
در مرداد ماه امسال (۱۴۰۲)، شرکت ایران دوچرخ، یکی از شرکتهای تابعه گروه خودروسازی بهمن، اعلام کرد که قصد دارد یک اسکوتر ساده شهری را با نام Capitan 150 معرفی کند. پس از چند هفته، این موتورسیکلت به صورت رسمی در نمایشگاه مدیریت شهری و حمل و نقل اصفهان معرفی شد.
بازار موتورسیکلت همواره به دلیل جذابیت اقتصادی خود، مخاطبان گسترده ای را جذب کرده است. اما در چند سال اخیر، با نوسانات نرخ ارز و مشکلات صنعتی، قیمت موتورسیکلتها افزایش یافته و آنها را به یک محصول لوکس تبدیل کرده است. با این حال، در این بازار همچنان محصولات با قیمت مناسبی وجود دارند. یکی از آنها موتورسیکلت کاپیتان 150 از شرکت ایران دوچرخ است.
بررسی طراحی موتورسیکلت کاپیتان 150
مانند تمام اسکوترهای شهری، اسکوتر کاپیتان 150 از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است. این اسکوتر دارای جزئیات زیبا در گرافیک چراغ جلو و رینگهایش است. زین یکپارچه اسکوتر امکان نشستن راحت دو نفر را فراهم میکند و پنلهای قسمت زیرین با تضاد رنگی جذابیت ظاهری بیشتری به آن اضافه کردهاند. با وجود ابعاد کوچک و قدرت موتور متوسط، اسکوتر کاپیتان 150 با داشتن یک اگزوز جذاب، برجستگی خاصی دارد.
از تمامی قابلیتهای این اسکوتر، نمایشگر تمام دیجیتال روی فرمان جذاب و متفاوتترین قسمت به نظر میرسد. این ویژگی که در بیشتر اسکوترهای مشابه دیده نمیشود، باعث افزایش زیبایی و خاصیت بصری این اسکوتر شده است. شکلگیری هندسی این نمایشگر بسیار شبیه به فریم آینهها است که زیبایی ظاهری آن را به بالاترین حد ممکن میرساند.
مشخصات فنی موتورسیکلت کاپیتان 150
این موتورسیکلت از نظر ابعاد، برای پیمایش در ترافیک شهری مناسب به نظر میرسد. این موتورسیکلت با ابعاد ۱۹۷۷ × ۷۶۰ × ۱۱۳۰ میلیمتر و فاصله بین دو چرخ ۱۳۶۰ میلیمتر، ارتفاع مناسبی دارد. وزن آن نزدیک به ۱۲۲ کیلوگرم است که ممکن است کمی سنگین به نظر برسد، اما این وزن میتواند به پایداری آن کمک کند. همچنین، باک سوخت ۶ لیتری این موتورسیکلت به نظر میرسد که با مصرف سوخت ۲.۸ لیتری آن، کافی برای مسافتهای شهری باشد.
حجم پیشرانه این محصول 150 سیسی است. موتور از نوع چهار زمانه و تک سیلندر، هوا خنک و با فناوری جرقهزنی EFI است. قدرت خروجی آن 8.5 اسببخار با 8.6 نیوتنمتر گشتاور میباشد. این اعداد و ارقام برای یک موتورسیکلت با این سطح استفاده مناسبند. دلیل این خروجی خوب، قطر و کورس سیلندر است که به ترتیب 57.4 میلیمتر و 57.7 میلیمتر میباشد.
شرکت اعلام کرده است که ضریب تراکم پیشرانه موتورسیکلت 9.2 است و برای رسیدن به سرعت نهایی بالای 80 کیلومتر در ساعت، از رقم پیشرانه 1 استفاده کنید. به توصیه تولید کننده، در موتورسیکلت خود از روغن موتور 40-10 استفاده کنید.
ویژگی برجسته اسکوتر کاپیتان 150 به تعداد جعبه دنده اتوماتیک CVT آن است که برای استفاده در شهر بهترین گزینه است. با وجود سیستم تعلیق مکانیکی در محور عقب، قابلیت کنترل شده تعادل این اسکوتر را ارتقا میدهد.
استفاده از ترمز جلو و عقب دیسکی، هر دو مجهز به فناوری CBS، ایمنی موتورسیکلت کاپیتان 150 را به مراتب بالا برده است. این ترمزها روی چرخهای به قطر 110.70 میلیمتر نصب شدهاند و علاوه بر افزایش ظاهر اسپرت، به بهبود فرمانپذیری نیز کمک میکنند.