
خداحافظی با خودروهای ارزانتر از 20 هزار دلار
به احتمال زیاد تا پایان سال آینده، حتی یک خودروی صفر کیلومتر ارزانتر از 20 هزار دلار در بازار دسترسی پیدا نخواهد کرد. با خروج برندهایی مانند میتسوبیشی، کیا و نیسان از بازار آمریکا، چندین خودروی ارزانتر از 20 هزار دلار از سال 2019 به اینسو موجود نیستند.
متوسط قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار آمریکا تا سال 2019، قبل از شیوع کرونا، حدود 38 هزار دلار بود. با شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و مشکلات مربوط به زنجیره تامین، شرکتهای خودروسازی بیش از پیش مجبور به تولید مدلهای اقتصادی شدند.
این تغییرات با حذف خودروهای فورد فیستا، شورولت کروز و اسمارت شروع شد و سپس به هیوندای اکسنت، فورد اکو اسپرت، فولکس واگن بیتل و دوو ماتیز (یا همان شورولت اسپارک) گسترش یافت. آخرین این خودروها، به عنوان ارزانترین خودروهای قابل خرید در ایالات متحده شناخته میشدند.

به گفته آقای تایسون جومینی، قائم مقام بخش تجزیه و تحلیل دادهها در موسسه جیدی پاور، قطع تولید مدلهای ارزان قیمت پدیده جدیدی نیست. اما با بحران کمبود تراشه، مدلهای گرانتر در اولویت تولید قرار گرفتهاند. براساس نظر وی، بعضی از برندها، از جمله هوندا، پس از بهبود شرایط، تیپهای ارزانتر خود را وارد بازار کردهاند. اما حتی خودروی سیویک، که همواره به عنوان یک گزینه قیمتی مناسب شناخته میشده، در سال 2024 نزدیک به 25 هزار دلار قیمت گذاشته است. هوندا آکورد نیز با قیمت 28 هزار دلار، 4 هزار دلار گرانتر از سال 2019 عرضه شده است و CR-V هم با قیمت کمتر از 30 هزار دلار در دسترس نیست.
به غیر از این موارد، چه اتفاقی برای بازار خودروهای زیر 20 هزار دلار خواهد افتاد؟ به نظر میرسد که این بخش از بازار در آینده خود را از دست خواهد داد. در سال گذشته، در آمریکا، 15.5 میلیون دستگاه خودروی جدید به فروش رسید. با وجود افزایش قیمتها، فروش خودروها در این کشور به تدریج افزایش پیدا میکند، بنابراین شرکتهای خودروسازان شاید انگیزه کافی برای تولید خودروهای ارزانتر را نداشته باشند.
میانگین قیمت خودروی صفر در آمریکا
به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا با افزایش 36 درصدی نسبت به سال 2019 به 46 هزار دلار رسیده است. با توجه به اینکه میانگین درآمد سالانه در ایالات متحده در سال 2023 حدود 60 هزار دلار است، به نظر میرسد که بیشتر آمریکاییها بدون دریافت وام پنجساله، قادر به خرید خودرویی با قیمت 46 هزار دلار نباشند. این در حالی است که میانگین درآمد سالانه افراد در این کشور در سال 2019 بیش از 68 هزار دلار بود.
اطلاعات حاکی از وجود روزنهای امیدبخش است، زیرا در سال جاری، متوسط قیمت خودروها در آمریکا برای اولین بار از شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است و به نظر میرسد که این روند ادامه خواهد داشت. طبق گفتگوی آقای جومینی با Motor1، شرکت جیدی پاور پیشبینی کرده است که تا سال 2024، قیمت خودروهای صفر کیلومتر با میانگین کاهش 1.100 دلاری به 44.900 دلار خواهد رسید. همچنین، انتظار میرود که در ماه فوریه امسال، قیمت خودروها بیش از 1.900 دلار کاهش یابد و به میانگین 44.045 دلار برسد.

خبرهای خوب برای خریداران خودروهای نو بخشی از بازار خودروهای کارکرده نیز با مشکلاتی مواجه است. این مشکلات از اواسط سال 2021 شروع شد و در سال 2022 ادامه پیدا کرد. به گفته آقای جومینی، تعداد خودروهای کارکرده با سن پنج سال در سالهای آتی کاهش خواهد یافت، تا به این مقدار که در سال 2025 به 12.5 میلیون دستگاه کاهش می یابد، که این نشاندهنده چالشهایی است که خریداران خودروهای کارکرده در سالهای آینده با آن روبرو خواهند شد.
از آنجا که تعداد مدلهای ارزانقیمت روزبهروز در بازار کاهش مییابد، فرصت جدیدی برای شرکتهای خودروساز در بازار خودروهای صفر کیلومتر با قیمتهای کمتر از 30 هزار دلار ایجاد شده است. آقای جومینی اظهار کرده که قبل از شیوع ویروس کرونا، 47 درصد از بازار خودروهای نو مربوط به مدلهای ارزانتر از 30 هزار دلار بود، اما در حال حاضر این شرایط به فقط 17 درصد تغییر کرده است.
امید به عرضه خودروهای ارزان با نفوذ چین
به چین به عنوان تهدید جدیدی برای خودروسازان بزرگ جهان تبدیل شده است
اگرچه بسیاری از برندهای بزرگ خودروسازی با تمرکز بر روی بازار خودروهای بالای 30 هزار دلاری به خوبی شناخته شده اند، اما ورود خودروهای ساخت چین به بازار میتواند برندهای معتبر را به چالش کشاند. برندهایی مانند چری، باید دی و گریت وال، تنها در سال 2023 بیش از 400 هزار دستگاه خودرو در اروپا فروختهاند. در حال حاضر، سهم این شرکتها در بازار اروپا تنها 8 درصد است، اما تحلیلها نشان میدهد که این رقم تا سال 2025 به 15 درصد افزایش خواهد یافت.

برند چری، یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی چین، قصد ورود به بازار آمریکا را در آیندهای نزدیک دارد. این شرکت در حال حاضر برخی محصولات خود را با قیمت زیر 30 هزار دلار در مکزیک عرضه میکند. برایان وو، معاون اجرایی چری در مکزیک، در یک گفتگو با نشریه موتورترند اعلام کرد که بازار آمریکا برای چری بسیار اهمیت دارد و این شرکت در حال برنامهریزی برای ورود به این بازار است. تاکنون چری دوباره امتحان ورود به بازار آمریکا را در سالهای 2005 و 2020 داده است، اما با وجود برخی چالشها، به نظر میرسد این شرکت قصد خود را ادامه میدهد.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.