
بوگاتی اعلام کرده است که با انتشار 21 تصویر، جزئیات آزمایش بولید خود در پیست ایمولا را فاش کرده است. این تصاویر تمام جوانب و ویژگیهای این خودروی مسابقهای را به خوبی نمایان میکنند.
مشخصات فنی بوگاتی بولید
بوگاتی بولید مجهز به پیشرانه 16 سیلندر 8 لیتری کواد-توربو است که بیش از 1800 اسببخار قدرت و 1600 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه در نسخه مسابقه از بنزین اکتان 110 استفاده میکند، اما در نسخه تولیدی قابلیت استفاده از بنزین معمولی را دارد. البته، قدرت خروجی آن نسبت به نسخه کانسپت کاهش یافته است.
وزن پیشرانه بوگاتی بولید با موتور W16 مشابه است با موتور بوگاتی ویرون یا شیرون، اما دارای نسبت وزن به قدرت 0.9 کیلوگرم بر اسببخار، که این نسبت موجب اجرای عالی خودرو میشود. وزن کمتر بوگاتی بولید نسبت به بوگاتی شیرون که تقریباً 2 تن است، با وزن تنها 1450 کیلوگرم بوگاتی بولید منحصر به فرد است و تقریباً برابر با وزن یک خودروی سدان متوسط است.

با توجه به داشتن 1826 اسببخار قدرت، بوگاتی بولاید نیاز داشت تا یک سیستم ترمز مناسب برای متوقف کردن این خودرو قدرتمند داشته باشد. بوگاتی این نیاز را به خوبی در نظر گرفته است و از شرکت برمبو سیستم ترمز کربنی با کالیپرهای یکپارچه هشت و شش پیستون در محور جلو و عقب را بهرهبرداری کرده است.
این کالیپرها از آلومینیوم ساخته شده اند و دارای روکش نیکل هستند. قطر دیسکها نیز به 15.3 اینچ میرسد که بزرگترین سامانه ترمز کربنی ساخته شده برای برمبو است. بوگاتی اعلام کرده که سیستم ترمز بولید از فناوری مشترک با خودروهای LMDh و فرمول یک بهرهمند است.
آقای ماریو آلموندو، مدیر اجرایی شرکت برمبو، به استفاده از سیستم ترمز بوگاتی بولاید به عنوان یک چالش هیجانانگیز اشاره کرده و خواهش کرده تا مهندسان این شرکت از این تجربه برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند.

همانطور که قبلا اشاره شد، بوگاتی بولید برای انجام تست رانندگی در شرایط بارانی به پیست ایمولا رفته است. البته راندن این خودروی با وزن 1450 کیلوگرم و بیش از 1800 اسببخار قدرت روی مسیر خیس جاده امر آسانی نیست، اما پشتوانه مهندسی بوگاتی، بسیاری از چالشهای ناشی از این شرایط را غلبه میکند.
طراحی بوگاتی بولید
بوگاتی بولید اندکی بیشتر از یک ارتقا ظاهری برای شیرون است. علاوه بر تغییرات ظاهری، تغییرات جدی در مهندسی این خودرو اعمال شده است، از جمله بهبود سیستم تعلیق، انتقال قدرت و سامانه خنککننده. این تغییرات برای تطابق با طراحی بدنه و ارائه عملکرد بهینه برای بوگاتی بولید انجام شده است. عبور سریع از مسیرهای پیچ و خم، از اولویتهای اصلی در طراحی بوگاتی بولید است. برای دستیابی به این هدف، تقریباً تمام قطعات بازبینی و بازطراحی شدهاند تا علاوه بر کاهش وزن، بالاترین عملکرد فنی داشته باشند.
با توجه به طراحی پیشرفته آیرودینامیک، بوگاتی بولید در نسخه نهایی قابلیت تحمل نیروی 3 تنی رو به پایین بر بدنه و شتاب جانبی 2.5 جی را داراست.

جریان هوا که از هواکشهای جلو وارد و از دیفیوزر عقب خارج میشود، حالتی از چسبندگی به زمین را به بولید تحمیل میکند. پردههای جریان هوا که در جلوی چرخهای جلو قرار گرفته و با هدایت هوا به اطراف بدنه، ضریب درگ را کاهش میدهند. حتی آینههای جانبی بوگاتی بولید به نحوی طراحی شده اند که جریان هوا را به سوی اینترکولرهای جانبی هدایت میکنند. برخی قطعات آیرودینامیک بدنهی این خودرو، مانند باله عقب، قابل تنظیم هستند. این امکان وجود دارد تا با توجه به شرایط، این قطعات را بهینه کنند. علاوه بر این، یک آینه وسط دید عقب نیز برای این خودرو نصب شده است تا راننده بهتر بتواند فاصله با خودروهای اطراف خود را تشخیص دهد.
زمان تحویل و قیمت بوگاتی بولید
اولین اطلاعات و تصاویر از خودروی بوگاتی بولاید در سال 2020 بهطور رسمی منتشر شد. از آن زمان تاکنون، این اتومبیل را در مکانهای مختلف از جمله پیست گودوود دیدهایم.
آخرین اخبار نشان میدهد که بوگاتی بولاید ممکن است در اوایل سال 2024 به بازار عرضه شود. این به معنای آن است که خریداران خوششانس این خودرو به زودی ممکن است خودروی خود را دریافت کنند، اگرچه تاکنون زمان دقیق عرضه آن مشخص نشده است.

با توجه به اعلام شرکت بوگاتی، تحویل خودروی بولید به مشتریان قرار است پس از سال 2024 انجام شود. این خودرو با قیمت 4 میلیون یورو (حدود 4.3 میلیون دلار) عرضه میشود و تیراژ تولید آن به 40 دستگاه محدود شده است. اگرچه امکان داشته باشد قیمت 4.3 میلیون دلار برای یک خودروی غیرقابل استفاده در جادههای عمومی بیش از حد بالا باشد، اما نباید فراموش کرد که قیمت خودروهای بوگاتی چنتودیچی و دیوو رامبران نیز به ترتیب دو و سه برابر این مدل است.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.