بررسی موتورسیکلت ایران دوچرخ کاپیتان 150

مقالات خودرویی

در مرداد ماه امسال (۱۴۰۲)، شرکت ایران دوچرخ، یکی از شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی بهمن، اعلام کرد که قصد دارد یک اسکوتر ساده شهری را با نام Capitan 150 معرفی کند. پس از چند هفته، این موتورسیکلت به صورت رسمی در نمایشگاه مدیریت شهری و حمل و نقل اصفهان معرفی شد.

بازار موتورسیکلت همواره به دلیل جذابیت اقتصادی خود، مخاطبان گسترده ای را جذب کرده است. اما در چند سال اخیر، با نوسانات نرخ ارز و مشکلات صنعتی، قیمت موتورسیکلت‌ها افزایش یافته و آنها را به یک محصول لوکس تبدیل کرده است. با این حال، در این بازار همچنان محصولات با قیمت مناسبی وجود دارند. یکی از آن‌ها موتورسیکلت کاپیتان 150 از شرکت ایران دوچرخ است.

بررسی طراحی موتورسیکلت کاپیتان 150

مانند تمام اسکوترهای شهری، اسکوتر کاپیتان 150 از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است. این اسکوتر دارای جزئیات زیبا در گرافیک چراغ جلو و رینگ‌هایش است. زین یک‌پارچه اسکوتر امکان نشستن راحت دو نفر را فراهم می‌کند و پنل‌های قسمت زیرین با تضاد رنگی جذابیت ظاهری بیشتری به آن اضافه کرده‌اند. با وجود ابعاد کوچک و قدرت موتور متوسط، اسکوتر کاپیتان 150 با داشتن یک اگزوز جذاب، برجستگی خاصی دارد.

از تمامی قابلیت‌های این اسکوتر، نمایشگر تمام دیجیتال روی فرمان جذاب و متفاوت‌ترین قسمت به نظر می‌رسد. این ویژگی که در بیشتر اسکوترهای مشابه دیده نمی‌شود، باعث افزایش زیبایی و خاصیت بصری این اسکوتر شده است. شکل‌گیری هندسی این نمایشگر بسیار شبیه به فریم آینه‌ها است که زیبایی ظاهری آن را به ‌‌بالاترین حد ممکن می‌رساند.

مشخصات فنی موتورسیکلت کاپیتان 150

این موتورسیکلت از نظر ابعاد، برای پیمایش در ترافیک شهری مناسب به نظر می‌رسد. این موتورسیکلت با ابعاد ۱۹۷۷ × ۷۶۰ × ۱۱۳۰ میلی‌متر و فاصله بین دو چرخ ۱۳۶۰ میلی‌متر، ارتفاع مناسبی دارد. وزن آن نزدیک به ۱۲۲ کیلوگرم است که ممکن است کمی سنگین به نظر برسد، اما این وزن می‌تواند به پایداری آن کمک کند. همچنین، باک سوخت ۶ لیتری این موتورسیکلت به نظر می‌رسد که با مصرف سوخت ۲.۸ لیتری آن، کافی برای مسافت‌های شهری باشد.

حجم پیشرانه این محصول 150 سی‌سی است. موتور از نوع چهار زمانه و تک سیلندر، هوا خنک و با فناوری جرقه‌زنی EFI است. قدرت خروجی آن 8.5 اسب‌بخار با 8.6 نیوتن‌متر گشتاور می‌باشد. این اعداد و ارقام برای یک موتورسیکلت با این سطح استفاده مناسبند. دلیل این خروجی خوب، قطر و کورس سیلندر است که به ترتیب 57.4 میلی‌متر و 57.7 میلی‌متر می‌باشد.

شرکت اعلام کرده است که ضریب تراکم پیشرانه موتورسیکلت 9.2 است و برای رسیدن به سرعت نهایی بالای 80 کیلومتر در ساعت، از رقم پیشرانه 1 استفاده کنید. به توصیه تولید کننده، در موتورسیکلت خود از روغن موتور 40-10 استفاده کنید.

ویژگی برجسته اسکوتر کاپیتان 150 به تعداد جعبه دنده اتوماتیک CVT آن است که برای استفاده در شهر بهترین گزینه است. با وجود سیستم تعلیق مکانیکی در محور عقب، قابلیت کنترل شده تعادل این اسکوتر را ارتقا می‌دهد.

استفاده از ترمز جلو و عقب دیسکی، هر دو مجهز به فناوری CBS، ایمنی موتورسیکلت کاپیتان 150 را به مراتب بالا برده است. این ترمزها روی چرخ‌های به قطر 110.70 میلی‌متر نصب شده‌اند و علاوه بر افزایش ظاهر اسپرت، به بهبود فرمان‌پذیری نیز کمک می‌کنند.

comments

نظرات کاربران

میهمان سعید سرشار گفته :
10 تیر 1403 14:17
کاپیتان 150 در ایران توسط شرکت ایران دوچرخ که زیرمجموعه بهمن موتور هست مونتاژ میشه، اسم اصل این موتور کُرال (Coral) که تولید شرکت znen می باشد و برخلاف ادعای فروشندگان که می گویند کاپیتان تایوانی است، در واقع چینی می باشد. نمونه اصلی در دو نسخه 125 و 150 سی سی تولید می شود که نمونه ایرانیزه شده آن فقط 150 سی سی است و البته مزایایی هم به نسبت نسخه اولیه دارد که شارژر usb و کیلومتر تمام دیجیتالی از جمله آن است. البته خب این نکته هم حائز اهمیت است که کاپیتان فاقد کیلس و دزدگیر است که البته ممکن است از نظر یه عده این مورد نقص و از نظر شماری دیگر حُسن و موجب امنیت بالاتر به نسبت کیلس باشد.
کاپیتان صفر کیلومتر را به سختی می توان در نمایندگی ها پیدا کرد، شرایط فروش آن اقساطی و نقدی است و دارای 12 ماه گارانتی می باشد. البته در بازار آزاد در رنج قیمتی 90 تا 120 میلیون تومان در حال معامله می باشد.
تجربیات استفاده چند ماهه خودم از این موتور این است که به نسبت هم رده و رقبای خود که به ترتیب طرح کلیک و طرح وسپا هستند دارا مزیت‌هایی است:
- فلاپ بدنه از طرح کلیک محکم تر و شکیل تر هستند و در برابر طرح وسپا جمع و جور تر می باشد و حرکت در بین خودروها را ساده تر می کند.
- ظاهر جذاب تری نسبت به طرح کلیک و طرح وسپا دارد (البته سلیقه‌ای است)
- انجین یا موتور به شدت کم صدا است و خیلی نرم کار می‌کند
- به نسبت طرح کلیک برای سرنشین عقب راحت تر و دارای دو کمک در عقب می باشد.
- هر دو محور جلو و عقب دارای ترمز دیسکی می باشند
- موتور هواخنک می باشد و دردسرهای مشکلات و تعمیر موتورهای رادیاتور دار را ندارد
- ترمز به نسبت قوی تری نسبت به کلیک دارد
- لاستیک ها از کلیک پهن تر و فاصله از زمین بیشتر می باشد و خطر زمین خوردگی بخصوص در هنگام بارندگی را کمتر می کنند
-فضای پای بهتر و بیشتر برای راکب به نسبت کلیک دارد
از جمله نکات منفی کاپیتان 150 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کمبود لوازم جانبی و لوازم تزئینی نظیر زیرپایی، روکش زین و باکس عقب و...
- عدم فراوانی در عرضه و تولید محدود
- بازار خرید و فروش ضعیف تر به نسبت طرح کلیک
در نهایت با توجه به اینکه نمونه صفر طرح کلیک در بازار در زمان درج این دیدگاه قیمتی در حدود 100 تا 115 میلیون تومان دارند، قیمت صفر کمپانی در حدود 128 میلیون تومان برای این موتور با توجه به کیفیت ساخت بهتر و محسنات یاد شده، اختلاف قیمت اندک را توجیه می کند.
کاپیتان 150 یک اسکوتر اتوماتیک شهری و برای مصارف روزمره عالی می باشد اما با توجه به حساسیت در نگهداری و هزینه بالاتر نسبت به نمونه های مشابه برای کار گزینه مناسبی نیست.
میهمان وحید گفته :
22 دی 1403 21:28
آشغالترین و بدون قطعه‌ترین موتور و ناشناخته ترین موتور در ایران که توقف تولید هم شده جالبه نمایندگیها ایراد موتور رو میگن مدلشه یا تو دستکاری کردی بخصوص نمایندگی ایران دوچرخ خیابان گلشن دوست

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ