
بهای پایه طرح ترافیک به 75 هزار تومان میرسد
در اسفند ماه سال 1402، اعضای شورای شهر تهران، به منظور بررسی اعتراض هیأت تطبیق درباره تعیین عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر از سال 1403، جلسهای برگزار کردند.
در این جلسه، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، در قرائت موارد اعتراضی فرمانداری توضیح داد که فرمانداری با رقم 100 هزار تومان مبلغ طرح ترافیک مخالفت کرده و ما نیز برای تأمین نظر فرمانداری این عدد را به 75 هزار تومان کاهش دادیم. همچنین، فرمانداری به یکی از تبصرهها در مورد ضریب پلاک شهرستان انتقاد کرده و ما برای شهرستان ضریب یک را انتخاب کردیم. در ادامه، برای کارتهای یکساله 35 درصد تخفیف را در نظر گرفتیم که فرمانداری مخالفت کرده و این تخفیف را منتفی دید. همچنین، در بند دیگر، فرماند...
افندی زاده، رئیس سازمان حمل و نقل شهردار تهران، اظهار کرد که در سال های گذشته تمامی مواد این لایحه در فرمانداری تصویب شده بود. دربارهٔ تخفیف سالانه، در سال گذشته کارت به صورت یکجا به سازمانها داده میشد تا به پرسنل اعطا کنند و شهرداری نیز مبلغ کل را دریافت میکرد. برای افزایش انگیزه برای خریدهای سازمانی، ضریب تخفیف محاسبه میشد. در صورت عدم انگیزه، ارگانها باید به صورت روزانه خرید کنند که علاوه بر هدر رفتن پول، منجر به سرگردانی ارگانها میشود. افندی زاده بر این باور است که اگر رقم پایه به 75 هزار تومان برسد، این مشکلات بهبود خواهد یافت.
پایان سال، تخفیفهای سالانه به ۲۰ درصد کاهش یافت. اعضای شورای شهر تهران همچنین تصویب کردند که از سال ۱۴۰۳، عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر را تعیین کنند. این تغییرات به تصویب فرمانداری نیاز دارند.
جزییات طرح ترافیک 1403 اعلام شد
شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 15 اسفند 1402، پس از تعیین نرخ پایه عوارض طرح ترافیک سال 1403، ضرایب مربوط به ساعت تردد، محدوده تردد و آلایندگی وسایل نقلیه را مشخص کرده و تصویب کرده است.
بله، حتما. لطفا پاراگرافی که میخواهید بازنویسی شود را برایم ارسال کنید.
ماده یکم (1) مصوبه طرح ترافیک 1403
ورود و خروج وسایل نقلیه به مناطق طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیازمند پرداخت عوارض و دریافت مجوز تردد میباشد. میزان عوارض ورود و خروج وسایل نقلیه در هر یک از مناطق فوقالذکر، به ازای هر روز، برابر با ضرب نرخ پایه عوارض در مبلغ 1,000,000 ریال است (با در نظر گرفتن 20 درصد افزایش عوارض برای توسعه حملونقل ریلی). این مبلغ با ضرایب مرتبط با منطقه تردد (جدول 1)، ضریب مرتبط با ساعت تردد (جدول 2) و ضریب مرتبط با آلایندگی وسیله نقلیه (جدول 3) محاسبه میشود.
در افزایش قیمتهای نفت در بازار جهانی، رانت زیادی برای تولید کنندگان نفت به وجود میآید. این مسئله نه تنها موجب افزایش درآمد کشورهای تولیدکننده نفت میشود، بلکه میتواند منجر به افزایش قیمت محصولات نفتی در سراسر جهان شود.
محدوده تردد | ضريب |
---|---|
طرح ترافيك (حلقه اول) | 1.5 |
كنترل آلودگي هوا (حلقه دوم) در روز غيرمجاز | 0.75 |
هر دو محدوده حلقه اول و حلقه دوم | 1.5 |
ساعت تردد | ضريب | |
---|---|---|
اولين ورود يا تردد | آخرين خروج يا تردد | |
ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | ساعات اوج عصر (16 تا 19) | 1.5 |
ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19) | 1 |
ساعات غير اوج (10 به بعد) | ساعات اوج عصر (16 تا 19) | 1 |
ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | ساعات اوج صبح (6:30 تا 10) | 1 |
ساعات اوج عصر (16 تا 19) | ساعات اوج عصر (16 تا 19) | 1 |
ساعات غير اوج (10 به بعد) | ساعات غير اوج (قبل از 16 يا بعد از 19) | 0.7 |
از نیمه دوم سال، ساعت ختمه 19 در تهران براساس تصمیم شورای حمل و نقل و ترافیک اعمال میشود.
نوع وسيله نقليه | ضريب |
---|---|
هيبريدي | 0 |
برقي | 0 |
معاينه فني برتر تهران | 0.8 |
معاينه فني معتبر از مراكز تهران (1) | 0.9 |
معاينه فني معتبر | 1 |
با عمر بيش از 20 سال (2) | 1.2 |
در صورت به وجود آمدن دسترسی لازم از طریق سامانه سیمفا، این مورد را بررسی و انجام دهید.
تبصره یک (1): وسیله نقلیه مجاز به دستگاههایی اطلاق میشود که طبق ضوابط و مقررات قانونی دارای معاینه فنی مورد تأیید هستند و بدهی عوارض سالانه خودرو را ندارند، همچنین بیمه شخص ثالث آنها سالم باشد و همچنین در سیستم "تهران من" ثبتنام کرده و در سقف مجوزهای ورودی روزانه که توسط شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تصویب شده است، مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را رزرو کنند.
تبصره دوم: شهرداری تهران ملزم است در صورت رزرو مجوز روزانه برای ورود به طرح ترافیک و عدم ورود به محدوده مذکور، از متقاضیان مبلغ معادل بیست درصد (20%) نرخ پایه را دریافت کند.
تبصره سوم: شهرداری تهران مجاز است که ببخشه عوارض تردد یک خودرو برای هر پلاک ثبتی که متعلق به ساکنین مناطق طرح و ترافیک و کنترل آلودگی هوا باشد. این اجازه در صورتی صادر میشود که ساکنان این مناطق، خودروی مربوط را در سامانه "تهران من" ثبت کرده و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد را پرداخت کرده باشند. این مجوز برای ورود به مناطق مذکور مناسب با مکان سکونت، با ضریب پنج دهم (0.5) محاسبه و اعمال میشود.
تبصره چهارم: برای هر خودرو به میزان سه میلیون و نهصد و سی و هفت هزار و نهصد و بیست (3,937,920) ریال به ازای صدور "مجوز سالیانه تردد در محدوده طرح ترافیک در کل سال"، بهای خدمات اخذ میشود.
در تبصره پنجم (5) طبق ضوابط شورای ترافیک شهر تهران، شهرداری ملزم است پس از پر شدن ظرفیت حلقه اول، اقدام به اطلاعرسانی به شهروندان از طریق سامانه تهران من انجام دهد و اخطاریهای برای عدم پذیرش تقاضای مجوز روزانه ارسال نماید. همچنین، شهرداری مکلف است خودروهای وارد شده غیرمجاز را به پلیس راهور تهران اعلام کند.
تبصره ششم: عوارض تردد وسایل نقلیه با پلاک شهرستان با اعمال ضریب یک و دو دهم (1/2) تعیین و محاسبه میشود.
بند ۷: خودروهای تاکسی که با مقررات مربوط به مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تطابق ندارند، با اطلاع رسانی به سازمان مربوطه، به عنوان خودروی معمولی تلقی شده و موظف به پرداخت عوارض تردد موضوع این مصوبه هستند.
ماده دوم (2) مصوبه طرح ترافیک 1403
واردات وسایل نقلیه بیماران و افراد معلول باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا میشود. بنابراین، با استفاده از ضریب 0.1، سقف مجاز ورود آنها به مناطق ترافیکی محدود مشخص میشود.
تبصره: وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که استفاده از آنها برای انجام فعالیتها، وظایف شغلی یا امور درمانی نیاز به ورود به محدودههای ممنوعهی تردد دارد، معاف از پرداخت عوارض تعیین شده در این مصوبه میشوند.
ماده سوم (3) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجاز است حداکثر ۵ درصد از مجوزهای صادره را با اعمال ضریب ۰.۱ در موارد خاص صادر کند. موارد خاص از جمله خبرنگاران، روزنامهنگاران و عکاسان خبری توسط دستورالعملی که توسط کمیسیون مشترک کمیسیون عمران و حمل و نقل و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصویب میشود.
بنا به مقررات، شهرداری تهران مجاز است که به خبرنگارانی که از سهمیه خود استفاده نکرده یا خودروی شخصی ندارند، کارت بلیت الکترونیک رایگان یک ساله برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی اختصاص دهد.
ماده چهارم (4) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران مجاز است مبالغ ورود و خروج به مناطق ترافیکی مشمول ماده یک این مصوبه را برای جانبازان با سقف مجوزهای ورودی معین شده به این مناطق تا حداکثر بیست و پنج درصد (25%) با ارائه تأییدیه از بنیاد شهید و امور ایثارگران، با ضریب صفر محاسبه کند.
ماده پنجم (5) مصوبه طرح ترافیک 1403
عوارض تردد خودروهای ذکر شده در جدول زیر، که در حوزه حمل و نقل مسافر فعالیت میکنند و دارای پروانه فعالیت از شهرداری تهران هستند و در سامانه تهران من ثبتنام کردهاند، براساس سقف مجوزهای تصویب شده توسط شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران محاسبه و اعمال میشود:
نوع خودروها | ضريب |
---|---|
آژانس و مؤسسات اتومبيل كرايه | 0.6 |
سواري مجاز پلاك (ع) تهران (1) | 0.3 |
مينيبوس و اتوبوس مجاز پلاك (ع) تهران (2) | 0 |
سرويس مدارس (3) و آموزشگاه رانندگي | 0.3 |
لطفاً قبل از استفاده از امکانات و خدمات این فضا، به صورت آنلاین در سامانه "تهران من" ثبت نام نمایید. این خدمات فقط در روزهای تحصیلی قابل دسترسی میباشند.
ماده ششم (6) مصوبه طرح ترافیک 1403
برای وسایل نقلیه باری با پلاک تهران (مانند وانتها و کامیونتها با ظرفیت تا شش تن) که دارای مجوز فعالیت از شهرداری تهران هستند، هزینههای تردد بر اساس نوع و تعداد وسایل نقلیه و نوع بحران دریافتی قراردادنی در جدول زیر تعیین و محاسبه میشود:
وسایل نقلیه باری برای استفاده از تسهیلات برتر باید حداقل سه باربرگ همراه با ارسال اطلاعات مکانی و زمانی تردد از طریق GPS یا روش دیگری به سامانه بارانه شهرداری تهران ارسال کنند. همچنین تا زمانی که زیرساختهای لازم برای ارسال اطلاعات مکانی و زمانی تردد توسط شهرداری فراهم نشده باشد، صدور حداقل سه باربرگ در روز برای بهرهمندی از تسهیلات برتر ضروری خواهد بود.
ماده هفتم (7) مصوبه طرح ترافیک 1403
در صورت صدور مجوز روزانه ورود کامیون به محدوده ممنوع در شهر تهران، عوارض مربوطه در موارد ویژه تعیین میشود و به تصمیم سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران صادر میگردد. برای اطلاعات بیشتر، لطفا به جدول زیر مراجعه فرمایید:
سن ناوگان | نرخ عوارض (1) |
---|---|
تا 5 سال | 50 هزارتومان |
5 سال تا 15 سال | 70 هزارتومان |
15 سال به بالا | 90 هزارتومان |
برای کامیونهای با ظرفیت بیش از 6 تن، بارگیری تنها با دریافت باربرگ امکان پذیر است.
تبصره اول: حرکت شبانهروزی کامیونهای حمل بار در محدوده شهر تهران از ساعت ۲۳ تا ساعت ۶ صبح ممنوع است. در صورت عدم دریافت باربرگ یا تردد خارج از مسیر مشخصشده در باربرگ، باید هزینههای 90 هزار تومان را پرداخت کنند. اما اگر باربرگ را دریافت کردند، هزینهها با ضریب صفر محاسبه میشود.
در تبصره دوم آمده است که کامیونهای حامل سوخت و آرد از پرداخت عوارض صدور مجوز روزانه معاف هستند و تنها باید باربرگ را دریافت کنند.
تبصره سوم: برای صدور مجوز تردد برای کامیونها در ساعات مجاز، ضروری است که معاينه فنی معتبر داشته باشند و مجوز از سامانه حمل و نقل بار و کالای شهرداری تهران (بارانه) را بگیرند. همچنین، تردد کامیونهای بالای 6 تن ظرفیت در محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، مستلزم پرداخت عوارض و ضرایب مربوطه است.
ماده هشتم (8) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران موظف است اقدامات لازم را برای جبران هزینههای ناشی از ورود یا تردد غیر قانونی وسایل نقلیه در محیطهای مشخص انجام دهد. این اقدامات شامل شناسایی وسایل نقلیه، تعیین دارنده وسیله نقلیه و تهیه فهرست عوارض پرداخت نشده میشود. سپس پیامکی حاوی اطلاعات مربوط به عوارض پرداخت نشده به آخرین شماره تلفن مالک ثبت شده در سامانه تهران من ارسال میشود.
مالکان وسایل نقلیه موظفند ظرف مدت ده روز کاری از تاریخ دریافت پیامک، بدهی عوارض مربوط به این مصوبه را پرداخت کنند و تسویه حساب کنند. در صورت عدم پرداخت بدهی، به نرخ دو درصد ماهانه و بیشتر تا حداکثر بیست و چهار درصد در سال، جریمه بر روی مقدار بدهی اعلامی افزوده خواهد شد. بدهی عوارض این مصوبه به عنوان بدهی معوق در حساب پلاک مربوطه ثبت و انتقال خودرو به پرداخت این بدهی وابسته خواهد بود.
تبصره اول: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مکلف است، در خصوص اعمال قانون وسایل نقلیه متخلف و رعایت ضوابط مقرر شده در این مصوبه برای تردد غیرمجاز در محدودههای تعیین شده، اقدام لازم را انجام دهد.
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مجاز است تا سه درصد (3%) از درآمد حاصل از مدیریت محدودههای مشمول این مصوبه را برای بهبود اجرای طرح، تقویت و پشتیبانی لجستیکی و افزایش توان پلیس راهور تهران بزرگ صرف نماید تا به اجرای کامل طرح کمک کرده و همچنین برای وصول هزینهها در نظر گرفته شود.
تبصره سوم (3): شهرداری تهران موظف است وسایل نقلیه غیرمجازی که در محدودههای مشخص تردد میکنند، به پلیس راهور اعلام کند تا قانون را اجرا کند. تخصیص درآمد این تبصره به پلیس راهنمایی و رانندگی، با تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام میشود.
ماده نهم (9) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است مجوز سالانه تردد را برای اشخاص متقاضی تعیین کند. این مجوز بر اساس سهمیه و ضوابط مشخص شده صادر میشود و هزینه آن بر اساس نرخ پایه و ضرایب مختلف محاسبه میشود. این هزینه با اعمال ضریب حداقل 0.65، در ابتدای سال از اشخاص متقاضی دریافت میشود.
تبصره سوم ماده یکم این مصوبه شامل سهمیههای مشخص شده نمیشود و شهرداری تهران مجاز است برای صدور مجوز ورود و تردد در محدودههای تعیین شده در ماده یکم، بستههای اعتباری کمتر از یک سال را با اعمال ضریب حداقل 0.8 تهیه کند.
ماده دهم (10) مصوبه طرح ترافیک 1403
شهرداری تهران ملزم است تجهیزات کنترل هوشمند را بهروز نگه دارد و به مدیریت و نظارت بر مناطق آلوده به آلودگی هوا و طرح ترافیک توجه کند.
ماده يازدهم (11) مصوبه طرح ترافیک 1403
در چارچوب یک تفاهمنامه، شهرداری تهران مجاز است از خودروهای قوه قضاییه عوارض تردد را بابت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر دریافت کند و آنها را به شهرداری تهران تحویل دهد.
ماده دوازدهم (12) مصوبه طرح ترافیک 1403
از تاریخ اجرا الزامی این مصوبه، تمام مصوبات قبلی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تعیین عوارض تردد برای مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا لغو و مصوبه فعلی به عنوان معیار برای اجرا میباشد.
تصویب نرخ عوارض طرح ترافیک در سال 1403
در تاریخ بهمن ماه سال 1402، نرخ عوارض ورود به طرحهای ترافیکی پایتخت برای سال 1403 در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد.
محمد آخوندی، عضو شورای شهر تهران، اظهار داشت که شهرداری اهمیتی به درآمدزایی در این زمینه نمیدهد. ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه از جمله خودروهای هیبریدی و برقی، از نگاه شهرداری، صفر است. کمیسیون مشترک نیز تصمیم گرفته است هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده های طرح ترافیک را در هر روز به مقدار ۱۰۰ هزار تومان تعیین کند.
وی اظهار نمود که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی برتر تهران ضریب 0.8، و وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران بر اساس دسترسی به سامانه سیمفا، و وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر یک، و وسایل نقلیه با عمر بیش از 20 سال ضریب 1.2 محاسبه شود. پیشنهاد شهرداری تهران برای عوارض 73,000 تومان مطرح شده است.
آقای آخوندی اعلام کرد که هزینه رفت و برگشت با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. اگر عوارض کمتری برای این طرح در نظر گرفته شود، افراد به سوق داده خواهند شد که از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و این موضوع ممکن است شرایط را برای کسانی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، دشوارتر کند زیرا ترافیک باعث شده است که تردد خودروهای شخصی غیرمطمئن شود.
او افزود که این پیام از لایحه ارسال میشود که هدف ما از کنترل ترافیک و آلودگی هوا، کسب درآمد نیست.
ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده پایتخت
در جلسهی شورای شهر تهران در تاریخ 12 آذر 1402، اعضا با استناد به مخاطرات آلودگی هوا برای سلامتی شهروندان و تأثیر تردد خودروها بر تشدید آلایندهها، دو فوریتی را مطرح کردند. طبق تصمیم گرفته، در روزهایی که مدارس ابتدایی به علت آلودگی هوا تعطیل یا به شکل آنلاین درس میدهند، فروش آرم طرح ترافیک ممنوع است و تا زمانی که مدارس دوباره راهاندازی شوند، این محدودیت اعمال خواهد شد.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به انتقادهایی که برخی از اعضای شورای شهر مطرح کردند، در واکنش به احتمال تأثیر عدم فروش طرح بر درآمدها، اظهار کرد که در کمیته ضروری و روزهای آلوده، تأکید شده است که طرحها را به فروش نرسانند. وی افزود: "هنگام تنظیم بودجه، این موضوع مدنظر ما قرار میگیرد و در سال جاری نیز به آن توجه شده است."
هفده عضو شورای شهر تهران در نهایت با رأی موافق، دو فوریت ممنوعیت فروش طرح ترافیک در روزهای آلوده هوا را تصویب کردند. این تصمیم به شهرداری واگذار شد تا بطور دقیق بودجه سال آینده را بررسی کند و از بروز مشکلات در زمینه بودجه جلوگیری کند.
قیمت و عوارض طرح ترافیک تهران 1402
برای محاسبه هزینه تردد خودروها در طرح ترافیک تهران، میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:
خواهش میکنم اطلاعات بیشتری ارائه دهید تا بتوانم بهتر به شما کمک کنم.
همچنین میتوانید از جدول زیر، نرخ دقیق عوارض طرح ترافیک تهران را مشاهده کنید:
ساعت ورود | ساعت خروج | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|---|
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 38,631 تومان |
بعد از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | برتر | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | قبل از 16 | عادی | 78,840 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 82,782 تومان |
قبل از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 118,260 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | برتر | 55,188 تومان |
بعد از 10 صبح | بعد از 16 | عادی | 78,840 تومان |
در صورتی که یک وسیله نقلیه چندین بار توسط دوربینها در یک روز ثبت شود، جدول بالا به عنوان مرجع برای محاسبه عوارض مورد استفاده قرار میگیرد. در این صورت، تاریخ و زمان اولین ورود و آخرین خروج وسیله نقلیه در طول روز، به عنوان ملاک برای محاسبه مبلغ عوارض در نظر گرفته میشود.
زمان ورود | معاینه فنی | عوارض روزانه |
---|---|---|
قبل از 10 صبح | برتر | 55,188 تومان |
قبل از 10 صبح | عادی | 78,840 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | برتر | 38,631 تومان |
بعد از 10 و قبل از 16 | عادی | 55,188 تومان |
بعد از 16 | برتر | 55,188 تومان |
بعد از 16 | عادی | 78,840 تومان |
بله، خیلی خوب. بهتره جمله رو انگلیسی باقی نگذاریم. به نظرم این جمله مناسب به نظر می رسه:
*جدول فوق، مناسب است در صورتی که وسیله نقلیه یکبار در یک روز توسط دوربینها ثبت شود.
خرید بسته طرح ترافیک از تهران من
برای خرید طرح ترافیک، باید قبل از ورود به محدوده مربوطه ثبتنام کنید. این امکان طی سال به طور مداوم وجود دارد. در صورت عدم ثبتنام قبل از ورود، ممکن است مورد جریمه قرار بگیرید.
شهروندان تهرانی میتوانند بستههای زمانی طرح ترافیک را خریداری کنند. این بستهها به صورت یکماهه، سهماهه و ششماهه ارائه میشوند و افرادی که خودروهایشان دارای معاینه فنی برتر هستند، میتوانند با تخفیف 30 درصدی این طرح را خریداری کنند.
نوع بسته | نوع معاینه فنی | قیمت بسته |
---|---|---|
یک ماهه | عادی | 1,332,000 تومان |
یک ماهه | برتر | 931,200 تومان |
سه ماهه | عادی | 3,768,000 تومان |
سه ماهه | برتر | 2,640,000 تومان |
شش ماهه | عادی | 7,092,000 تومان |
شش ماهه | برتر | 4,963,200 تومان |
جدول بالا مربوط به سال 1402 است.
ثبت نام طرح ترافیک تهران
برای ثبت نام در طرح ترافیک تهران، به سایت "تهران من" مراجعه کنید و وارد حساب کاربری خود شوید. برای ثبت نام، مشخصات کارت ملی و اطلاعات سند خودرو لازم است.
ثبت نام حضوری طرح ترافیک برای چه کسانی است؟
ثبت نام در طرح ترافیک از طریق اینترنت انجام میشود، اما برای دو گروه از متقاضیان طرح ترافیک تهران، ثبت نام باید حضوری در دفاتر پیشخوان دولت انجام شود. این دو گروه عبارتند از:
- ساکنان محدوده طرح ترافیک
- مالکان خودروهای هیبریدی و برقی
اتباع خارجی امکان ثبت نام طرح ترافیک را دارند؟
بله، برای ثبت نام در طرح ترافیک تهران، نیاز به داشتن کد ملی است. به علت عدم وجود کد ملی برای اتباع خارجی، آنها باید به سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مراجعه کنند تا بتوانند در این طرح ثبت نام کنند.
امکان ثبت نام طرح ترافیک برای چند خودرو وجود دارد؟
در وبسایت "تهران من"، هر فرد میتواند برای چند خودرو ثبت نام کند. با این حال، باید توجه داشت که افرادی که شامل "سهمیه طرح ترافیک" هستند، تنها مجاز به تردد با خودرویی که ثبت کردهاند، میباشند. در غیر اینصورت، قانوناً خلاف قوانین را پیش خواهند برد.
رزرو طرح ترافیک روزانه
از آنجا که حداکثر تردد در محدوده طرح ترافیک تهران با رزرو طرح ترافیک ممکن است، در غیر اینصورت ترددهای خودروها همراه با هزینههای بیشینه انجام میشود.
برای رزرو طرح ترافیک، به سایت تهران من مراجعه کرده و وارد حساب کاربری شوید. سپس در بخش «خانه» و از گزینه خودروهای من یا از بخش «خودرو و طرح ترافیک»، امکان رزرو طرح ترافیک وجود دارد.
امکان رزرو طرح ترافیک هفتگی برای هفته آینده، از ظهر چهارشنبه هر هفته فعال میشود، اگر ظرفیت مجاز هفتگی تکمیل نشده باشد، میتوان طرح ترافیک برای روزهای هفته جاری نیز رزرو کرد. اما اگر ظرفیت تکمیل شده باشد، امکان رزرو طرح ترافیک وجود نخواهد داشت. در صورت تردد خودروها در طرح ترافیک بدون رزرو، جریمه مربوطه برای آنها لحاظ خواهد شد.
قوانین استفاده از سرویس رزرو طرح ترافیک به صورت زیر است: ۴- قبل از رزرو طرح ترافیک، باید حساب شهروندی خود را شارژ کنید؛ زیرا بدون شارژ حساب، امکان رزرو وجود ندارد. پس از رزرو، مبلغ مورد نظر در حساب کاربری شما مسدود خواهد شد و بعد از حداکثر ۱۰ روز، مبلغ نهایی محاسبه شده و از مبلغ مسدودی کسر شده و مابقی آن به حساب شهروندی شما برگردانده خواهد شد.
برای رزرو طرح ترافیک، تحت هیچ شرایطی نمیتوان بدون انجام معاینه فنی (عادی یا برتر) بر روی خودرو اقدام کرد.
اگر رزرو را ثبت کنید ولی ورودی در منطقه تردد محدودیتهای تهران را نداشته باشید که دوربینها ثبت تردد شما را نکرده باشند، حداقل هزینه بلاک شده از حساب شما کسر خواهد شد و مابقی مبلغ به حساب شهروندی شما بازخواهد گشت.
اگر چند خودرو دارید، باید برای هر یک از آنها جداگانه طرح ترافیک رزرو کنید؛ زیرا امکان انتقال رزرو از یک خودرو به دیگری وجود ندارد.
امکان لغو رزرو طرح ترافیک تا ساعت 6 صبح روز مورد نظر ممکن است انجام شود.
اگر در محدوده طرح ترافیک حضور دارید و ثبت رزروی ندارید، تا ساعت 24 همان روز فرصت دارید تا تردد خود را ثبت کنید. در غیر اینصورت، جریمه خواهید داشت.
تردد در مناطق طرح کنترل آلودگی هوا (LEZ) بدون نیاز به ثبت رزرو امکانپذیر است.
روزهای طرح ترافیک تهران
در تهران، طرح ترافیک تنها در روزهای شنبه تا چهارشنبه اجرا میشود.
در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک تهران و طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ)، بدون پرداخت هزینه انجام میشود.
در روزهای پایانی اسفند و یا آغاز فروردین، تغییراتی در نحوه ترافیک تهران اجرا میشود. برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد این تغییرات، بهتر است از ارتباط با پلیس راهور یا منابع معتبر دیگر استفاده کنید.
طرح ترافیک تهران در پنجشنبه
در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک تهران بدون پرداخت هزینه امکانپذیر است.
توجه داشته باشید که بدنه این تشریفات به طرح جدید نیز پایبند است و روزهای پنجشنبه از ساعت 6:30 صبح تا 13 اجرا خواهد شد.
در صورتیکه روزهای پنجشنبه در منطقه کاهش آلودگی هوا تردد داشته باشید، یک روز از سهمیه فصلی رایگان شما کسر میشود. خودروهای پلاک تهران در هر فصل از سال دارای 20 روز سهمیه رایگان و خودروهای پلاک شهرستان دارای 15 روز سهمیه رایگان برای تردد در «محدوده کاهش آلودگی هوا» هستند.
تخفیف خرید طرح ترافیک
تخفیف 30 درصدی طرح ترافیک برای خودروهایی که دارای هستند اعمال میشود.
در صورت ورود به محدوده طرح ترافیک تهران و شارژ کردن حساب کاربریتان به مبلغ کافی، 20% تخفیف برای خرید طرح ترافیک شما فعال خواهد شد.
اخبار طرح ترافیک جدید
برای دریافت اطلاعات جدید در مورد طرح ترافیک تهران از جمله قیمت ها، سهمیه، جریمه ها، تخفیف ها و نحوه خرید، می توانید به صفحه رسمی "تهران من" مراجعه کنید و یا مقالات مرتبط را در سایت my.tehran.ir مطالعه نمایید.