![دوج برای ترغیب طرفداران خودروهای عضلانی به برقی کار سختی خواهد داشت]()
اوایل این هفته، دوج اولین ماشین عضلانی الکتریکی خود، Charger Daytona EV جدید را معرفی کرد. بدون بحث نبود.
نه اینکه کسی تعجب کند. بسیاری از افراد در اینترنت از ماشین های الکتریکی خوششان نمی آید و یک خودروی برقی که خانواده ای قدیمی از خودروهای عضلانی V-8 را از بین می برد، ممکن است یک بوگیمن نهایی باشد. اگر شما از آن دسته ای هستید که اتومبیل های الکتریکی را به عنوان چرخ دستی های گلف ستوده رد می کنید - همانطور که بسیاری از علاقه مندان آنلاین انجام می دهند - Charger Daytona تقریباً کاملاً طراحی شده است تا خشم شما را جلب کند.
کمی پشتیبان می گیریم تقریباً 20 سال است که ماشین عضلانی مدرن نام تجاری دوج را تعریف می کند. چارجر و چلنجر قدیمی خودروهای آمریکایی قدیمی، بزرگ، دیفرانسیل عقب و قدرتمند بودند. همیشه مدل های پایه V-6 وجود داشت، اما قلب واقعی این دو خانواده V-8 بود. موتور V-8 ورودی 5.7 لیتری، 392 فوق العاده و البته هلکت 6.2 لیتری سوپرشارژ قدرتمند.
همانطور که فورد موستانگ و شورولت کامارو بیشتر اصلاح شدند و به میراث مسابقات جاده ای Trans-Am متمایل شدند، چارجر و چلنجر به طور فزاینده ای مضحک شدند. آیا هلکت 707 اسب بخاری برای شما کافی نیست؟ یک Challenger Demon 100 اکتان 840 اسب بخاری داشته باشید. آیا می خواهید قدرت مشابهی در خودرویی داشته باشید که بتوانید خانواده خود را با آن جابجا کنید؟ برای اندازه، شارژر قرمز 797 اسب بخاری را امتحان کنید. ما حتی به مدت 84 ماه از شما حمایت مالی خواهیم کرد!
علیرغم اینکه این پلتفرم ها از نظر خودرویی قدیمی هستند - چارجر در سال 2005 و چلنجر در سال 2008 معرفی شدند - فروش بسیار خوبی داشتند. با وجود درخشش نسل ششم کامارو، چلنجر در فروش آن را شکست داد و به طور معمول پاشنههای موستانگ را زیر پا گذاشت. اغراق نیست اگر بگوییم ماشین های عضلانی برند دوج را حفظ کردند.
ما نمی توانیم به جای همه خریداران صحبت کنیم، اما دیدن جذابیت آسان بود. رانندگی با یکی از اینها، به خصوص مدل های اسب بخار بالاتر، غیرقانونی به نظر می رسید. سرعت زیاد، سر و صدای زیاد، ظرافت کم. آنها به غرایز پست ما متوسل شدند. من در یک محله مودب از طبقه متوسط تا متوسط در شهر نیویورک زندگی می کنم. یک بار در حین تست شارژر دیتونا، در حالی که والدین بچه های خردسال خود را به مدرسه می بردند، آن را روشن کردم. آن چیز با غرش نفرت انگیز جان گرفت. من به طور نامشخصی دشمن بودم و صادقانه بگویم، این دشمن حاکم بود.
روزهای سالاد تمام شد. Stellantis خودروهای تمیز و کارآمد زیادی در خط تولید خود ندارد و تا این هفته هیچ خودروی الکتریکی در ایالات متحده وجود ندارد. در غیاب آنها، V-8 ها باید می رفتند، و بنابراین Stellantis تصمیم بحث برانگیز را گرفت تا همی را در همه وانت های سنگین بکشد و هم یک نسخه تمام الکتریکی از ماشین عضلانی نمادین خود بسازد. از آنجایی که فورد در موستانگ پشت سر V-8 ایستاده است و دولت بایدن احتمالاً اهداف آلایندگی کمتر را عقب می اندازد، به نظر می رسد استلانتیس انتخاب اشتباهی داشته است.
در یک رویداد پیش نمایش رسانه ای برای Charger Daytona، رئیس دوج، تیم کونیسکیس در مورد اجازه دادن به مشتریان با ایده یک ماشین عضلانی الکتریکی صحبت کرد. به همین دلیل است که کانسپت Charger Daytona را در آگوست 2022 معرفی کرد. اما مردم هنوز با این ایده آشنا نشدهاند.
احتمالاً مهم نیست که Charger Daytona بسیاری از خواستههای خریداران خودروهای عضلانی را انجام دهد. در یک خط مستقیم بسیار سریع خواهد بود، به لطف سیستمهای پیچیده مهندسی شده برای تقلید از آنچه در مورد احتراق داخلی دوست داریم، سر و صدا و لرزش زیادی ایجاد میکند، و حتی حالتهای دونات و فرسودگی دارد. Charger Daytona نیز مانند مدل قبلی خود بسیار بزرگ و سنگین است.
اما جذابیت خودروهای قدیمی این است که آنها نابهنگام بودند. انگشت وسط به جامعه مودب. دوج شدیداً میخواهد چارجر دیتونای جدید هم همینطور باشد، اما به عنوان یک خودرو الکتریکی، هرگز نمیتوان آن را به درستی یا نادرست اینطور درک کرد. صرف نظر از اینکه Charger Daytona چقدر خوب است و دوج چقدر روی آن کار کرده است، تصور موفقیت آمیز بودن آن دشوار است.
به اعتبار خود، به نظر می رسد دوج دقیقاً می داند چه کسی را باید متقاعد کند. خطی از یک ویدیوی تبلیغاتی عجیب و غریب که دیروز منتشر شد با خیره شدن به Kuniskis روشنگر است:
«بیشتر مردم فکر میکنند ماشینهای برقی قرار است کره زمین را نجات دهند، ماشینهای الکتریکی باید سبز و از نظر سیاسی درست باشند، بنابراین این چیز باید فوقالعاده کارآمد و سازگار با محیطزیست باشد، درست است؟ نمیدانم، شاید، اما این هرگز هدف نبود. نکته این بود که آنها به ما گفتند که نمیتوانیم همیس را بفروشیم، اما هرگز به ما نگفتند که باید خستهکننده و کند باشیم. بنابراین قوانین را گرفتیم، نواحی خاکستری را پیدا کردیم و از آنها استفاده کردیم، از آنها برای ساختن یک ماشین عضلانی، برای ساختن یک ماشین عضلانی دوج استفاده کردیم و آن را زیر سیمی که رگولاتورها مانند نوارهای میخ در مقابل ما انداختند، بلغزانیم. ”
این ما هستیم در مقابل آنها اما دوج می تواند در مورد چارجر دیتونا جدید هر چه می خواهد بگوید و می تواند یک ماشین عضلانی عالی بسازد. با این حال، هنوز هم یک خودروی الکتریکی است، و در نهایت، این چیزی است که مرد میخواهد. دوج در حال تسلیم شدن است. به ذهنیت "هرگز تسلیم نشو" پشت می کند، در حال ساخت خودرویی است که برای محیط زیست بسیار بهتر از هر چیزی است که قبلا ساخته شده است.
در این ویدئو، کونیسکیس علیه "سیستم" انتقاد می کند. Charger و Challenger قدیمی برای افرادی ساخته شده اند که می خواهند دقیقاً این کار را انجام دهند. اما آیا دنیایی وجود دارد که در آن یک خودروی برقی، صرف نظر از اینکه چقدر ناکارآمد، بلند یا سریع باشد، بتواند توسط آن دسته از افراد «از نظر سیاسی نادرست» دیده شود؟ صادقانه بگویم، تصورش سخت است.
شاید مردم با آن گرم شوند. زمان مشخص خواهد کرد، اما خوش بین بودن سخت است.
اطلاعات بیشتر در مورد شارژر جدید Daytona 2024 Dodge Charger Daytona EV: Dodge Charger این است که در سال 2025 دارای موتور 550 اسب بخاری Hurricane Inline-Six Gas