حذف خودروهای صفر ارزان از بازار آمریکا

مقالات خودرویی

خداحافظی با خودروهای ارزان‌تر از 20 هزار دلار

به پایان سال آینده میلادی، احتمالاً حتی یک خودروی صفر کیلومتر با قیمت کمتر از 20 هزار دلار در بازار یافت نخواهد شد. با خروج برخی از برندهای خودرویی مانند میتسوبیشی، کیا و نیسان از بازار آمریکا، چندین خودروی ارزان‌تر از 20 هزار دلار که از سال 2019 به بعد معرفی شده‌اند، دیگر در این کشور خریداری نخواهند شد.

تا سال 2019 و قبل از شیوع کروناویروس، متوسط قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا به ۳۸ هزار دلار می‌رسید. اما با شیوع کروناویروس در سال ۲۰۲۰ و مشکلاتی که در زنجیره تامین ایجاد شد، شرکت‌های خودروسازی واجب شدند که از تولید مدل‌های اقتصادی خود دست بکشند.

با حذف خودروهایی مانند فورد فیستا، شورولت کروز، و اسمارت، شروع شد و سپس به خودروهای دیگری مانند هیوندای اکسنت، فورد اکو اسپرت، فولکس واگن بیتل، و دیگر خودروها مانند دوو ماتیز (یا شورولت اسپارک) انتقال یافت. این خودروها به ترتیب به عنوان گزینه‌های ارزان معروف بودند، با اسپارک شناخته شده به­عنوان ارزان‌ترین خودروی خریداری­پذیر در ایالات متحده.

بنا به نظر آقای تایسون جومینی، که در بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها در موسسه JD Power فعالیت می‌کند، قطع تولید مدل‌های ارزان قدیمی پدیده جدیدی نیست، بلکه بحران کمبود تراشه باعث اولویت‌دهی به تولید مدل‌های گران‌تر شده است. او بیان کرد که برخی شرکت‌ها مانند هوندا بعد از بهبود شرایط، تیپ‌های ارزان‌تر خود را به بازار معرفی کرده‌اند، اما حتی مدل‌های سیویک، که همواره به عنوان یک گزینه ارزان و مقرون به صرفه شناخته می‌شده، قیمت‌های نزدیک به 25 هزار دلار دارند تا پایان سال 2024. هوندا آکورد با قیمت 28 هزار دلار، 4 هزار دلار گران‌تر از سال 2019 است و CR-V هم با قیمت کمتر از 30 هزار دلار قابل دسترسی نیست.

بگذارید نگاهی به آینده بازار خودروهای زیر 20 هزار دلار بیندازیم. به نظر می‌رسد که این بخش از بازار به سمت نابودی حرکت می‌کند. فقط در سال گذشته، در آمریکا، 15.5 میلیون دستگاه خودرو نو به فروش رسیدند. با این حال، با افزایش قیمت‌ها، فروش خودروها همچنان در حال افزایش است. به همین دلیل، احتمالاً شرکت‌های خودروساز تمایلی به تولید خودروهای ارزان‌تر ندارند.

میانگین قیمت خودروی صفر در آمریکا

به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار آمریکا با جهش 36 درصدی نسبت به سال 2019، به 46 هزار دلار رسیده است. با توجه به اینکه میانگین درآمد سالانه در ایالات متحده در سال 2023 حدود 60 هزار دلار است، به نظر می رسد بیشتر آمریکایی‌ها بدون دریافت وام پنج‌ساله، قادر به خرید خودرویی با قیمت 46 هزار دلار نباشند، در حالی که میانگین درآمد سالانه در این کشور در سال 2019 بیش از 68 هزار دلار بود.

روند کاهش قیمت خودروها در آمریکا، امیدی برای خریداران به وجود آورده است. بر اساس گفتگوی آقای جومینی با Motor1، قیمت خودروهای جدید در سال 2024 به تخمین او، با کاهش 1.100 دلاری، به 44.900 دلار می‌رسد. همچنین، پیشبینی شده است که قیمت خودروها در ماه فوریه امسال بیش از 1.900 دلار کاهش یابد و به میانگین 44.045 دلار برسد.

بر اساس گزارش‌ها، بازار خودروهای کارکرده از اوایل سال 2021 با مشکلاتی روبرو شده است که در سال 2022 همچنان ادامه داشته است. این وضعیت منجر به کاهش تعداد خودروهای کارکرده موجود در بازار و کمبود آنها برای خریداران در آینده می‌شود. به عبارت دیگر، طبق برآوردات آقای جومینی، تعداد خودروهای کارکرده با سن پنج سال قبل از شیوع کرونا 16.3 میلیون دستگاه بوده است که تا سال 2024 به 13.7 میلیون و در نهایت تا سال 2025 به 12.5 میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت.

با توجه به کاهش روزافزون تعداد مدل‌های ارزان‌قیمت، فرصت جدیدی برای شرکت‌های خودروساز به وجود آمده است. این شرکت‌ها به دنبال ورود به بازار خودروهای صفر کیلومتر با قیمت‌های کمتر از 30 هزار دلار هستند. آقای جومینی اظهار داشته است که در زمان‌های پیش از شیوع کرونا، 47 درصد از بازار خودروهای نو متعلق به مدل‌های زیر 30 هزار دلار بوده است، اما این تعداد اکنون به 17 درصد کاهش یافته است.

امید به عرضه خودروهای ارزان با نفوذ چین

پیشرفت‌های چین در صنعت خودروسازی موجب شده که برندهای معتبر خودروهای گران قیمت از بازار خودروهای ارزان‌تر تحت فشار قرار بگیرند. برندهای چینی مانند چری، بی ‌وای‌ دی و گریت وال تنها در سال 2023 بیش از 400 هزار خودرو را در اروپا به فروش رسانده‌اند و سهم بازار آن‌ها در این منطقه حالا تنها 8 درصد است، اما توقع می‌رود که تا سال 2025 به 15 درصد افزایش یابد.

در حال حاضر، چری به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای چینی، در نظر دارد به بازار آمریکا وارد شود. این شرکت در حال حاضر برخی از محصولات خود را در مکزیک با قیمت زیر 30 هزار دلار به فروش می‌رساند. برایان وو، معاون اجرایی چری در مکزیک، در مصاحبه‌ای با نشریه موتورترند، اهمیت بازار آمریکا برای این برند را بیان کرد و اظهار کرد که چری برای ورود به بازار آمریکا یک نقشه راه دارد. این شرکت قبلاً در سال‌های 2005 و 2020 تلاش‌هایی برای ورود به بازار آمریکا انجام داده است، اما این نتیجه موفقیت‌آمیزی نداشته است. به هر حال، به نظر می‌رسد چری قصد دارد این تلاش‌ها را ادامه دهد و به بازار آمریکا وارد شود.

جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ