![سیستم تعلیق فعال پورشه ذهن را به خود جذب می کند. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است]()
لارس کرن روزهای خوبی را سپری می کند. من هم همینطور. من روی صندلی درست با راننده توسعه ace پورشه نشسته ام که او پانامرا توربو E-Hybrid را بر روی تک تک خطوط و نوارهای رومبل در Circuito Monteblanco سویل می چرخاند. به طور معمول، این نوع رفتار ناخواسته توهین آمیز است. اما به لطف سیستم تعلیق فعال جدید پورشه، این خودرو سخت ترین سوء استفاده ها را شبیه سکسکه می کند. این یک دستاورد مهندسی عظیم در خدمت حماقت محض است.
Porsche Active Ride اولین یا تنها سیستم تعلیق فعال موجود نیست، اما می توان گفت قوی ترین است و اجرای آن بسیار جذاب است. و توجه داشته باشید که این یک سیستم تطبیقی نیست که بتواند تنظیمات دمپر را به صورت الکترونیکی انجام دهد، بلکه فقط همیشه واکنشی است. یک سیستم تعلیق فعال به بدن نیرو وارد می کند تا با حرکت آن مقابله کند.
یک واحد موتور پمپ پورشه Active Ride. در سمت راست موتور و در سمت چپ پمپ قرار دارد.
هر گوشه از خودرو دارای یک واحد موتور-پمپ است که با یک موتور الکتریکی میزان فشار هیدرولیک در دمپر را کنترل می کند. واحدهای موتور-پمپ جلو و عقب در کنار هم قرار می گیرند و یک محفظه آلومینیومی مشترک دارند که در جایی که میله ضد غلتش سنتی می رود، پیچ می شود، اما هر چرخ مستقل از یکدیگر حرکت می کند.
به عنوان مثال، برخورد چرخ جلوی سمت راست به دست انداز مستقیماً روی جلوی چپ تأثیر نمی گذارد. واحدهای موتور-پمپ با باتری 400 ولتی مورد استفاده در مدل های پانامرا E-Hybrid تغذیه می شوند و می توانند 2248 پوند نیرو به هر گوشه خودرو وارد کنند. (پورشه اکتیو راید به تایکان فیس لیفت شده نیز می آید و سیستم از مبدل DC-DC برای کاهش ولتاژ 800 به 400 ولت استفاده می کند.)
در پانامرا، سیستم Active Ride با فنرهای هوای تک محفظه جفت می شود، اگرچه این فنرها فقط برای بالا نگه داشتن بدنه استفاده می شوند. از نظر تئوری، دمپرهای فعال به تنهایی می توانند جای فنرها را بگیرند، اما این بسیار انرژی بر است، و هنگامی که خاموش شود، ماشین مانند یک سیتروئن قدیمی به زمین فرو می رود.
با این حال، نرخ فنر برای فنرهای هوا برای وسیله نقلیه ای با این وزن بسیار پایین است، با چنین فاصله کم از سطح زمین و توانایی پیچیدن بالا، حدود 120 پوند در اینچ. پیدا کردن یک عدد خوب که آن را در متن قرار دهد کمی سخت است، اما کیت کویلور Ohlins Road & Track برای 718 Cayman از فنرهای 400 پوند/اینچ در جلو و 456 پوند در اینچ در عقب استفاده میکند.
درک اینکه سخت افزار چگونه کار می کند چندان دشوار نیست، اما کاربرد واقعی سیستم – کاری که می تواند انجام دهد – واقعاً شگفت انگیز است. خنده دار این است که کرن در ابتدا قانع نشد.
کرن میگوید: «شما اساساً میتوانید فیزیک را جعل کنید، و این همان چیزی است که من را در ابتدا گیج کرد. "در ابتدا ابتدایی بود، به همین دلیل برای من اشتباه بود، وجود نداشت... من نمی توانستم به سنسورهایم تغذیه کنم."
پورشه از Active Ride برای حذف حرکات بدن استفاده می کند. هیچ رول، زمین یا شیرجه ای وجود ندارد. این رفتار برای به حداکثر رساندن چسبندگی و ثبات مفید است و حداقل در ابتدا در انتقال احساس به راننده بد است.
علاقه مندان در مورد احساس فرمان زیاد صحبت می کنند، اما رانندگان بیشتر از دستان خود برای تشخیص آنچه ماشین انجام می دهد استفاده می کنند. حرکات بدن اطلاعات مفیدی را به چشم ها، گوش داخلی و از طریق نشیمنگاه شلوار می دهد. Porsche Active Ride انحراف لاستیک را جبران نمیکند - اتفاقی که با قرار دادن بار در لاستیک رخ میدهد - بنابراین مقداری حرکت وجود دارد، اما نه زیاد.
این فنرهای بادی همچنین نیرو را به لاستیک ها و بدنه منتقل می کنند که در مورد راحتی کامل بد است، اما برای احساس مهم است. کرن میگوید که در ابتدا احساس «مزخرف» میکرد. او هیچ احساسی از آنچه ماشین زیر او انجام میدهد نداشت، بنابراین تشخیص محدودیتهای چنگال غیرممکن بود. در ابتدا، او مهندسان را تشویق کرد تا به سیستم اجازه برخی حرکات بدن را بدهد، و حتی به شوخی استفاده از سیستم تعلیق کویل اور به سبک ماشین مسابقه را پیشنهاد کرد.
لارس کرن
دیوید کاردا
دیوید کاردا، یکی از مغز متفکران پشت سیستم (و اتفاقاً دوست خوب کرن)، روی رویکرد رادیکالتر استفاده از فنرهای فوقالعاده نرم، بدون میلههای ضد رول و دمپرها برای خنثی کردن حرکت بدن، محکمتر تاکید کرد. نقاط مثبت بیش از حد وسوسه انگیز بود.
او می گوید: «پیشرفت اصلی این است که بدن را تا حد امکان صاف نگه دارید. "شما هیچ نیروی اینرسی به دلیل حرکات رول، حرکات زمین دریافت نمی کنید، زیرا اینها بارهای چرخ هستند که در واقع نمی خواهید داشته باشید." این نیروها چسبندگی را کاهش می دهند. بنابراین، ماشین را تا جایی که ممکن است صاف نگه دارید، اما در صورت تحریکات خوب و کوچک به [راننده] پاسخ دهید.»
یک پیشرفت مهم از استفاده از نرم افزار کنترل برای ایجاد چشمه های مجازی به طور موثر حاصل شد.
کاردا میگوید: «کنترلکننده دارای یک ماژول است که نیروهای فنری را ایجاد میکند.
کرن اضافه می کند: «این مجازی است. "این وجود ندارد."
صبر کن چی؟ کاردا و تیم با بهار واقعی مشکلی نداشتند. آنها از دمپرها برای انتقال نیروی واقعی به داخل خودرو استفاده می کنند، به گونه ای که شبیه کاری است که فنر انجام می دهد. در این مرحله بود که مغزم به دو نیم شد. پورشه از Active Ride برای حذف حرکات بدن استفاده می کند. هیچ غلت، زمین یا شیرجه ای وجود ندارد.
پورشه از سیستم تعلیق فعال برای تقلید از سیستمهای تعلیق معمولی استفاده میکند، اما بدون هیچ گونه اشکالی.
کاردا میگوید: «بهکار بردن نیروهای فنر بهطور مجازی روی خودرو واقعاً خوب است، زیرا همه فرصتها را دارید تا از آن به روشی که نیاز دارید استفاده کنید. برای مثال، میتوانید هنگام رانندگی مستقیم مقداری سفتی رول روی خودرو اعمال کنید تا برای پیچیدن آماده شوید.»
اما از طرف دیگر، در صورت غلتیدن از روی یک پیچ در مسیر، خودرو می تواند به سرعت سفتی غلتش را کاهش دهد. بنابراین، کاری که یک طرف ماشین انجام می دهد، روی طرف دیگر تأثیر منفی نمی گذارد.
به عبارت دیگر، میتوانید از سیستم برای شبیهسازی بدون نوار ضد غلت یا نوار بسیار سفت استفاده کنید، سپس در عرض چند ثانیه به حالت بدون میله برگردید. این امر، در میان چیزهای دیگر، هذیانهای پرخاشگر کرن را ممکن میسازد. مهمتر از آن، شما به راحتی سواری و قابلیت دینامیکی که تقریباً بی نظیر است، خواهید داشت.
کرن اکتیو راید را اینگونه توصیف میکند که میتواند در مکانهایی که سیستم تعلیق معمولی نمیتواند چسبندگی ایجاد کند. پورشه این را "توزیع بار چرخ پویا" می نامد و ایده این است که از سیستم تعلیق برای پخش یکنواخت نیرو در هر چهار لاستیک استفاده شود.
در یک ماشین معمولی، چرخش بار پیچ ها را به لاستیک های بیرونی منتقل می کند، زیرا بدنه ماشین از راس گوشه دور می شود. در این مثال، لاستیک های داخلی کار چندانی انجام نمی دهند. با Active Ride، میتوانید بار را روی لاستیکهای داخلی برگردانید و هر چهار تایر را به چرخش خودرو کمک کنید. بنابراین، چسبندگی بیشتری خواهید داشت و سایش تایر را کاهش می دهید.
سیستم تعلیق در 13 هرتز کار می کند، به این معنی که دمپر می تواند ویژگی های خود را 13 بار در ثانیه تغییر دهد. برای ایجاد این امکان، یک خودروی Active Ride از شتابسنجها در چرخها و یک واحد اندازهگیری اینرسی برای نظارت بر حرکات بدنه، چرخش، انحراف، چپ به راست، جلو و عقب و بالا و پایین بدن استفاده میکند.
رایانه های خودرو نیز زوایای لغزش لاستیک را محاسبه می کنند. اساساً یک مدل مجازی از ماشین وجود دارد که در ماشین واقعی در حال اجراست. با تمام این اطلاعات، سیستم Active Ride در هماهنگی با سایر سیستمهای خودرو از جمله موتور، موتور کششی، چهار چرخ محرک، کنترل کشش/پایداری، ABS و قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب کار میکند.
در حالتهای Sport و Sport+، Active Ride ارتفاع سواری پانامرا را برای هندلینگ بهتر کاهش میدهد. سیستم تعلیق فعال همچنین با تمام سیستمهای دیگر خودرو از جمله موتور، موتور کششی، چهار چرخ محرک، کنترل کشش/پایداری، ABS و قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب صحبت میکند.
در مسیر، کنترل و ظرافت Active Ride قابل توجه است. به لطف کار Carreda، Kern، و بقیه مهندسان پورشه، به سرعت طبیعی است. شما می دانید که ماشین کارهای عجیب و غریب انجام می دهد، اما آنچه شما احساس می کنید فقط یک شایستگی عجیب است. به عنوان یک راننده، شما – و مهمتر از آن، گوش درونی شما – بی نیاز نمی شوید. Active Ride چسبندگی نامحدودی ایجاد نمی کند زیرا، بدیهی است که این غیرممکن است، و هنگامی که از حد مجاز عبور کردید، کم فرمانی را که از یک خودروی 5200 پوندی انتظار دارید، دریافت می کنید.
تا نقطه بی بازگشت، Active Ride راننده را نیز متملق می کند. به قدری سریع کار می کند که تقریباً مانند این است که سیستم در حال بارگیری لاستیک برای شرایط رانندگی بعدی است. در هر مرحله از پیچ، از ترمز گرفتن تا خروج، تقریباً بدون توجه به ورودی های راننده، می توانید احساس کنید که ماشین همه چیز را صاف می کند.
Monteblanco دارای پیچ و تاب دست راست بسیار سریع با حاشیه در داخل آن است. با هر دور پیاپی، کرن کمی سختتر به حاشیه برخورد میکرد و هر بار که ماشین طوری برخورد میکرد که انگار آنجا نبود. می توانستی تکانی را احساس کنی، اما ماشین هیچ تاثیری نداشت.
او نمونهای شدیدتر از تواناییهای سیستم تعلیق را در مکالمه ارائه کرد: بخش Pflanzgarten در نوربرگ رینگ نوردشلایف در بیشتر اتومبیلها یک پرش از سراشیبی است، اگر واقعاً آن را به پا میکنید. در یک پورشه با سیستم تعلیق فعال، چرخ ها روی زمین می مانند. (شما می توانید این را در ساعت 5:37 در ویدیوی بالا مشاهده کنید.)
شاید قابل توجه ترین نکته در مورد سیستم پورشه این باشد که این تنها آغاز کار است. کرن یک ماشین اسپرت سبک وزن با سیستم تعلیق فعال را تصور می کند. این یک تکه فناوری پیچیده است، اما بدون شک پیشرفت های بزرگی در چسبندگی و راحتی به همراه دارد. همچنین پیامدهای بزرگی برای خودروهای جاده ای با نیروی رو به پایین آیرودینامیکی زیاد دارد. به طور معمول، برای مقابله با نیرویی که بر روی خودروی آئرو با سرعت وارد میشود، باید از فنرهای سفت استفاده کنید. با Active Ride، میتوانید از دمپرها برای بالا نگه داشتن بدنه در مسیر استفاده کنید، در حالی که از فنرهای نرمی استفاده کنید که کیفیت سواری خوبی در سرعتهای پایینتر جاده به ارمغان میآورد. این یک تغییر روحی بزرگ از جانب راننده است.
کرن میگوید: «این یک جورهایی عجیب بود زیرا در ابتدا از آن متنفر بودم، اما اکنون واقعاً آن را دوست دارم.
اطلاعات بیشتر از سیستم تعلیق فعال پورشه تعلیق فعال پورشه پانامرا 2024 یک تغییر دهنده بازی است تماشای رکورد شکنی پورشه تایکان توربو GT در نوربرگ رینگ