
ترخیص خودرو از گمرک فرودگاه پیام
مطابق اعلام گمرک ایران در اسفند 1402، گمرک فرودگاه پیام به لیست گمرکات تخصصی ترخیص خودرو اضافه شد.
با توجه به اعلام آمادگی گمرکات استان البرز و تهیه زیرساختهای لازم، گمرک جمهوری اسلامی با ابلاغیهای اعلام کرد که گمرک فرودگاه پیام به عنوان گمرک تخصصی ترخیص خودرو شناخته خواهد شد.
ترخیص خودروهای وارداتی ادامه دارد
در مورخ چهاردهم مهرماه 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، توضیحاتی درباره فرایند قیمتگذاری خودروهای وارداتی ارائه داد. او اعلام کرد که بسیاری از شرکتهای واردکننده خودروها، محصولات خود را از گمرکات ترخیص کرده و اطلاعات مربوط به خودروها را به سازمان حمایت ارسال کردهاند. این اطلاعات توسط سازمان تحت بررسی قرار گرفته و پس از آن، پیشنهادات مربوطه به شورای رقابت ارسال خواهد شد. ڶیغمی به این نکته اشاره کرد که تاکنون در فرآیند شورای رقابت هیچ تأخیری در اعلام قیمتها رخ نداده است.
شرکتهای واردکننده از جمله هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی، اقدام به ترخیص و ارسال مدارک خود به سازمان حمایت کردهاند. این اطلاعات ممکن است ناقص بوده و باعث کندی در فرآیند قیمتگذاری شده باشد. بقیه برندها نیز در حال ترخیص هستند و سامانه یکپارچه خودرو در حال بروزرسانی برای آمادگی عرضه این خودروها در آینده نزدیک است. پس از تکمیل اطلاعات و ارسال آنها به سازمان حمایت، لیست خودروها به زودی در سامانه بارگذاری و به دست مشتریان عزیز خواهد رسید.
صاحب کالا و گمرک باید در ارزشگذاری توافق کنند
در ماه شهریور سال 1402، چند خودرو وارداتی در گمرکات باقی ماندهاند. در صورت عدم توافق بین صاحب کالا و گمرک در مورد ارزشگذاری، این خودروها به مزایده میروند. به گفته اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد ایران، دلیل نگهداری این خودروها در گمرکات، عدم توافق بر ارزش آنها است. برای ترتیب اظهار و ترخیص این خودروها، نیاز است که ابتدا ارزشگذاری شوند.
با اشاره به وجود 1217 دستگاه خودرو تجاری و سواری وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر، بیان شد که برخی از این خودروها قدیمیتر در گمرک ماندهاند و بعضی دیگر اخیرا وارد شدهاند. دلیل نگاهداری این خودروها درگمرک، اختلاف نظر بین صاحبان کالا و گمرک در مورد ارزشگذاری آنها است. در حالی که در یک جلسه اخیر در استان هرمزگان برای آزادسازی کالاهای رسوبی در گمرکات، تصمیم گرفته شد، اگر صاحب کالا و گمرک به توافق نرسیدند، این خودروها به عنوان کالای متروکه تلقی شده و به حراج عمومی گذاشته شود، تا بتوانند از گمرکات رهایی یابند. سازمان استاندارد ایران کاملاً حاضر به واردات خودروهای با کیفیت و رقابتی است، اما برخی افراد اشتباها فکر میکنند که این سازمان مخالف واردات خودرو است. برخی از افراد، نمیپذیرند که خطاها و مشکلات مرتبط با واردات خودروها به آنها تعلق دارد و به همین دلیل، مواضع نادرست خود را پنهان میکنند و به سازمان ملی استاندارد ایران انتقال میدهند.
وی بیان کرد که سازمان ملی استاندارد با واردات میلیونها خودرو با کیفیت و رقابتی موافق است. برخی افراد معتقدند که بقیه این واردات را تحت تأثیر قرار دادهاند و معتقدند سازمان استاندارد قوانین را نقض میکند، درحالی که این ادعا صحیح نیست.
الزام پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص خودرو وارداتی
تاریخ 1402 شهریور: واردات خودروها به صورت آزاد شده است، اما هنوز هم با موانع مختلفی روبهرو است. این مشکلات شامل استانداردهای مختلف، مشکلات در شمارهگذاری، تاخیر در تأمین ارز و مسائل جانبی میباشد. در چندین حالت، تصمیمگیریهای مقامات ارشد نتوانسته است مشکلات اساسی در این زمینه را حل کند.
یکی از موانع عجیب دیگر، حذف یک قانونی است که قبلا امکان تسهیل و تسریع در ترخیص کالاها را با ارائه یک ضمانتنامه بانکی معتبر، فراهم میکرد. اما با آزادسازی واردات خودرو، این رویکرد به نظر میرسد که در ارتقاء فرایند ترخیص خودروها مورد لغو قرار گرفته است. این موضوع سبب کاهش سرعت عرضه خودروهای وارداتی به بازار و نظم دادن به آن شده است.
واردات خودروها در راستای کنترل بازار خودرو و پاسخگویی به نیازهای مشتریان ضروری است. تسهیلاتی مانند پذیرش ضمانتنامه بانکی میتواند بهبودی در فرایند عرضه خودروهای وارداتی ایجاد کند.
ترخیص قطعی 1218 خودرو از ابتدای سال جاری
بر اساس گزارش گمرک ایران، در شهریور ماه سال 1402، 1218 دستگاه خودرو سواری خارجی وارد کشور شدهاند. این خودروها با ارزش کلی 25 میلیون و 371 هزار دلار وارد شدهاند و پس از انجام مراحل گمرکی، از گمرکات ترخیص شدند.
در 5 ماهه نخست سال 1402، یازده گمرک در واردات خودرو سواری فعال بودند. از بین این گمرکات، گمرک شهید باهنر بندرعباس با ترخیص تعداد 485 دستگاه در جایگاه اول قرار داشت و گمرکات غرب تهران با تعداد 431 دستگاه و گمرک شهریار (تهران) با 131 دستگاه در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
تعداد کل دستگاههای خودروی سواری جدیدی که در این بازه زمانی به گمرکات اظهار شده است، 2323 دستگاه است. از این تعداد، 1218 دستگاه ترخیص شده و وارد کشور شدهاند، در حالی که 1105 دستگاه هنوز در مراحل ترخیص قرار دارند. مهمترین مقصد دریافت خودروها در جریان تشریفات ترخیص، گمرک غرب تهران با 760 دستگاه است. سپس گمرکات شهریار (تهران) با 193 دستگاه و قزوین با 72 دستگاه به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک
در تاریخ 29 مردادماه، مهدی اسلام پناه، رییس سازمان استاندارد کشور، و مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، به بازدید از خودروهای وارداتی موجود در بنادر هرمزگان پرداختند.
از بین محمولات موجود، یکی شامل ۴ نوع محصول هیوندایی از جمله مدلهای النترا و توسان است. بخاطر عدم انطباق با استانداردها، هنوز برای این محصولات اظهار نظر نشده است. اما طبق دستور رییس سازمان استاندارد، انتظار میرود این خودروها به زودی اظهار و از گمرک ترخیص شوند.
بنا به گفته آقای اسلام پناه، با افزایش سرعت تحویل خودروها، امکان تخلیه بیشتر خودروها در بنادر فراهم میشود و فضاهای بندری خلوتتر خواهند شد تا بتوانند کالاهای دیگر یا خودروهای دیگر را دریافت کنند. هزار دستگاه خودرو از مدل النترا، امروز مجوز ترخیص خواهند گرفت که به بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور کمک خواهد کرد. این فعالیت میتواند در تنظیم بازار خودرویی کشور نقش مهمی ایفا کند. قبلا درخواست از صاحبان کالا برای این کار ارسال نشده بود و کارشناسان استاندارد حاضر هستند تا تطابقهای لازم برای ترخیص این خودروها را بررسی کنند.
او تأکید کرد که در صورت وجود هر گونه مانعی برای واردات، تلاش خواهیم کرد تا آن را برطرف کرده و فرایند ورود کالاها را سادهتر نماییم تا شرایط خوبی برای صادرکنندگان ایجاد شود.
نماینده شرکت کرمان موتور به اطلاع رساند که بیش از ۹۰۰ دستگاه خودروی هیوندای این شرکت در بندر شهید باهنر تخلیه شده است و از دستور رییس سازمان استاندارد کشور برای رفع مشکلات واردات این خودروها باخبر شده است.
هزار دستگاه النترا ترخیص میشود
در مرداد 1402، مهدی اسلام پناه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد، از بندر شهید باهنر بندرعباس دیدار کرد و اعلام کرد که در روز 29 مردادماه، هزار دستگاه خودروی النترا ترخیص خواهند شد و به بهبود ناوگان حمل و نقل کشور کمک خواهند کرد.
ایشان توضیح دادند که ترخیص این خودروها میتواند بازار را تنظیم کند. قبلاً این مسأله مطرح نشده بود و از صاحب کالا درخواست شده بود که این کار را انجام دهد. کارشناسان استاندارد هم در محل حاضر هستند تا تطابقهای لازم برای ترخیص را انجام دهند. در صورت وجود مانع برای واردات، برای رفع آن تلاش خواهند کرد و شرایط را به نحوی تعیین میکنند که ورود کالاها سهلتر شود. سیاست دولت این است که نظارتهای میدانی و عملیاتی را تشدید و گرههای موجود را باز کند.
آمار ترخیص خودرو از گمرک تا مرداد 1402
در مرداد ماه سال 1402، آقای محمد رضوانیفر، رئیس کل گمرک ایران، درباره وضعیت ترخیص کالا از گمرکات کشور اظهار نظر کرده و بیان کرده است که مشکلات اساسی ترخیص کالا در گمرکات کشور به دو عامل اصلی بازمیگردد.
در مراحل گمرکی، موارد زیر باید مورد توجه قرار بگیرند: 1. قبل از اظهار کالا، اشکالاتی که به آن مرتبط هستند و اختلافات ممکن است پیش بیاید. 2. رسوب و ماندگاری بعد از اظهار کالا. 3. مشکلاتی که در صورت عدم خروج کالا از گمرک پیش میآید. باید به اسناد مالکیت دقت شود. در صورت عدم حضور اسناد حمل یا ثبت سفارش، امکان اظهار کالا به گمرک وجود ندارد. ارائه اسناد اهمیت دارد زیرا شروع تشریفات گمرکی به آن بستگی دارد. ته پاسخگویی به استعلامات نیز باید به دقت انجام شود زیرا این امر بر عهده دستگاههای مربوط است که باید در حداکثر 7 روز پاسخگویی را انجام دهند. این اقدامات باید بر اساس قوانین مربوط به گمرک ایران انجام شود تا تشریفات گمرکی به درستی پیگیری شود.
2. اشکال دیگر با کدهای ساتا یا کد تخصیص ارز مرتبط است. اگرچه برای کالاهای اساسی مشکلی پیش نمیآید، اما بیش از ۳۰۰۰ کد تعرفه بدون کد ساتا، هنوز هم مشکلی دارند و انتقال اطلاعات انجام نمیشود.

بنا به اظهارات رئیس کل گمرک، تا به حال 1621 دستگاه خودرو به گمرکات ارائه شده است، از این تعداد، حدوداً 928 دستگاه خودرو در حال انجام فرآیندهای گمرکی هستند و تقریباً 690 دستگاه خودرو نیز به صورت رسمی ترخیص شده اند.
بر اساس سقف واردات 2 میلیاردی خودرو در سال جاری، میزان حقوق ورودی تقریبی برای وصول به حدود 40 میلیون همت محاسبه شده است. به علت فشار واردات خودرو تا آخر سال، فشار بر ذی نفعان و بازار خودرو افزایش یافته است. تا تاریخ 20 مرداد ماه، 59 میلیون همت به خزانه واریز شده است که این مقدار دو برابر افزایش یافته است. با این حال، در حوزه حقوق ورودی خودرو، عقب مانده از تعهدات بودجه ای وجود دارد.
ترخیص خودروهای هیوندای از گمرک هرمزگان
در تاریخ مرداد 1402، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان، به گزارشهایی درباره واردات حدود هزار دستگاه خودروی سانگیانگ و هیوندای (شامل النترا، توسان، کریتا، اکسنت) و معطلی طولانی مدت آنها در بنادر استان اشاره کرد. او دستور قضایی خاصی صادر کرد که از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست تا با سرعت موضوع را پیگیری کنند و برای تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها اقدام کنند.
وی، به دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، مأموریت داده شد تا با ورود به موضوع تأخیر در ترخیص خودروهای وارداتی، از احتکار و سوء استفادههای احتمالی جلوگیری کند. او شرکتهای واردکننده را به تعهد به انجام فرآیند ترخیص خودروها در کوتاهترین زمان ممکن تشویق میکند.

قهرمان مدعی میشود که انبارهای گمرکات نباید برای احتکار کالا به کار رود و از این موضوع نگرانی بیان کرده است. همچنین، او اعلام کرده که در صورت ثابت شدن هرگونه تخلف یا انباشت کالاها بدون دلیل مشروع به منظور افزایش قیمت و کسب سود غیرقانونی، تحقیقاتی صورت خواهد گرفت و افراد متخلف به شدت مورد پیگیری قرار خواهند گرفت و تحت تعزیرات قانونی قرار خواهند گرفت.
ترخیص خودروهای چانگان وارداتی از گمرک
در تاریخ 9 مردادماه 1402، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حاضری فرمان داد تا یک هزار و 133 خودرو وارداتی در گمرک غرب تهران ترخیص شوند. این خودروها به دلیل عدم تطابق با استانداردهای لازم در پارکینگ گمرک دپو شده بودند. اما پس از اخذ تعهدات قانونی و اظهار انطباق واردکننده، آنها با دستور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران واردکننده ترخیص شدند.
در زمان بازدید، اسلامپناه بر اهمیت تأیید نوع و تطابق تولید خودروها تأکید کرد. او اعلام کرد که خودروهایی که این موارد را دارا باشند، در کمتر از 24 ساعت پس از اظهار ترخیص از گمرک خارج میشوند. رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد که مجوز واردات به واردکننده صادر شده است و افزود که پس از ورود و اظهار ترخیص، خودروها منتظر قیمت گذاری شورای رقابت میمانند تا وارد بازار شبکه توزیع شوند.

واردکنندگان خودروهای از خارج باید اطمینان حاصل کنند که خودروهایشان از استانداردهای قانونی مورد نظر پیروی میکنند. در صورتی که واردکننده دارای مدارک و تاییدیههای مربوط باشد و تعهد اصالت و تایید نوع خودرو را داشته باشد، امکان ترخیص و واردات خودرو وجود دارد. اگر واردکننده اقدامات لازم را انجام داده و تعهدات قانونی را پذیرفته باشد، ترخیص خودرو انجام خواهد شد. باید توجه داشت که مشکل ترخیص خودرو فقط به علت استانداردها و مقررات گمرکی نیست، بلکه ممکن است عوامل دیگری نیز دخالت داشته باشند که باعث تاخیر در ترخیص میشود.
تکذیب خبر توقف ترخیص خودروهای کرهای
در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1402، بعد از انتشار اخباری در فضای مجازی که حاوی ادعاهایی درباره محدودیت و توقف واردات خودروهای کرهای بود، وزارت صنعت و معدن اعلام کرد که این اخبار صحت ندارد. این اطلاعیه برای روشن کردن این موضوع صادر شده است.
پیرو اعلامیه رسانهها، تأیید میشود که شرکتهای واردکننده خودروهای کرهای در حال حاضر ارز دریافت و فرآیند ترخیص از گمرک را انجام میدهند. بر اساس اطلاعات در دسترس، باید توجه داشت که این اطلاعات ممکن است دقیق و قابل اعتماد نباشند.
به گفته خبری که تکذیب شده است، سقف ارزشی واردات خودروها قرار است از ۲۰ هزار یورو به ۳۵ هزار یورو افزایش یابد. همچنین، تعرفهها نیز قرار است افزایش یابد و واردات خودروهای کرهای توقف خواهد شد. از سوی دیگر، وزارت صمت هیچ تغییری اعلام نکرده و تنها ادامه تخصیص ارز و ترخیص خودروهای کرهای را تأیید کرده است.
شرط گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی
در بهمن ماه سال 1401، معاون گمرک ایران در مورد ترخیص خودروهای وارداتی تبییناتی ارائه کرد. مصوبه ساماندهی واردات خودروها توسط دولت ابلاغ شده و در آن تعیین شده که سود بازرگانی بر اساس معیارهای خاصی محاسبه میشود. در حال حاضر، دولت مقدار سود بازرگانی بر اساس قدرت موتور و ارزش خودروها تعیین کرده است.
وی افزود که پس از ترخیص خودروها، آنها باید در بورس قرار داده شده و قیمت و عرضه آنها اعلام شود. تفاوت قیمت فروش باید به حساب گمرک واریز شود و در آن زمان پروانه قطعی ترخیص صادر خواهد شد. به همین دلیل، تا زمانی که خودرو در بورس به فروش نرسد، پروانه ترخیص برای آنها صادر نخواهد شد.
ترخیص 200 دستگاه تویوتا هایس
در آذر ماه ۱۴۰۱، بر اساس مکاتباتی که بین مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران و مدیر کل گمرک بوشهر انجام شده است، ۲۲۰ دستگاه ون تویوتا هایس که در گمرک به نگهداری باقی ماندهاند، به زودی ترخیص خواهند شد. این ونها متعلق به شرکت تولیدی مزین خودرو فراز، که جزو زیرمجموعههای شرکت ایرانروور میباشند، هستند. پس از تجهیز و تبدیل آنها به ونهایی با کاربری خدمات امدادی و شهری، این ونها به ناوگان اورژانس، شهرداریها و سازمانهای دیگر مربوطه تحویل داده خواهند شد.
وضعیت پرونده ایرتویا و نگین خودرو
دادستان تهران، علی صالحی، در مهر ماه سال 1401 اعلام کرد که تا کنون 234 خودرو از شرکتهای ایرتویا و نگینخودرو به مشتریان تحویل داده شده و 180 خودرو دیگر نیز به زودی به مشتریان تحویل داده خواهند شد.
وی اظهار کرد که پروندههای ایرتویا و نگینخودرو به عنوان پروندههای ویژه دادستانی هفتگی مورد بررسی قرار میگیرند و افرادی که خودروهای خود را تحویل نگرفتهاند و تمایل به بازگرداندن وجههای پرداختی دارند، میتوانند طبق شاخصهای بانک مرکزی عمل کنند. همچنین، ثبتنام برای مزایده 52 دستگاه خودروی شرکتهای ایرتویا و نگینخودرو تا انتهای هفته جاری انجام خواهد شد، حتی در تعطیلات آخر هفته. طرح مصوب است که این پروندهها تا چهار روز آینده به پایان برسند با تلاش فعال همکاران این دادستانی.
مجوز ترخیص هزار دستگاه آمبولانس
در مهر ماه سال 1401، معاون اول رئیس جمهور، مصوبه ای را که مربوط به واردات و ترخیص هزار دستگاه آمبولانس برای سازمان اورژانس کشور است، ابلاغ کرد تا بتواند اجرا شود.
دولت، به منظور بهبود خدمات پزشکی و سلامت مردم در مناطق کمبرخوردار، تصمیم به دریافت و توزیع یک هزار دستگاه آمبولانس از سازمانهای بینالمللی و خیرین گرفته است. این اقدام از سوی هیئت وزیران برای بهرهمندی از منابع خیریه و سازمانهای بینالمللی به منظور ارتقاء خدمات فوریتهای پزشکی و سلامت آغاز شده است. تدابیر انجام شده شامل صدور مجوز، ورود، ترخیص و شمارهگذاری نقلیههای اهدایی آمبولانس میشود.
این اقدام برای استفاده در پایگاههای اورژانس کشور، بدون رعایت شرایط مقرر در ضوابط فنی واردات خودرو، به همراه عدم پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، و با معافیت از مالیات بر ارزش افزوده و با رعایت دیگر قوانین و مقررات مربوط، انجام شده است.
چگونه دو هزار خودرو دپو شده ترخیص میشوند؟
شهریور ۱۴۰۱: از کل ۱۲ هزار خودروی موجود در انبارهای گمرکات کشور، تقریباً ۱۰ هزار عدد آنها ترخیص شدهاند و در حال حاضر تنها حدود ۲ هزار خودرو هنوز در بندرها و گمرکات موجود هستند.
به گفتهٔ روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، حدود 2,200 خودرو در اماکن بندری و گمرکی موقوف شدهاند. این خودروها به سه گروه تقسیم میشوند؛ در گروه اول حدود 900 خودرو بدون ثبت سفارش قرار دارند؛ در گروه دوم، حدود 1,000 خودرو با ثبت سفارش اما دارای پرونده قضائی هستند، که این موضوع ممکن است به دلیل شکایت از طرف حاکمیت یا خصوصی بودن پرونده باشد. گروه سوم شامل حدود 200 خودرو است که 140 خودرو از منطقه آزاد اروند و با ویژگیهای خاصی مانند داشتن موتور بالای 2500 سیسی یا ساخت آمریکا یا سفارش آمریکا هستند. همچنین در این گروه چند خودرو قبل از سال 93 میلادی قرار دارند که همچنان شرایط مشابه را دارند.
بر اساس گفتههای ارائهدهنده، اگر سیاستگذاران به 900 خودرویی که هیچگونه ثبت سفارشی ندارند اما ارزش آنها قبل از بروز بحران ارزی در سال 97 تأمین شده بود، اجازه دهند که وارد فرایند ترخیص شوند. لازم به ذکر است که اگر کالا ثبت سفارش، منبع ارز و قبض انبار معتبر نداشته باشد، امکان اظهار در گمرک وجود ندارد؛ اما خودروها مورد اشاره عموماً دارای قبض انبار و منبع ارز تأیید شدهاند و تنها با مشکل ثبت سفارش روبهرو هستند.
خودروهایی که دارای پرونده قضائی هستند، باید به دستور قضایی مربوطه ترخیص شوند. تا کنون تعدادی از این خودروها با دریافت رای برائت، ترخیص شدهاند و این فرایند ادامه دارد. ورود خودروهای بالای 2500 سیسی و آمریکایی، یا از کشورهای آمریکایی، طبق قوانین کشور ممنوع است. اما این موضوع بستگی به تصمیمات سیاستگذاران و شرایط واردات دارد و گمرک برای اجرای قوانین و مقررات آماده است.
در پایان، او تأکید کرد که اگر خودروهای دارای مشکلات قضایی در رده کالاهای قاچاق قرار گیرند و قاچاق بودن آنها تأیید شود، آنها به سازمان اموال تملیکی واگذار و تصمیمات قانونی مربوط به آنها توسط این سازمان صورت خواهد گرفت.
120 خودرو لوکس اموال تملیکی بندرعباس تعیین تکلیف شدند
در ماه شهریور سال 1401، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، به ستاد مدیریت سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان سفر کرد و بازدیدی از آنجا داشت.
در یک جلسه که با حضور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس برگزار شد، مسئولان اموال تملیکی استان، مدیران بنادر و دریانوردی، و نمایندگان شرکتهای کانتینری بزرگ، در خصوص تعیین سرنوشت 120 خودرو لوکس خارجی در انبار اموال تملیکی بندرعباس، به صورت خاص مورد بررسی قرار گرفتند.
آقای قهرمانی اعلام کرد که پرونده 120 دستگاه خودرو لوکس وارداتی، متعلق به شرکت نگینخودرو، در حال بررسی توسط مسئولان قضایی و سازمان اموال تملیکی قرار دارد. اقدامات لازم برای ترخیص 20 دستگاه از این خودروها صورت گرفته است و برای تسهیل و تسریع در امور ترخیص 100 خودرو دیگر، برنامهای خاص اجرا شده است. در حال حاضر، خودروهای ترخیص شده به مالکانشان تحویل داده میشوند.
موضوع تاکید رئیس قوه قضاییه در سفر به استان بوشهر بر تعیین تکلیف خودروهای خارجی وارداتی و اموال تملیکی انبارهای گمرکی، از جمله مسائل مورد تاکید ایشان در این سفر بود.
پیگیری قضائی برای خودروهای ترخیص نشده
در تاریخ مرداد 1401، پس از چهار سال از اعلام ممنوعیت واردات خودرو، هنوز مشکل خودروهای ترخیص نشده در برخی از گمرکات کشور برطرف نشده است. به همین دلیل، آقای اژهای، رئیس قوه قضاییه، در سفر به بوشهر، از مدیران این استان خواسته است تا الویت بندی و تعیین تکلیف برای خودروهای دپو شده در گمرکات، بنادر و سازمان اموال تملیکی را انجام دهند.

پس از واقعهی اخیر، آقای روحالله لطیفی، سخنگوی گمرک، بیان کرد که مشکلات مربوط به این خودروها به گمرک تعلق ندارد. او اظهار داشت که سرنوشت ترخیص این خودروها باید توسط ادارات بالاتر تعیین شود. همچنین، آقای لطیفی شرحی از وضعیت اخیر خودروهایی که هنوز ترخیص نشدهاند را ارائه کرد که در ادامه میتوانید آن را بخوانید.
با اعلام ممنوعیت واردات خودرو در اوایل سال 1397، حدود 12 هزار دستگاه خودرو قادر به ترخیص از گمرک نشدند. در عین حال، در دولت یازدهم، واردکنندگان خودرو اجازه داده شده بود که مراحل تشریفات و تامین مجوزهای لازم را انجام دهند.
در چند دوره، اکثر خودروهای موجود در دپوی گمرک، ترخیص شدند و از میان تقریبا 12 هزار دستگاه، بیش از 10 هزار دستگاه آنها ترخیص شده و به بازار عرضه شدند.
در حال حاضر، حدود 2000 خودرو در گمرکات کشور منتظر ترخیص هستند، از این تعداد، حدود 900 خودرو به دلیل مشکلات در ثبت سفارش، اجازه ترخیص ندارند. بیشتر این خودروها مدلهای قدیمیتر از سال 2017 هستند. تقریباً 300 خودرو ثبت سفارش داده شدهاند، اما به دلیل اعلام ممنوعیت واردات در زمان ثبت سفارش، هنوز ترخیص نشدهاند. با اعلام مصوبه جدید از سوی دولت، انتظار میرود که این خودروها همچنان منتظر ترخیص بمانند.
تعداد حدود 1000 دستگاه دیگر نیز به دلیل مشکلات حقوقی، در حال حاضر اجازه ترخیص از گمرک را ندارند و باید صبر کنند تا دادگاه مربوطه رای قضایی شان را صادر کند. در صورتی که برای این خودروها رای ابطال شود، آنها از طرف مراجع قضایی کنفیسکه شده و به سازمان اموال تعلق میگیرند. اگر رای برای بیگناهی آنها صادر شود، واردکنندگان به صورت بدون محدودیت زمانی، میتوانند ترتیبات گمرکی را انجام دهند و خودروها را ترخیص کنند.
5- خودروهای دیگری که در دپو ذخیره شدهاند، قبل از سال ۱۳۹۳ و بر اساس مقررات و قوانین وارد کشور شدهاند.
6- تعداد دیگری از خودروهای دپو شده، دارای مشخصاتی مانند موتور بالای 2500 سیسی، ساخت آمریکا یا سفارش آمریکا هستند که امکان ترخیص آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، حدود 140 خودرو به علت این محدودیتها، در گمرک منطقه آزاد اروند، ذخیره شدهاند.
شرایط ترخیص خودروهای دپویی در گمرک
بعد از تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو توسط مجلس در آذر ماه 1400، آقای ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، اعلام کرده است که پیش نویس دستورالعمل ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور آماده شده است.

پیشنویس فعلاً به وزارت اقتصاد ارسال شده است و بعد از تصویب توسط هیئت وزیران، خودروهای رسوبی در گمرکات کشور قادر به ترخیص خواهند بود. یکی از نکات مهم این پیشنویس این است که ثبت سفارش مجدد برای خودروها ضروری است زیرا این اقدام به امکان تعیین وضعیت نهایی آنها توسط گمرک کمک خواهد کرد. شرایط دیگر برای ترخیص خودروهای نگهداری شده در انبارها به صورت زیر است:
ثبت سفارش برای واردات خودروهایی که قبض انبار تا تاریخ 16 دی 1397 دارند، مشروط به تأیید منشأ ارز شخصی متقاضی توسط بانک مرکزی است و مجاز است.
درخواست ثبت سفارش برای خودروهایی که تا تاریخ 27 دی 1397 در انبار قرار داشته و دارای ارز بانکی بودهاند، در صورت پرداخت تفاوت ارزی که دریافت شده با ارز نیمایی، مجاز است. اما اختصاص هر گونه ارز جدید برای این دسته از خودروها، ممنوع خواهد بود.
ثبت سفارش برای خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار، برای شما مجاز است اگر تعرفه گمرکی پرداختی شما به مقدار 40% بیشتر از تعرفه اصلی باشد.
خودروهای بالای 2500 سیسی قابل ترخیص نیستند، مگر آنکه سهمیه جانبازان را داشته باشند و تا شهریورماه 1393 وارد گمرک شده باشند و دارای ثبت سفارش باشند.
قبض انبار خودروهای بالای 2500 سیسی که تا 31 مرداد 1397 به مناطق آزاد وارد شدهاند، امکان ترخیص و تردد در این مناطق را دارند.
حتی اگر خودروها دارای پروندههای قضایی باشند، اگر رای قطعی این موضوع توسط مراجع قضایی صادر شده باشد و خودروها مشمول "منع پیگیری" یا "برائت از پیگرد" باشند، میتوانند ترخیص شوند و هیچگونه محدودیت زمانی برای ترخیص آنها وجود ندارد.
آمار خودروهای ترخیص نشده از گمرک
در نوامبر ۲۰۲۱، گزارش جدیدی از گمرک به وزارت اقتصاد منتشر شد که نشان میدهد بیش از دو هزار دستگاه خودرو هنوز در دپوهای گمرکی قرار دارند و از سال ۱۳۹۷ تا به اکنون، وضعیت ترخیص آنها مشخص نشده است. طبق این گزارش، آخرین وضعیت خودروهای سواری دپو شده در گمرکات به شرح زیر است:
- تعداد 1089 خودرو، بدلیل داشتن پرونده قضایی، امکان ترخیص ندارند. البته در برخی از این پروندهها، با ترخیص خودروها موافقت شده است.
- تعداد 927 خودرو، زیر 2500 سیسی هستند اما بدلیل نداشتن ثبت سفارش، امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 100 خودرو، بالای 2500 سیسی هستند و امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 82 خودرو در گمرک خرمشهر دپو شدهاند که از این تعداد، 73 خودرو به علت سفارشگذاری آمریکا و 9 خودرو نیز به علت بالای 2500 سیسی، امکان ترخیص ندارند.
- تعداد 51 خودرو نیز با اینکه کمتر از 2500 سیسی هستند و اظهار گمرکی شدهاند اما بدلیل عدم صدور پروانه، امکان ترخیص ندارند.
تکلیف خودروهای ترخیص نشده از گمرک چیست؟
در ماه تیر 1400، تکلیف خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور مشخص شده و در انتظار تصویب هیئت دولت قرار دارند. آقای میرمعینی، معاون فروش سازمان تملیکی، اعلام کرده است که کلیات ترخیص خودروهای دپویی در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده اما برای اجرای آن، اصلاحیه ماده 17 واردات خودروها باید توسط دولت تصویب شود. بر اساس برنامههای مطرح شده، خودروهای باقیمانده در گمرکات به ترتیب وضعیت خود مشخص خواهند شد.
- برخی از خودروها، امکان واگذاری به اورژانس یا ناجا را دارند.
- برخی از خودروهای زیر 2500 سیسی، به شرط فروش در داخل، امکان فروش و واگذاری را دارند.
- برخی از خودروهای بالای 2500 سیسی، به شرط تردد در مناطق آزاد، امکان فروش از طریق مزایده را دارند.
- خودروهای آمریکایی و خودروهایی که فاقد نمایندگی هستند نیز باید امحای فنی شوند.
اخبار ترخیص وسایل نقلیه
در مورد نحوه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک و همچنین شرایط ترخیص خودرو و موتور از پارکینگ پلیس، میتوانید اطلاعات جدیدترین مقالات انتخابی را مطالعه کنید.
لطفاً یک پاراگراف مربوطه را ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود بخشیده و بازنویسی کنم.