سفره 2500 تومان، بلیت تک‌سفره حومه (خط ۵) 1500 تومان، بلیت تک‌سفره هشتگرد 7500 تومان و بلیت تک‌سفره فرودگاه امام خمینی 12 هزار و 500 تومان خواهد بود. این تغییرات از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد، تصریحات شورای شهر تهران را نشان می‌دهد.

میزان افزایش کرایه تاکسی در سال 1401

در اسفند 1400، جلسه‌ای با حضور جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، برگزار شد تا لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده بررسی شود. طبق تصمیمات گرفته شده، نرخ کرایه تاکسی به طور متوسط 25 درصد افزایش خواهد یافت.

با توجه به مطالبی که کاربر ارسال کرده است، می‌توان ترجمه‌ی بهتر زیر را ارائه کرد: "به گفته او، لایحه‌ای تدوین شده است که پیش‌بینی می‌کند استفاده از خودروهای با کیفیت بالاتر در آن موجب افزایش نرخ پرداختی شود، پیروی از تصمیم‌های گذشته و موافقتنامه‌ها."

در گزارشی اعلام شد که طبق لایحه، متوسط نرخ کرایه باید 25 درصد افزایش یابد؛ اما برخی خطوط ممکن است تا 35 درصد افزایش داشته باشند. همچنین، در خطوط دیگر، افزایش نرخ باید کمتر از 25 درصد باشد تا میانگین افزایش به 25 درصد برسد. همچنین، برای نوبت شب، در بازه زمانی 22 تا 6 صبح، افزایش 20 درصدی در نظر گرفته شده است.

تشکری هاشمی در مورد تاکسی‌های پیشرفته صحبت کرد و اشاره کرد که خودروهای مانند تویوتا هزینه نگهداری بیشتری دارند و هزینه اجاره آن‌ها به تدریج افزایش می‌یابد. طبق لایحه ارائه شده توسط شهرداری، نرخ اجاره خودروهای ارائه دهنده خدمات ویژه تا 80 درصد افزایش خواهد یافت. این لایحه با توافق اعضای شورای شهر تأیید شده است.

در پایان، آقای تشکری هاشمی با اشاره به انتقال به نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده، تاکید کرد که احتمال تغییر قیمت در ساعات پربار هم وجود دارد.

افزایش نرخ کرایه تاکسی بصورت فصلی

در آبان ماه 1400، آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، اعلام کرد که نرخ‌های کرایه تاکسی در برخی شهرها افزایش خواهد یافت. به علاوه، او بیان کرد که نرخ‌های کرایه تاکسی، به ویژه در خطوطی که تاکسی چرخشی فعالیت دارند، معمولا به صورت فصلی تغییر می‌کنند. این افزایش‌ها به دلیل تورم و افزایش قیمت‌های قطعات و خدمات خودروها اتفاق می‌افتد.

آقای ضامنی توضیح داده است که افزایش نرخ کرایه تاکسی توسط شورای شهر تعیین می‌شود و ممکن است به صورت سالانه یا حتی چندین بار، اعمال شود.

افزایش کرایه تاکسی در سال 1400

در ابتدای ماه اردیبهشت سال 1400، نرخ کرایه تاکسی‌ها افزایش یافت و همزمان با این افزایش، برچسب‌گذاری نرخ جدید اعمال شد. آقای روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، اعلام کرده است که نرخ کرایه تاکسی در سال 1400، نسبت به سال 99، حدود 35% افزایش یافته است. این نرخ جدید برای مسافران سه نفره تعیین شده است.

در خصوص اینکه آقای روشنی به نصب بارکدهای جدید روی برچسب های نرخ کرایه ها اشاره کرده است؛ این بارکدها اطلاعاتی مانند اطلاعات راننده تاکسی، مشخصات خودرو و مدارک تاییدشده تاکسیران برای فعالیت در خطوط خاص را نمایش می‌دهند. با اسکن این بارکدها، این اطلاعات به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

کرایه تاکسی را اینترنتی پرداخت کنید

به اکتبر 2020، آقای ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، توجه شهروندان را جلب کرده و پیشنهاد داده است که برای رعایت استانداردهای بهداشتی، از پرداخت نقدی کرایه تاکسی‌ها خودداری کنند و به جای آن از روش‌های الکترونیکی و اینترنتی استفاده کنند.

آقای ضامنی به این نکته اشاره کرده که در برخی شهرها به دلیل کمبود ناوگان، استفاده از روش‌های پرداخت اینترنتی برای برخی مجموعه‌ها ممکن است اقتصادی نباشد. بنابراین، بهتر است تا بانک مرکزی دستورالعملی برای این موضوع تدوین و ابلاغ کند تا در تمام شهرها بتوان از روش‌های پرداخت غیرنقدی استفاده کرد.

با توجه به آمارهای اخیر، حدود ۳۱۸ هزار تاکسی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند؛ از این تعداد، بیش از ۷۶ هزار تاکسی در تهران عمل می‌کنند.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

در این بت آنلاین محبوب ، شما می توانید بر روی تیم های مختلف ورزشی شرط بندی کرده و پیش بینی های خود را ثبت کنید. با انتخاب بازی مورد نظر و شرط بندی برنده ، شما می توانید لذت بردن از تجربه هیجان انگیز شرط بندی را تجربه کنید. مزایای بت آنلاین شامل بازی های زنده ، انواع بازی ها و امکانات پرداخت متنوع می شود. با توجه به این ویژگی های منحصر به فرد ، بت آنلاین یکی از بهترین انتخاب ها برای شرط بندی آنلاین است.

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم